ביקשני ידיד שאשאל כאן, אולי עמדו בזה.
בברכות שמונ"ע, יש מן הברכות שקודם חתימה, מדגישים שאתה הקב"ה הוא בעל הדבר אותו אני מבקש, ויש ברכות שאין מזכירים, ומי החכם ויודע מה נשתנו אלו מאלו.
וזה פירוטן:
- אתה חונן, א"א כי אתה חונן הדעת. [אבל כאן מובן, כי פתחנו בהכרזה 'אתה חונן וכו', ובאמת עמדו בזה המחברים שלא מצינו כן בשאר ברכות אמצעיות, שא"א, אתה סולח לעמך ישראל, סלח לנו וכו']
- השיבנו אבינו, א"א כי אתה חפץ בתשובה.
+ סלח לנו אבינו, אומרים כי מוחל וסולח אתה
+ ראה בענינו, אומרים, כי גואל חזק אתה
+ רפאנו .. אומרים פעמיים, כי תהלתנו / כי ... רופא נאמן
- ברך עלינו, לנוסח אשכנז א"א 'כי אל טוב ומטיב אתה ומברך השנים' לנוסחאות אחרות אומרים.
- תקע בשופר, א"א כי אתה מקבץ נדחי עמו ישראל.
- השיבה שופטינו, א"א כי אתה משיב שופטינו ומסיר אנחותינו.
- למלשינים/למשומדים, א"א כי אתה מכלה רשעה וכו'.
- על הצדיקים, א"א, כי אתה מגן לכל הצדיקים. [אמנם אומרים כי בך בטחנו אך אפשר שזה כנגד 'ולא נבוש'].
- לירושלים, א"א כי אתה בונה ירושלים.
+ את צמח, אומרים, כי לישועתך קיוינו כל היום
+ שמע קולנו, אומרים כי אתה שומע תפילת וכו'
- רצה, א"א כי אתה מחזיר עבודת המקדש למקומה
+ מודים, אומרים הטוב ... לא כלו רחמיך ... כי מעולם קוינו לך
+ שים שלום, אומרים כי באור פניך נתת לנו