כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
שייף נפיק
הודעות: 907
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' מרץ 13, 2018 10:01 pm

נשאלתי,
''חיים ושבע וישועה ונחמה שיזבא ורפואה גאולה סליחה וריוח והצלה''
לכאו' שיזבא והצלה היינו הך.

יעקובי
הודעות: 828
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

הודעהעל ידי יעקובי » ג' מרץ 13, 2018 10:51 pm

ר"ד אבודרהם:
ושזבא על שם תרגום (קהלת ט, טו) ומלט הוא את העיר בחכמתו

ובתרגום שם: "ושיזיב ית גופא..."

אמנם גם את הפסוק (שמות ה, כג) "והצל לא הצלת את עמך", מתרגמינן "ושיזבא לא שיזבתא". וככל הנראה מילת 'שיזבא' הארמית, משמשת כתרגום לשתי התיבות 'מילוט' ו'הצלה' שבלה"ק, ובקדיש כאילו אומרים 'מילוט (=שיזבא)... והצלה'. ובלה"ק אכן ישנו הבדל בין שתי התיבות הללו: 'מילוט' היינו ממקום רע (כמו העיר הקטנה עליה בנה המלך מצודים גדולים), ו'הצלה' היינו ממצב רע (כמו ריוח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר).

עושה חדשות
הודעות: 6495
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מרץ 13, 2018 11:22 pm

ובנוסח אשכנז בברכת המזון -
הוא יגמלנו לעד לחן ולחסד ולרחמים ולרווח הצלה והצלחה ברכה וישועה נחמה פרנסה וכלכלה ורחמים וחיים ושלום וכל טוב.
שמת לב?

מה שנכון נכון
הודעות: 8106
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מרץ 13, 2018 11:39 pm

בדניאל ו, כח "משיזב ומציל".
[וע"ע במתורגמן שלפעמים הוא לשון הצלה ולפעמים לשון פליט ושריד].

שייף נפיק
הודעות: 907
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' מרץ 13, 2018 11:53 pm

עושה חדשות כתב:ובנוסח אשכנז בברכת המזון -
הוא יגמלנו לעד לחן ולחסד ולרחמים ולרווח הצלה והצלחה ברכה וישועה נחמה פרנסה וכלכלה ורחמים וחיים ושלום וכל טוב.
שמת לב?

שאלה יפה.
נראה בס"ד דבקשות אלו מחולקות לשתיים.
''לחן ולחסד ולרחמים לרווח הצלה והצלחה ברכה וישועה נחמה.'' אשר עוסקות בעניני החיים הכלליים.
''פרנסה וכלכלה ורחמים וחיים ושלום וכל טוב ומכל טוב לעולם אל יחסרנו'' אשר עוסקות בעיקר בעניני קיום הגוף. ובקשת הרחמים המיוחדת כאן היא על עניני הפרנסה דווקא. וראיתי בסידור היעב"ץ שמחולקות לב'. (יש נקודה אחרי נחמה) ודו"ק.
ועל דרך הדרוש אמרו, שאחרי שיש עושר ופרנסה צריך רחמים מיוחדים.. (על דרך התפילה בברכת החודש שמבקשים יראת שמים פעמיים, והמליצו שאחר שבקשו 'חיים של עושר וכבוד' צריך לבקש שוב על יראת שמים...)

משולש
הודעות: 4191
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

הודעהעל ידי משולש » ה' מרץ 15, 2018 3:42 pm

שייף נפיק כתב:
עושה חדשות כתב:ובנוסח אשכנז בברכת המזון -
הוא יגמלנו לעד לחן ולחסד ולרחמים ולרווח הצלה והצלחה ברכה וישועה נחמה פרנסה וכלכלה ורחמים וחיים ושלום וכל טוב.
שמת לב?

שאלה יפה.
נראה בס"ד דבקשות אלו מחולקות לשתיים.
''לחן ולחסד ולרחמים לרווח הצלה והצלחה ברכה וישועה נחמה.'' אשר עוסקות בעניני החיים הכלליים.
''פרנסה וכלכלה ורחמים וחיים ושלום וכל טוב ומכל טוב לעולם אל יחסרנו'' אשר עוסקות בעיקר בעניני קיום הגוף. ובקשת הרחמים המיוחדת כאן היא על עניני הפרנסה דווקא. וראיתי בסידור היעב"ץ שמחולקות לב'. (יש נקודה אחרי נחמה) ודו"ק.
ועל דרך הדרוש אמרו, שאחרי שיש עושר ופרנסה צריך רחמים מיוחדים.. (על דרך התפילה בברכת החודש שמבקשים יראת שמים פעמיים, והמליצו שאחר שבקשו 'חיים של עושר וכבוד' צריך לבקש שוב על יראת שמים...)

גם אני הבנתי שיש כאן נקודה. אבל לא מסתבר שזה איפה שאתה שמת. כי בד"כ ברשימה הדבר האחרון מופיע עם ואו, וכאן אתה עושה "ברכה וישועה נחמה:" צריך לשים את הפסיק או לפני נחמה, או (וכך יותר מסתבר) לפני "ורחמים".

אגב, בניגון המסורתי של בני אשכנז, יש הפסק גמור לפני "ורחמים". ומשם והלאה זה כמעט ניגון אחר.

שייף נפיק
הודעות: 907
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

הודעהעל ידי שייף נפיק » ו' מרץ 16, 2018 10:07 am

הנקודה שם ראיתי מסידור היעב"ץ

בן ראובן
הודעות: 305
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

הודעהעל ידי בן ראובן » ו' מרץ 16, 2018 6:41 pm

לכאורה "הצלה... וכל טוב" כולם נסמכים ל"רווח" (ולכן אין ל' לפניהם).

אשר177
הודעות: 185
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

הודעהעל ידי אשר177 » א' מרץ 18, 2018 9:41 pm

הקטע יהא שלמא רבא וכו' הוא תרגום של עושה שלום במרומיו...

שייף נפיק
הודעות: 907
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' מרץ 18, 2018 11:32 pm

??!

אשר177
הודעות: 185
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

הודעהעל ידי אשר177 » ג' מרץ 20, 2018 1:08 pm

שייף נפיק כתב:??!


מה לא ברור?
דיברו על כפילויות.
השורה: יהא שלמה רבא מן שמיא (וחיים) עלינו ועל כל ישראל ואמרו אמן
והשורה: עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל ואמרו אמן.

אומרים בדיוק את אותו הדבר.

שייף נפיק
הודעות: 907
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' מרץ 20, 2018 2:57 pm

זה לא ממש אותו דבר.
עושה שלום במרומיו הוא ענין שהקב"ה שיש שלום במרומיו -במלאכיו (כמובא בחז"ל שגבריאל של אש ומיכאל של מים ועם כל זה יש שלום ביניהם) הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל. שהם גם כן מלאכיו - משרתיו של ה', וראוי להם שיהא השלום ביניהם.
יהא שלמא רבא הוא ענין בקשה פשוטה שיעשה שלום בלי הענין של במרומיו.
וכן עושה שלום במרומיו הוא בקשה יותר גדולה, כי הוא לשון של החלטה, ואמירה שכך תהא המציאות, ואילו יהא שלמא הוא בקשה רגילה. ודוק!

אשר177
הודעות: 185
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

הודעהעל ידי אשר177 » ב' אפריל 02, 2018 11:29 pm

הבקשה היא שיעשה שלום עלינו ועל כל ישראל...

קאצ'קלה
הודעות: 1141
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: כפילות בנוסח הקדיש של בני עדות המזרח

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ג' אפריל 03, 2018 12:05 am

שייף נפיק כתב:הנקודה שם ראיתי מסידור היעב"ץ

נראה שבדקת בסידור בית יעקב שנדפס 'על שם' היעב"ץ, בעירובי נוסחאות כידוע.
שם מובא:
סידור בית יעקב.JPG
סידור בית יעקב.JPG (57.04 KiB) נצפה 245 פעמים

אבל בסידור יעב"ץ המקורי נדפס כך (עכ"פ במהדורת צילום):
סידור יעבץ.JPG
סידור יעבץ.JPG (112.44 KiB) נצפה 245 פעמים

ובפירוש כתב היעב"ץ בפירושו שם:
סידור יעבץ פירוש.JPG
סידור יעבץ פירוש.JPG (54.3 KiB) נצפה 245 פעמים


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים