חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הרהורים ולבטים בחינוך הילדים
קו אדום
הודעות: 6
הצטרף: ה' יולי 13, 2017 3:15 am

חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי קו אדום » ב' ינואר 01, 2018 12:28 pm

ילדיי שומעים בקביעות את הדיסקים של חבורת תרי"ג.
מהמעט ששמעתי התרשמתי שגם אם אולי אין בהם משהו חינוכי במיוחד, אבל גם תכנים שליליים אין שם.

כעת הזדמנה לידי חוברת חבורת תרי"ג 26 (האחרונה). ומה שראיתי בה הפריע לי מאוד. אני מציג בפניכם את הדברים כמות שהם, אני בטוח שיש מכם שיתמהו על מה נזעקתי. אך חשוב לי לשמוע האם יהיו גם שיזדהו עם ההרגשה שלי שיש כאן דברים 'צורמים'.

לפני הכל, אנא אל תהפכו את הדברים לפולמוס על חיים ולדר, הוא לא הנושא. אין לי מושג וגם לא מעניין אותי עד כמה הוא מעורב בתכנים של חבורת תריג. התייחסו לגופו של ענין.

הרמב"ם רב ד"ר ?

במדור "ילד גדול" עמ' (12-13 'גדי מספר על גדולי ישראל'). מתוארת דמותו של הרמב"ם במילים אלו: "הרמב"ם הוא מגדולי הפוסקים בכל הדורות והיה מחשובי הפילוסופים בימי הביניים. הוא היה גם מדען, רופא חוקר ומנהיג".

שימו לב: לא תלמיד חכם, גאון, צדיק, קדוש. אלא "מגדולי הפוסקים" – זה התואר הרוחני היחיד שבטל בשישים אל מול שלל תאריו האחרים א. "מחשובי הפילוסופים". ב. "מדען" ג. "רופא". ד. "חוקר". ה. "מנהיג".

מה ילד שקורא את המשפט הזה מתרשם ? שהרמב"ם היה "רב ד"ר" מודרני. סוג של מזרחני'ק גם למד באוניברסיטה, גם בישיבה. גם היה מתעסק בפסיקת הלכות, וגם היה עוסק במחקרים (-'חוקר'). חוץ מיזה שהיה פילוסוף, ומדען.

'אל סעיד אבן סינא אלמולך' על הרמב"ם.
אח"כ ישנם חמשה טורים אחד על "ילדותו". שני "קשר מתמיד עם יהודי העולם". "ביקורו בארץ הקודש" "רופא המלך".
שום מילה על גודל עמלו ויגיעתו בתורה, שקידתו צידקותו היראת שמים שלו. עקרי האמונה שעמל להנחיל לדורו ולדורות. מורה נבוכים.
בסוף מדור 'רופא המלך' נכתב כך:
"המשורר הערבי אל-סעיד אבן סינא אלמולך כתב עליו:
"הרמב"ם ריפא גוף ונפש.
ידיעותיו קנו לו שם כרופא הדור.
הוא ידע לשכך את כאב הבערות.
לו באה הלבנה (הירח) לידיו,
היה מרפא את כתמי פניה (המכתשים)".

אין מישהו אחר לצטט ממנו דברי הערכה על הרמב"ם ? המשורר הערבי הוא יתן לנו את התמונה ויתאר לנו את דמותו של הרמב"ם.

מעניין שבמדור 'תנחום מראיין' עמ' 39 שואל תנחום את אריאל: "כמו מי אתה רוצה להיות כשתהיה גדול ? והוא עונה "כמו הרמב"ם כי הוא היה חכם והוא היה רופא. אני רוצה ללמוד איך מרפאים אנשים".

רוח הדברים, ובעיקר המסר שנקלט מבין השורות, הוא לדעתי בעייתי מאוד.

אנשי חינוך מה דעתכם ?

חלמישצור
הודעות: 796
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' ינואר 01, 2018 1:00 pm

בוודאי דברי הבל מוחלטים הם הדברים שבחוברת. במקום לצטט אחרים על אישיותו של הרמב"ם, יצטטו דברי עצמו על עצמו: "ומודיע אני משה להדרת הרב רבי יהונתן הכהן, וכל החכמים והחברים הקוראים את כתבי, שאף על פי שבטרם איוצר בבטן התורה ידעתני, ובטרם אצא מרחם לתלמודה הקדישתני, ולהפיץ מעינותיה חוצה נתנתני, והיא אילת אהבים ואשת נעורי, אשר באהבתה שגיתי מבחורי – ואף גם זאת נשים נכריות נעשו לה צרות, מואביות עמוניות אדומיות צידוניות חיתיות, והאל יודע כי לא נלקחו מתחילה אלא להיותן לה לרקחות ולטבחות ולאופות, להראות העמים והשרים את יפיה כי טובת מראה היא עד מאד, מכל מקום נתמעטה עונתה, שהרי נחלק לבי לחלקים הרבה בכל מיני חכמה. וכמה טרחתי יומם כמו כמו עשר שנים רצופות בקיבוץ חיבור זה, ואנשים גדולים ככם הם שידעו מה עשיתי..." (אגרות הרמב"ם, מהד' ר"י שילת, עמ' תקב). האם יש בעולם עוד תיאור עצמי נפלא שכזה, על חיי תשוקת ואהבת התורה?

מחצד חקלא
הודעות: 153
הצטרף: ג' יולי 22, 2014 9:28 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי מחצד חקלא » ב' ינואר 01, 2018 1:07 pm

הרב "קו אדום", מצטרף אני לדבריך.

ישנה מגמה בולטת ב"חבורת תרי"ג" להכניס הרבה "מדע" (או "השכלה כללית" איך שתקרא לזה). כמו נושאי "בריאות" או "גוף האדם", מה שנקרא שם 'חמש דקות של כח'. חשמל, ועוד. לעומת הערך ללימוד תורה שמקבל שם ערך מינורי, אם בכלל.

כל ה'הלוך ילך' של ה'חבורה' רחוק מאוד מלשקף את דרך החינוך המקובלת.

לי הפריע יותר מהכל העובדה שיש בחוברות של חבורת תריג 'בנות' שמתכתבות עם חיים ולדר, ועם ילדי החבורה.

שייף נפיק
הודעות: 837
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' ינואר 01, 2018 1:12 pm

יש כאן עסק כספי של כללית לפרסם את עצמה, וממילא אין להם אינטרס חינוכי. ומסתמא הכותבים לא חרדים במיוחד. יש חוברות קומיקס שהם לא שייכים לגוף מסוים וממילא התכנים הרבה יותר לענין. (יש חוברת בשם 'מרשמלו' כדוגמא לתכנים טובים)
בכלל יש להעיר על הציורים המוזרים והדמויות האכזריות שיש בהם כדי השחתות נפשות עוללינו.
מה שהפריע לך על התכתבות עם חיים וולדר פחות מפריע לי, מזה שנים שיש התייעצויות למיניהם בעתוני ילדים עם עורכי/ עורכות, אם יש לך טענה זה על חיים וולדר לתקשר ותעיר לו...( אולי דרך העיתון הנ"ל...)

אום אני חומה
הודעות: 784
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי אום אני חומה » ב' ינואר 01, 2018 1:46 pm

השם 'חבורת תריג' צורם לי מהרגע הראשון. תריג הוא מושג מקודש של מניין המצוות שבתורה.
לקחת את זה לחבןרה של ילדים (תנחום וכו') זו זילות.

יקר
הודעות: 67
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 4:03 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי יקר » ב' ינואר 01, 2018 4:09 pm

בימים האחרונים שמעתי לראשונה עם ילדיי דיסק מהסדרה, והנה שתי נקודות בולטות שצדו את אזני במיוחד:
א. מספרים על משולש ברמודה כעל עובדה מדעית (כאשר היום יש פקפוק גדול על זה), ואח"כ מקריאים לילדים את דברי רש"י על מה שמביא מהידוע בזמנו על מקום בים שאינו מקבל ברזל. ואחרי דברי רש"י יש התפעלות גדולה ואמירה ש"הכל יש בתורה".
ב. מזכירים הכנת חמין לכבוד שבת ומשבחים את חכמי ישראל שהמציאו את המאכל על מנת לאפשר אוכל חם בשבת.

התחושה הכללית מהקטע ששמעתי היא שהמפיקים מנסים להרחיב את אופקיו של הילד "מתוך תורה", ונמצאת התורה נפסדת ח"ו מ"שירות הדב" הנ"ל.

קו אדום
הודעות: 6
הצטרף: ה' יולי 13, 2017 3:15 am

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי קו אדום » ב' ינואר 01, 2018 5:17 pm

העירני ידידי כי מי שמעיין בקביעות בחוברות של חבורת תריג מבין כי קהל היעד שלהם הוא הציבור הדתל"י, ועורכי ומפיקי הסידרה אפי' לא מנסים להתאימה לציבור החרדי.

אפשר לראות זאת בבירור בחוברת המדוברת (מס' 26) בפתיחה של חיים ולדר לילדים.
וכך הוא פותח את דבריו "תריג 26 מגיע אליכם בימי החנוכה, זמן של אור. כשהיינו ילדים שרו לנו שיר שעדיין אני זוכר את מילותיו: באנו חושך לגרש, בידינו אור ואש. כל אחד הוא אור קטן, וכולנו אור איתן".

ואז הוא עובר לפרש את השיר "באמת כל אחד מאיתנו הוא אור קטן וידוע שמעט מהאור מגרש הרבה מהחושך, אך כשכמה ילדים וכו' הם הופכים יחד ל'אור איתן' שזהו אור גדול וחזק".

השיר הנ"ל חובר ע"י זמרת ציונית ידועה. עם פתיחה של שיר כזה שנמצא מתאים לחנוכה. ועוד לבנות עליו פירושים ובניינים, כל אחד מבין למי מיועדת החוברת ומיהו קהל היעד.

אני מודה שהייתי די מופתע לראות זאת. אך המסקנא של ידידי מוכחת.

ומכאן תצא קריאה לא כל דבר שמתנוסס עליו שמו של 'חיים ולדר' ראוי להכנס למחנינו. התרגלנו ששמו משמש מעין תעודת כשרות, אך מסתבר שלא היא. ולפעמים כתיבותיו ויצירותיו מותאמים למגזרים אחרים.

כדכד
הודעות: 2062
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי כדכד » ב' ינואר 01, 2018 5:18 pm

יקר כתב:. מזכירים הכנת חמין לכבוד שבת ומשבחים את חכמי ישראל שהמציאו את המאכל על מנת לאפשר אוכל חם בשבת.

.

כבר בעל המאור בפרק כירה עורר על ענין זה

מחצד חקלא
הודעות: 153
הצטרף: ג' יולי 22, 2014 9:28 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי מחצד חקלא » ב' ינואר 01, 2018 5:34 pm

שייף נפיק כתב:מה שהפריע לך על התכתבות עם חיים וולדר פחות מפריע לי, מזה שנים שיש התייעצויות למיניהם בעתוני ילדים עם עורכי/ עורכות


אולי אתה צודק וזה כבר נעשה 'מכה מהלכת'. אך שבנות יתכתבו עם בנים מע"ג עיתונים זה עדיין לא ראיתי.

ראה לדוגמא בחוברת המדוברת בנות מתכתבות עם ישראל וגדי במדור "שו"ת תרי"ג" עמ' 37.

'יעל ברגר מירושלים' שואלת את 'גדי' שאלה בקשר להרפתקאות של חבורת תרי"ג. וגדי עונה לה.

השואלת 'מ.כ. מבני ברק' מספרת ל'ישראל' שהיא ילדה שמינה וסובלת מכך, והיא מתייעצת איתו איך עושים דיאטה. ישראל ממליץ לה לנסות שני דברים.

לא חושב שצריך להרחיב את הדיבור על הנזק והשלילה שיש ברעיון הזה.

המעיין
הודעות: 1085
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי המעיין » ב' ינואר 01, 2018 5:50 pm

אולי אם תחנך את הילדים שלך לדעת שאין ישראל ואין גדי והכל רק שמא בעלמא וכבר מצאנו צפורה הסופרת שהיא בכלל איש ועיתונאים בשמות אנשים שהם בעצם נשים. וספק גדול אם מ.כ. מבני ברק היתה ונבראה או שרק בעל המחבר תריג המציאה ולא כ"ש שאין ידוע אם שמנה היא או רזה. אחר הודעתם את כל זאת לא יבאו לאותם קלקולים שאתה חושש מהם.

ארזי ביתר
הודעות: 1874
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ב' ינואר 01, 2018 5:51 pm

המעיין כתב:אולי אם תחנך את הילדים שלך לדעת שאין ישראל ואין גדי והכל רק שמא בעלמא וכבר מצאנו צפורה הסופרת שהיא בכלל איש ועיתונאים בשמות אנשים שהם בעצם נשים. וספק גדול אם מ.כ. מבני ברק היתה ונבראה או שרק בעל המחבר תריג המציאה ולא כ"ש שאין ידוע אם שמנה היא או רזה. אחר הודעתם את כל זאת לא יבאו לאותם קלקולים שאתה חושש מהם.

יכול להיות שאתה צודק. אבל אם כדבריך, מדוע הוא נזקק לכתוב שבנות מתייעצות עם בנים?

המעיין
הודעות: 1085
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי המעיין » ב' ינואר 01, 2018 5:56 pm

כי רוצה שגם הבנות יקראו את הסיפור.
בחבורת תריג יש לכאורה רק בנים (שהרי כמבואר לעיל ת היינו תנחום) ואינה חבורה מעורבת ח"ו. אז מה יעשה?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10672
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ינואר 01, 2018 6:02 pm

באופן כללי גם אנכי הצב"י, לא שבעתי נחת ממה שקלטה אזני מחדר הילדים... מתחילה יחסתי את רוח הדברים לזהותם של היזמים, שאם נתבטא בעדינות משתייכים לחוגי ה"חרדים החדשים" (שמם מופיע על כל תקליטור), אכן שוב שמעתי שמי שכותבת את כל הסיפור, כולל את החוברת הנלוות, היא אשה ירא"ש מרקע חסידי.

והנה התברר לי עתה, כי עקב יציאתה לחופשה, דיסק 26 והחוברת המצורפת לו - ממנו הביא הרב קו אדום דוגמא לתלונותיו - לא נכתבו על ידה !

מחצד חקלא
הודעות: 153
הצטרף: ג' יולי 22, 2014 9:28 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי מחצד חקלא » ב' ינואר 01, 2018 6:10 pm

קו אדום כתב:העירני ידידי כי מי שמעיין בקביעות בחוברות של חבורת תריג מבין כי קהל היעד שלהם הוא הציבור הדתל"י. אפשר לראות זאת בבירור בחוברת המדוברת (מס' 26) בפתיחה של חיים ולדר לילדים. וכך הוא פותח את דבריו "תריג 26 מגיע אליכם בימי החנוכה, זמן של אור. כשהיינו ילדים שרו לנו שיר שעדיין אני זוכר את מילותיו: באנו חושך לגרש, בידינו אור ואש. כל אחד הוא אור קטן, וכולנו אור איתן".

השיר הנ"ל חובר ע"י זמרת ציונית ידועה. עם פתיחה של שיר כזה שנמצא מתאים לחנוכה. ועוד לבנות עליו פירושים ובניינים, כל אחד מבין למי מיועדת החוברת ומיהו קהל היעד.


פתרת את העניין בצורה מאוד אלגנטית ופשוטה, חבורת תריג נועדה מלכתחילה עבור החברה הדתית לאומית ולא עבור החרדים.

לדעתי אתה טועה בכל הענין, אך כיון שסגרת עלינו את הדרך מלכתחילה, וביקשת שהפולמוס לא יגלוש לחיים ולדר עצמו, מנעת ממני להביע את כל דעתי בנושא.

רק זאת אעיר, המציאות היא שחבורת תריג בנויה בעיקר על קהל היעד החרדי, (בוודאי ישנם גם דתלי"ם ודומיהם שגם צורכים אותה) והיא הצליחה לחדור עמוק לתוך תוככי הציבור שלנו. בחיידר של הבנים שלי כמעט כל הכתה אוספת את המדבקות של חבורת תריג.
עיון קל בשמות ובכתובות שמוזכרים בחוברות תריג יראה לך, שיש שם מסולת"ו ומשמנ"ו של ציבורינו.

חוששני שיש כאן מגמה מכוונת וברורה מאוד, להכניס את כל התכנים שלא נכנסים בדלת הראשית בחיידרים שלנו, כמו ספורט, בריאות, מדעי הטבע, בדלת אחורית ועקיפה.

ויחד עם זאת לתת את הדגש והחשיבות לקירוב בין עדות וזרמים (-כמו הקשר ההדוק שנוצר בין החבורה לסבתא אזולאי המרוקאית. ולא, אין לי שום דבר נגד ספרדים או מרוקאים. אלא נגד עצם הרעיון שילדים יוזמים קשר ונכנסים לבתים של סבתו'ת שהם לא סבתו'ת שלהם). והעלאה על נס של ערכים כמו עזרה לזולת, הערכת השונה והנכה, גילוי אזרחות טובה, פטריוטיות. וכדומה.

ומסביב לזה מכניסים מידי פעם סיפורי צדיקים, או איזה לימוד של גמ' שהילדים לומדים בינם לבין עצמם, כדי להכשיר את הכל. אבל כל זה לא מצליח לחפות על הרוח הקרירה ליידשקייט שנושבת בין השורות והמילים.

דוגמא ששמתי לב אליה כעת בעיוני בחוברת שאותה הזכרת (כמדומני מס' 26).
ובסוף החוברת ישנו מאמר / כתבה מ'סבתא אזולאי' על הסופגניות של חנוכה.
זהו בעצם מאמר היסטורי - מדעי על כל סוגי הסופגניות שבעולם. באריכות גדולה, היא הולכת ומונה את כל סוגי הסופגניות של ע'ם וע'ם כלשונ'ו בשמותיהם הלועזיים ועם כתיב לועזי.
מסבירה בפרוטרוט איך נראים למשל הדואנטס' האמריקאיות, לאיזה מטרה הם הומצאו (כדי לשמש מזון למלחים, לכן יש חור בסופגנייה כדי שהספנים יוכלו להשחיל אותה על הווים של הגה האניה). באיזה שנה הם התחילו לפוץ (בשנות ה40 התרבו חנויות ברחבי ארצה"ב שהפכו את מזון המלחים למאכל פופולרי).
כל זה בליווי תמונות. והסברים איך אוכלים אותם בכל ארץ, ועם איזה רטבים. איך מגישים בצרפת את ה'בנייה'. ולמה לסופגניה האיטלקית קוראים 'בומבולינו'.

ומה שהכי חשוב שהסופגנייה הראשונה "נולדה בגרמניה לפני כארבע מאות שנה והיא נקראה 'ברלינר' על שם עיר הבירה הגרמנית ברלין.

אינני יודע אם אכילת סופגניות בחנוכה היא בגדר "מנהג ישראל". אבל היא בוודאי מסורת קיימת שבעיני ילדינו הרכים מתקשרת לנס פך השמן, וזה מה שהכי חשוב.
וכאן הפכו אותה למשהו בין לאומי שבכלל מקורו מהגוים הגרמנים. כעת מתברר שכשאני אוכל סופגניה אני מתחבר לכל גויי הארצות, שגם הם אוכלים סופגניות כמוני. -זה מה שגרמתם לנפש הילד !

ובכלל מה כל שיטפון המידע ההיסטורי - קולינרי חשוב לילד שלי לדעת לקראת חנוכה.

זה פשוט 'השכלה' לשם 'השכלה'.
נערך לאחרונה על ידי מחצד חקלא ב ב' ינואר 01, 2018 6:40 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

המעיין
הודעות: 1085
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי המעיין » ב' ינואר 01, 2018 6:29 pm

למה? דווקא צודקים!.
תפסיק לאכול סופגניות שיסודם כמבואר בחבורת תריג הוא מהגויים הגרמנים ימש"ו ותתחיל לשמור על הבריאות שלך. שלגרמנים יהיה צרבת... ואת הספנים האמריקאיים ישחילו על ההגה...

מחצד חקלא
הודעות: 153
הצטרף: ג' יולי 22, 2014 9:28 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי מחצד חקלא » ב' ינואר 01, 2018 6:43 pm

המעיין כתב:למה? דווקא צודקים!.
תפסיק לאכול סופגניות שיסודם כמבואר בחבורת תריג הוא מהגויים הגרמנים ימש"ו ותתחיל לשמור על הבריאות שלך. שלגרמנים יהיה צרבת... ואת הספנים האמריקאיים ישחילו על ההגה...

יה"ר שכבודו יפקד בקרוב בבנים זכרים לעבודתו יתברך אמן.....

שומע ומשמיע
הודעות: 1166
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' ינואר 01, 2018 8:12 pm

מידיעה אישית, חיים ולדר לא אחראי לתכנים. הוא עושה כסף על החסות.

גם אני התחילה לנקוע נפשי מהרדידות והזילות [ולא מצד הקנאות של כמה מהכותבים כאן], ואני שוקל לבטל את המנוי למרות שלילדי זה יהיה משבר קשה...

בקיץ היה סיפור שהיה בנוי על מגילה שבה מספר אדם מתושבי ירושלים הנמצא בחורבן על המאורעות הקשים, ועל מרתא בת בייתוס הדורכת על הגרוגרת של רבי צדוק. וכתיבתו נפסקת כשנכנסים הבבליים!! זה היה כבר יותר מדי בשבילי.

יתירה מזאת התאריך של המגילה לא הסתדר לי. על כן נכנסתי לאתרא המכונה ויקיפדיה ושם ציינו את אותו תאריך בתאריך של חורבן בית ראשון. אלא שמשפט אחרי כתבו שלפי מסורת חז"ל התאריך הוא שונה.

אקיצר נראה שחכמי החבורה העתיקו מויקיפדיה, ואפילו לא טרחו לקרוא משפט אחרי בויקפדיה. שבו מבואר שהם כותבים דברי אפיקורסות.
אלא שזו קונספירציה.

אמנם עתה ראה זה פלא, עכשיו קראתי את האשכול דנן ומשהו היה חשוד לי בצורה שבה הם מתארים את הרמב"ם. נכנסתי עוד פעם לויקיפדיה וראו מה משפט הפתיחה שם לערך משה בן מיימון.

רבי משה בן מימוּן היה מגדולי הפוסקים בכל הדורות, מחשובי הפילוסופים בימי הביניים, איש אשכולות, מדען, רופא, חוקר ומנהיג.

ברקים רב
הודעות: 601
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי ברקים רב » ב' ינואר 01, 2018 8:34 pm

ילדיי גם הם מאזינים אדוקים, ואמנם בדקתי כעת והדיסק הספציפי המדובר כאן אינו ברשותם, אך באופן כללי יורשה לי להטיל ספק בחשש הגדול שלכם מפני הדיסקים הללו ודומיהם. החומר שקראנו ושמענו בצעירותנו היה הרבה פחות תורני ומדוקדק, וזה לא פגע כלל במי שחינוכו מבית היה חינוך תורני ברור ומוקפד. ילד שגדל בבית תורני חזק ומתחנך בתלמוד תורה תורני חזק, לא יינזק מקריאת שמותיהם של כל מיני הסופגניות שבעולם או משמיעת סיפור על ילדים שעלו ל"ע לביתה של סבתא זרה, גם לא מחמש דקות על בריאות וספורט. ואפילו דמות הרמב"ם תתקבע אצל הילד מיחסו של אביו ושל המלמד בחיידר לרמב"ם ולא מקלטת סיפורים. הפחד הגדול הזה אופייני מאוד לדורנו אך לענ"ד יתכן שהוא לא מוכיח על הבנה גדולה בחינוך. סדר העדיפויות של ערכים כמו גם הערכים עצמם, נקלטים אצל הילד בעיקר מתוך רוחם דיבורם והנהגתם של הוריו ומוריו.

אגב, טועה מי שחושב שיש כאן מגמה מכוונת להכניס תכנים מסויימים; שח לי איש פרסום שחלומו הוא להוציא דיסקים מסוג זה, כי הפוטנציאל הפרסומי שלהם הוא אדיר, וחברות רבות מעוניינות להחדיר תכנים פרסומיים בדיסקים פופולריים כמו אלו. לאמר, אין כאן אלא אינטרס כלכלי טהור, והתכנים היחידים שהמפיקים מעוניינים בהם הם תכנים פרסומיים [אני מאמין שחוץ מ'כללית' יש תכנים פרסומיים סמויים נוספים בחבורת תרי"ג, אלא שעדיין לא היה לי פנאי וסבלנות להאזין בעיון...]
נערך לאחרונה על ידי ברקים רב ב ב' ינואר 01, 2018 8:40 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

המעיין
הודעות: 1085
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי המעיין » ב' ינואר 01, 2018 8:35 pm

שומע ומשמיע כתב:אמנם עתה ראה זה פלא, עכשיו קראתי את האשכול דנן ומשהו היה חשוד לי בצורה שבה הם מתארים את הרמב"ם. נכנסתי עוד פעם לויקיפדיה וראו מה משפט הפתיחה שם לערך משה בן מיימון.

רבי משה בן מימוּן היה מגדולי הפוסקים בכל הדורות, מחשובי הפילוסופים בימי הביניים, איש אשכולות, מדען, רופא, חוקר ומנהיג.


באמת הפלא ופלא!!

או במילים אחרות חבורת תריג הגזמתם.

שמש
הודעות: 551
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי שמש » ב' ינואר 01, 2018 10:12 pm

שומע ומשמיע כתב:מידיעה אישית, חיים ולדר לא אחראי לתכנים. הוא עושה כסף על החסות.

גם אני התחילה לנקוע נפשי מהרדידות והזילות [ולא מצד הקנאות של כמה מהכותבים כאן], ואני שוקל לבטל את המנוי למרות שלילדי זה יהיה משבר קשה...

בקיץ היה סיפור שהיה בנוי על מגילה שבה מספר אדם מתושבי ירושלים הנמצא בחורבן על המאורעות הקשים, ועל מרתא בת בייתוס הדורכת על הגרוגרת של רבי צדוק. וכתיבתו נפסקת כשנכנסים הבבליים!! זה היה כבר יותר מדי בשבילי.
[/quote]
תנוח דעתך, ב'דף הקשר' שהביאה ביתי מהגן לרגל י' בטבת נכתב כי ביום זה צרו הרומאים על י-ם, הרב'ה של בני לעומת זאת הגדיל לעשות וכתב שביום זה הטיל נבוכדנצר מלך בבל מצור על י-ם והמצור נמשך עד י"ז בתמוז שבו הבקיעו הרומאים את חומת העיר...

איש גלילי
הודעות: 2035
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' ינואר 01, 2018 10:53 pm

שמש כתב:תנוח דעתך, ב'דף הקשר' שהביאה ביתי מהגן לרגל י' בטבת נכתב כי ביום זה צרו הרומאים על י-ם, הרב'ה של בני לעומת זאת הגדיל לעשות וכתב שביום זה הטיל נבוכדנצר מלך בבל מצור על י-ם והמצור נמשך עד י"ז בתמוז שבו הבקיעו הרומאים את חומת העיר...

לפחות הוא ידע שהמצור בי' בטבת היה על ידי נבוכדנצר, ובקיעת חומות העיר בי"ז בתמוז היה על ידי הרומאים...

שמש
הודעות: 551
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי שמש » ב' ינואר 01, 2018 10:58 pm

איש גלילי כתב:
שמש כתב:תנוח דעתך, ב'דף הקשר' שהביאה ביתי מהגן לרגל י' בטבת נכתב כי ביום זה צרו הרומאים על י-ם, הרב'ה של בני לעומת זאת הגדיל לעשות וכתב שביום זה הטיל נבוכדנצר מלך בבל מצור על י-ם והמצור נמשך עד י"ז בתמוז שבו הבקיעו הרומאים את חומת העיר...

לפחות הוא ידע שהמצור בי' בטבת היה על ידי נבוכדנצר, ובקיעת חומות העיר בי"ז בתמוז היה על ידי הרומאים...

אכן זה היה מצור ממושך מאוד (כ-500 שנה)...
אגב, אאל"ט יש דעות שגם בבית ראשון נפרצו החומות בי"ז, אם כי מסתמא לא לכך הוא כיוון.

איקטורין
הודעות: 9
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי איקטורין » ג' ינואר 02, 2018 2:24 am

נתבקשתי להגיב בשם חיים ולדר:

צריך להבדיל בין העלילה, לבין כתיבת החוברת הנעשית על ידי צוות עורכות מקצועיות.
אני בהחלט שמח על הביקורת שפקחה את עיניי לראות את ההתייחסות הטכנית והמילונית משהו לרמב"ם וכו'
זה בהחלט נראה כמו מישהו שהוריד מויקיפדיה ושכח לתת את ההדגשים החרדיים.
אני כבר נתתי הוראה לדאוג לכך שהתכנית המקצועיים לא יהיו רק מקצועיים אלא יותאמו לשפה הישיבתית.
הנה ביקורת שממש כיוונה אותנו.

ברם, יש דברים שמורידים לדעתי את רמת הדיון, והם מצטיינים בחוסר כנות משווע.

בנושא ה"התכתבות"

מי שקרא לזה "התכתבות" הוא אולי אדם הגון אבל כתב בצורה לא הוגנת. או שאינו יודע כי "התכתבות" זוהי חליפת מכתבים מתמשכת וקבועה הכוללת מידע אישי.
המדור שיש בתריג הוא "התייעצות". מה שקורה בכל עיתון חרדי.
הילדים שולחים לפקס.
העורכות מקלידות ומשכתבות את השאלות ושולחות במייל בשם בדוי.

כנ"ל עם חברי תרי"ג שהם כמובן וירטואלים ואי אפשר ל"התכתב" איתם.
ומה שנעשה זה לאפשר לילדים את האפשרות לשאול שאלות את הדמות המסקרנת אותם.

לכן זה שדאג להתכתבות בין "בנים ובנות" יכול להיות רגוע לגמרי.

אפשר לבקר אבל צריך להיות הגון.
נערך לאחרונה על ידי איקטורין ב ג' ינואר 02, 2018 2:42 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 2300
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' ינואר 02, 2018 2:41 am

אינני מכיר את החוברות המדוברות. אבל נראה שעיקר הביקורת צריכה להיות מכוונת כלפי העובדה המשתמעת, שאדם נתן את שמו על מוצר מסוים, על מנת ששמו והמוניטין שלו יביאו לנתינת אמון במוצר וממילא להצלחתו המסחרית, בשעה שלאמתו של דבר הוא אינו יודע כלל מה יש במוצר.

יקר
הודעות: 67
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 4:03 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי יקר » ג' ינואר 02, 2018 10:42 am

איקטורין כתב:זה בהחלט נראה כמו מישהו שהוריד מויקיפדיה ושכח לתת את ההדגשים החרדיים.
אני כבר נתתי הוראה לדאוג לכך שהתכנית המקצועיים לא יהיו רק מקצועיים אלא יותאמו לשפה הישיבתית.


"ההדגשים החרדיים" אינם עניין סימנטי בלבד של "התאמה לשפה הישיבתית".

ארזי ביתר
הודעות: 1874
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' ינואר 02, 2018 10:53 am

איקטורין כתב:צריך להבדיל בין העלילה, לבין כתיבת החוברת הנעשית על ידי צוות עורכות מקצועיות.
אני בהחלט שמח על הביקורת שפקחה את עיניי לראות את ההתייחסות הטכנית והמילונית משהו לרמב"ם וכו'
זה בהחלט נראה כמו מישהו שהוריד מויקיפדיה ושכח לתת את ההדגשים החרדיים.
אני כבר נתתי הוראה לדאוג לכך שהתכנית המקצועיים לא יהיו רק מקצועיים אלא יותאמו לשפה הישיבתית.
הנה ביקורת שממש כיוונה אותנו.

המשפט הזה מוכיח עד כמה לא הבין ח.ו. את הבעיה. להגדיר את הרמב"ם "מגדולי הפוסקים בכל הדורות והיה מחשובי הפילוסופים בימי הביניים. הוא היה גם מדען, רופא חוקר ומנהיג", זו לא בעיית 'הדגשים חרדיים'. המשפט הזה על הרמב"ם הוא פסול מעיקרו בכל בית חרדי. הרמב"ם היה גדול מרבן שמו, וכל שבחים שנשבחו רק ימעיטו מערכו. אך מהותו היתה פסיקתו ההלכתית, דרכו הלימודית, וכפי שכבר הביאו כאן במהלך האשכול מה שכתב על עצמו ומה שכתבו אודותיו. מקובל עלי, שרוצים לכתוב שהרמב"ם היה רופא [אגב, מה הם מחקרי הרמב"ם והיכן שימש כמדען?], אך עושים זאת בשולי הגדרתו ולא במשפט הפותח והמגדיר אותו.

איקטורין כתב:בנושא ה"התכתבות"

מי שקרא לזה "התכתבות" הוא אולי אדם הגון אבל כתב בצורה לא הוגנת. או שאינו יודע כי "התכתבות" זוהי חליפת מכתבים מתמשכת וקבועה הכוללת מידע אישי.
המדור שיש בתריג הוא "התייעצות". מה שקורה בכל עיתון חרדי.
הילדים שולחים לפקס.
העורכות מקלידות ומשכתבות את השאלות ושולחות במייל בשם בדוי.

כנ"ל עם חברי תרי"ג שהם כמובן וירטואלים ואי אפשר ל"התכתב" איתם.
ומה שנעשה זה לאפשר לילדים את האפשרות לשאול שאלות את הדמות המסקרנת אותם.

לכן זה שדאג להתכתבות בין "בנים ובנות" יכול להיות רגוע לגמרי.

אפשר לבקר אבל צריך להיות הגון.

כמדומני, שבמהלך האשכול כבר נכתב שאין זו 'התכתבות'/'התייעצות' אמיתית. אבל אם זה לא אמיתי, מדוע צריך לכתוב ש'יעל' שואלת ו'תנחום' עונה? וכי 'תנחום' מתנגד לענות ל'ירחמיאל'?

דרומי
הודעות: 2736
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי דרומי » ג' ינואר 02, 2018 11:45 am

כדאי להעיר, אבל לא להגזים ולהקצין באופן שמוציא כל חשק להתייחס...

אגב, לגבי ההתכתבויות, בעיתון 'המודיע הצעיר', שאינו צריך 'הכשר' ממני..., עונה רשמית העורכת - שהיא אשה אמיתית וידועה מחוגי החסידים - לשאלות של בנים ומייעצת להם עצות, ואין פוצה פה ומצפצף.

ארזי ביתר
הודעות: 1874
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' ינואר 02, 2018 11:47 am

דרומי כתב:כדאי להעיר, אבל לא להגזים ולהקצין באופן שמוציא כל חשק להתייחס...

אגב, לגבי ההתכתבויות, בעיתון 'המודיע הצעיר', שאינו צריך 'הכשר' ממני..., עונה רשמית העורכת - שהיא אשה אמיתית וידועה מחוגי החסידים - לשאלות של בנים ומייעצת להם עצות, ואין פוצה פה ומצפצף.

למה אתה מבלבל במוח? אשה מבוגרת שעונה לילדים קטנים - זה משהו אחד. התייעצות של ילדות עם ילדים - זה משהו אחר לחלוטין!!!

דרומי
הודעות: 2736
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי דרומי » ג' ינואר 02, 2018 11:52 am

יש משהו בדבריך, אבל מצד שני זה לא כזה "ילדים קטנים" לפי סגנון השאלות שם, ואכמ"ל

המעיין
הודעות: 1085
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי המעיין » ג' ינואר 02, 2018 11:59 am

ארזי ביתר כתב:
דרומי כתב:כדאי להעיר, אבל לא להגזים ולהקצין באופן שמוציא כל חשק להתייחס...

אגב, לגבי ההתכתבויות, בעיתון 'המודיע הצעיר', שאינו צריך 'הכשר' ממני..., עונה רשמית העורכת - שהיא אשה אמיתית וידועה מחוגי החסידים - לשאלות של בנים ומייעצת להם עצות, ואין פוצה פה ומצפצף.

למה אתה מבלבל במוח? אשה מבוגרת שעונה לילדים קטנים - זה משהו אחד. התייעצות של ילדות עם ילדים - זה משהו אחר לחלוטין!!!


מה זה התייעצות של ילדות עם ילדים?
ר' חיים ולדר כבר ביאר את המובן מאליו שאין כאלה ילדים.

אין תנחום אין ישראל אין גדי .

אני לא יודע מה זה ר כי לא הזכירו באשכול הזה את שמו.

פרנקל תאומים
הודעות: 1342
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' ינואר 02, 2018 3:05 pm

איקטורין כתב:נתבקשתי להגיב בשם חיים ולדר:

צריך להבדיל בין העלילה, לבין כתיבת החוברת הנעשית על ידי צוות עורכות מקצועיות.
אני בהחלט שמח על הביקורת שפקחה את עיניי לראות את ההתייחסות הטכנית והמילונאית משהו לרמב"ם וכו'
זה בהחלט נראה כמו מישהו שהוריד מויקיפדיה ושכח לתת את ההדגשים החרדיים.
אני כבר נתתי הוראה לדאוג לכך שהתכנית המקצועיים לא יהיו רק מקצועיים אלא יותאמו לשפה הישיבתית.
הנה ביקורת שממש כיוונה אותנו.
ברם, יש דברים שמורידים לדעתי את רמת הדיון, והם מצטיינים בחוסר כנות משווע.

בנושא ה"התכתבות"
מי שקרא לזה "התכתבות" הוא אולי אדם הגון אבל כתב בצורה לא הוגנת. או שאינו יודע כי "התכתבות" זוהי חליפת מכתבים מתמשכת וקבועה הכוללת מידע אישי.
המדור שיש בתריג הוא "התייעצות". מה שקורה בכל עיתון חרדי.
הילדים שולחים לפקס. העורכות מקלידות ומשכתבות את השאלות ושולחות במייל בשם בדוי.
כנ"ל עם חברי תרי"ג שהם כמובן וירטואלים ואי אפשר ל"התכתב" איתם.
ומה שנעשה זה לאפשר לילדים את האפשרות לשאול שאלות את הדמות המסקרנת אותם.
לכן זה שדאג להתכתבות בין "בנים ובנות" יכול להיות רגוע לגמרי.
אפשר לבקר אבל צריך להיות הגון.

בהנחה שוולדר מן הסתם יקרא את הדברים, אני אפנה אליו ישירות:


ר' חיים היקר,


ראשית,
תודה רבה על התגובה ועל הנכונות להתייחס ברצינות לביקורת וגם לפעול לתקן.


שנית,
כמו שכבר העירו כאן מעבר לשאלה של העתקה טכנית מויקיפדיה ללא התאמה לשפה ישיבתית, יש כאן בעיקר שאלה של מהות:
אנחנו רוצים ללמד את ילדינו שהרמב"ם היה מענקי התורה (והיראה!) הגדולים ביותר שקמו לעמינו. שהוא דבק בעמל התורה כל ימיו והשיג בדעתו את כל מכמניה, שהוא היה איש אלוקים קדוש שחתר כל ימיו להגיע לדרגה המרוממת מכל- להיות ראוי לנבואה. שהוא עשה לתורה שלא תשתכח מישראל בכך שהכריע להלכה ולמעשה בכל סוגיות הש"ס והעלה את הכרעותיו בי"ד ספרי "משנה תורה" שעל עומק תבונתם הבלתי נתפס עמלו ועמלים גדולי החכמים ותופסי התורה בכל הדורות ועד ימינו אנו. אם רוצים להעשיר את הידע של הילדים אפשר לציין כמה וכמה מהספרים הגדולים שנכתבו על הי"ד החזקה, מגדולי הקדמונים וגם מגדולי האחרונים.

אפשר ונכון לספר לילדים שהרמב"ם הקדוש ברוחב תבונתו גם השיג את כל שבע החכמות, ושלאחר שאחיו ר' דוד שהחזיקו כלכלית טבע בים, שימש הרמב"ם לפרנסתו כרופאו של המלך. אפשר לציין שגם אומות העולם הכירו בגדלותו הנשגבה והחשיבוהו לאחד מגדולי החכמים שבכל הדורות, ושהוא השתמש בחכמת הפילוסופיה כדי להעמיד את הדת על תילה וללמד תועים בינה בספרו 'מורה נבוכים' בו הוא מוכיח את יושר אמונתנו ותורתנו, ועוד. צריך להוסיף את מה שכתב הרמב"ם בעצמו שעיסוקו בשבע החכמות היה אך ורק כרקחות וכטבחות לתורה ולהסביר לילדים את משמעות המושג, שתורת אבותינו היא החכמה האמיתית ושאר החכמות משמשות לפניה וכו'.
כמובן, אפשר לתמצת את כל הנ"ל, אבל זהו העיקרון.

הלא הרמב"ם לא היה גם וגם וגם (פוסק, מדען, פילוסוף, רופא...) זהו תיאור במשקפיים חילוניות.
הרמב"ם היה רק ורק ורק, "ממשה עד משה לא קם כמשה".

הרי אני לא צריך באמת לומר לך את כל זה, אתה יודע זאת בדיוק כמונו. זו לא השפה, זו המהות.

שלישית,
לגבי ה"התכתבות":
כולנו יודעים שמדובר בדמויות וירטואליות, ואף אחד לא חשש כאן באמת שיווצר קשר לא ראוי בין תנחום או גדי ובין הילדה שלו...
הנקודה היא, שאם הילדה שלי שולחת מכתבים לגדי הוירטואלי והוא עונה לה, אזי נתפס בתודעתה וגם בתודעתם של שאר הקוראים שהתכתבות בין בנים ובנות היא לגיטימית. האין זאת? (אם אינך מסכים לקרוא לזה "התכתבות" מאחר שאינה אישית ומתמשכת, אז תקרא לזה התייעצות. נניח שגדי היה ילד אמיתי, היית מאפשר לבת שלך לשלוח לו מכתבים עם שאלות?).
עם קצת יצירתיות (והלא אתה אומן היצירתיות) אפשר למצוא לזה פיתרון מניח את הדעת.


נ"ב:
לא אמנע מלהוסיף שבספריך ובעוד מיצירותיך אתה מחדיר בילדים שפע של מידות טובות, התחשבות ורגישות לזולת, כמו גם הדרכות חיוניות וכללי זהירות שלכולנו חשוב להחדיר אותם בילדינו. אני באופן אישי אסיר תודה לך על כך. לענ"ד הספרים שלך לילדים הם חינוכיים להפליא. וגם הספרות למבוגרים שלך עשירה בתובנות נפלאות עבור כל יהודי יר"ש.
כמובן, שהפופולריות שלך היא גם מחייבת... הלא כמעט כל הילדים קוראים ושומעים את החומר שלך.. אל תשכח את זה.


בידידות.

מחצד חקלא
הודעות: 153
הצטרף: ג' יולי 22, 2014 9:28 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי מחצד חקלא » ג' ינואר 02, 2018 6:08 pm

קו אדום כתב:העירני ידידי כי מי שמעיין בקביעות בחוברות של חבורת תריג מבין כי קהל היעד שלהם הוא הציבור הדתל"י, ועורכי ומפיקי הסידרה אפי' לא מנסים להתאימה לציבור החרדי.

אפשר לראות זאת בבירור בחוברת המדוברת (מס' 26) בפתיחה של חיים ולדר לילדים.
וכך הוא פותח את דבריו "תריג 26 מגיע אליכם בימי החנוכה, זמן של אור. כשהיינו ילדים שרו לנו שיר שעדיין אני זוכר את מילותיו: באנו חושך לגרש, בידינו אור ואש. כל אחד הוא אור קטן, וכולנו אור איתן".

ואז הוא עובר לפרש את השיר "באמת כל אחד מאיתנו הוא אור קטן וידוע שמעט מהאור מגרש הרבה מהחושך, אך כשכמה ילדים וכו' הם הופכים יחד ל'אור איתן' שזהו אור גדול וחזק".

השיר הנ"ל חובר ע"י זמרת ציונית ידועה. עם פתיחה של שיר כזה שנמצא מתאים לחנוכה. ועוד לבנות עליו פירושים ובניינים, כל אחד מבין למי מיועדת החוברת ומיהו קהל היעד.


מישהו יכול לאמת את דבריו של "קו אדום" שהשיר הנ"ל הוא אכן של זמרת ציונית / חילונית ?

אם אכן הדברים נכונים, אני חושב שכולם יסכימו שזה לא מתאים ולא ראוי לפתוח את החוברת בשיר הזה. ועוד יותר גרוע הוא לפרש אותו פיסקה פיסקה, כאילו הוא איזה מאמר מקודש.

איש גלילי
הודעות: 2035
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי איש גלילי » ג' ינואר 02, 2018 7:26 pm

מחצד חקלא כתב:
קו אדום כתב:העירני ידידי כי מי שמעיין בקביעות בחוברות של חבורת תריג מבין כי קהל היעד שלהם הוא הציבור הדתל"י, ועורכי ומפיקי הסידרה אפי' לא מנסים להתאימה לציבור החרדי.

אפשר לראות זאת בבירור בחוברת המדוברת (מס' 26) בפתיחה של חיים ולדר לילדים.
וכך הוא פותח את דבריו "תריג 26 מגיע אליכם בימי החנוכה, זמן של אור. כשהיינו ילדים שרו לנו שיר שעדיין אני זוכר את מילותיו: באנו חושך לגרש, בידינו אור ואש. כל אחד הוא אור קטן, וכולנו אור איתן".

ואז הוא עובר לפרש את השיר "באמת כל אחד מאיתנו הוא אור קטן וידוע שמעט מהאור מגרש הרבה מהחושך, אך כשכמה ילדים וכו' הם הופכים יחד ל'אור איתן' שזהו אור גדול וחזק".

השיר הנ"ל חובר ע"י זמרת ציונית ידועה. עם פתיחה של שיר כזה שנמצא מתאים לחנוכה. ועוד לבנות עליו פירושים ובניינים, כל אחד מבין למי מיועדת החוברת ומיהו קהל היעד.


מישהו יכול לאמת את דבריו של "קו אדום" שהשיר הנ"ל הוא אכן של זמרת ציונית / חילונית ?

אם אכן הדברים נכונים, אני חושב שכולם יסכימו שזה לא מתאים ולא ראוי לפתוח את החוברת בשיר הזה. ועוד יותר גרוע הוא לפרש אותו פיסקה פיסקה, כאילו הוא איזה מאמר מקודש.

אינני יודע מי חיבר את השיר, אבל הוא בוודאות זמר ציוני. עם זאת, לדעתי יש לקבל את האמת ממי שאמרו, המציאות היא שהשיר הזה עדיין נפוץ בחלק מגני הילדים, ויש לו משמעות חיובית. הילדים לא צריכים לדעת מה מקור השיר, אבל אין שום בעיה שישירו אותו ויפנימו את המסר החיובי, זה הרבה יותר טוב מניגונים ציוניים אחרים שנכנסו לחלק מגני הילדים, כמו 'לביבה חמה ומתוקה... סביבון מעופרת יצוקה'.

פרנקל תאומים
הודעות: 1342
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' ינואר 02, 2018 8:52 pm

גם אני חושב שאין מקום לחרדה גדולה משירים כגון אלה שהתקבעו זה מכבר גם במחוזות הילדות שלנו, בוודאי כאשר אין טעם לפגם במילים או במסר של השיר.
אם זאת, יש לענ"ד איזה טעם לא טוב או לפחות קצת חוסר נוחות מן הפתיחה של החוברת דווקא עם שיר כזה בתוספת ביאור מילים, תחת לפתוח את החוברת עם מקור תורני.

לייטנר
הודעות: 4166
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי לייטנר » ג' ינואר 02, 2018 9:23 pm

אכן, הכותבת (ואולי גם הזמרת) היא שרה לוי תנאי שגם חיברה את השיר 'ליצן קטן נחמד'.
העיסוק בכותב ביחס לשיר ילדים מגוחך לחלוטין. עיינו במילים, אם יש בהן בעיה, אין סיבה לשיר אותן גם אם הכותב הוא גדול שבגדולים.
הדבר גם אמור הפוך, מה אכפת לי אם חיים ולדר כתב את הדברים (וספריו מביאים למידות טובות ויר"ש וכו' וכו' וכו')? אם הדברים אינם טובים, אין סיבה לקרוא בהם, וקל וחומר לדון בהם.

קו אדום
הודעות: 6
הצטרף: ה' יולי 13, 2017 3:15 am

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי קו אדום » ה' ינואר 04, 2018 12:22 pm

לכל הכותבים הנכבדים, תודה רבה על כל התגובות, ועל הדיון הענייני.
תודה מיוחדת לר' חיים ולדר על נכונותו לשמוע ביקורת ולהתייחס אליה בצורה עיינית (ברובה). בתקוה שאכן ישנה את הדברים לטובה.

הרב 'פרנקל תאומים' השכלת להבהיר את הדברים בצורה ברורה וחדה, ויחד עם זאת מכובדת ולא משתלחת, היית פה לכולנו. בצפייה שדבריך יובנו גם לבעלי חבורת תריג.

ערכתי לעצמי 'תקציר' של הנקודות הבעייתיות שהועלו על ידי הכותבים,
למטרה אחת: כדי שהעוסקים במלאכת החיבור העריכה וההפקה של חבורת תריג, שאין לי ספק שחשוב להם לקבל משוב מהציבור, יראו מה חושבים חכמי הפורום, (שנראה לי שהם פלח מייצג של אחוז מסויים בציבור) ויקחו את הדברים לתשומת ליבם.

הערה חשובה כאמור זה תקציר בלבד, כדי להבין את הדברים בהקשר הנכון שלהם יש לקרוא כל הודעה במקורה ! אחרת הדברים יוצאו מהקשרם הנכון. ואני את נפשי הצלתי.

שייף נפיק כתב:בכלל יש להעיר על הציורים המוזרים והדמויות האכזריות שיש בהם כדי השחתות נפשות עוללינו.


איש_ספר כתב:באופן כללי גם אנכי הצב"י, לא שבעתי נחת ממה שקלטה אזני מחדר הילדים...


שומע ומשמיע כתב:גם אני התחילה לנקוע נפשי מהרדידות והזילות..נראה שחכמי החבורה העתיקו מויקיפדיה, ואפילו לא טרחו לקרוא משפט אחרי בויקפדיה. שבו מבואר שהם כותבים דברי אפיקורסות.


פרנקל תאומים כתב: כמו שכבר העירו כאן מעבר לשאלה של העתקה טכנית מויקיפדיה ללא התאמה לשפה ישיבתית, יש כאן בעיקר שאלה של מהות:
אפשר ונכון לספר לילדים שהרמב"ם הקדוש ברוחב תבונתו גם השיג את כל שבע החכמות, ..צריך להוסיף את מה שכתב הרמב"ם בעצמו שעיסוקו בשבע החכמות היה אך ורק כרקחות וכטבחות לתורה ולהסביר לילדים את משמעות המושג, שתורת אבותינו היא החכמה האמיתית ושאר החכמות משמשות לפניה וכו'.
כמובן, אפשר לתמצת את כל הנ"ל, אבל זהו העיקרון.

הלא הרמב"ם לא היה גם וגם וגם (פוסק, מדען, פילוסוף, רופא...) זהו תיאור במשקפיים חילוניות.
הרמב"ם היה רק ורק ורק, "ממשה עד משה לא קם כמשה".

לגבי ה"התכתבות":
כולנו יודעים שמדובר בדמויות וירטואליות, ואף אחד לא חשש כאן באמת שיווצר קשר לא ראוי בין תנחום או גדי ובין הילדה שלו...
הנקודה היא, שאם הילדה שלי שולחת מכתבים לגדי הוירטואלי והוא עונה לה, אזי נתפס בתודעתה וגם בתודעתם של שאר הקוראים שהתכתבות בין בנים ובנות היא לגיטימית. האין זאת? (אם אינך מסכים לקרוא לזה "התכתבות" מאחר שאינה אישית ומתמשכת, אז תקרא לזה התייעצות. נניח שגדי היה ילד אמיתי, היית מאפשר לבת שלך לשלוח לו מכתבים עם שאלות?).


פרנקל תאומים כתב:יש לענ"ד איזה טעם לא טוב או לפחות קצת חוסר נוחות מן הפתיחה של החוברת דווקא עם שיר כזה בתוספת ביאור מילים, תחת לפתוח את החוברת עם מקור תורני.

ברוז
הודעות: 719
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 12:10 am

Re: חבורת תריג, מסרים חינוכיים ?

הודעהעל ידי ברוז » ה' ינואר 04, 2018 11:37 pm

דרומי כתב:יש משהו בדבריך, אבל מצד שני זה לא כזה "ילדים קטנים" לפי סגנון השאלות שם, ואכמ"ל

מידיעה, ברוב המקרים מדובר בשאלות מצוצות מהאצבע, כך שאין שם לא בנים ולא בנות.


חזור אל “ויתהלך חנוך את האלקים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים