חומש עם רש"י?

הרהורים ולבטים בחינוך הילדים
הרואה
הודעות: 718
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי הרואה » ד' ינואר 17, 2018 1:47 pm

עיינתי לאחרונה במבחן בכתב על חומש רש"י מאחד החדרים החשובים בירושלים, היו שם 10 שאלות, כולם על רש"י, ואפילו לא שאלה אחת על המקרא. הלזה יקרא חומש רש"י?
לענ"ד מלבד החסרון העצום שהילדים לא מקבלים דגש על לימוד החומש, יש כאן חסרון חינוכי גדול ביותר. הילדים מתחנכים שהעיקר הוא לא מה שכתוב, אלא מה שאומרים "על" מה שכתוב.
אחר כך מתפלאים למה בחורים בישיבות מחדשים מערכות מופרכות לפני שקראו את המילים של הגמרא, והבעיה הגדולה יותר - מתרגלים שאם כתוב משהו זה לא הנקודה, הנקודה היא מה אומרים על זה.
וכך מתפתחת אסכולה הלכתית שאין לה קשר לתורה, למשל יש הטוענים שגם אם יוברר בוודאות שהמורקס הוא חלזון התכלת וכל דרכי הצביעה, עדיין אנחנו לא לובשים כי אין מסורת, ואם יש משמעות מהגמרא שההלכה היא כך או כך זה לא משנה דבר, ואנחנו רק מדייקים מממשמעות דברי האחרונים וסיפורי גדולי ישראל.
וכך גם אצל כל אחד ואחד כשמגיע לנסיון פרטי בכל עניין, העובדה שיודע שבתורה כתוב שאסור לעשות כך היא לא כל כך חד משמעית, כי הנקודה היא לא מה כתוב אלא איך אנחנו התרגלנו להתייחס לזה.
זה קשור גם לשאלה האם צריך לשים את הקב"ה במרכז, או את עצמי במרכז.
דוגמא קיצונית: פגשתי בחור צעיר "מחפש", ואמר לי שיש לו 2 שאלות לשאול אותי: א. האם אני עדיין מאמין בה', ב. האם אני עדיין לא מאמין בגזירת הגיוס. (מטורף שהוא מסתכל במישור אחד על נושא מהותי ועל נושא פוליטי, זה גם נובע מאותו חינוך שאנחנו לא מסתכלים מה האמת, אלא איפה אנחנו בסיפור).

שמשון
הודעות: 103
הצטרף: ב' אפריל 18, 2016 7:19 pm

Re: חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי שמשון » ד' ינואר 17, 2018 1:51 pm

זה דווקא טוב מאוד.
מרגילים את הלומד שהוא מעצמו לא מבין כלום, רק מה שגדולי המפרשים מסבירים זה האמת

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 13785
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' ינואר 17, 2018 2:32 pm

זה רע מאד.
אבל אין לזה קשר לשאר הדברים שהעלה הרואה. צריך לדעת מה כתוב ואיך רש"י הסביר את זה. מי שלא שם לב לכתוב לא מבין כלום.
אין לזה קשר לדיונים על פשוטו של מקרא וכדומה הנושא הוא עצם השאלה אם הילד יודע מה כתוב בתורה.

עבד הזמן
הודעות: 153
הצטרף: ה' דצמבר 14, 2017 12:13 pm

Re: חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי עבד הזמן » ד' ינואר 17, 2018 8:59 pm

הרואה לא הראה באיזה כיתה היו מבחנים כאלה
בדרך כלל עם התחלת לימוד המקרא הלימוד מתבסס רק על החומש, ודרך זו אמורה להקנות לילד את ההבנה והידיעה הבסיסית שבקריאת גוף החומש, בכיתות יותר מתקדמות כאשר נוסף פי' רש"י אזי הבחינות מתמקדות בו.
דוג' לדבר לא תמצא בבחינות בחשבון שאלות על חיבור וחיסור כאשר הגיעו למשוואה בנעלם אחד או ב2 נעלמים.

לגבי התכלת: עדיף להשאיר את הדיון (הרצוי והענייני) בגבולות השחור והלבן....

לענין
הודעות: 463
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי לענין » ד' ינואר 17, 2018 9:28 pm

כשלמדתי בחיידר הגיע אלינו לכיתה ילד שלמד לפני כן באדרת אליהו.
במבחן נשאלנו, 'הסבר - מהו חרבו פני האדמה (ההדגשה היתה במקור. זאת אומרת נצרך היה להסביר את המילה חרבו).
לתומו ענה הילד הנ"ל - יבשו.
למעשה הרב'ה שם לו איקס, כי הוא לא כתב 'נעשה כמין טיט שקרמו פניה של מעלה'.
שה' ישמור.

שמשון
הודעות: 103
הצטרף: ב' אפריל 18, 2016 7:19 pm

Re: חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי שמשון » ה' ינואר 18, 2018 4:41 pm

בנידון זה הייתי רוצה להציג שאלה.
האם יש הבדל, למעליותא כמובן, בין מי שעברית היא שפת אם שלו למי שלא יודע אפילו מילה עברית, לגבי לימוד החומש.
לדעתי העניה, יש מעליותא גדולה למי שלא יודע מילה בעברית. כי כשהוא לומד את הפסוק אין לו שום דעה קדומה או פירוש למילה שהוא לומד עכשיו, ממה שנכנס בראשו שזה הפירוש הפשוט למילה הזאת, וממילא הוא כפוף לרש"י ולראשונים בהסבר כל מילה.
יש הרבה מילים בתורה שנחלקו בביאורם הפשוט רבותינו הראשונים, ומי שיודע עברית חושב בפשיטות שהפירוש ה"פשוט" למילה הזאת, הנוא מה שהוא מכיר, המבוסס על מילון אבן שושן וכדו'. מי שלא יודע מסתכל על כל הפירושים בשווה ואי לו שום דעה קדומה בענין.
כך נעלנ"ד ואפשר לחלוק כדרכה של תורה.
לעניינינו, מה זה בכלל "פשוטו של מקרא"?
הפירוש למילה כפי שאתה מכיר, שהיא בכלל מבוססת על מילון אבן שושן או גרוע מכך? או שרשי והראשונים הם הם המחליטים מהו פשוטו של מקרא?
מי שמתרגל ללמוד חומש עם רש"י ויודע שרש"י זה הפירוש ואין בלתו. נקי מה"פשוטו של מקרא" פרי מחשבתו.

כדכד
הודעות: 1793
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי כדכד » ה' ינואר 18, 2018 5:55 pm

לענין כתב:כשלמדתי בחיידר הגיע אלינו לכיתה ילד שלמד לפני כן באדרת אליהו.
במבחן נשאלנו, 'הסבר - מהו חרבו פני האדמה (ההדגשה היתה במקור. זאת אומרת נצרך היה להסביר את המילה חרבו).
לתומו ענה הילד הנ"ל - יבשו.
למעשה הרב'ה שם לו איקס, כי הוא לא כתב 'נעשה כמין טיט שקרמו פניה של מעלה'.
שה' ישמור.

בענין זה אני מבין את הרב'ה משום שרש"י לא סתם כתב כך. רש"י מבחין בין "חרבו פני האדמה" לבין "יבשה הארץ" שכתוב בהמשך הפרשה ש"חרבו" זה נעשה כמין טיט ו"יבשו" זה נעשה גריד כהלכתה. הסבר זה הוא פשט המקרא. לפי זה יל שכותב "חרבו" "יבשו" בהקשר זה אין זה שהוא לא יו'דע רש"י אלא אינו יודע פשוטו של מקרא

כדכד
הודעות: 1793
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי כדכד » ה' ינואר 18, 2018 5:56 pm

שמשון כתב:ב
מי שמתרגל ללמוד חומש עם רש"י ויודע שרש"י זה הפירוש ואין בלתו. .

אני מבין שהרשב"ם, האבן עזרא, הרמב"ן והרד"ק, הבכור שור והחזקוני לא ידעו ללמ וד פשוטו של מקרא, לדברי מר

לענין
הודעות: 463
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי לענין » ה' ינואר 18, 2018 6:42 pm

כדכד כתב:
לענין כתב:כשלמדתי בחיידר הגיע אלינו לכיתה ילד שלמד לפני כן באדרת אליהו.
במבחן נשאלנו, 'הסבר - מהו חרבו פני האדמה (ההדגשה היתה במקור. זאת אומרת נצרך היה להסביר את המילה חרבו).
לתומו ענה הילד הנ"ל - יבשו.
למעשה הרב'ה שם לו איקס, כי הוא לא כתב 'נעשה כמין טיט שקרמו פניה של מעלה'.
שה' ישמור.

בענין זה אני מבין את הרב'ה משום שרש"י לא סתם כתב כך. רש"י מבחין בין "חרבו פני האדמה" לבין "יבשה הארץ" שכתוב בהמשך הפרשה ש"חרבו" זה נעשה כמין טיט ו"יבשו" זה נעשה גריד כהלכתה. הסבר זה הוא פשט המקרא. לפי זה יל שכותב "חרבו" "יבשו" בהקשר זה אין זה שהוא לא יו'דע רש"י אלא אינו יודע פשוטו של מקרא


הדגשתי שהשאלה היתה מה זה 'חרבו', לא 'פני האדמה'. הרב'ה פשוט לא הבין שההדגשה של רש"י היא על המילים פני האדמה, ואילו הוא שאל רק על המילה חרבו.

שמשון
הודעות: 103
הצטרף: ב' אפריל 18, 2016 7:19 pm

Re: חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי שמשון » ה' ינואר 18, 2018 9:28 pm

כדכד כתב:
שמשון כתב:ב
מי שמתרגל ללמוד חומש עם רש"י ויודע שרש"י זה הפירוש ואין בלתו. .

אני מבין שהרשב"ם, האבן עזרא, הרמב"ן והרד"ק, הבכור שור והחזקוני לא ידעו ללמ וד פשוטו של מקרא, לדברי מר

ח"ו לומר כן.
במקום שהרשב"ם האבן עזרא והרמב"ן וכו' חולקים על רש"י אז יש לנו מחלוקת בין הראשונים כמלאכים מה הוא הפשוטו של מקרא. אך ברור שהפשוטו של מקרא זה לא העברית של בן שושן או בן יהודה

סגי נהור
הודעות: 2045
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' ינואר 18, 2018 9:54 pm

שמשון כתב:
כדכד כתב:
שמשון כתב:ב
מי שמתרגל ללמוד חומש עם רש"י ויודע שרש"י זה הפירוש ואין בלתו. .

אני מבין שהרשב"ם, האבן עזרא, הרמב"ן והרד"ק, הבכור שור והחזקוני לא ידעו ללמ וד פשוטו של מקרא, לדברי מר

ח"ו לומר כן.
במקום שהרשב"ם האבן עזרא והרמב"ן וכו' חולקים על רש"י אז יש לנו מחלוקת בין הראשונים כמלאכים מה הוא הפשוטו של מקרא. אך ברור שהפשוטו של מקרא זה לא העברית של בן שושן או בן יהודה

אתה בוודאי מבין שזאת לא מחלוקת מקומית ונקודתית בכל פסוק ופסוק, אלא הבדל כללי בדרך הפירוש. ולפי חלק מהראשונים פשוטו של מקרא הוא במידה רבה הפירוש ה'מילוני' של הדברים, גם אם לא מילון בן שושן אלא מילון אחר.

חשבונות רבים
הודעות: 636
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ו' ינואר 19, 2018 12:04 am

לענין כתב:הדגשתי שהשאלה היתה מה זה 'חרבו', לא 'פני האדמה'. הרב'ה פשוט לא הבין שההדגשה של רש"י היא על המילים פני האדמה, ואילו הוא שאל רק על המילה חרבו.
הרב'ה צודק. הד"ה של רש"י הוא "חרבו" ולא "פני האדמה" ואח"כ "יבשה" ולא "יבשה הארץ".
גם אתה צודק שפירוש רש"י מוכח מהכתוב פני האדמה, אבל רש"י בהחלט בא לפרש את המילה "חרבו".

כדכד
הודעות: 1793
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי כדכד » א' ינואר 21, 2018 6:37 pm

לענין כתב:
כדכד כתב:
לענין כתב:כשלמדתי בחיידר הגיע אלינו לכיתה ילד שלמד לפני כן באדרת אליהו.
במבחן נשאלנו, 'הסבר - מהו חרבו פני האדמה (ההדגשה היתה במקור. זאת אומרת נצרך היה להסביר את המילה חרבו).
לתומו ענה הילד הנ"ל - יבשו.
למעשה הרב'ה שם לו איקס, כי הוא לא כתב 'נעשה כמין טיט שקרמו פניה של מעלה'.
שה' ישמור.

בענין זה אני מבין את הרב'ה משום שרש"י לא סתם כתב כך. רש"י מבחין בין "חרבו פני האדמה" לבין "יבשה הארץ" שכתוב בהמשך הפרשה ש"חרבו" זה נעשה כמין טיט ו"יבשו" זה נעשה גריד כהלכתה. הסבר זה הוא פשט המקרא. לפי זה יל שכותב "חרבו" "יבשו" בהקשר זה אין זה שהוא לא יו'דע רש"י אלא אינו יודע פשוטו של מקרא


הדגשתי שהשאלה היתה מה זה 'חרבו', לא 'פני האדמה'. הרב'ה פשוט לא הבין שההדגשה של רש"י היא על המילים פני האדמה, ואילו הוא שאל רק על המילה חרבו.

דברי מר אינם לענין הפעם. טרחתי להראות שהפרוש של רש"י הוא הבחנה בין "חרבו פני האדמה" ל"יבשה הארץ" ולכן לפרש ש"חרבו" הוא "יבשו" אינו כפשוטו של מקרא כלל

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 13785
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' ינואר 21, 2018 6:51 pm

צודק לעניין. פירוש המילה חרבו בלשה"ק הוא יבש כמו וישם את הים לחרבה ועוד הרבה דוגמאות. ורש"י חילק רק במה שהיה בפועל. במילים אחרות פירוש המילים חרבו פני האדמה היא יבשו פני האדמה. והחילוק הוא בין זה לבין יבשה הארץ. שכאן זה פני האדמה.

סגי נהור
הודעות: 2045
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי סגי נהור » א' ינואר 21, 2018 7:09 pm

אוצר החכמה כתב:צודק לעניין. פירוש המילה חרבו בלשה"ק הוא יבש כמו וישם את הים לחרבה ועוד הרבה דוגמאות. ורש"י חילק רק במה שהיה בפועל. במילים אחרות פירוש המילים חרבו פני האדמה היא יבשו פני האדמה. והחילוק הוא בין זה לבין יבשה הארץ. שכאן זה פני האדמה.

לענ"ד די ברור שכוונת רש"י לבאר גם חילוק הלשונות בכתוב, שפתח ב"חרבו" וסיים ב"יבשה". ועל זה מבאר שחרבו הוא רק קרמו פניה ויבשה הוא יבש לגמרי. וכמו שכתבו לעיל, כך משמע גם מתוך הד"ה בשני הפירושים (גם לאלו שאינם מחבבים בדרך כלל דיוקים כאלה).
וכעת בדקתי בספר יריעות שלמה העוסק בביאור מלים נרדפות, ואכן מבאר כך את החלוק בין חרבה ליבשה.

סגי נהור
הודעות: 2045
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי סגי נהור » א' ינואר 21, 2018 7:13 pm

חרבה-יבשה.PNG
חרבה-יבשה.PNG (355.26 KiB) נצפה 436 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 13785
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' ינואר 21, 2018 7:15 pm

זה ראייה לסתור לעניינינו. ברור שהשיטות המבדילות בין מילים ואינם מקבלות כפל דבר במילים שונות יבחינו בין המילה חרבה ליבשה. אבל כששואלים מה פירוש המילה חרבה פירושו יבשה וזהו פשוטו.

סגי נהור
הודעות: 2045
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי סגי נהור » א' ינואר 21, 2018 7:19 pm

אוצר החכמה כתב:זה ראייה לסתור לעניינינו. ברור שהשיטות המבדילות בין מילים ואינם מקבלות כפל דבר במילים שונות יבחינו בין המילה חרבה ליבשה. אבל כששואלים מה פירוש המילה חרבה פירושו יבשה.

כששואלים במבחן על חומש עם רש"י מה הפירוש "חרבו פני האדמה", כששורה אחר כך כתוב "יבשה הארץ", ורש"י עצמו מבחין בין המשמעויות, התשובה היא לא יבשה.
ואדרבה, מסתבר שכשבוחן שואל שאלה כזאת הוא מתכוון בדיוק להבחנה הזאת בין שתי המשמעויות.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 13785
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' ינואר 21, 2018 7:29 pm

כנראה נשאר חלוקים בדעתנו אני חושב שצודקים האומרים שאם כך לא היה לו להדגיש את המילה חרבו אלא את המילים פני האדמה.
.
אם הטענה היא שהמבחן הוא לדעת להגיד מה שכתוב ברש"י ד"ה מסויים (וכהבנת הרב חשבונות רבים כנראה) וכמנהג הבקיאים של פעם שעבדו עם סיכה או כאדם השואל מה כתוב בתוד"ה ד"ה רבא אמר במסכת פלוני אז וודאי אתה צודק.

סגי נהור
הודעות: 2045
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי סגי נהור » א' ינואר 21, 2018 7:32 pm

אוצר החכמה כתב:אם הטענה היא שהמבחן הוא לדעת להגיד מה שכתוב ברש"י ד"ה מסויים (וכהבנת הרב חשבונות רבים כנראה) וכמנהג הבקיאים של פעם שעבדו עם סיכה או כאדם השואל מה כתוב בתוד"ה ד"ה רבא אמר במסכת פלוני אז וודאי אתה צודק.

זאת לא הטענה, אלא שכשנבחנים על חומש עם פרש"י צריכים להסביר את המילה לפי רש"י ולהבנתי משמעותה היא כנ"ל. אבל כנראה אכן נישאר חלוקים בזה.

אגב, זה לא מה שאמר חשבונות רבים. הוא אמר שרש"י בחר לכתוב את פירושו על המלה "חרבו" בלבד ולא על "חרבו פני האדמה", ובדיבור השני על המלה "יבשה" בלבד ולא על "יבשה הארץ", הרי שהתכוון לפרש המלה ולא רק המשמעות הכללית.

חשבונות רבים
הודעות: 636
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי חשבונות רבים » א' ינואר 21, 2018 8:38 pm

התכוונתי כמ"ש סגי נהור. ומצורף מבאור שמות נרדפים להרש"א וורטהיימר שהבין כך ברש"י.
גם אונקלוס חילק בתרגומו חרבו-נגיבו יבשה-יבישת אבל יתכן שתרגם לפי העניין.
קבצים מצורפים
ללא שם.jpg
ללא שם.jpg (88.22 KiB) נצפה 410 פעמים

לענין
הודעות: 463
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי לענין » ב' ינואר 22, 2018 1:51 pm

בימים האחרונים התאמצתי מעט למצוא את המבחן הנ"ל בין גנזי ובחדרי הורתי, עד שנזכרתי שלפני פסח העל"ט תרמתיהו לגניזה (מי שיש לו ילד שם יוכל לראות את המבחן. מעולם הוא לא השתנה)...
בכל אופן, המבחן בנוי מעשרים שאלות, חלקם על המקרא וחלקם על רש"י, כאשר האחרונה שבהם היא שאלה של ארבעה 'ביאורי מילים' (כגון 'קינים' 'גופר'). במקרה כזה שמתבקש ביאור המילה 'חרבו' (וכל שכן כאשר זה בהדגשת תבת חרבו לכשעצמה) ברור שהמכוון היה שהתלמיד יכתוב את ביאור המילה הזו דוקא, ולא את הנדון הענייני ביחס ליבשה הארץ, והרב'ה הוא זה שלא הבין והיה נראה לו ש'קרמו פני האדמה' הוא ביאור המילה חרבו, ולא הבין שזה רק ההקשר הכללי ולא ביאור המילה.

סגי נהור
הודעות: 2045
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' ינואר 22, 2018 2:35 pm

לענין כתב:בימים האחרונים התאמצתי מעט למצוא את המבחן הנ"ל בין גנזי ובחדרי הורתי, עד שנזכרתי שלפני פסח העל"ט תרמתיהו לגניזה (מי שיש לו ילד שם יוכל לראות את המבחן. מעולם הוא לא השתנה)...
בכל אופן, המבחן בנוי מעשרים שאלות, חלקם על המקרא וחלקם על רש"י, כאשר האחרונה שבהם היא שאלה של ארבעה 'ביאורי מילים' (כגון 'קינים' 'גופר'). במקרה כזה שמתבקש ביאור המילה 'חרבו' (וכל שכן כאשר זה בהדגשת תבת חרבו לכשעצמה) ברור שהמכוון היה שהתלמיד יכתוב את ביאור המילה הזו דוקא, ולא את הנדון הענייני ביחס ליבשה הארץ, והרב'ה הוא זה שלא הבין והיה נראה לו ש'קרמו פני האדמה' הוא ביאור המילה חרבו, ולא הבין שזה רק ההקשר הכללי ולא ביאור המילה.

נראה מתוך דבריך שדילגת על כמה הודעות כאן באשכול...

כדכד
הודעות: 1793
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חומש עם רש"י?

הודעהעל ידי כדכד » ד' ינואר 24, 2018 11:03 am

לענין כתב:בימים האחרונים התאמצתי מעט למצוא את המבחן הנ"ל בין גנזי ובחדרי הורתי, עד שנזכרתי שלפני פסח העל"ט תרמתיהו לגניזה (מי שיש לו ילד שם יוכל לראות את המבחן. מעולם הוא לא השתנה)...
בכל אופן, המבחן בנוי מעשרים שאלות, חלקם על המקרא וחלקם על רש"י, כאשר האחרונה שבהם היא שאלה של ארבעה 'ביאורי מילים' (כגון 'קינים' 'גופר'). במקרה כזה שמתבקש ביאור המילה 'חרבו' (וכל שכן כאשר זה בהדגשת תבת חרבו לכשעצמה) ברור שהמכוון היה שהתלמיד יכתוב את ביאור המילה הזו דוקא, ולא את הנדון הענייני ביחס ליבשה הארץ, והרב'ה הוא זה שלא הבין והיה נראה לו ש'קרמו פני האדמה' הוא ביאור המילה חרבו, ולא הבין שזה רק ההקשר הכללי ולא ביאור המילה.

הילד בגניזה? מסתבר יותר שכוונת כת"ר לחדר שלמד בו אבל הוא לא גילה לנו איפה זה חוץ מזה שזה לא אדרת אליהו....


חזור אל “ויתהלך חנוך את האלקים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Yahoo [Bot] ו־ 3 אורחים