2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הרהורים ולבטים בחינוך הילדים
עזריאל ברגר
הודעות: 2946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 01, 2017 7:49 pm

אפשר כתב:
שומע ומוסיף כתב: בנוסף לכך, שמעתי משני הורי שאמם לא הייתה מסתירה מהם כלל שהולכת למקווה.]

לא להסתיר זה כבר בעיה הלכתית, וכבר כתב הד"מ שיש בזה משום ארור שוכב כו'

ארור שוכב נאמר על שכנים! לא על בני הבית!
ואדרבא, גזרו וכו' משום סרך ביתה, כלומר: היה הדבר פשוט שהבת יודעת את טבילת אמה.
ובגמרא ברכות (מסתמא פ"ג. לא זוכר במדויק) אמרו על אחד ששלח את תלמידו להביא תפילין מהמיטה, וסיפר התלמיד שהוא ידע שהיה זה ליל טבילה.

אפשר
הודעות: 1000
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי אפשר » ד' מרץ 01, 2017 7:55 pm

עזריאל ברגר כתב:
אפשר כתב:
שומע ומוסיף כתב: בנוסף לכך, שמעתי משני הורי שאמם לא הייתה מסתירה מהם כלל שהולכת למקווה.]

לא להסתיר זה כבר בעיה הלכתית, וכבר כתב הד"מ שיש בזה משום ארור שוכב כו'

ארור שוכב נאמר על שכנים! לא על בני הבית!
ואדרבא, גזרו וכו' משום סרך ביתה, כלומר: היה הדבר פשוט שהבת יודעת את טבילת אמה.
ובגמרא ברכות (מסתמא פ"ג. לא זוכר במדויק) אמרו על אחד ששלח את תלמידו להביא תפילין מהמיטה, וסיפר התלמיד שהוא ידע שהיה זה ליל טבילה.

הא מנא לך, סרך ביתה היא גזירת חז"ל על חשש שמא תתוודע לה, אבל לא שמותר להסתיר, אדרבה עד כדי כך גזרו.
ומה אתה מביא מהגמ' ברכות דאף כלפי תלמידים אין להסתיר?? הלא בודאי נגד תלמידים חייבים להסתיר, דאל"כ גם נגד שכנים לא צריך להסתיר.
אלא מאי כמו שמשם אין ראיה, גם מביתה אין ראיה. ועוד אפשר אותו תלמיד היה כמו רב כהנא שהטמין עצמו תחת מיטת רבו כסוף ברכות. [ואגב הגמ' שלך בדף כד].
ועוד הרי בגמ' ברכות שם מיירי למחרת בבוקר, ואפשר שראה רבו טובל במקוה, וידע. הרי באותם הזמנים לא היו טובלים כל יום כמנהג החסידים, וכמפורש שם בגמ' כב ע"ב וז"ל, הבו לי לדידי לברוך דליכא עילואי לא האי ולא האי.
סו"ד מכל מה שהבאת אין ראיה כלל להתיר להגיד, ואדרבה ח"ו להגיד.

עזריאל ברגר
הודעות: 2946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 01, 2017 8:14 pm

זוהי לשון הרמ"א (הגהת שו"ע סו"ס קצח):
יש שכתבו שיש לאשה להיות צנועה בליל טבילתה, וכן נהגו הנשים להסתיר ליל טבילתן שלא לילך במהומה או בפני הבריות, שלא ירגישו בהן בני אדם, ומי שאינה עושה כן, נאמר עליה: ארור שוכב עם בהמה.

איפה נרמז פה חיוב להסתיר מבני הבית?

והביטוי "ארור שוכב עם כל בהמה" נאמר בגמרא (עירובין) על יושבי צריפין, שמרגישים זה לזה בטבילה, והיינו השכנים ולא בני הבית.

עזריאל ברגר
הודעות: 2946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 01, 2017 8:15 pm

להדגיש:
לא אמרתי שמצווה לספר לבני הבית, אלא שזה לא נורא אם הם יודעים.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 599
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' מרץ 01, 2017 8:19 pm

יש מושג בעולם של גרים ובעלי תשובה, שאינם מכירים את הנורמות של הציבור החרדי, ואף אם מקיימים כל ההלכות, עדיין אינם מבינים את הדברים הפשוטים לכל ילד. פה נתקלנו בתופעת בני אדם שהם גרים ובעלי תשובה להגאלאקסי שלנו. הם לא מכירים הנורמות של אנושיות, ומחפשים ׳מקורות׳ לדברים פשוטים לכל מי אשר בשם בנאדם יכונה.

נשר
הודעות: 1007
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי נשר » ד' מרץ 01, 2017 8:20 pm

תשובות והנהגות כרך א סימן תקי
ובתשובות מהר"י אסאד (יו"ד רס"ז) שאשה העסוקה בחנות ורוצה לדחות הטבילה לליל שבת מותרת, שבחול הכל מרגישים. ודבריו צ"ב שראוי לה לטבול מאוחר בלילה ולא לדחות ליל טבילה, ואולי במקומו אחר זמן החנות היתה המקוה סגורה, אבל עכ"פ שמענו ממנו גם קפידא גדולה שלא ירגישו בני אדם. וממילא כאן אסור לקבוע כניסה במקום מרכזי אלא במקום צנוע, וצדק המערער שדורש לבנות כניסה מיוחדת מאחורי בית הכנסת דוקא וכמ"ש. (אמנם יש להוכיח מהא דגזירת בתה שגזרו לא לטבול ביום אפילו בשמיני, דבתה תלמד להקל ביום אפי' שביעי, נראה שמסתירה רק מאחרים אבל מהכי קרובים כמו בתה אין בזה פריצות אם יודעת).

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 13801
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מרץ 01, 2017 8:51 pm

עזריאל ברגר כתב:זוהי לשון הרמ"א (הגהת שו"ע סו"ס קצח):
יש שכתבו שיש לאשה להיות צנועה בליל טבילתה, וכן נהגו הנשים להסתיר ליל טבילתן שלא לילך במהומה או בפני הבריות, שלא ירגישו בהן בני אדם, ומי שאינה עושה כן, נאמר עליה: ארור שוכב עם בהמה.

איפה נרמז פה חיוב להסתיר מבני הבית?

והביטוי "ארור שוכב עם כל בהמה" נאמר בגמרא (עירובין) על יושבי צריפין, שמרגישים זה לזה בטבילה, והיינו השכנים ולא בני הבית.


רש"י שם ביאר שהוא בכלל מפני חשד מרשע שיתייחד עמם. וצ"ע אם הרמ"א כוונתו אחרת.

אפשר
הודעות: 1000
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי אפשר » ד' מרץ 01, 2017 9:08 pm

אוצר החכמה כתב:
רש"י שם ביאר שהוא בכלל מפני חשד מרשע שיתייחד עמם. וצ"ע אם הרמ"א כוונתו אחרת.

ברור, הפשט הזה בגמ' שם הוא של האגודה והגהות אשר"י הובא בד"מ, ודלא כרש"י.

אפשר
הודעות: 1000
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי אפשר » ד' מרץ 01, 2017 9:11 pm

נשר כתב:תשובות והנהגות כרך א סימן תקי
ובתשובות מהר"י אסאד (יו"ד רס"ז) שאשה העסוקה בחנות ורוצה לדחות הטבילה לליל שבת מותרת, שבחול הכל מרגישים. ודבריו צ"ב שראוי לה לטבול מאוחר בלילה ולא לדחות ליל טבילה, ואולי במקומו אחר זמן החנות היתה המקוה סגורה, אבל עכ"פ שמענו ממנו גם קפידא גדולה שלא ירגישו בני אדם. וממילא כאן אסור לקבוע כניסה במקום מרכזי אלא במקום צנוע, וצדק המערער שדורש לבנות כניסה מיוחדת מאחורי בית הכנסת דוקא וכמ"ש. (אמנם יש להוכיח מהא דגזירת בתה שגזרו לא לטבול ביום אפילו בשמיני, דבתה תלמד להקל ביום אפי' שביעי, נראה שמסתירה רק מאחרים אבל מהכי קרובים כמו בתה אין בזה פריצות אם יודעת).

הלא תשאל כל רב הרגיל בהוראה, שענין זה שהטבילה תהיה מורגשת בבית, [בד"כ שואלים נגד הורים], הוא שיקול בדחיית הטבילה, ומעשים בכל יום, ולא שמעו לחלק בין בני הבית או שכנים.
ובכלל הרי כ"ז בכלל הצניעות הבסיסית, וכעין מה שכתבו הפוסקים בסי' רמ, ובאה"ע סי' כה שאין לשמש בזמן שאנשים מרגישים בזה, אף שאינו בפניהם. ואמנם זה שם זה הענין בעצמו ויותר חמור, וכאן זה שלב יותר , אבל עכ"פ פשוט שהוא בכלל צניעות בסיסית, מי שיש לו ילדים המבינים ענין יודע, ומי שילדיו עוד קטנים אולי סבור להיפך.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 13801
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מרץ 01, 2017 10:30 pm

אפשר כתב:
אוצר החכמה כתב:
רש"י שם ביאר שהוא בכלל מפני חשד מרשע שיתייחד עמם. וצ"ע אם הרמ"א כוונתו אחרת.

ברור, הפשט הזה בגמ' שם הוא של האגודה והגהות אשר"י הובא בד"מ, ודלא כרש"י.


אני לא יודע מה מצאת בהגהות אשרי בשם האגודה. שם רק כתוב שלכן אשה צנועה מסתירה טבילתה לא כתוב הטעם.

אפשר
הודעות: 1000
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי אפשר » ד' מרץ 01, 2017 10:42 pm

אוצר החכמה כתב:
אפשר כתב:
אוצר החכמה כתב:
רש"י שם ביאר שהוא בכלל מפני חשד מרשע שיתייחד עמם. וצ"ע אם הרמ"א כוונתו אחרת.

ברור, הפשט הזה בגמ' שם הוא של האגודה והגהות אשר"י הובא בד"מ, ודלא כרש"י.


אני לא יודע מה מצאת בהגהות אשרי בשם האגודה. שם רק כתוב שלכן אשה צנועה מסתירה טבילתה לא כתוב הטעם.

לא הבנתי, מה קשה

סמל אישי של המשתמש
שברי לוחות
הודעות: 1239
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי שברי לוחות » ד' מרץ 01, 2017 11:31 pm

פרי יהושע כתב:נזכרתי שזה כן, שילדי פנו אלי בשל "מקרה לילה"וכדו', ואני הרגעתי אותם מכל וכל, תשאל כל מחנך נורמלי יאמר לך שאסור להלחיץ ילד בעניינים אלו, וכיון ויש לו באופן טבעי מעין רגשות אשמה שהן תגובה פסיכולגית מוכרת למצבים כאלה, אתה כאב חייב להרגיע אותו, ולא חלילה לעודד את רגשות האשם האלו, זו התגובה השלילית ביותר והמסוכנת ביותר כמחנך!, חוץ ממה שאינה מועילה, היא מפתחת מעין פחד מעצמך וכו' שרשרת של תגובות שלילות, בגיל זה גם לא רצוי אפי' לעודד אותם להיטהרות יתירה וחלילה לצומות וכדו', רק לא לעשות עסק מזה זה מה שחשוב, ורק להפך כמו שכתבו כאן להבין את הגוף וחשיבותו.

מצליח כתב:
מצויין!
אוסיף, מחנך א' הראה לי בספר 'גליון דברי תורה -תשעא' (איפוא באמצע עמודים תשצ ולהלן) מהרהגה"צ ר"מ זילבר מסטוטשין שליט"א איך שמסביר ענינים כאלו לבחורים באופן של חיזוק נפלא, ואמר לי אותו מחנך שהוא לומד עם בניו אלו הדפים, אולי כדאי מי שיוכל להעלותו לזיכוי הרבים.


סליחה על האיכות ועל האריכות
קבצים מצורפים
1.jpg
1.jpg (250.01 KiB) נצפה 4245 פעמים
2.jpg
2.jpg (318.78 KiB) נצפה 4245 פעמים
3.jpg
3.jpg (352.34 KiB) נצפה 4245 פעמים
4.jpg
4.jpg (352.39 KiB) נצפה 4245 פעמים
5.jpg
5.jpg (383.95 KiB) נצפה 4245 פעמים
6.jpg
6.jpg (333.71 KiB) נצפה 4245 פעמים
7.jpg
7.jpg (376.59 KiB) נצפה 4245 פעמים
8.jpg
8.jpg (359.12 KiB) נצפה 4245 פעמים
9.jpg
9.jpg (359.9 KiB) נצפה 4245 פעמים
Image (261).jpg
Image (261).jpg (368.38 KiB) נצפה 4245 פעמים
Image (262).jpg
Image (262).jpg (375.67 KiB) נצפה 4245 פעמים
Image (263).jpg
Image (263).jpg (364.26 KiB) נצפה 4245 פעמים
Image (264).jpg
Image (264).jpg (386.45 KiB) נצפה 4245 פעמים
Image (265).jpg
Image (265).jpg (387.47 KiB) נצפה 4245 פעמים
Image (266).jpg
Image (266).jpg (384.5 KiB) נצפה 4245 פעמים
Image (267).jpg
Image (267).jpg (379.46 KiB) נצפה 4245 פעמים
Image (268).jpg
Image (268).jpg (384.67 KiB) נצפה 4245 פעמים
Image (269).jpg
Image (269).jpg (383.67 KiB) נצפה 4245 פעמים
Image (270).jpg
Image (270).jpg (384.54 KiB) נצפה 4245 פעמים
Image (271).jpg
Image (271).jpg (341.99 KiB) נצפה 4245 פעמים

גביר
הודעות: 620
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי גביר » ה' מרץ 02, 2017 10:01 am

מה שנכון נכון כתב:יש מקור ברור לכך שהח"ח לא נשק את ילדיו (מלבד 'ידוע') ?

הכי איתא בספרו הנ"ל של בנו.
עצות לענ"ד טובות [עכ"פ לי התאימו] ישנן כאן https://www.youtube.com/watch?v=XNjiJOOomGw וכאן https://www.youtube.com/watch?v=AgVAzsbZwE8

מה שנכון נכון
הודעות: 7723
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מרץ 02, 2017 10:53 am

גביר כתב:
מה שנכון נכון כתב:יש מקור ברור לכך שהח"ח לא נשק את ילדיו (מלבד 'ידוע') ?

הכי איתא בספרו הנ"ל של בנו.

אודה על ציון מראה מקום מדוייק.

[בנו מספר על הנהגתו עם ילדיו בדוגמא מדרכי אבי אות לג, ושם אין את השמועה הנ"ל].

גביר
הודעות: 620
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי גביר » ה' מרץ 02, 2017 11:11 am

איני זוכר היכן זה שם, אך זכור לי בבירור שהדברים כתובים שם ומשם נודע לי על כך ולא מסיפורים בע"פ [אולי יעזור אם אציין שקראתי את הדברים בהמהדורה הישנה שהיתה מצויה [ומסתמא עדיין מצויה]באוצה"ס של הישבה"ק, ולא את זו שיצאה בשנים האחרונות].

מה שנכון נכון
הודעות: 7723
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מרץ 02, 2017 11:23 am

גביר כתב:איני זוכר היכן זה שם, אך זכור לי בבירור שהדברים כתובים שם ומשם נודע לי על כך ולא מסיפורים בע"פ [אולי יעזור אם אציין שקראתי את הדברים בהמהדורה הישנה שהיתה מצויה [ומסתמא עדיין מצויה]באוצה"ס של הישבה"ק, ולא את זו שיצאה בשנים האחרונות].

אף אני קראתי בזמנו ספר זה, ולא זכור לי שהיה כתוב שם כך, (יתכן כמובן ששכחתי), וע"כ אכפול בקשתי למ"מ מדוייק.

ניסיתי לחפש באוצר ומצאתי שהמקור הוא או 'ידוע', או מאיזה אבא שסיפר זאת לרב יעקובסון. ואם אלו 'המקורות' אפשר להניח שאין לשמועה זו שום בסיס.

אולי מישהו יכול לבדוק בסדרת 'מאיר עיני ישראל'.

גביר
הודעות: 620
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי גביר » ה' מרץ 02, 2017 11:54 am

יתכן שבאמת אינו שם, אם כי זכור לי כך בבירור, סוכו"ס קראתי את הספר בימי הבחרות לפני כחצי יובל ויתכן שזכרוני מטעני.

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' מרץ 02, 2017 1:43 pm

הסיפור הנ"ל שגור בפי הרב יעקבסון בשם דוגמא מדרכי אבי (עכ"פ בשם ר' לייב). יש לחפש בספר אל תחטאו בילד האם ציינו מקור.

מעט דבש
הודעות: 2345
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' מרץ 03, 2017 2:15 pm

בספר הנ"ל (ח"ב עמ' 62) לא צויין מקור.

דודי צח
הודעות: 330
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי דודי צח » ב' מרץ 06, 2017 4:31 pm

הגאון רבי משה שטרנבוך:

הדרכה והערות.PDF
(118.5 KiB) הורד 302 פעמים

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' מרץ 06, 2017 4:40 pm

מעט דבש כתב:בספר הנ"ל (ח"ב עמ' 62) לא צויין מקור.

הייסט דאס שאין. (וכפי שהיה צריך להניח משעה שמשנ"נ לא מצא את המקור).

הרואה
הודעות: 718
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי הרואה » ב' מרץ 13, 2017 1:19 am

לעומקו של דבר כתב:
מעט דבש כתב:בספר הנ"ל (ח"ב עמ' 62) לא צויין מקור.

הייסט דאס שאין. (וכפי שהיה צריך להניח משעה שמשנ"נ לא מצא את המקור).

הרב יעקובסון אומר (שמעתי בהקלטה) שבירר את המקור וזה אכן כך. כנראה בירר בע"פ.

אליסף
הודעות: 170
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי אליסף » ה' יוני 15, 2017 6:25 am

הזכירו כאן שהרב וולבה "דוגל בפתיחות מפליגה" בנושא זה. זוהי גוזמא מפליגה. בזריעה ובנין בחינוך הרב מתיחס לנושא ומדריך לדבר עם הנער כשמגיע להתבגרות מהו מקרה לילה וזהו! בגיל יותר מאוחר להוסיף יותר על איסור הוז"ל. עיי"ש ודו"ק היטב!

פרי יהושע
הודעות: 2542
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' יוני 23, 2017 3:17 pm

אליסף כתב:הזכירו כאן שהרב וולבה "דוגל בפתיחות מפליגה" בנושא זה. זוהי גוזמא מפליגה. בזריעה ובנין בחינוך הרב מתיחס לנושא ומדריך לדבר עם הנער כשמגיע להתבגרות מהו מקרה לילה וזהו! בגיל יותר מאוחר להוסיף יותר על איסור הוז"ל. עיי"ש ודו"ק היטב!

שלא בכתוב לפי מה ששמעתי, דגל בהסברה ברורה של הנושא, אולי אני טועה, אבל כך שמעתי.

כדכד
הודעות: 1805
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 25, 2017 11:09 am

שמעתי מרב מומחה לדבר שהזכיר את מכתבו של החפץ חייים (שגם הגר"ש וולבה זצ"ל מזכירו בזריעה ובנין בחינוך) ואמר שהח"ח אמר לבנו: אני רוצה לדבר איתך על דבר אחד רק פעם אחת ויותר לא אדבר עמך מיזמתי, אבל אם תרצה לשאול אענה לך.
הרב הנ"ל הסביר שהח"ח חששש שאם לא יקדים שמיזמתו מדבר רק פ"א אז הבן ירגיש נבוך כי אולי בכל פעם שאבא רוצה לדבר הוא ידבר דווקא על זה, אבל אם בפעם אחת האב יסביר את מה שצריך כראוי אז אח"כ הבו יחליט אם רוצה להתייעץ עם אביו.
אולי זו גם היתה כונת הרב וולבה (לדבר רק פעם אחת מיזמתו אבל באותה פעם להסביר כל הנצרך) וכך יימצאו דברי הרב פרי יהושע והרב אליסף קיימים.

משוש דורים
הודעות: 256
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי משוש דורים » ד' יוני 28, 2017 11:29 pm

אני הקטן שאלתי את מרן הגראי"ל שליט"א, ואמר לי שבאופן כללי יש לעשות כהנהגת הח"ח, דהיינו ללמוד עם הילד באיזור גיל בר מצוה, את הדף בגמ' ריש פרק כל היד, ואת ההלכה בשו"ע אה"ע סי' כג, וגם לומר לו שאם יש בעיות יכול לבוא ולדבר ע"ז, ויותר לא להאריך בזה כלל.
אמנם הוסיף שכ,ז הוא ע"ד כלל, אך אם רואים אצל ילד שיש לו יותר בעיות בזה, אז אין כללים וצריך לטפל כפי הענין.

פלגינן
הודעות: 2140
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי פלגינן » ה' יולי 13, 2017 9:34 am

התבקשתי להעלות:
דומני שהמאמר שלפנינו עוסק באחת הנקודות הקריטיות הכרוכות בטיפול בנושא הנידון שם, ואשמח אם תעלה את המאמר:

סיפור מרגש וכואב על קבלה

מאת: הרב יחזקאל שובקס

לפני שבועיים, במסגרת עבודתי בישיבות, ישבתי עם קבוצת בחורים בישיבה חסידית בירושלים. לצדי ישב ראש הישיבה, שסיפר לבחורים על משהו שהתרחש לפני מספר שנים עם אחד מתושבי השכונה שהיה מוכר היטב לבחורים. הלה, זכה רק לבן יחיד, יוסי נקרא לו, שבאותה תקופה היה בחור ישיבה מבוגר.
באחד הבקרים יצא האבא מהבית וגילה לתדהמתו שרכבו לא נמצא בחניה. עודו המום מן הגניבה לאור הירח, עלה בדעתו לעלות הביתה ולבדוק פרט נוסף, ואז גילה שהמפתח הרזרבי נעלם אף הוא.
מחשבה טורדנית התגנבה למוחו, שמא יוסי יקירו, שלמד לאחרונה נהיגה, ידו במעל. הוא הרים טלפון למשגיח התורן בישיבה ובקש לשוחח עם בנו. המשגיח לא הצליח לאתר את הבן בישיבה, וגם שמע מהחברים בפנימיה כי יוסי נעדר מהישיבה כבר מאמצע הלילה.
בתוך מספר דקות נפתח מסע החיפוש. לבו של האב הוביל אותו לכביש מעוגל ופתלתל לא הרחק מהבית. הוא צדק.
לבו צנח כשהבחין בשברי רכבו המפוזרים בתוך הוואדי. יוסי ז"ל נח שם מנוחת עולמים.
בתוך מספר שעות נחשף הסיפור המלא, שהצליח לזעזע אותי, כפי ששום דבר לא זעזע אותי לאחרונה.
באותו בוקר, חברו הקרוב של יוסי - מאיר, חילץ את עצמו מהמיטה בכוח, בשעה מאוחרת מאוד. כשהבשורה הנוראה הגיעה לישיבה, כולם הפנו את עיניהם למאיר, שעמד וגמגם שברי מילים. ברור היה לכולם שמאיר יודע משהו שכל האחרים לא יודעים.
בתוך שעה קצרה התקיים בירור מעמיק, והתברר כי מאיר היה שותפו של יוסי בתכנון המסע, והיה שם יחד איתו בדרכו האחרונה. בשעה ארבע לפנות בוקר, כך התברר, סטה הרכב מהכביש והידרדר לוואדי. הרכב ספג פגיעה קשה בצד הנהג, אך מאיר שישב בצד הימני הצליח להיחלץ מהרכב, לטפס במעלה הוואדי ולהגיע לכביש בריא ושלם. מתוך פחדו הנורא שמא יתגלה חלקו האפל בפרשה, חזר מאיר רגלית לישיבה, נכנס בשקט למיטתו, וקיווה להעלים לנצח את חלקו בסיפור.
הדו"ח הרשמי של אנשי ההצלה סיפר את הסיפור המחריד של התאונה. התברר, כי יוסי לא נפגע כלל בראשו או בלבו. הפגיעה היחידה היתה חתך גדול שנפער בבטנו, וע"פ ההערכה הרפואית ברור היה כי יוסי ז"ל היה עדיין בחיים במשך מספר שעות אחרי התאונה, בהן אפשר היה להציל אותו ולהשאיר אותו בארץ החיים, יחד עם אביו ואמו.
יוסי נפטר מאיבוד דם. מדויק יותר: יוסי נפטר בגלל השתיקה של מאיר, חברו הטוב ביותר.
*
הבחורים שהשתתפו בסדנה, הכירו את החלק הראשון של הסיפור, של בחור הישיבה מהשכונה שנהרג לפני כמה שנים כשנהג ברכב אביו. הם ידעו אפילו להוסיף שהאבא, ששיכל את בנו יחידו, חלה קשות שנתיים לאחר מכן ונפטר. אך את החלק השני, על חלקו של מאיר חברו בסיפור, לא ידעו. הם ישבו בהלם ועיכלו את משמעות הסיפור.
ואז שברתי את הדממה הכבדה, ושאלתי אותם שאלה פשוטה:
"מה לדעתכם היה גורם למאיר להתקשר מיד אחרי התאונה לאביו או למשגיח, לספר את הסיפור ולבקש עזרה דחופה?" כלומר: מה ציפה מאיר לשמוע ולהרגיש מהסמכות שעליו, שהיה גורם לו לא לפחד והיה מביא אותו לספר, באותו רגע קריטי, על מה שקרה?
עברתי על פני שלושים בחורים, אחד אחד, ונדהמתי לשמוע את התשובות. מתוך שלושים בחורים, עשרים וששה בחורים ענו תשובה דומה. כל אחד בסגנונו. כל אחד במילים אחרות. אבל התשובה היתה אותה תשובה, עם משמעות אחת ויחידה: "מאיר ציפה שלא יענישו אותו".
אתם קולטים? מילוי הציפיה המינמלית של מאיר - הצורך שלו בתחושת הבטחון שיקבלו את הווידוי שלו, יבינו אותו, ולא יענישו אותו - זה מה שהיה יכול למנוע את מותו של יוסי, את מחלתו ומותו של אביו לאחר מכן, את צערה העמוק והבלתי-ניתן לניחום של האלמנה והאם השכולה, ואת העובדה המחרידה שלשלושה אנשים בעולם כבר לא יהיה דור המשך לעולם.
*
אתם מכירים אותי כמי שכותב לפעמים גם סיפורים שלא היו במציאות... ואולי אתם לא בטוחים באמיתות הסיפור הזה. אז אני מרגיש חובה להצהיר בפניכם שהסיפור הזה אמיתי, במלואו. הסדנה, הראש-ישיבה, הסיפור, ההיכרות של הבחורים עם הסיפור, והתגובות שלהם. ומאז אותו מפגש אני מוצף במחשבות. פתאום אני מבין עוד יותר עד כמה נמוכה הציפייה של הילדים שלנו מאיתנו, כהורים ומחנכים, ועל אף זאת, במקרים רבים הם לא מקבלים את המענה מצדנו.
לא תמיד הם מרגישים בטוחים שהציפיה שלהם מאיתנו תתממש, ובגלל זה יכול מאוד להיות שהם לא מספרים לנו המון דברים. הם לא מספרים לנו כשהם עומדים מול ניסיון קשה. הם לא מספרים לנו כשמשהו קורה להם, והם לא מבינים איך ולמה זה קורה להם. הם לא מספרים לנו כשהם נפלו לחטא ולא יודעים איך להיחלץ ממנו. הם לא מספרים לנו כשברגע חלש הם נגררו אחר חבר לא טוב, ועכשיו לא מצליחים להתפטר ממנו. הם לא מספרים לנו כשמשהו רע מאוד קורה להם, בגלל שיש להם תחושת אשמה שאולי יש להם חלק בדבר הרע הזה שקורה להם.
ובכל פעם שהם מסתירים מאיתנו מידע חיוני כזה, משהו נוסף עלול 'למות' אצלם, ח"ו.
*
לאחר תשע עשרה שנים בהם אני עוסק בתחום החינוך, כר"מ בישיבה, כמנהל חיידר, וככותב מאמרים וסיפורים חינוכיים, אני יכול לומר בוודאות גדולה, שלפעמים, כל מה שצריך כדי לתת את הביטחון לילד שלך, זה לשדר לו את המסר הזה:
"ילדי יקירי,
מה שרק יהיה איתך, תמיד תרגיש חופשי לפנות אלי. אני מבטיח לך בלי"נ, שאף פעם לא אאשים אותך. תמיד אבין אותך, ותמיד אעניק לך את כל התמיכה שבעולם".

לא. הוא לא מצפה שתמיד נצדיק את המעשה שלו. הוא גם לא חושב שבכל מצב שהוא, נסכים איתו. אבל הוא כן מצפה בכל נפשו שאף פעם לא נהיה נגדו. שתמיד פשוט נהיה איתו!
תחושת הבטחון הזו עשויה לשנות לו את החיים, ולהעניק לו (ואולי גם לחבר שלו) את המתנה הגדולה ביותר של החיים.
*
ובכן, מה שאני רוצה לבקש ממכם, זה דבר אחד בלבד. תעבירו את המייל הזה לכמה שיותר אנשים. זה מסר חשוב וחיוני מדי מכדי שתשאירו אותו רק לעצמכם... תשתפו את המסר הזה עם כמה שיותר אנשים שהם ובני משפחותיהם (והחברים שלהם) חשובים לכם.

סגי נהור
הודעות: 2049
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יולי 13, 2017 9:44 am

אם הסיפור המחריד אכן אירע, נשגב מבינתי איך האשמה עוברת מהבחור (שלפי המסופר אינו ילד קטן) אל המחנכים. ולענ"ד יש כאן עדות לליקוי המאורות המוסרי של דורנו.

רחמנא אמר לא תעמוד על דם רעך, והבחור בשתיקתו פשע פשיעה איומה והקולר תלוי בצווארו. כמוהו כנהג ש"פגע וברח" (אף הוא מפני שידע שיענישוהו) שכולנו רואים אותו בצדק כפושע נורא.

לו היה מדובר בילד או בבחור צעיר ממש - החרשתי.

מענה איש
הודעות: 355
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי מענה איש » ה' יולי 13, 2017 10:49 am

.
נערך לאחרונה על ידי מענה איש ב ג' ינואר 09, 2018 1:08 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תוכן
הודעות: 3075
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי תוכן » ה' יולי 13, 2017 11:11 am

אז אם הבנתי נכון, הראש ישיבה הדגול עבר על כל הבחורים ואחרי ששמע את דעתם המלומדת והמנומקת, הגיע להחלטה שילד צריך לדעת שלא משנה מה הוא עושה, הוא לא יקבל עונש...

והמסר מסיפור מזעזע זה הוא: "ילדי יקירי, מה שרק יהיה איתך, תמיד תרגיש חופשי לפנות אלי. אני מבטיח לך בלי"נ, שאף פעם לא אאשים אותך. תמיד אבין אותך, ותמיד אעניק לך את כל התמיכה שבעולם".

האם לזה יקרא חינוך? לדעתי זו הרס!! כי בתורתינו כתוב "ואשמה הנפש ההיא", רגשות אשמה הם הכרחיים לבניית נפש בריאה ומוסרית. פרויד היה זה שחידש שרגשות אשמה גורמות לבעיות, האם אנחנו צריכים לקבל את דבריו הטמאים? תמיד אבין אותך??? גם אם הוא מתעלל בבעלי חיים??? אני מקוה שלעולם לא אבין דברים כאלה!!

הכשל המוסרי בסיפור הזה, הוא שההורים שלו חינכו את הבחור למשמעת ולא חינכו אותו למוסר... אם היו מחנכים אותו למידות טובות לא משנה מה, הבחור הזה לעולם לא היה שותק.

יוס'ל
הודעות: 331
הצטרף: ג' פברואר 28, 2012 9:39 am

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי יוס'ל » ה' יולי 13, 2017 11:27 am

ברור שהתנהגות הבחור החי לא ניתנת להצדקה, אך ניתנת להבנה.
כמו שמעשה בלק ובלעם לא ניתן להצדקה אך ניתן להבנה.

כוונת הר' שובקס, כנראה, שאם הבחור ההוא לא היה בפחד נורא מה יעשו לו אם ייודע היכן היה ומה עשה, אז תגובתו הטבעית הייתה להתקשר להצלה, ולא איך אני דואג לעצמי. כי היה מבין שכעת שבן אדם הולך למות זה לא הזמן לאגו, אלא שכנראה הכיר הבחור שאם יידעו אז יעיפוהו מהישיבה ועוד מה יהיה בשידוכים...
נערך לאחרונה על ידי יוס'ל ב ה' יולי 13, 2017 4:25 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 2009
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי דרומי » ה' יולי 13, 2017 11:35 am

חבל שמסיטים את הדיון לעצם הסיפור המחריד, שלענ"ד מסתבר שלא היה ולא נברא.

הסיפור, בין אם היה ובין אם לא היה, בא לחדד נקודה חשובה, וכמובן שבמקרה הספציפי שעליו מדובר בסיפור, הדברים נראים מופרכים ובלתי הגיוניים מכל כיוון (איך יכול בחור ללכת לישון אחרי כזה דבר?), אבל זה בא להמחיש עבורנו - ההורים והמחנכים - את העובדה שהבן או החניך מתבייש לספר על דברים שקרו לו, כמובן במקרים הרבה יותר עדינים וקלים מאשר בסיפור המדובר, אבל גם הם חשובים ונוגעים.

המסר הוא ברור - בהנהגתנו אנו גורמים לילד להיות שקרן, ולפעמים זה מביא לתוצאות בלתי הפיכות.

מחצד חקלא
הודעות: 147
הצטרף: ג' יולי 22, 2014 9:28 pm

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי מחצד חקלא » ה' יולי 13, 2017 11:52 am

לענ"ד צודק הרב 'תוכן' שיש בעיתיות במשפט
"אף פעם לא אאשים אותך"
שמקורו לא טהור מהפסיכולוגיה הארורה.

אך הקטע הבא הוא הנכון יותר:
"לא. הוא לא מצפה שתמיד נצדיק את המעשה שלו. הוא גם לא חושב שבכל מצב שהוא, נסכים איתו. אבל הוא כן מצפה בכל נפשו שאף פעם לא נהיה נגדו. שתמיד פשוט נהיה איתו!".

וע"ד זה הייתי מתנסח פחות או יותר כך:
"ילדי היקר דע לך שבכל מצב שתהיה גם אם תעשה טעות, אני אעזור לך, ואהיה איתך לצידך.
זה לא אומר שתמיד אצדיק את מעשיך. או שבכל מצב אסכים איתך.
אבל אף פעם לא אהיה נגדך ! (בפרט כאשר מיוזמתך תפנה אלי בבקשת עזרה).
אלא אדרבה אעניק לך את כל התמיכה שבעולם לתקן את הטעות, ולהחלץ מהמצב שנקלעת אליו (גם אם הוא באשמתך)".

דרומי
הודעות: 2009
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי דרומי » ה' יולי 13, 2017 12:29 pm

עוד בענין זה (קבלתי מידיד החפץ בעילום שמו):

אני לא חושב שצריך במפורש להגיד לילד: אתה לא אשם. 'אשמה' זו לא המילה הנכונה, כי הוא כן אשם במידת מה. אך מה כן צריך להגיד לו, צריך לדבר אתו על החלק החיובי יותר, למשל: כל הכבוד שאתה בא לספר! אתה ילד גדול וחכם! בא נחשוב איך נפתור את הבעיה להבא, בצורה טובה יותר.
לא לחנם הדברים עלו באשכול זה, כי בנושא הזה, זה קריטי. אם ילד ישמע שהוא אשם בבעיות שלו בקדושה, חלילה דלא כפרויד, הוא בוודאי לא ישוש לשמוע את זה שוב ושוב, אלא ישמור את זה בבטן לעצמו ויילך לטמיון. שטות היא לחשוב שמחנכים ילד בשורת הדין, אולי גם נלמד אתו את המסכת גיהנם שמגיעה לו על כל חטא, אה? הרי כל הדברים אמתיים וחלילה אסור לשמוע לאומה"ע. אלא מאי, החינוך בצורה עקיפה ועדינה שתהווה תחליף לנעימות של הרחוב, היא זו שבסוף תעורר את הבחור מעצמו להתעורר ולקחת על עצמו את האחריות. ניתן לו גב ותמיכה, וזה מה שיחזק אותו. הרי אף אחד לא יספר כאן שאחרי 30 שעות של ראשית חכמה, הוא ניצל מהחטא. אדם הוא אדם והוא נופל, ורגשות האשמה לא יועילו כי אם יגרמו לו לייאוש וגדיעת הסיכוי להתחזק לגמרי.
בקיצור, ידוע שבנושאים אלו החיזוק צריך להיות על החלק הטוב שבהתגברות, ובעיקר על המבט לעתיד, וחלילה לו לנבור בעבר. בחור לא אמור להתעסק בתשובה על חטאת נעורים!

ודפח"ח.

מה ידידות
הודעות: 33
הצטרף: ד' אפריל 26, 2017 10:15 am

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי מה ידידות » ה' יולי 13, 2017 3:44 pm

אני מכיר את הסיפור מקרוב, הבחור שנהרג היה שכן ילדות שלי, כשזה קרה גרנו באותו רחוב, זוכר את כל הסיפור לפרטי פרטים, (הרב שובקס שינה קצת, כנראה כדי לטשטש עקבות), אני לא מכיא אישית את הבחור השני שלא סיפר, אבל אני זוכר שבמלואת השבעה, עשו עצרת גדולה, בהשתתפות ראשי הישיבה וחבריו, שוחחתי אז עם כמה מחבריו, המסקנה שלי היא שגם אם המסקנה של הכותב נכונה, אבל מהסיפור הזה אי אפשר להביא שום ראיה, כי ההלם והטראומה שעברו על הבחור כ"כ שיתקו אותו, שגם אם היה בטוח שלא יענישו ולא יאשימו אותו, הוא לא היה מסוגל לדבר, הוא היה בפוסט טראומה, והיה זקוק לשיקום תקופה ארוכה לאחר מכן.

דרך אגב, מאיפה צוטט הסיפור?

יוס'ל
הודעות: 331
הצטרף: ג' פברואר 28, 2012 9:39 am

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי יוס'ל » ה' יולי 13, 2017 4:47 pm

דרומי כתב:עוד בענין זה (קבלתי מידיד החפץ בעילום שמו):

אני לא חושב שצריך במפורש להגיד לילד: אתה לא אשם. 'אשמה' זו לא המילה הנכונה, כי הוא כן אשם במידת מה. אך מה כן צריך להגיד לו, צריך לדבר אתו על החלק החיובי יותר, למשל: כל הכבוד שאתה בא לספר! אתה ילד גדול וחכם! בא נחשוב איך נפתור את הבעיה להבא, בצורה טובה יותר.
ודפח"ח.


זה למדנו מיהודה, שהודה ולא בוש צדקה ממני

עזריאל ברגר
הודעות: 2946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 13, 2017 6:07 pm

מה ידידות כתב:דרך אגב, מאיפה צוטט הסיפור?

הופץ בימים האחרונים בדוא"ל ע"י ארגון "שמור עיניך" תע"ב.

מה ידידות
הודעות: 33
הצטרף: ד' אפריל 26, 2017 10:15 am

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי מה ידידות » ה' יולי 13, 2017 8:49 pm

מה זה ארגון 'שמור עיניך'? ואיפה הופץ?

עזריאל ברגר
הודעות: 2946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 13, 2017 8:54 pm

מה ידידות כתב:מה זה ארגון 'שמור עיניך'? ואיפה הופץ?

האתר שלהם: https://gye.org.il
הופץ לרשימת-תפוצה רשמית שלהם.

בן ירושלים
הודעות: 382
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: 2 שאלות חשובות (בעניינים רגישים)

הודעהעל ידי בן ירושלים » א' יולי 16, 2017 12:53 am

שאלת תם כתב:
אריך כתב:בדיוק בשבוע שעבר לקחתי את בכורי בן 14 לטיול ביער ירושלים על מנת לדבר עימו.
תוכן הדברים היה כדלהלן, ובכוונה הכנסתי גם עניינים כלליים שקשורים לגיל ההתבגרות, כדי שלא למקד רק על הענין של קדושה.

אחלק זאת לסעיפים.

א) אני רוצה לדבר איתך על גיל ההתבגרות.
ב) בגיל זה יש שינויים רבים אצל הבחור וכדאי שהוא ידע שזה נורמלי.
ג) ראשית יש שינויים רגשיים, לפעמים הנער כועס בקלות, או שמרגיש תחושות קיצוניות. או שנראה לו שהוא מבין יותר טוב ממבוגרים וכו'.
ד) יש גם שינויים גופניים שאתה מרגיש בעצמך (הנער המדובר כבר מצמיח זקן).
ה) את ההלכות שקשורות לגוף אתה יודע (הוא למד מ"ב ומדובר בילד ידען בתורה).
ה) חלק מהתחושות שמתפתחות הוא משיכה לקשר עם נשים, להסתכל וכדומה.
ו) כולם ככה. וה' עשה כך את טבע האדם למטרה טובה כדי שיהיה לו רצון להתחתן.
ז) חשוב לי שתדע שזה נורמלי, ובתקופה הזו של הבחרות יש התמודדות לפעמים עם הכוחות האלה שמתעוררים וצריך להשקיע בענינים אחרים כדי שלא להתעסק עם העניין הזה. וכשיגיע הזמן אז יהיה לזה תפקיד.
ח) בכל שאלה או בעיה תרגיש חופשי לדבר איתי או עם אמא. כולם עוברים את התקופות האלה.

עד כאן פחות או יותר. לא היה לי קל לפתוח איתו את העניין. מ"מ אני חש שאת שלי עשיתי, וה' הטוב יגמור בעדנו.

אני קצת מסופק על הגיל, אולי זה קצת מוקדם (למרות שכאמור הוא מצמח זקן).

אני מסופק מאד אם זה לא מאוחר מדי, מוקדם זה בטח לא, השאלה איך התמודדת עם השאלות שהיו לו קודם לכן?

כמחנך לנערים בגיל הזה אני מוצא בדר"כ הזדמנות אחת בכל שנה לדבר עם התלמידים בענין זה. רוח הדברים הכללית היא כפי שמובא כאן למעלה. בדר"כ אני מוסיף שלא לחטט בעבר על מה שקרה , ואם נכשלים לא לעסוק בזה. התיעצות וסיוע -רק מאדם מבוגר ואחראי שסומכים עליו. אם זה אחד ההורים עדיף, אם לא אז מישהו מהצוות של הישיבה וכדומה. בשום אופן לא חברים! (ביחס להורים חלק נכבד מהם לא מסוגלים בכלל לדבר בענין, אבל זה הדדי- הנערים לא סומכים עליהם ומתבישים ואף חוששים מהם)
בהדגשה שזה תהליך טבעי (כדי להתכונן לנישואים שאז הכל בקדושה). למי שאין מאבקים והתמודדות עם הנושא - הוא הלא טבעי. גם להדגיש, ששימוש לא נכון בכלים שנתן לנו הבורא, עלול לדרדר את האדם, ובגיל ההתבגרות חלק גדול מהנפילות של בחורים קשור לענינים אלו, לכן כ"א אחראי על חייו

לפני שבועיים הזדמן לי לדבר על כך. היתה הקשבה ב"ה , אפילו לא חיוך של "אלו שיודעים" (מלבד כמובן בדקה הראשונה), הדגשתי שמדברים על זה ברבים פעם אחת וזהו. תמיד יש חשש איך הדברים יתקבלו ושיהיו לתועלת ולא להיפך חלילה.
לאחר שלשה ימים קבלתי טלפון מהורה , בר דעת ואדם תורני מאד שממש הודה על כך שהנושא נפתח בצורה הזאת. הוא ידע לחזור על מה שהיה, כי הבן סיפר להורים לפרטי פרטים. הוא אמר ששאל את הבן איך הגיבו החברים, והבן סיפר שכולם לקחו זאת ברצינות "כולל המודרניים" כלשונו. הבן ציין שזה היה בצורה טבעית ולא מלחיצה.
ב"ה.
כתבתי זאת רק כדי להוכיח שיש דרכים להתמודדות עם הענין, רק שצריך לחשוב מראש מה אומרים , ואיך, ובאיזו צורה.


חזור אל “ויתהלך חנוך את האלקים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים