מאיזה גיל לוקחים ילד להתפלל בבית הכנסת

הרהורים ולבטים בחינוך הילדים
כדכד
הודעות: 2270
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מאיזה גיל לוקחים ילד להתפלל בבית הכנסת

הודעהעל ידי כדכד » ה' נובמבר 30, 2017 11:23 am

לא ברור הקשר בין מה שכתב הרב הא לחמא עניא שציטטת לבין דבריך שהסקת מהם
דבר נוסף המשפט "ראוי שיהיה במסגרת הלכה" אינו במקום. "הלכה" זה לא "ראוי שיהיה" אלא "צריך שיהיה"

איש לוי
הודעות: 208
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: מאיזה גיל לוקחים ילד להתפלל בבית הכנסת

הודעהעל ידי איש לוי » ד' דצמבר 20, 2017 5:00 pm

בנוגע לנקודה שצוינה כאן בשם הרב וולבה זללה"ה שהביכנ"ס צריך להיות מיוחד לתפילה ושהילד יבין שזהו לא מקום משחק - לענ"ד אני חושב שבמצב שלנו הטענה הזו לא שייכת כ"כ, ואסביר את כוונתי, כפי המציאות היום, בערים החרדיות אין כיום שטחי משחק רחבים לילדים כפי מה שהיה בעבר (לפני 20 שנה ויותר) המקום שבו מתאספים ומתרכזים משחקי הילדים ביום יום הם סביב ביהכנ"ס וחצרותיו, באיזורים הללו מתקיימים מכירות ד' מינים, משנת יוסף וכיוצ"ב, שמחות ואירועים קהילתיים, נמצא שהמקום הזה הוא בין כך (מכורח המציאות) 'מגרש משחקים/מכירות' שבו מסתבובים הילדים (והמבוגרים) השירותים של ביכהנ"ס הוא הוא מקום השירותים של הילדים ביום יום וכו' מה שלא היה תופעה זו לפני 20 שנה ויותר, היה הרבה יותר איזורים פתוחים למשחקים ואירועים קהילתיים/משפחתייים, ובכזה מצב היה ניתן לחנך שביהכנ"ס ראוי לתחושת כבוד ואינו מקום משחק, אבל במצב שלנו שאין שטח פנוי מלשחק חמש אבנים וקלפים וכו' אלא ברחבת ביהכנ"ס, אז אין מקום לדיבורים, שלא להביא את הילדים...בגלל שזה יגרום לאי כבוד ראוי בביכהנ"ס, בין כך זהו המצב ביום יום ללא שייכות לזמני תפילות.

כדכד
הודעות: 2270
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מאיזה גיל לוקחים ילד להתפלל בבית הכנסת

הודעהעל ידי כדכד » ד' דצמבר 20, 2017 5:26 pm

איש לוי כתב:בנוגע לנקודה שצוינה כאן בשם הרב וולבה זללה"ה שהביכנ"ס צריך להיות מיוחד לתפילה ושהילד יבין שזהו לא מקום משחק - לענ"ד אני חושב שבמצב שלנו הטענה הזו לא שייכת כ"כ, ואסביר את כוונתי, כפי המציאות היום, בערים החרדיות אין כיום שטחי משחק רחבים לילדים כפי מה שהיה בעבר (לפני 20 שנה ויותר) המקום שבו מתאספים ומתרכזים משחקי הילדים ביום יום הם סביב ביהכנ"ס וחצרותיו, באיזורים הללו מתקיימים מכירות ד' מינים, משנת יוסף וכיוצ"ב, שמחות ואירועים קהילתיים, נמצא שהמקום הזה הוא בין כך (מכורח המציאות) 'מגרש משחקים/מכירות' שבו מסתבובים הילדים (והמבוגרים) השירותים של ביכהנ"ס הוא הוא מקום השירותים של הילדים ביום יום וכו' מה שלא היה תופעה זו לפני 20 שנה ויותר, היה הרבה יותר איזורים פתוחים למשחקים ואירועים קהילתיים/משפחתייים, ובכזה מצב היה ניתן לחנך שביהכנ"ס ראוי לתחושת כבוד ואינו מקום משחק, אבל במצב שלנו שאין שטח פנוי מלשחק חמש אבנים וקלפים וכו' אלא ברחבת ביהכנ"ס, אז אין מקום לדיבורים, שלא להביא את הילדים...בגלל שזה יגרום לאי כבוד ראוי בביכהנ"ס, בין כך זהו המצב ביום יום ללא שייכות לזמני תפילות.

מקום שבו מתאספים ומתרכזים משחקי הילדים ביום יום הם סביב ביהכנ"ס וחצרותיו, באיזורים הללו מתקיימים מכירות ד' מינים, משנת יוסף וכיוצ"ב, שמחות ואירועים קהילתיים, נמצא שהמקום הזה הוא בין כך (מכורח המציאות) 'מגרש משחקים/מכירות' שבו
יש לחלק בין ביהכנ"ס ובין "חצרותיו" ובנוגע לביהכנ"ס עצמו שייכים דברי הרב וולבה באותה מידה כמו לפני 20 שנה ויותר (אגב, אני לא זוכר שהשתנה משהו ב20 שנה האחרונות וארבעת המיננים מאז ומעולם מכרו בחצרות ביכנ"ס אבל זה עסק של מצוה

איש לוי
הודעות: 208
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: מאיזה גיל לוקחים ילד להתפלל בבית הכנסת

הודעהעל ידי איש לוי » ד' דצמבר 20, 2017 7:22 pm

כדכד כתב:
איש לוי כתב:בנוגע לנקודה שצוינה כאן בשם הרב וולבה זללה"ה שהביכנ"ס צריך להיות מיוחד לתפילה ושהילד יבין שזהו לא מקום משחק - לענ"ד אני חושב שבמצב שלנו הטענה הזו לא שייכת כ"כ, ואסביר את כוונתי, כפי המציאות היום, בערים החרדיות אין כיום שטחי משחק רחבים לילדים כפי מה שהיה בעבר (לפני 20 שנה ויותר) המקום שבו מתאספים ומתרכזים משחקי הילדים ביום יום הם סביב ביהכנ"ס וחצרותיו, באיזורים הללו מתקיימים מכירות ד' מינים, משנת יוסף וכיוצ"ב, שמחות ואירועים קהילתיים, נמצא שהמקום הזה הוא בין כך (מכורח המציאות) 'מגרש משחקים/מכירות' שבו מסתבובים הילדים (והמבוגרים) השירותים של ביכהנ"ס הוא הוא מקום השירותים של הילדים ביום יום וכו' מה שלא היה תופעה זו לפני 20 שנה ויותר, היה הרבה יותר איזורים פתוחים למשחקים ואירועים קהילתיים/משפחתייים, ובכזה מצב היה ניתן לחנך שביהכנ"ס ראוי לתחושת כבוד ואינו מקום משחק, אבל במצב שלנו שאין שטח פנוי מלשחק חמש אבנים וקלפים וכו' אלא ברחבת ביהכנ"ס, אז אין מקום לדיבורים, שלא להביא את הילדים...בגלל שזה יגרום לאי כבוד ראוי בביכהנ"ס, בין כך זהו המצב ביום יום ללא שייכות לזמני תפילות.


יש לחלק בין ביהכנ"ס ובין "חצרותיו" ובנוגע לביהכנ"ס עצמו שייכים דברי הרב וולבה באותה מידה כמו לפני 20 שנה ויותר (אגב, אני לא זוכר שהשתנה משהו ב20 שנה האחרונות וארבעת המיננים מאז ומעולם מכרו בחצרות ביכנ"ס אבל זה עסק של מצוה


אתה צודק שעדיין יש לחלק בין ביכהנ"ס לחצרותיו, אבל אני סבור שהמצב כן השתנה מלפני 20 שנה פלוס, בעבר לא היה מצוי (כל כך) שבכניסה לביכנ"ס יש עגלות קניות שהביאו עמם אברכים לתחתנת חלוקה, לא היה מצוי שבכניסה לביכנ"ס היה חניון של אופניים/סגאווי וכיוצ"ב. ובפרט הפיכת ביכנ"ס לאולם אירועים ע"י העמדת מחיצות שיועדו לכך בתחילת בנית ביכנ"ס כמו שמצוי בב"ב ועוד שמחלקים את ביכנ"ס עצמו לצורך עשיית אירועים בעלי אופי של 'מצוה' או סתם אירועים. אני חושב שאתה מבין על מה אני מדבר. - ואם מצד מכירת ד' מינים לא הייתי ממתרגש ובפרט שזהו אירוע חד שנתי, אבל אם תצרף את כל ה'מסביב' שיש במשך השנה אז בתת הכרה של הילד ביכנ"ס זה גם מקום שמיועד לתפילה. ולבוא ולחלק בין ביכנ"ס לרחבה שלו עדיין אני סבור שזה לא יבנה/יהרוס את תחושת הילד.

כדכד
הודעות: 2270
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מאיזה גיל לוקחים ילד להתפלל בבית הכנסת

הודעהעל ידי כדכד » ה' דצמבר 21, 2017 10:35 am

אני לא מכיר את המציאות שכת"ר מדבר עליה מצד השימוש המובנה בביהכ"נ ובחצרותיו לשימושים שונים ואולי מר כי אתתריה ומר כי אתריה. בכל אופן אני חושב שכן ראוי לחנך את הילדים וגם את עצמנו לכך שבית הכנסת (לפחות הבית עצמו לא כולל רחבות למיניהם בכניסה אליו) הוא מקום קדוש המשמש רק לתפלה

שומע ומשמיע
הודעות: 1182
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מאיזה גיל לוקחים ילד להתפלל בבית הכנסת

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' ינואר 12, 2018 1:47 am

מה שכתב 'דודי-צח' על האי סימטריה בין הכבוד ביהכנ"ס לבין ירא"ש כללית, הוא דבר שצריך לחשוב עליו. אם כי לכאורה לא צודק בקשר להלכה, שהרי מצד ההלכה אסור לדבר דיבורי חול כלל.

יונת אלם
הודעות: 119
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 1:58 pm

Re: מאיזה גיל לוקחים ילד להתפלל בבית הכנסת

הודעהעל ידי יונת אלם » ד' ינואר 17, 2018 5:03 pm

בימים אלו התקיימה 'ועידת החינוך' הובאו שם שאלות שהוצגו למרן הדרך אמונה שליט"א ואחת השאלות היתה: ילד כבן 10-11 שלא רוצה ללכת להתפלל בביהכנ"ס מה לעשות האם להכריח?
ותשובתו היא: לא להכריח, להתפלל על זה שהילד יתפלל!

הא לחמא עניא
הודעות: 1261
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am

Re: מאיזה גיל לוקחים ילד להתפלל בבית הכנסת

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' ינואר 25, 2018 7:10 pm

אמר לי מלמד שכבר בתחום הזה כבר עשרות שנים, שהמציאות הוכיחה ברוב הפעמים, שאם לא מכריחים ולא מלחיצים את הילד בנוגע לתפילה הוא עצמו במשך הזמן, עוד בהיותו ילד, יבוא ויתפלל יפה.
הוא טוען שזה בדוק ומנוסה.

שים-שלום
הודעות: 226
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 10:09 pm

Re: מאיזה גיל לוקחים ילד להתפלל בבית הכנסת

הודעהעל ידי שים-שלום » ש' ינואר 27, 2018 8:36 pm

שיחת הילדים בבית הכנסת איסור גדול. ובזמן הזה יש תינוקות באים לבית הכנסת כדי לתת עונש למביאיהם, לפי שהם באים לחלל קדושת בית אלוקינו ולשחוק בו כברחובות קריה. יקומו לצחק זה עם זה, זה מצחק עם זה וזה מכה את זה. זה מרנן וזה בוכה. זה מדבר וזה צועק. זה רץ אילך וזה רץ אילך. ויש אשר יעשה צרכיו בבית הכנסת, ואז כולם יצעקו מים מים. ויש אשר יתן אביו בידו ספר, והוא ישליכנו לארץ או יקרעהו לשנים עשר קרעים. סוף דבר, מקול שטותם כוונת המתפללים נפסדת ונמצא שם שמים מתחלל, והמביא טף בזה האופן לבית הכנסת, אין ראוי לו לקוות על זה שכר, כי אם לדאוג מן הפורענות. והיותר רע, כי יגדלו הנערים על זה המנהג הרע והתכונה הזרה, וכל אשר יגדלו עוד יוסיפו סרה להבזות בעיניהם עניין בית הכנסת וקדושתו ולא יתנו כבוד לתורה, וכיוון שעבר אדם עבירה ושנה בה – הותרה לו, וגם כי יזקין – ממנה לא יסור. סוף דבר, ראוי לאדם שלא להביא הטף הקטן מאד לבית הכנסת, כי יפסיד בהביאו ולא ירויח. אבל משיגיע הילד לגיל חינוך, אדרבה, יביאנו לבית הכנסת, וילמדו לשבת באימה וביראה, ולא יניחנו לזוז ממקומו, ויזרזהו לענות אמן וקדיש וקדושה (של"ה, מסכת תמיד נר מצווה עו, והביאו מ"ב צח, ג).

הא לחמא עניא
הודעות: 1261
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am

Re: מאיזה גיל לוקחים ילד להתפלל בבית הכנסת

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ג' ינואר 30, 2018 9:41 am

שים-שלום כתב:שיחת הילדים בבית הכנסת איסור גדול. ובזמן הזה יש תינוקות באים לבית הכנסת כדי לתת עונש למביאיהם, לפי שהם באים לחלל קדושת בית אלוקינו ולשחוק בו כברחובות קריה. יקומו לצחק זה עם זה, זה מצחק עם זה וזה מכה את זה. זה מרנן וזה בוכה. זה מדבר וזה צועק. זה רץ אילך וזה רץ אילך. ויש אשר יעשה צרכיו בבית הכנסת, ואז כולם יצעקו מים מים. ויש אשר יתן אביו בידו ספר, והוא ישליכנו לארץ או יקרעהו לשנים עשר קרעים. סוף דבר, מקול שטותם כוונת המתפללים נפסדת ונמצא שם שמים מתחלל, והמביא טף בזה האופן לבית הכנסת, אין ראוי לו לקוות על זה שכר, כי אם לדאוג מן הפורענות. והיותר רע, כי יגדלו הנערים על זה המנהג הרע והתכונה הזרה, וכל אשר יגדלו עוד יוסיפו סרה להבזות בעיניהם עניין בית הכנסת וקדושתו ולא יתנו כבוד לתורה, וכיוון שעבר אדם עבירה ושנה בה – הותרה לו, וגם כי יזקין – ממנה לא יסור. סוף דבר, ראוי לאדם שלא להביא הטף הקטן מאד לבית הכנסת, כי יפסיד בהביאו ולא ירויח. אבל משיגיע הילד לגיל חינוך, אדרבה, יביאנו לבית הכנסת, וילמדו לשבת באימה וביראה, ולא יניחנו לזוז ממקומו, ויזרזהו לענות אמן וקדיש וקדושה (של"ה, מסכת תמיד נר מצווה עו, והביאו מ"ב צח, ג).

כל הלשון הזה הוא מלשונו של השל"ה??

שים-שלום
הודעות: 226
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 10:09 pm

Re: מאיזה גיל לוקחים ילד להתפלל בבית הכנסת

הודעהעל ידי שים-שלום » ג' ינואר 30, 2018 12:35 pm

הא לחמא עניא כתב:
שים-שלום כתב:שיחת הילדים בבית הכנסת איסור גדול. ובזמן הזה יש תינוקות באים לבית הכנסת כדי לתת עונש למביאיהם, לפי שהם באים לחלל קדושת בית אלוקינו ולשחוק בו כברחובות קריה. יקומו לצחק זה עם זה, זה מצחק עם זה וזה מכה את זה. זה מרנן וזה בוכה. זה מדבר וזה צועק. זה רץ אילך וזה רץ אילך. ויש אשר יעשה צרכיו בבית הכנסת, ואז כולם יצעקו מים מים. ויש אשר יתן אביו בידו ספר, והוא ישליכנו לארץ או יקרעהו לשנים עשר קרעים. סוף דבר, מקול שטותם כוונת המתפללים נפסדת ונמצא שם שמים מתחלל, והמביא טף בזה האופן לבית הכנסת, אין ראוי לו לקוות על זה שכר, כי אם לדאוג מן הפורענות. והיותר רע, כי יגדלו הנערים על זה המנהג הרע והתכונה הזרה, וכל אשר יגדלו עוד יוסיפו סרה להבזות בעיניהם עניין בית הכנסת וקדושתו ולא יתנו כבוד לתורה, וכיוון שעבר אדם עבירה ושנה בה – הותרה לו, וגם כי יזקין – ממנה לא יסור. סוף דבר, ראוי לאדם שלא להביא הטף הקטן מאד לבית הכנסת, כי יפסיד בהביאו ולא ירויח. אבל משיגיע הילד לגיל חינוך, אדרבה, יביאנו לבית הכנסת, וילמדו לשבת באימה וביראה, ולא יניחנו לזוז ממקומו, ויזרזהו לענות אמן וקדיש וקדושה (של"ה, מסכת תמיד נר מצווה עו, והביאו מ"ב צח, ג).

כל הלשון הזה הוא מלשונו של השל"ה??


בקיצור. וזו לשונו המלאה:
שיחת ילדים בבית הכנסת איסור גדול. והנה אעתיק דברי מוסר שמצאתי בספר נקרא דרך חיים (למהר"ם די לונזאנו) דף ע', וזה לשונו: גרסינן בריש מסכת חגיגה (ג א), דרש רבי אלעזר בן עזריה, 'הקהל את העם האנשים והנשים והטף' (דברים לא, יב), אנשים באים ללמוד, נשים באות לשמוע, טף למה באין, כדי ליתן שכר למביאיהן. וכתבו שם בתוספות (ד"ה כדי): ועל זה סמכו להביא קטנים לבית הכנסת, עד כאן. אמר מנחם, בזמן הזה יש טף בא לבית הכנסת לתת עונש למביאיהן, לפי שהוא בא לחלל קדושת בית אלהינו, ולשחוק בו כברחובות קריה, יקומו לצחק זה עם זה, זה מצחק עם זה, וזה מכה את זה, זה מרנן וזה בוכה, זה מדבר וזה צועק, זה רץ אילך וזה רץ אילך, רץ לקראת רץ ירוץ. ויש אשר יעשה צרכיו בבית הכנסת, ואז יאמרו מים מים, ויש אשר יתן אביו בידו ספר והוא ישליכו לארץ, או יקרעהו לשנים עשר קרעים. סוף דבר, מקול שטטתם כוונת המתפללים נפסדת, ונמצא שם שמים מתחלל.
והמביא טף בזה האופן לבית הכנסת, אין ראוי לו לקוות על זה שכר, כי אם לדאג מן הפורענות. הא למה הוא דומה, לאיש שיש לו עבד שוטה, והלך לדבר אל המלך ועבדו עמו, עמד העבד בשטותו וביזה את המלך וחירפו ואדוניו ראה ושתק, הלא יקצוף המלך על אדוני העבד, ויאמר לו: לא עבדך בזני, כי אם אתה, וייסרהו כדי רשעתו. ולעבד לא יעשה דבר, אין לעבד חטא, כי חשכו אלוה חכמה, ולא חלק לו בבינה. והנה כן הדבר הזה. ולא עוד, אלא שלפעמים גם האבות משחקים עמם למען ספות הרוה על הצמאה. והיותר רע, כי יגדלו הנערים על זה המנהג הרע, והתכונה הזרה, וכל אשר יגדלו עוד יוסיפו סרה להבזות בעיניהם ענין בית הכנסת וקדושתו, ולא יתנו כבוד לתורה. וכיון שעבר אדם עבירה ושנה בה, הותרה לו (ראה קידושין מ א). גם כי יזקין ממנה לא יסור.
סוף דבר, ראוי לאדם שלא להביא הטף הקטן מאד לבית הכנסת, כי יפסיד בהביאו ולא ירויח. אך הטף הגדול קצת, יביאנו לבית הכנסת, ולא יניחנו לזוז ממקומו, וילמדהו ויזרזהו לענות אמן וקדיש וקדושה, ולא ינחוהו לדבר דברי הבאי, וילמדהו לשבת שם באימה וביראה. ובזה יהיה לו שכר טוב מאת השם יתברך, תחייהו העץ חיים כי התורה נקראת עץ חיים, והכוונה שיגדל בניו לתלמוד תורה, כי זה יהיה סיבה שיחיו ויגדלו הנערים, וגם עד זקנה ושיבה אלהים לא יעזבם. אך אם יסירם מהתורה בקטנותם כדי ללכת אחרי ההבל והעושר והסחורות, קרוב הדבר שבסבת זה ימותו בקוצר שנים. כך אמרו רבותינו ז"ל בספרי (פרשת עקב יא, יט), כשהתינוק מתחיל לדבר, אביו מדבר עמו לשון הקודש ומלמדו תורה. ואם אינו מדבר עמו לשון הקודש, ואינו מלמדו תורה, ראוי לו כאילו קברו, שנאמר (דברים יא, יט; כא) 'ולמדתם אותם את בניכם לדבר בם וגו', למען ירבו' וגו', אם למדתם אותם את בניכם ירבו ימיכם וימי בניכם, ואם לאו, יתקצרו ימיכם וימי בניכם, עכ"ל (דרך חיים).


חזור אל “ויתהלך חנוך את האלקים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים