מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
בחושךאור1
הודעות: 41
הצטרף: ד' מרץ 30, 2011 3:14 pm

שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי בחושךאור1 » א' מאי 01, 2011 5:38 pm

בסידור ווילנא מובא כי ברוב הנוסחאות הקדמוניות מופיע עלינו - וכך הוא נוקט - בעוד שהתיקון ל"אלינו" מאוחר ותמוה.
האם ידוע למישהו מתי באמת "תוקן" הנוסח, ע"י מי ומה תמוה בו?


שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' מאי 01, 2011 5:44 pm

הנוסח המקורי הוא בהחלט "עלינו" ולא "אלינו" ללא שום צל צילו של ספק כלל !!!!
וכ"ה בכל הכתבי יד לכל העדות והחוגים ללא שום יוצא מן הכלל וכ"ה גם בכל הדפוסים הישנים

הנוסח "אלינו" הוא שיבושו של המשכיל יצחק סטאנוב שהגיה כן בסידור ובספר ויעתר יצחק שהו"ל בבערלין בשנת תקמ"ה
רוו"ה ור' יצחק בער איצמו נוסח זו ואחריהם מדפיסי ווילנא וכו' ועי"כ נכנס נוסח זו לסידור ומחזורים הנפוצים, אמנם כה יום כבר זכינו ב"ה שבהרבה מהסידור והמחזורים החדשים כבר תוקן השיבוש

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 24, 2016 1:15 pm

התפלאתי היום לראות בסדר רב עמרם גאון (הן בפסח והן בסוכות) שהנוסח שלו הוא "שובה אלינו".
שו"ר שבמאמרים שעסקו בנושא עמדו ע"ז, ואכן בכל הכת"י של סרע"ג הנוסח הוא "עלינו", והנדפס הוא טעות.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' אפריל 26, 2016 12:21 pm


אמנם האשכול עתיק יומין הוא, אבל מכיון ש"עושה חדשות" הביא לנו חדש הבא מן הישן לחג זה...
אזי הצצתי גם בלינק שהביא הרב אוצר החכמה בתגובתו, ובתגובה האחרונה שבאשכול ההוא (בסופה) צויין שמרן הגריש"א זצ"ל אמר שסטנוב הובא בפמ"ג.
קשה להאריך בכך, אבל הוא היה זייפן וקיבל הסכמת הפמ"ג על ספריו.. הרבנים המופלגים של הפורום בודאי יידעו על כל מעלליו והטעיותיו.
אך מאוד חשוב לציין, כי סידור 'עליות אליהו' היה הנחשון בתקופה האחרונה שהוציא לאור סידור מדוייק ומזוקק מקמשוני הזייפנים והמדפיסים (עד כמה שהוא התמחה בענין). מרן הגרא"מ שך נתן הסכמתו לסידור ובין השאר ציין שם שת"ח מהדיר מחדש את הסידור שמדפיסים נתנו בו את ידיהם. למי שמכיר את חרדתו הנוראה של מרן הגרא"מ שך זיע"א מכל שינוי, מבין כמה הסכמה זו חשובה עקרונית גם כלפי כל הוצאות הסידורים שבאו בעקבותיו. והוא הראשון שכבר תיקן 'שובה עלינו'.
סטאנוב הוא אכן היה משכיל וקל דעת בחייו האישיים ובחייו הספרותיים. הרוו"ה זצ"ל שגה כשלקח ממנו הגהות.. והסכמת החת"ס זיע"א למחזוריו לא אומרת שהוא הסכים עם דבריו באופן גורף.
לא אלמן ישראל, וסידור 'אזור אליהו' כיום הוא הספר העמוק ביותר והמקיף ביותר לבירור נוסח תפילות וברכות. במרחבי האשכול קיימת ביקורת הערכה אודותיו. שם גם תיקן 'שובה עלינו'.
ברור שהנוסח הנכון הוא שובה עלינו, וכל המתעקש הרי הוא כמתמיה, או שוגג מפאת בורות, כמו איזה 'מדקדקים' שמקפידים לומר הגָשם בקמ"ץ ...
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ד' אפריל 27, 2016 12:24 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

הוד_והדר
הודעות: 2389
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי הוד_והדר » ג' אפריל 26, 2016 8:39 pm


וכעת תגלה לנו כמה עבדת בסידור זה

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' אפריל 27, 2016 12:22 am

הוד_והדר כתב:וכעת תגלה לנו כמה עבדת בסידור זה

ר' הוד והדר, אינני יודע על איזה סידור התכוונת:
אם על 'עליות אליהו' הוא יצא לאור לפני 26 שנים - בבחרותי. גם המהדיר הג"ר שרגא לופיאנסקי אינו נעזר בצוות עורכים.
אם כוונתך על סידור 'אזור אליהו' - סהדי במרומים שאין לי קשר לעריכתו כלל, מלבד הערכה רבה,
מפאת ראותי השקעה אדירה בכל פרט בספר (ציינתי: ספר, כי הוא הרבה מעבר לסידור).
מלבד שכמדומני העורך ר' דוד כהן עושה זאת לבדו, ומשתפר עם ההערות של המעיינים.
האם רק אני מדמיין שספר זה הינו יצירת מופת עיונית ומחקרית על כל המשתמע ? או שזה פשוט לכל בר דעת הבקי בנבכי הסידור ? מאי נ"מ אילו הייתי עובד בו או לא.
לא הייתי מגיב על שאלתך, אך למען לא יצא שיתלו בדברי/ך כאילו ר' דוד כהן וסידורו עליות אליהו, זה עוד קבוצת עורכים בעלי איטנרסים חלילה.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ד' אפריל 27, 2016 12:31 pm, נערך 4 פעמים בסך הכל.

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי נוה הלבנון » ד' אפריל 27, 2016 1:26 am

הוד_והדר כתב:וכעת תגלה לנו כמה עבדת בסידור זה

הציניות כאן ממש לא במקום.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' מאי 07, 2017 4:30 pm

עי' מה שכתב בקובץ בית אהרן וישראל מח
ועי' מה שכתב כנגד זה בקובץ נזר התורה כח [שוב ראיתי שהרב משנ"נ ציין לזה באשכול שציין לעיל הרב מנהל אוצה"ח]
קבצים מצורפים
בית אהרן וישראל.pdf
(118.92 KiB) הורד 341 פעמים
נזר התורה.pdf
(149.4 KiB) הורד 335 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ב' מאי 08, 2017 12:05 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי כדכד » א' מאי 07, 2017 6:04 pm

הבנתי מרוב ההודעות פה באשכול שהשינוי מ"עלינו" ל"אלינו" תולדתו במשכיל אחד והוא מאוחר ואינו נכון.
הבנתי שכנראה הוא מאוחר, אך מבחינה דקדוקית מדוע אינו נכון? הלא אנו אומרים לשוב אל ולא "לשוב על" כמו השיבנו ה' אליך, שובו אלי, ותאמר אסתר להשיב אל מרדכי וכהנה רבים.
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ב' מאי 08, 2017 5:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' מאי 07, 2017 9:46 pm

והמדקדק הידוע הג"מ רבי שריה דבילצקי שליט"א, אומר שובה אלינו, וכן אומר הגשם עם קמץ.
וכמדומה דעתו שגם אם הוא שינוי של המשכלים קבל את האמת ממי שאמרה, ואם כבר נתקבל נתקבל, וא"צ להחזיר נוסחאות שפחות נכונות מבחינה דקדוקית.

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי מעט דבש » א' מאי 07, 2017 10:05 pm

מכאן:
ובעצם הנושא, בספר שער הכולל לרא"ד לאווט כבר התייחס לנושא זה, וכתב שאין לומר שובה אלינו באל"ף אלא בעיי"ן כי הוא ע"ש 'שוב מחרון אפך' כמ"ש האבודרהם, "ואמר שובה ולא אמר שוב לרמז על 'בשובה ובנחת תושעון'". וכן הכריעו להלכה בשו"ת שבט הלוי ח"י סי' כה ובתשובות והנהגות ח"ד סי' קיב.
נערך לאחרונה על ידי מעט דבש ב ד' מאי 17, 2017 1:47 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי כדכד » ב' מאי 08, 2017 5:45 pm

הרב מעט דבש
לא הבנתי את דבריו (או את הציטוט שהביא)
איך קשור זה ש"הוא ע"ש שוב מחרון אפך" לכך שצ"ל "עלינו" בע' ואיך זה מתרץ את שאלתי איך זה נכון מבחינה דקדוקית?

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי כדכד » ג' מאי 16, 2017 6:43 pm

ומצאתי רק בסליחות של זכור ברית "ושוב ברחמים על[bשארית ישראל.
אולי זה שייך לכאן (אבל גם זה אינו מובן)
[/b]

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' מאי 16, 2017 6:57 pm

כדכד כתב:הבנתי מרוב ההודעות פה באשכול שהשינוי מ"עלינו" ל"אלינו" תולדתו במשכיל אחד והוא מאוחר ואינו נכון.
הבנתי שכנראה הוא מאוחר, אך מבחינה דקדוקית מדוע אינו נכון? הלא אנו אומרים לשוב אל ולא "לשוב על" כמו השיבנו ה' אליך, שובו אלי, ותאמר אסתר להשיב אל מרדכי וכהנה רבים.


'לבא עלינו' (ברא' יט לא).
'יבמה יבא עליה' (דבר' כה ה).
ומצאנו: 'אלהי העבריים נקרה עלינו' (שמות ג יח). ע"כ ששניהם נכונים מצד המילות, וא"ז חידוש

החידוש הוא שהמשכיל, בגלל 'חכמת הדקדוק' שבקרבו, חלף יראת השמים שבו - שינה ועיוות נוסח התפילה שיצא מפי חכמים.

עוד אאיר, ש'אלוקי העברים נקרא עלינו' זה דרך כבוד כלפי מעלה, כלומר לא שהאלוקים בא אליהם כאיש אל רעהו אלא מעליהם, וכמו בפסוק 'ויעל מעליו אלוקים'. ואי משו"ה שפיר שובה עלינו, ולא אלינו, שזהו דרך כבוד כלפי מעלה.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ד' מאי 17, 2017 1:16 pm, נערך 9 פעמים בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי כדכד » ג' מאי 16, 2017 10:33 pm

ראיתך הראשונה אינה ראיה כמ"ש בעצמך ויש הבדל בין זה לזה. לגבי הראיה השניה יש לעיין. ודאי ש"עלינו" ו"אלינו" הם לא באותה משמעות תמיד

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מאי 17, 2017 1:57 am

דברי הימים ב פרק ל, ט-י
כִּ֣י בְשׁוּבְכֶ֞ם עַל־יְקֹוָ֗ק אֲחֵיכֶ֨ם וּבְנֵיכֶ֤ם לְרַחֲמִים֙ לִפְנֵ֣י שֽׁוֹבֵיהֶ֔ם וְלָשׁ֖וּב לָאָ֣רֶץ הַזֹּ֑את כִּֽי־חַנּ֤וּן וְרַחוּם֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֵיכֶ֔ם וְלֹא־יָסִ֤יר פָּנִים֙ מִכֶּ֔ם אִם־תָּשׁ֖וּבוּ אֵלָֽיו: (אמנם עיי"ש במלבי"ם).

נחמיה פרק ד, ו
מִכָּל־הַמְּקֹמ֖וֹת אֲשֶׁר־תָּשׁ֥וּבוּ עָלֵֽינוּ:

מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' מאי 17, 2017 2:26 am

לשון התפילה 'שובה עלינו' יסודו מלשון הכתוב 'ושב ה' אלקיך את שבותך', וכדדרשינן במגילה (דף כ"ט ע"א) "ואף כשהן עתידין ליגאל שכינה עמהן, שנאמר ושב ה' אלקיך את שבותך, והשיב לא נאמר אלא ושב, מלמד שהקב"ה שב עמהן מבין הגליות".
וסטאנוב שגה וחשב שהוא מלשון הכתוב 'שובו אלי ואשובה אליכם'.

ראיתי פעם מא' מספרי המנחת אלעזר ממונקאטש שכתב ששינוי זה גרע משאר שינוייו של סטאנוב, משום שיש בו כפירה, שובה עלינו - מלמד שהקב"ה שב עמהן מבין הגליות.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' מאי 17, 2017 12:31 pm

אינני מבין. גם אם סטנוס טעה בכוונת התיבה 'שובה',עדיין אפשר לכתוב 'אלינו' ג"כ.
אלא מצד ההכרח שכתבתי למעלה 'עלינו' דרך כבוד.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי כדכד » ה' מאי 18, 2017 10:36 am

קו ירוק כתב:אינני מבין. גם אם סטנוס טעה בכוונת התיבה 'שובה',עדיין אפשר לכתוב 'אלינו' ג"כ.
אלא מצד ההכרח שכתבתי למעלה 'עלינו' דרך כבוד.

אם הבנתי נכון כונת "מחולת המחנים" היא שהמנח"א אומר ש"שובה עלינו" פרושו שהקב"ה שב עמנו כמו "והשיב לא נאמר כי אם ושב וקבץ" שדרשו על "ושב ה' אלקיך את שבותך" בניגוד ל"שובה אלינו" שפרושו שהקב"ה ישוב אלינו ולא אתנו.
לאור זה טוען המנח"א שאין כאן רק טעות בהבנת המלה "שובה" אלא טעות יסודית בקשר של הקב"ה עם ישראל.
כל זה אינו סותר את הסברו של מר.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' מאי 18, 2017 1:05 pm

אז היה צריך לומר עמנו 'עמנו'.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי כדכד » ה' מאי 18, 2017 5:00 pm

זה כבר דרך כבוד

הוד_והדר
הודעות: 2389
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי הוד_והדר » א' מאי 21, 2017 4:45 pm

מחולת המחנים כתב:לשון התפילה 'שובה עלינו' יסודו מלשון הכתוב 'ושב ה' אלקיך את שבותך', וכדדרשינן במגילה (דף כ"ט ע"א) "ואף כשהן עתידין ליגאל שכינה עמהן, שנאמר ושב ה' אלקיך את שבותך, והשיב לא נאמר אלא ושב, מלמד שהקב"ה שב עמהן מבין הגליות".
וסטאנוב שגה וחשב שהוא מלשון הכתוב 'שובו אלי ואשובה אליכם'.

ראיתי פעם מא' מספרי המנחת אלעזר ממונקאטש שכתב ששינוי זה גרע משאר שינוייו של סטאנוב, משום שיש בו כפירה, שובה עלינו - מלמד שהקב"ה שב עמהן מבין הגליות.


כפי מיטב זכרוני, לא כתב המנחת אלעזר על נושא זה בספריו

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ה' אפריל 21, 2022 11:18 am

מישהו יודע כיצד נהג והורה מרן הגר"ח קניבסקי זללה"ה לומר, שובה 'אלינו' או שובה 'עלינו'?

סמל אישי של המשתמש
בוצינא
הודעות: 430
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 1:31 am

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי בוצינא » ה' אפריל 21, 2022 12:30 pm

מאחר שכבר קפץ האשכול, אעירה נא את אשר על לבי.
נראה פשוט שהמשמעות של שובה אלינו היינו אל מקומינו שבגלות, וזה בודאי אינו נכון כי נאמר עמו אנכי בצרה ואם כן הוא כבר נמצא עמנו תמיד.
ולגבי המשמעות של שובה עלינו נראה פשוט שהכוונה שובה (עמנו מן הגלות) כשאתה עלינו, היינו על ראשנו, עמנו.

יהושע100
הודעות: 304
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי יהושע100 » ה' אפריל 21, 2022 12:35 pm

ומאחר וקפץ האשכול גם אני אוסיף מדברי הרב צבי ישראל טאו מתוך הספר הגיון ליבי לפניך (הספר מחולק לשני חלקים. החלק הראשון מדבר בכלליות על מהותה של התפילה ובחלק הב' נתווספו הערותיו על סדר התפילה. כאן צירפתי מהחלק הב') שנערך משיחותיו ושיעוריו מש"כ בזה.
קבצים מצורפים
שובה עלינו הרב צב''י טאו.PDF
(2.85 MiB) הורד 111 פעמים

יעקל
הודעות: 1173
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי יעקל » ה' אפריל 21, 2022 1:32 pm

אגב, מה הפשט "הידרש לנו", שמבקים ממנו ית' להידרש לנו, האם זה כמו קבל תפילותינו, עננו, וכדו' ?

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2449
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' אפריל 21, 2022 5:13 pm

יעקל כתב:אגב, מה הפשט "הידרש לנו", שמבקים ממנו ית' להידרש לנו, האם זה כמו קבל תפילותינו, עננו, וכדו' ?


כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה עוֹד זֹאת אִדָּרֵשׁ לְבֵית יִשְׂרָאֵל לַעֲשׂוֹת לָהֶם אַרְבֶּה אֹתָם כַּצֹּאן אָדָם.
כְּצֹאן קָדָשִׁים כְּצֹאן יְרוּשָׁלַ‍ִם בְּמוֹעֲדֶיהָ כֵּן תִּהְיֶינָה הֶעָרִים הֶחֳרֵבוֹת מְלֵאוֹת צֹאן אָדָם וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי יְהוָה.

הידרש לנו... בנה ביתך כתבחילה... והשב ישראל לנויהם... ושם נעלה ונראה ונשתחווה... ולא יראה את פני ה' ריקם, איש כמתנת ידו...

יעקל
הודעות: 1173
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי יעקל » ה' אפריל 21, 2022 5:33 pm

אפרקסתא דעניא כתב:כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה עוֹד זֹאת אִדָּרֵשׁ לְבֵית יִשְׂרָאֵל לַעֲשׂוֹת לָהֶם אַרְבֶּה אֹתָם כַּצֹּאן אָדָם.
כְּצֹאן קָדָשִׁים כְּצֹאן יְרוּשָׁלַ‍ִם בְּמוֹעֲדֶיהָ כֵּן תִּהְיֶינָה הֶעָרִים הֶחֳרֵבוֹת מְלֵאוֹת צֹאן אָדָם וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי יְהוָה.

הידרש לנו... בנה ביתך כתבחילה... והשב ישראל לנויהם... ושם נעלה ונראה ונשתחווה... ולא יראה את פני ה' ריקם, איש כמתנת ידו...


גם פשוטו של המקרא נשגב ממני. תוכל להסבירו לי בבקשה ?
מה הכוונה כשאני מבקש ממישהו "בבקשה, הידרש נא לי" ?

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » א' אפריל 24, 2022 10:24 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:מישהו יודע כיצד נהג והורה מרן הגר"ח קניבסקי זללה"ה לומר, שובה 'אלינו' או שובה 'עלינו'?

שמעתי מתלמיד מובהק של מרן זצ"ל שדעתו הייתה לומר שובה 'אלינו', משום דכך נהגו לומר. ואע"פ שאמרו לו שמקורו מסידור של משכיל – נשאר בדעתו הנ"ל. וכן הייתה דעת מרן הגרי"ש אליישיב זצ"ל, דכיון שכך כלל ישראל התפלל כל השנים א"כ התקדש נוסח זה, וכך יש להתפלל. ודעביד כמר עביד וכו'.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' אפריל 24, 2022 10:28 pm

אשרי יושבי ביתך כתב: דכיון שכך כלל ישראל התפלל כל השנים א"כ התקדש נוסח זה.

מה זה כל השנים?
אדרבה, לפי 'הסברא' הזו הנוסח הקודם התקדש יותר, כי אמרו אותו הרבה יותר זמן (ואולי גם בגלל שתקנוהו אכה"ג עם הסודות וכו'), ובמה התבטלה קדושתו.
אגב, אני מבין שבדבריך 'כלל ישראל' זה שם קוד ל'אשכנזים'. [שאר נדחי ישראל הנספחים לכלל המשיכו וממשיכים לומר עלינו].

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » א' אפריל 24, 2022 10:52 pm

מה שנכון נכון כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב: דכיון שכך כלל ישראל התפלל כל השנים א"כ התקדש נוסח זה.

מה זה כל השנים?
אדרבה, לפי 'הסברא' הזו הנוסח הקודם התקדש יותר, כי אמרו אותו הרבה יותר זמן (ואולי גם בגלל שתקנוהו אכה"ג עם הסודות וכו'), ובמה התבטלה קדושתו.
אגב, אני מבין שבדבריך 'כלל ישראל' זה שם קוד ל'אשכנזים'. [שאר נדחי ישראל הנספחים לכלל המשיכו וממשיכים לומר עלינו].

נוסח זה שמעתי מאותו תלמיד מרן זצ"ל, אולי אינו דייק בדבריו כ"כ. והנני מתנצל על נוסח 'כלל ישראל', כנראה שהגריש"א אמר שכך נהגו באמת קהילות האשכנזים.

ישועות ישראל
הודעות: 53
הצטרף: ד' פברואר 09, 2011 2:17 pm

Re: שובה [עלינו / אלינו] בהמון רחמיך

הודעהעל ידי ישועות ישראל » ג' אוגוסט 16, 2022 1:26 am

פעם אמרתי לאיזה אדמו"ר זצ"ל שצריך לומר "עלינו" ולא אלינו, תמה ושאל איפה כתוב 'אלינו'?
כיון שהיה מתפלל תמיד במחזורים של סלאוויטא, ושם כתוב 'עלינו'.

ואם כבר מדברים מהמשכיל הזה ששינוי נוסחאות, יש להעיר שגם בהתפלה 'אב הרחמים הוא ירחם עם עמוסים' (האומרים אחרי הוצאת ס"ת), שינה המשכיל הנ"ל, וצ"ל "ויחון עלינו לפליטת עולמים" - ולא ויחון אותנו לפליטת עולמים, וכן מובא בכל הסידורים הישנים.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים