עמוד 1 מתוך 2

טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 9:06 pm
על ידי חוקר ודורש
לאחרונה אני רואה יותר ויותר בחורי ישיבה בעיקר המבקשים טרמפ
שאלתי היא האם זה חינוכי שבחור לומד להצטרך לבריות ובעוד שהיגדלו לעשות בחורים מסוימים שמבקשים כסף מהנהג כאילו שהם לא יכולים לנסוע והם תקועים באמצע הדרך האם זה לא גזל? מאידך אולי במצב הכלכלי של הבחורים כהיום שההורים לא תמיד יכולים לממן מאות שקלים בחודש על סיגריות ושאר ירקות ,אולי יש בזה עזרה להורים,וחובה לעצור מדין זה נהנה וזה לא חסר,או שאסור לתת למהלך הזה יד.וצ"ע

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 1:18 am
על ידי אתה חונן
חוקרנוביץ כתב:לאחרונה אני רואה יותר ויותר בחורי ישיבה בעיקר המבקשים טרמפ
שאלתי היא האם זה חינוכי שבחור לומד להצטרך לבריות ובעוד שהיגדלו לעשות בחורים מסוימים שמבקשים כסף מהנהג כאילו שהם לא יכולים לנסוע והם תקועים באמצע הדרך האם זה לא גזל? מאידך אולי במצב הכלכלי של הבחורים כהיום שההורים לא תמיד יכולים לממן מאות שקלים בחודש על סיגריות ושאר ירקות ,אולי יש בזה עזרה להורים,וחובה לעצור מדין זה נהנה וזה לא חסר,או שאסור לתת למהלך הזה יד.וצ"ע

דבר ראשון חיובי ודאי שלא!!
הנושא של להיצטרך לבריות אני מסכים שיש בזה משהו הסותר את עדינות הנפש אך נראה לי שהיחס לזה הוא לפי נורמות וכמו שיש מקומות ועדות שבהם להסתייע אחד בשניי הוא יותר משוחרר ויש מקומות שפחות
ובאמת לפי"ז נקבע השיעור האם זה התנהגות שאיננה ראויה
יש להדגיש גם שבחורי ישיבה לא רואים עצירת טרמפים כניצול כי בכ"א הוא נוסע ומה אכפת לו??? (ויש בזה משהו...)
לגבי בקשת כסף זה מידה מגונה קצת
אך שורה תחתונה לא נראה לי שאי מי אחראי על חינוכו של בן הישיבה שנפל לפיתחו אלא אביו בלבד ולעזור לו זה חסד וצדקה ככל דבר
(שמעתי בשם הגר"נ קופשיץ שליט"א שאפשר לתת מעשרות לבחור ישיבה שמעשן והיא צדקה לכל דבר)

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 9:09 am
על ידי חוקר ודורש
למה לקחת טרמפ זה נהוג ראוי לדעתך ולבקש כסף זה מגונה? מה ההבדל? זה שבחוגים מסויימים רואים בקיבוץ נדבות חיובי,ושולחים ילדי חמד בבתי כנסיות לאסוף כספים האם זה נורמה חיובית?
בלי ספק הורה מחובתו לתת תקציב לבנו כדי מחייתו,אבל אם תיקח בחשבון חיי בחור מעשן ואוכל מחוץ לישיבה זה מגיע ל400 ש"ח בחודש מלבד התשלום של קרוב ל1000 ש"ח לישיבה באופן כזה גם אם יתן מצדקה לא יספיק לכל הורה.

בעניין לתת מצדקה לעישון ע"פ פסק הרב קופשיץ זה חידוש בעניי.

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 12:07 pm
על ידי יאיר
עד שאתה שואל מצד זה תשאל מצד פיקוח נפש...

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 2:15 pm
על ידי עזריאל ברגר
יאיר כתב:עד שאתה שואל מצד זה תשאל מצד פיקוח נפש...

על העישון או על הטרמפים?
בשניהם יש פיקוח נפש גם גשמי וגם רוחני.

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 2:18 pm
על ידי עזריאל ברגר
יש מקומות בהם כמעט אין ברירה, ורוב הציבור נוסע בטרמפים או ברכב פרטי.
גם יש מקומות בהם התחבורה הציבורית גרועה מאוד (לדוגמא בירושלים בין הר חוצבים לגבעת מרדכי).

אבל בכללות - בחור ישיבה עדיף שיסע באוטובוס וינצל את הזמן ללימוד, מאשר שיסע בטרמפים ויהיה נאלץ לשמוע רדיו או לפטפט עם הנהג וכיו"ב...

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 2:42 pm
על ידי יאיר
עזריאל ברגר כתב:
יאיר כתב:עד שאתה שואל מצד זה תשאל מצד פיקוח נפש...

על העישון או על הטרמפים?
בשניהם יש פיקוח נפש גם גשמי וגם רוחני.

אה"נ. כוונתי היתה כמובן לטרמפים עליו שאל פותח האשכול.

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 6:47 pm
על ידי יתן חן
כבר הורה זקן מרן הרב ש"ך לאיסור.

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 7:05 pm
על ידי משה נטע
יתן חן כתב:כבר הורה זקן מרן הרב ש"ך לאיסור.

ומדוע אין שומעים לו בחירוף נפש כמו בדברים אחרים?

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 8:17 pm
על ידי שיבר
ארחיב מעט השאלה:
על הצד שאין זה ראוי לבחורי ישיבה לעצור ולנסוע בטרמפים, האם יש בכך השלכה על הנהגים ומן הראוי להם להמנע לעצור ולהסיעם? איתימא משום 'מסייע' לדבר שאינו חיובי או שמא יש כאן גם 'חובת חינוך', ללמד את הבחורים לקח שהנסיעה בטרמפים אינה משתלמת. או שמא מה שהבחורים אינם נוהגים כראוי אינה גורעת את המצוה של גמ"ח של הנהגים, ואדרבה כל כמה שאין זה חיובי עבור בחורים לעמוד בצמתים ולנסוע עם אנשים מפוקפקים, חלה החובה להציל אותם ולקצר זמן שהותם בצומת ושיסעו עם אדם הגון?

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 8:21 pm
על ידי אתה חונן
ממתי יש לך דין חינוך על חברך???????????????

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 9:30 pm
על ידי בברכה המשולשת
יש על זה מאמר של הגר"י זילברשטיין באחד מקבצי ווי העמודים וחשוקיהם מהשנה האחרונה

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 9:33 pm
על ידי אתה חונן
יש לך אפשרות להעלות?
רוב תודות

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 9:43 pm
על ידי שמש
בפשטות נראה כנוהג שאינו חינוכי כ"כ וגם חילול ה' איכא בעיני עמי הארץ, אך אין בכך סיבה לא לעצור להם אדרבא וכי עדיף שיעלו על רכבם של ארחי פרחי?

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 9:55 pm
על ידי חוקר ודורש
משה נטע כתב:
יתן חן כתב:כבר הורה זקן מרן הרב ש"ך לאיסור.

ומדוע אין שומעים לו בחירוף נפש כמו בדברים אחרים?

בעניין ההספקים המועטים בישיבות שמעו לו?

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 10:08 pm
על ידי בברכה המשולשת
אתה חונן כתב:יש לך אפשרות להעלות?
רוב תודות


חיפשתי במחשב שלי וטרם מצאתי. בעז"ה אנסה לחפש עוד

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 11:11 pm
על ידי משה נטע
חוקרנוביץ כתב:
משה נטע כתב:
יתן חן כתב:כבר הורה זקן מרן הרב ש"ך לאיסור.

ומדוע אין שומעים לו בחירוף נפש כמו בדברים אחרים?

בעניין ההספקים המועטים בישיבות שמעו לו?

זה בגדר ועוד קשה...

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ה' ינואר 12, 2017 12:10 am
על ידי איש גלילי
בחורים בטרמפים זה סכנת נפשות יותר מסכנת גופים, ולצערי שמעתי כבר מספיק מקרים מחרידים.

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ה' ינואר 12, 2017 12:13 am
על ידי פרי יהושע
הכל נכון שזה שלילי וכולי, אבל מכאן ועד לא לקחת כדי לא לעודד התופעה אני חושב בפראפאזה כמו שאמר הגרי"ס "הגשמיות של השני היא הרוחניות שלך", ואפי' העבירות שלו אצלך הן יכולות להיות מצות.

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ה' ינואר 12, 2017 12:23 am
על ידי איש גלילי
פרי יהושע כתב:הכל נכון שזה שלילי וכולי, אבל מכאן ועד לא לקחת כדי לא לעודד התופעה אני חושב בפראפאזה כמו שאמר הגרי"ס "הגשמיות של השני היא הרוחניות שלך", ואפי' העבירות שלו אצלך הן יכולות להיות מצות.

בזה אני ודאי מסכים, התייחסתי לעצם השאלה, ואיך אדם צריך להדריך את בנו. אבל כאשר רואים יהודי עומד על אם הדרך ומבקש הכנסת אורחים - היתכן לא להושיעו?
ויותר מזה, הרי ע"י שאני מכניסו ברכבי - אני מצילו כעת מהסכנה שלא יעצור לו אדם אחר וד"ל.

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ה' ינואר 12, 2017 11:03 am
על ידי משה נטע
לדעתי כיהודי חרד לדבר השם רואה בחור ישיבה העוצר טרמפים יש לו מצווה לעצור לו, וזה פשוט. כידוע מדברי בעלזער רב זי"ע שאמר שעיקר מצוות הכנסת אורחים בימינו היא על ידי הסעת אנשים ברכבנו הפרטי. ובכך אנחנו גם מונעים ממנו לנסוע עם אדם אחד שאולי אינו ירא שמים יתר על המידה או כלל אינו שומר מצוות לעת עתה, וגם מסכנת נפשות שיכולה להיות לא עלינו.
מצד הבחור לעצור טרמפים אינו דבר טוב כמובן, אמנם מצד שני תמיד צריכים לדון אותם לכף זכות כי יש הרבה מקרים בהם אין ברירה אחרת ובדרך כלל אין לבחורים מספיק כסף (לא רק לאלו שמעשנים) או שבשעות או מקומות שאין בהם תחבורה ציבורית סדירה וכל כיוצא בזה.

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ש' ינואר 14, 2017 6:48 pm
על ידי ש. ספראי
כאחד שמנסה לעצור טרמפים כמה פעמים בשבוע, בגלל התחבורה הציבורית הפנימית הלקויה בעירנו, אולי זה המקום לעורר על המצוה הגדולה שיש בכך ושחבל שהיא לא השתרשה מאד במחוזותינו.
אם לבחורים צעירים יש מקום לדון לכאן ולכאן האם לעצור להם וכו', וכבר הורה זקן וכו', כנ"ל. אך מדוע לא לעצור טרמפ ליהודים נשואים ובעלי ילדים??

אני מצרף כאן מאמר שפירסמתי בעבר בענין. למען האמת? הוא לא פעל את פעולתו מספיק...

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


"ושמתי לך מקום" בטרמפ/ הרב שב"ג

הוא עמד בתפילה, בעיצומו של ראש השנה. ביקש, התחנן, התחנן, אפילו בכה. "אבא! אתה הרי אבא שלי! אז אנא!"

ואבא שלו ענה: "אם אני אבא שלך, אז כיצד התייחסת אל האחים שלך? האם האחים שלך אינם הבנים שלי?"

"בוודאי אבא", השיב היהודי, אל אביו שבשמים, "אוהב אני כל יהודי כנפשי. אוהב אני כל אחד ואחד מאחי היהודים, ולא משנה מאיזה חוג, צבע או עדה הם. כל בניך אהובים!".

"אם כך, מדוע ביום שני, בשעה שמונה ושלושים בבוקר, חלפת ליד תחנת האוטובוס ולמרות שראית את היהודי המנופף בידו ל"טרמפ", לא עצרת לו?! מדוע בשעה תשע ועשרים בלילה, כשהאברך הנחמד מרחוב שמאי ניסה נואשות לנופף בידו ולעצור אותך, כדי שתסייע לו להגיע לכולל-ערב יותר מהר, רגוע יותר ולא נוטף זיעה, לא הבטת בו אפילו?!"

"אבל אבא! לפעמים אני עסוק בשיחה בסלולארי ולא רוצה שאנשים אחרים יקשיבו לשיחה!"

"אתה צודק, בני יקירי. על הנסיעות האלה כלל לא באתי אליך בטרוניה. גם לא על הנסיעה בה נסעת עם רעייתך ושניכם רציתם לשוחח ביניכם. אני מתכווין ל- 36 הנסיעות הקצרות שלך במהלך רחוב ר' יהודה הנשיא במהלך חודש אלול, בהם הבנים שלי עמדו ליד תחנות האוטובוס או בשולי הדרכים, בחום השרבי והמעיק, בלחץ שלא לאחר לעבודה או לכולל, בנסיון נואש להגיע 6 דקות קודם למטפלת או לגן, ואתה לא הסתכלת עליהם אפילו. הרכב שלך היה ריק וחצי הדקה של הטרחה הזאת אינה נחשבת לטרחה, גם לא בעיניך. אז מדוע לא חשבת על הבנים שלי? ומה עם היהודי עם שני הילדים שניסה לעצור אותך ב-9 בערב, כשהוא מיהר מאד לרופא השינים של בתו הקטנה??"

"אבל אבא"...

"ורגע, בטרמפיאדה בי"א באלול עמדו זוג הורים, שמיהרו מאד מאד לבני ברק. האיש נפנף בידיו שוב ושוב ואתה ראית אותם, ולא עצרת עם מכוניתך לאספם. הם איחרו את החופה בחתונת האחיין שלהם, ואתה הרי היית יכול לעזור להם, ברגע אחד של תשומת לב ואיכפתיות..."

"אבא, אני מבקש סליחה ומקבל לעצמי לעתיד לעצור להרבה יותר טרמפיסטים".

"יפה מאד, בני אהובי. קיבלתי את סליחתך ואת קבלתך לעתיד. אני גוזר עליך שנה טובה ומתוקה!".

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ש' ינואר 14, 2017 7:50 pm
על ידי אום אני חומה
המשגיח ר' אברהם סלומון זצ"ל אמר שהבחורים שעוצרים טרמפים הם 'פשיטת הרגל של שיטת סלבודקא'!!

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ב' ינואר 16, 2017 8:26 am
על ידי ארזי ביתר
בזכרוני, שבאחת משיחותיו של הגר"ש פינקוס בליל תשעה באב, ביכה במרירות רבה את תופעת הטרמפים בקרב בני הישיבות, וקרא עליה הפסוק "תשתפכנה אבני קודש בראש כל חוצות".

***

לגבי מאמרו של הגרש"ב, באיזורים מסויימים - הדבר נכון מאוד. אך יש להדגיש שהמדובר הוא רק באיזורים מסויימים!

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: א' אפריל 02, 2017 5:07 pm
על ידי בברכה המשולשת
בברכה המשולשת כתב:
אתה חונן כתב:יש לך אפשרות להעלות?
רוב תודות


חיפשתי במחשב שלי וטרם מצאתי. בעז"ה אנסה לחפש עוד


עכשיו מצאתי

קונטרס ווי העמודים וחשוקיהם אייר תשע"ו
מעשה חושב
סימן ו
לכבוד הרה"ג רבי יצחק זילברשטיין שליט"א
ברצוני לשאול את כבוד הרב שאלה שאני נתקל בה לעיתים קרובות ואשמח לדעת כיצד להתנהג בזה ע"פ רצון ה'.
כיון שאני נוסע הרבה פעמים ברכבי לעניינים מסויימים או בדרך לישיבה שבה אני מלמד, אני נתקל לצערי הרבה בבני ישיבה העומדים בצידי הדרכים ועוצרים "טרמפים", ולעיתים הם אף ללא כובע וחליפה.
באחת הפעמים אף ראיתי שני בני ישיבה שעצרו טרמפים בשעה 11:30 בלילה באחת הכניסות לכביש 6, שהוא מקום מאד מסוכן.
והנה נפשי בשאלתי:
האם לעצור להם כדין מצות חסד שיש לעזור לכל יהודי, ואף שיתכן מאד שזה גורם להם להמשיך במעשיהם, ואם לא אעצור להם וימתינו הרבה זמן, בפעם הבאה יחשבו שנית אם כדאי לעשות כן, או דלמא שאין זה מענייני ועלי לעשות טובה עם הבריות.
במקרה שעלי לעצור האם עלי לדבר עמם דברי מוסר על כך או לא [סביר להניח שהדברים לא יעזרו להבא, שהרי בהרבה מהמקרים השיקול הוא כספי]. האם יש לחלק בין אם הבחור הוא נראה כ"בן ישיבה" עם כובע וחליפה שיש לעצור לו, או דלמא שאף אם הוא ללא כובע וחליפה ונראה כמעט ברור שחזר מטיול וכד' עם תיק המיועד לכך שודאי הוא עוד יותר שלא כדין ע"פ הישיבה בכל זאת יש לעצור לו.
אשמח מאד באם כבוד הרב שליט"א יורני דרך התורה בזה, כיון שהדבר מצוי פעמים רבות
מקורות ונימוקים
גדולי ישראל אסרו את הנסיעות בטרמפים בכל תוקף, כי בנוסף לסכנות הגשמיות שיש בנסיעה זו, יש בזה גם סכנות רוחניות רבות ועצומות, והדברים מפורסמים. ולכן אין מצות חסד לעזור לבחור שעובר על תקנת גדולי ישראל, ויתכן שאם יקחנו הרי זה מסייע לדבר עבירה, כי אם אף אחד לא יעצור לו, הרי שבפעם הבאה יחשוב פעמיים אם לנסוע בטרמפ. אך אם רוצה להיות חסיד, ויש לו מעות בהרחבה, יתן לו כסף, שילך לנסוע באוטובוס. אמנם כל זה כשהבחור נמצא במקום שאפשר לו לנסוע באוטובוס, אבל כשהבחור כבר נמצא במקום שאין שם אוטובוס, ומקום כזה הוא בדרך כלל מקום סכנה מצוה לקחתו, וכדשנינו בגיטין (דף מו ע"ב) המוכר את עצמו ואת בניו לעובדי כוכבים אין פודין אותו [כשעשה כן שלש פעמים] אבל פודין את הבנים לאחר מיתת אביהן. ואם מכר אותו ללודים, שאוכלים אנשים, ויש חשש סכנה, מצוה להצילו.
ואם כן במקום כזה שיש חשש שיבוא לידי סכנה, גם אם עשה זאת לעצמו בידים, מכל מקום מצוה להצילו.
אמנם יתכן שגם במקום שאין חשש סכנה גשמית, ויש רק סכנה רוחנית שיסע עם אינשי דלא מעלי, צריך להצילו, שהטעם שאם מכר עצמו ואת בניו אין פודים אותו, ואם בניו לבד פודים אותם, פירש רש"י שכל זמן שאביהם חי, אין חשש שהבנים יתקלקלו, שאביהם משמרם, אבל לאחר מיתת אביהם שאין מי שישמרם, צריך לפדותם משום קלקולא. ובעניננו בחורים אלו, אין מי שישמור אותם, ואולי מצוה להצילם מסכנה רוחנית, ומכל מקום נראה שהדרדור אינו כל כך וודאי, אבל בוודאי שמסייע לאלו שעוברים על תקנות גדולי ישראל, ולכן לא יקחם.
וגם בזמן שלוקחם, יאמר להם דברי מוסר על החטא הגדול לעבור על תקנות גדולי ישראל, ובעיקר ינסה להוציא מהם את שמם ואת שם הישיבה בו הם לומדים, וימסור זאת לראש הישיבה, שיש בחורים בישיבתו שאינם מתנהגים כמו שראוי לבן ישיבה להתנהג.

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ב' אפריל 03, 2017 8:48 am
על ידי עמקן
דומני, דמה שגדולי ישראל אסרו טמפים, זה העומד בכביש בין עירוני וכדומה ומחפש טרמפ מכל המוכן לעצור. לא מדובר על העומד בשכונה חרדי ומבקש טרמפ מאותם אנשים שהוא מתפלל איתם כל יום בבהכ"נ, פוגש אותם תמיד בשכונה וכדומה. ואלו שלא רוצים ליתן טרמפים ויש להם נקיפת מצפון משתיקים אותו ע"י "הוראת" גדולי ישראל שלא לנסוע בטרמפים.

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ב' אפריל 03, 2017 1:08 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
במקרה ראתי אתמול, לקראת בין הזמנים המתחלת היום, מודעא בביהכ"נ בלעיקוואוד

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ב' אפריל 03, 2017 5:42 pm
על ידי סגי נהור
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:במקרה ראתי אתמול, לקראת בין הזמנים המתחלת היום, מודעא בביהכ"נ בלעיקוואוד

איזו דרמטיות, ואילו כותרות צעקניות ("קול דמי אחיך צועקים אליך") על נושא פשוט ויומיומי, במקום מכתב מנוסח בנועם שמן הסתם גם יועיל יותר.
מה חבל שגם הם נדבקים במחלות של ארצנו...

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ב' אפריל 03, 2017 6:35 pm
על ידי דרומי
שתי הערות להודעה מליקווד...

1) הכוונה בכותרת "קול דמי אחיך זועקים" היא כנראה לדמים במובן של כסף

2) אכן 'גדולה הכנסת אורחים', אך האורח צריך להרגיש אורח ולקיים את המאמר 'כל מה שיאמר לך בעה"ב עשה'. סיפר לי יהודי שיש לו רכב הנוסע בתדירות בקו מסויים שיש לו ביקוש רב, ולאחרונה עלה אצלו טרמיפסט אחד ש'שכנע' אותו בתקיפות יתירה כי דרכו לא תהיה ארוכה באם יעבור דרך שכונה פלונית, והוכיח לו זאת באותות ובמופתים ובצורה לא נעימה. אותו יהודי סירב לבקשתו כי לא היה לו זמן לעבור דרך אותה שכונה, ומאז החליט בנפשו שלא יקח יותר טרמפיסטים. וחבל.

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ב' אפריל 03, 2017 7:19 pm
על ידי עמקן
דרומי כתב:2) אכן 'גדולה הכנסת אורחים', אך האורח צריך להרגיש אורח ולקיים את המאמר 'כל מה שיאמר לך בעה"ב עשה'. סיפר לי יהודי שיש לו רכב הנוסע בתדירות בקו מסויים שיש לו ביקוש רב, ולאחרונה עלה אצלו טרמיפסט אחד ש'שכנע' אותו בתקיפות יתירה כי דרכו לא תהיה ארוכה באם יעבור דרך שכונה פלונית, והוכיח לו זאת באותות ובמופתים ובצורה לא נעימה. אותו יהודי סירב לבקשתו כי לא היה לו זמן לעבור דרך אותה שכונה, ומאז החליט בנפשו שלא יקח יותר טרמפיסטים. וחבל.

בטח יש טרמפיסטים הנוהגים באופן לא ראוי אבל הם מיעוט קטן. ואני מעיד מידיעה. אני מקבל טרמפים ביחד עם עוד טרמפיסטים, וכשיש לי רכב אני נותם טרמפים, וכמעט לא נתקלתי בהתנהגות לא ראויה. הכי גרוע שאני זכור היה פעם או פעמיים כשטרמיפס דיבר בפלאפון שלו, שלדעתי לא היה במקומו. אם לא עושים חסד משום שלעיתים רחוקים מקבל החסד יתנהג באופן לא ראוי עם נותן החסד, אף פעם לא תעשה חסד.

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ב' אפריל 03, 2017 7:22 pm
על ידי איש גלילי
הרב דרומי התכון מן הסתם לדבר כלפי הטרמפיסטים, שלא ינהגו כאותו טרמפיסט.
ומ"מ קשה לדון אדם שנתקל בכמה טרמפיסטים 'מעצבנים' כאלו, ברור שיש לו נסיון גדול יותר בענין.

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ה' אפריל 06, 2017 12:56 am
על ידי לעולם יהיה אדם
איש גלילי כתב:בחורים בטרמפים זה סכנת נפשות יותר מסכנת גופים, ולצערי שמעתי כבר מספיק מקרים מחרידים.

דעתי שונה.
אני מעולם לא שמעתי מקרים מחרידים, ובתוך עמי אנכי יושב.
יש להבחין בין מקומות שונים, ויש לנהוג בזהירות. ואולם אינני מבין את הדעה הנחרצת בעניין.
לגבי הטיעון שלא ראוי להצטרך לבריות, ושאין זו שיטת סלבודקה - נכון הדבר. ואולם - שיטת סלבודקה לצערי הרב איננה נחלת כלל ישראל היום. יש להצטער על כך, אבל לא על ידי מיגור תופעת הטרמפים נתקן את זה.
הציבור שלנו הפך את ההצטרכות לבריות לטבע שני, גמחי"ם בכל נושא, השאלת אדם וכלים אוכלין ומשקין דבר יום ביומו, ועל כך גאוותינו כמובן. לא להצטרך לבריות היא מעלה חשובה, אבל אין אנו יכולים לדרוש אותה מכל אחד.

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ה' אפריל 06, 2017 7:40 am
על ידי חוקר ודורש
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:במקרה ראתי אתמול, לקראת בין הזמנים המתחלת היום, מודעא בביהכ"נ בלעיקוואוד

עושה רושם שהמודעה זה שאריות של פורים

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ד' אפריל 26, 2017 2:57 pm
על ידי פרנקל תאומים
הרב דסלר כתב ב'קונטרס החסד' שהמעלה הגדולה ביותר של האדם היא הנתינה והחיסרון הגדול הוא הלקיחה, ועל האדם להרגיל את עצמו להיות מן הנותנים ולא מן הלוקחים, והנה עקב הצורך בהחזקת תורה ולומדיה ועקב יוקר המחיה והקשיים של משפחות ברוכות ילדים, הפכה הבקשה,הלקיחה, ולעיתים אף התביעה מן האחרים כמעט לטבע שני בחלק ממחוזותינו, משל להזדקק לבריות הוא עניין של לכתחילה גמור, משל איננו מבקשים ומתחננים יום יום לפני אדון כל: "ונא אל תצריכנו ה' אלוקינו לא לידי מתנת בשר ודם ולא לידי הלוואתם"!
ישנן קהילות בהן ההצטרכות לבריות הינה ממש סוג של פרנסה מקובלת... כמעט שכחנו שהזדקקות לבריות צריכה להיות אילוץ גמור, דיעבד... כמעט שכחנו את שאמרו ז"ל "עשה שבתך חול ואל תזדקק לבריות"!
אינני מדבר על החזקה מסודרת של מוסדות תורה שהיא בוודאי מוטלת על הציבור, ופרנסי המוסדות אינם צריכים להתבייש בעוסקם ב"גיוס משאבים" להחזקתם. כ"א כוונתי לכך שגם האדם הפרטי מרגיש טוב עם להיות שנורר עבור עצמו...
אפי' כשמארגנים מכירות מוזלות (דבר שהוא כמובן מבורך מאד) קוראים לזה "חלוקה", ומודעות צבעוניות ועליזות מזמינות את האברכים החשובים או את נשותיהם לבוא לחלוקת החסד וכדו', כביכול המילה "חלוקה" מכבדת אותנו... ואנו מתרגלים "שמחלקים" לנו... תחת להרגיל את עצמנו לחלק לאחרים, כלומר הטרמינולוגיה, השפה, הפכה להיות "לקבל", אפי' כשאין זה באמת כך... צרכניות מזון המרוויחות מאיתנו היטב מכנות את עצמן "יש חסד" "נתיב החסד" וכדו'...
השווער שלי סיפר לי שבעוצרו בתחנת דלק, נעצר טנדר לידו, והאנשים שבתוכו בקשו ממנו תרומה ל..כיסוי ההוצאות שלהם לנסיעותיהם לקברי צדיקים...
בפורים, ילדים רגילים דופקים בדלת או עוצרים אותך ברחוב ומבקשים "דמי פורים", מאנשים זרים, סתם כך.. כי הרי 'כל הפושט יד נותנין לו'..(יעויין בריטב"א שם...).
אנו עוקרים מעצמנו ומילדינו את רגש הבושה שצריך לעטוף את המזדקק לאחרים, את ההכנעה שצריכה למלא אותנו אם חלילה (חלילה!) אנו מזדקקים לאחרים, את התחינה כלפי שמיא שאמורה להיות חקוקה בדי-אן-אי של הנזקק: "ונא אל תצריכנו ה' אלוקינו", ונא אל תצריכנו! אפי' לא לידי הלוואתם! התפילה הזו הפכה כביכול כמעט בלתי רלוונטית... ישנם לא מעט בחורים בישיבות שמרגישים עם עצמם "בסדר גמור" לבקש כספים מהת"ת, אפי' כשהכספים הללו לא באמת חיוניים להם, אלא שהוא לובש כבר את אותה חליפה(נעבאך) שנה וחצי, או שהנעלים כבר לא נראות חדשות ממש, והוא לא רואה כל פסול בכך שהת"ת יממן לו חדשות..


גם בכל הנוגע לטרמפים היתה לי תמיד את ההרגשה הזאת, שבחורים(בעיקר) מרגישים לכתחילה לגמרי להפיל את עצמם על פלוני או אלמוני גם כאשר הם לא באמת זקוקים לכך(היות שמרחק ההליכה אינו גדול, או שישנה תחבורה טובה ותדירה ויש באפשרותם לממן את הוצאותיה).
כמובן שחובה להשתדל ולעצור לאחרים לטרמפים, גם לבחורים (שלא לדבר על מבוגרים ובמקומות בהם התחבורה לקויה וכדו' וכפי שהעיר הרב ספראי ודבר שפתיים אך למחסור), זו מצווה גדולה ונפלאה וגם יש בכך הצלה פורתא למנוע מצעירים לעלות לטרמפים מסוכנים (רוחנית או גשמית), אבל לענ"ד פותח האשכול צודק בהחלט כשהוא משייך את העמידות ההמוניות של הבחורים לעצירת טרמפים, למשפחה של ההרגל המצער של הזדקקות לבריות לכתחילה.

לגבי מה שנכתב כאן בשם הרב קופשיץ בנוגע לסיגריות, אני מניח שכוונתו היא שמאחר והבחור בטפשותו התרגל לסיגריות ומעתה הוא זקוק להן, הרי שמכאן ואילך יש לנו הלכה בהלכות צדקה של "כדי מחסורו אשר יחסר לו", אפי' סוס לרכב עליו וכו'
אבל בוודאי שלתת לבחור כסף מכספי צדקה ע"מ להתחיל ולהרגיל את עצמו בהרגל האווילי של העישון, מאן דכר שמיה.



נ"ב:
כמובן ראוי להזכיר, בצד הביקורת, שלמרות כל הנ"ל, יותר מש"לקבל" הפך להיות טבע שני בחלק ממחוזותינו, הרי ש"לתת" הפך להיות טבע ראשון כמעט בכל מחוזותינו.

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ו' אפריל 28, 2017 3:12 am
על ידי אברמוב
מעשה עם הגאון ר' יעקב אדלשטיין זצ"ל שבא אליו אחד ממשפחתו שכמה טסטים לא עבר וביקש ממנו ברכה
אמר לו הגר"י זצ"ל שאם יתחייב שיקח טרמפים ברכבו הוא מברכו שיעבור בטסט הקרוב והכי הווה.

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ו' מאי 05, 2017 5:24 pm
על ידי םפם
את האמת אני לא חושב שיש בעיה שהבנים שלי יסעו בטרמפים בגלל שזה חוסך בזמן ובכסף והבחורים נהנים

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: א' מאי 07, 2017 8:40 am
על ידי פרנקל תאומים
םפם כתב:את האמת אני לא חושב שיש בעיה שהבנים שלי יסעו בטרמפים בגלל שזה חוסך בזמן ובכסף והבחורים נהנים


מש"ל....

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ג' מאי 09, 2017 9:25 am
על ידי חוקר ודורש
מצ"ב מאמר של הוגה דעות,קחו את האמת ממי שאמרה
טרמפים.docx
(13.01 KiB) הורד 75 פעמים

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ג' מאי 09, 2017 7:37 pm
על ידי איש גלילי
םפם כתב:את האמת אני לא חושב שיש בעיה שהבנים שלי יסעו בטרמפים בגלל שזה חוסך בזמן ובכסף והבחורים נהנים

עיין משלי יז כח.

Re: טרמפים שלילי או חיובי

פורסם: ש' מאי 13, 2017 9:17 pm
על ידי הרואה
חוקרנוביץ כתב:מצ"ב מאמר של הוגה דעות,קחו את האמת ממי שאמרה
טרמפים.docx

מסתמא המצב כך בגלל שאוסרים בישיבות לנסוע בטרמפים, לכן הטרמפיסטים מתנהגים כמו בעל עבירה.
צא ולמד מהטרמפיאדות ביו"ש, שם המצב הפוך בדיוק.