עמוד 2 מתוך 2

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: ו' מרץ 09, 2018 10:55 am
על ידי פרי יהושע
שבטיישראל כתב:
פרי יהושע כתב:
כדכד כתב:האם כאשר מתקיימת ברית מילה בין שחרית למוסף ....

לא ראיתי נוהגים כן כיום מלבד בר"ה ויוה"כ, ומה הטעם לנהוג כך, משום זריזים?


גם בפורים מלין התינוק קודם קריאת המגילה שזה לפני עלינו לשבח.

זה כנראה בשביל עלינו לשבח, אבל לא ראיתי נוהגים לפני המגילה, אדרבא תן תיעוד!

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: ה' אפריל 05, 2018 8:00 am
על ידי פלגינן
יח''ד כתב:מדברי הגרא"ד אויערבך- "תפילת עלינו לשבח היא הפרידה מבית הכנסת, ולכן אומרים אותה בכל פעם שיוצאים מבית הכנסת ולא בסיום התפילה. לכן כשיש ברית לא אומרים עלינו לשבח עד אחרי הברית. ומזה השתרבב המנהג להגיד עלינו בסוף הברית גם אם נעשית שלא בצמוד לתפילה, [כמו התפילין שהמנהג להיות בברית עם תפילין מקורו בכך שבריתות עשו צמוד לשחרית]. וכן המנהג להגיד 'עלינו' אחרי קידוש לבנה. וכמו שבין שחרית למוסף לא אומרים 'עלינו' (חוץ מבויז'ניץ). ואצל חלק מהספרדים לא אומרים אתו בין מנחה למעריב כשמתפללים ברצף" (ההתנגדות ל'ועלהו לא יבול' חלה גם על הודעה זו...)

אשמח להכיר את דברי הרב אויערבך במקור. לא מובן מדוע הוצרך לתאוריה המעניינת הזו. לפי התפתחות מנהג 'עלינו' בסוף התפילה בכלל, הדברים אינם נכונים.

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: א' אפריל 08, 2018 2:08 pm
על ידי משולש
פלגינן כתב:
יח''ד כתב:מדברי הגרא"ד אויערבך- "תפילת עלינו לשבח היא הפרידה מבית הכנסת, ולכן אומרים אותה בכל פעם שיוצאים מבית הכנסת ולא בסיום התפילה. לכן כשיש ברית לא אומרים עלינו לשבח עד אחרי הברית. ומזה השתרבב המנהג להגיד עלינו בסוף הברית גם אם נעשית שלא בצמוד לתפילה, [כמו התפילין שהמנהג להיות בברית עם תפילין מקורו בכך שבריתות עשו צמוד לשחרית]. וכן המנהג להגיד 'עלינו' אחרי קידוש לבנה. וכמו שבין שחרית למוסף לא אומרים 'עלינו' (חוץ מבויז'ניץ). ואצל חלק מהספרדים לא אומרים אתו בין מנחה למעריב כשמתפללים ברצף" (ההתנגדות ל'ועלהו לא יבול' חלה גם על הודעה זו...)

אשמח להכיר את דברי הרב אויערבך במקור. לא מובן מדוע הוצרך לתאוריה המעניינת הזו. לפי התפתחות מנהג 'עלינו' בסוף התפילה בכלל, הדברים אינם נכונים.

אם אפשר הסבר מדוע הדברים אינם נכונים.
ככל שאנו רואים את מנהג עלינו לשבח זה עקבי ביותר שכל חלק שנכנס לסדר התפילה הוכנס לפני עלינו (כמו ספירת העומר, ויתן לך, פרקי אבות, פיטום הקטורת בשבת, [בחול אינו מנהג אשכנז ולכן הוציאוהו לגמרי מהתפילה אחרי עלינו שאמורים ללכת הביתה] ועוד).
וכן אין אומרים עלינו בכל פעם שלא יוצאים מבית הכנסת (בין מנחה לערבית סמוכות, ובין שחרית למוסף, ובין מוסף יו"כ למנחה, וכן שאר תפילות יו''כ).

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: א' אפריל 08, 2018 2:42 pm
על ידי בברכה המשולשת
משולש כתב:
פלגינן כתב:
יח''ד כתב:מדברי הגרא"ד אויערבך- "תפילת עלינו לשבח היא הפרידה מבית הכנסת, ולכן אומרים אותה בכל פעם שיוצאים מבית הכנסת ולא בסיום התפילה. לכן כשיש ברית לא אומרים עלינו לשבח עד אחרי הברית. ומזה השתרבב המנהג להגיד עלינו בסוף הברית גם אם נעשית שלא בצמוד לתפילה, [כמו התפילין שהמנהג להיות בברית עם תפילין מקורו בכך שבריתות עשו צמוד לשחרית]. וכן המנהג להגיד 'עלינו' אחרי קידוש לבנה. וכמו שבין שחרית למוסף לא אומרים 'עלינו' (חוץ מבויז'ניץ). ואצל חלק מהספרדים לא אומרים אתו בין מנחה למעריב כשמתפללים ברצף" (ההתנגדות ל'ועלהו לא יבול' חלה גם על הודעה זו...)

אשמח להכיר את דברי הרב אויערבך במקור. לא מובן מדוע הוצרך לתאוריה המעניינת הזו. לפי התפתחות מנהג 'עלינו' בסוף התפילה בכלל, הדברים אינם נכונים.

אם אפשר הסבר מדוע הדברים אינם נכונים.
ככל שאנו רואים את מנהג עלינו לשבח זה עקבי ביותר שכל חלק שנכנס לסדר התפילה הוכנס לפני עלינו (כמו ספירת העומר, ויתן לך, פרקי אבות, פיטום הקטורת בשבת, [בחול אינו מנהג אשכנז ולכן הוציאוהו לגמרי מהתפילה אחרי עלינו שאמורים ללכת הביתה] ועוד).
וכן אין אומרים עלינו בכל פעם שלא יוצאים מבית הכנסת (בין מנחה לערבית סמוכות, ובין שחרית למוסף, ובין מוסף יו"כ למנחה, וכן שאר תפילות יו''כ).


פרקי אבות וספירת העומר הם אחרי עלינו (יעויין אזור אליהו)

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: א' אפריל 08, 2018 4:53 pm
על ידי שבטיישראל
פרי יהושע כתב:זה כנראה בשביל עלינו לשבח, אבל לא ראיתי נוהגים לפני המגילה, אדרבא תן תיעוד!

מה לעשות שלא ראיתי צורך להסריט ...
בדיוק בשנה זו קרה דבר כזה.

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: א' אפריל 08, 2018 7:36 pm
על ידי משולש
בברכה המשולשת כתב:פרקי אבות וספירת העומר הם אחרי עלינו (יעויין אזור אליהו)

אינו נכון לדעתי. לדבריו ספירת העומר לא מופיעה בס"י ישנים ולכן לא ברור מיקומה. וכן פרקי אבות כנ"ל. אבל הוא לא בדק בספרי מנהגים כלל.
במנהגי וורמיישא מבואר שבחול סופרים כל אחד בביתו (כי התפללו ערבית מבע"י ולא יכלו לספור אז) ובמוצ"ש ברור שסופרים קודם הבדלה כמבואר בכל הפוסקים, ואם כן כ"ש שזה לפני עלינו. (וגם בליל שבת שסופרים אחר קידוש, זה עדיין לפני עלינו).
גם פרקי אבות מבואר שנאמרים מיד אחרי קדיש תתקבל ואם כן אחר כך עלינו.

מסתבר שאיזור אליהו העדיף להאמין כך בגלל שיש לו ביאור על זה מרנ"ה. כמבואר שם.

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: ו' אפריל 05, 2019 9:29 am
על ידי פלגינן
עתה ראה את אור הדפוס:

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: ד' אפריל 17, 2019 11:38 pm
על ידי מוטוש
אייי.
כל כך מפריע לאנשים לומר את תפילת השבח הזו.
כמה פעמים!
אז שלא יאמרו אותה גם באמצע מוסף של ראש השנה...

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: א' מאי 08, 2022 12:44 am
על ידי יעקל
פלגינן כתב:
כדכד כתב:האם כאשר מתקיימת ברית מילה בין שחרית למוסף אומרים עלינו לשבח אחרי הברית או שסומכים על אמירתו לאחר מוסף?

ידוע שעלינו לשבח אחרי מילה מנהג מקרוב בא, ובמקור היו מלים קודם עלינו לשבח של שחרית.
ועי' מתוך חצאי דברים הרשומים עמי:
עי' א"ר תקפד יג ובפמ"ג שם אש"א ז ובמשנ"ב דרשו טעו בהבנת הדברים.
ועיין באשכול זה viewtopic.php?f=17&t=23027


מעניין לעניין באותו עניין :

1. למה שינו מהמנהג הקדום לומר עלינו עד אחרי ברית המילה ?
2. בכמה קהילות יוצאי אשכנז ובכמה קהילות יוצאי הונגריה (כמו בחצה"ק ערלוי) עדיין נהוג בערב שבת לומר עלינו לשבח רק אחרי תפילת מעריב, ולהתחיל לכו נרננה מיד אחרי קדיש תתקבל שלאחרי מנחה בניגוד למנהג פולין לומר עלינו בין מנחה למעריב. למה ?
3. למה בכלל לא נהוג לומר עלינו לשבח בין שחרית למוסף ?
4. למה לא נהוג ג"כ לומר עלינו בין סליחות (לאחרי קדיש תתקבל) לשחרית ?
5. מה מקור המנהג בשחרית של שבת לומר שיר של יום שבת לפני קריה"ת (כנהוג באשכנז והונגריה בק"ק פולין) ולא אחרי עלינו של מוסף כמנהג ליטא, מהם המקורות של המנהגים האלה ?

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: א' מאי 08, 2022 7:04 am
על ידי בברכה המשולשת
יעקל כתב:
פלגינן כתב:
כדכד כתב:האם כאשר מתקיימת ברית מילה בין שחרית למוסף אומרים עלינו לשבח אחרי הברית או שסומכים על אמירתו לאחר מוסף?

ידוע שעלינו לשבח אחרי מילה מנהג מקרוב בא, ובמקור היו מלים קודם עלינו לשבח של שחרית.
ועי' מתוך חצאי דברים הרשומים עמי:
עי' א"ר תקפד יג ובפמ"ג שם אש"א ז ובמשנ"ב דרשו טעו בהבנת הדברים.
ועיין באשכול זה viewtopic.php?f=17&t=23027


מעניין לעניין באותו עניין :

1. למה שינו מהמנהג הקדום לומר עלינו עד אחרי ברית המילה ?
2. בכמה קהילות יוצאי אשכנז ובכמה קהילות יוצאי הונגריה (כמו בחצה"ק ערלוי) עדיין נהוג בערב שבת לומר עלינו לשבח רק אחרי תפילת מעריב, ולהתחיל לכו נרננה מיד אחרי קדיש תתקבל שלאחרי מנחה בניגוד למנהג פולין לומר עלינו בין מנחה למעריב. למה ?
3. למה בכלל לא נהוג לומר עלינו לשבח בין שחרית למוסף ?
4. למה לא נהוג ג"כ לומר עלינו בין סליחות (לאחרי קדיש תתקבל) לשחרית ?
5. מה מקור המנהג בשחרית של שבת לומר שיר של יום שבת לפני קריה"ת (כנהוג באשכנז והונגריה בק"ק פולין) ולא אחרי עלינו של מוסף כמנהג ליטא, מהם המקורות של המנהגים האלה ?


לענ"ד:
2. הרי מנהג אשכנז המקורי לא לומר תחנון במנחה אף פעם. אז אולי השאירו לזה זכר כאן.
3. כי המנהג הוא שלא אומרים עלינו אחרי תפילות רצופות, בוודאי שלא לפני מוסף, שכל עניינה תפילת עמידה מיוחדת, הבאה כרצף אחד ממש עם שחרית.
4. למה שכן? עלינו נתקן אחרי תפילת עמידה. והקדיש תתקבל אחרי סליחות כנראה בכ"ז איננו זהה בעניינו לגמרי לקדיש תתקבל אחרי תפילת עמידה.
5. יעויין באזור אליהו (ובקיצור, כל מנהג אמירת שש"י בנוסחאות האשכנזים מאוחר מאוד)

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: א' מאי 08, 2022 8:58 am
על ידי יעקל
2. אני לא חושב. אצל בני אשכנז, גם באמצע השבוע, כאשר מתפללים מנחה מעריב רצוף, לא נוהגים לומר עלינו, אלא מתחילים והוא רחום מיד אחרי קדיש תתקבל שלאחר תחנון.

3. חשבתי שהקדיש נתקן אחרי כל דבר שבקדושה, ולאו דווקא אחרי תפילת י"ח, ולכן י"ג מידות כקדושה חשיבי (אולי) ?

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: א' מאי 08, 2022 11:13 am
על ידי עזריאל ברגר
יעקל כתב:3. חשבתי שהקדיש נתקן אחרי כל דבר שבקדושה, ולאו דווקא אחרי תפילת י"ח, ולכן י"ג מידות כקדושה חשיבי (אולי) ?

א. מסתמא התכוונת ל4.
ב. מדובר כאן על קדיש תתקבל ולא על סתם קדיש.

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: א' מאי 08, 2022 11:40 am
על ידי יעקל
עזריאל ברגר כתב:
יעקל כתב:3. חשבתי שהקדיש נתקן אחרי כל דבר שבקדושה, ולאו דווקא אחרי תפילת י"ח, ולכן י"ג מידות כקדושה חשיבי (אולי) ?

א. מסתמא התכוונת ל4.
ב. מדובר כאן על קדיש תתקבל ולא על סתם קדיש.


א. נכון, התכוונתי ל4.
ב. בסדר, אז למה אומרים קדיש תתקבל בסוף הסליחות, מה הסיבה ?
ג. למה אומרים קדיש יתום אחרי ברית, אפי' שהוא לא בתוך התפילה ?

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: א' מאי 08, 2022 1:37 pm
על ידי כדכד
יעקל כתב:
פלגינן כתב:[quote="כדכ
5. מה מקור המנהג בשחרית של שבת לומר שיר של יום שבת לפני קריה"ת (כנהוג באשכנז והונגריה בק"ק פולין) ולא אחרי עלינו של מוסף כמנהג ליטא, מהם המקורות של המנהגים האלה ?

שיר של יום מזמור שיר ליום השבת נאמר במקדש אחרי הקרבת תמיד של שחר של שבת ולכן מקומו בתפילת שחרית ולא בתפילת מוסף שבה אמרו שיר אחר.
בציץ אליעזר נשאל אם כך מדוע בנוסח אשכנז אומרים אחרי מוסף ונדחק שם ליישב מנהג זה

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: א' מאי 08, 2022 2:13 pm
על ידי יעקל
ברצוני לדייק, שאת הנוסח אשכנז שבעל שו"ת ציץ אליעזר רוצה ליישב הינו נוסח אשכנז של בני פולין. בנוסח אשכנז של בני אשכנז, אומרים את שש"י אחרי שחרית כבנוסח ספרד, כמבואר בסידור שפה ברורה של הרוו"ה וסידור עבודת ישראל (בער).

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: א' מאי 08, 2022 5:02 pm
על ידי כדכד
יישר כח
בתקופה מסויימת בילדותי התפלתי בביכ"נ שהקפידו מאד על נוסח אשכנז אך שיר של יום השבת אמרו לפני קריאת התורה והפליא אותי הדבר כיוון שבסידורים המצויים כתוב אחרת בנוסח אשכנז ועתה ישב לי מר תמיהה זו.
דומני שהמנהג שכתוב בציץ אליעזר הוא גם בנוסח בני ליטא

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: א' מאי 08, 2022 8:20 pm
על ידי איש גלילי
יעקל כתב:3. למה בכלל לא נהוג לומר עלינו לשבח בין שחרית למוסף ?

בכלל לא נהוג? זה מנהג ויז'ניץ.

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: א' מאי 08, 2022 9:17 pm
על ידי יעקל
איש גלילי כתב:בכלל לא נהוג? זה מנהג ויז'ניץ.

פעם ראשונה שאני שומע, ויישר כחכם !

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: ב' מאי 09, 2022 3:01 am
על ידי איש גלילי
יעקל כתב:
איש גלילי כתב:בכלל לא נהוג? זה מנהג ויז'ניץ.

פעם ראשונה שאני שומע, ויישר כחכם !

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=125611#p125512

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: ב' מאי 09, 2022 12:32 pm
על ידי כדכד
גם בביאלה נהוג כן (כך כתוב בסידור חלקת יהושע) וזכור לי /שכשהתפללתי בבימ"ד של האדמו"ר מביאלה אמרו עלינו גם אחרי שחרית

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: ג' מאי 10, 2022 8:00 am
על ידי איש גלילי
כבר ציינתי בעבר, שבביאלא המנהג כן רק בשבת.

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2022 12:03 am
על ידי יעקל
כדכד כתב:האם כאשר מתקיימת ברית מילה בין שחרית למוסף אומרים עלינו לשבח אחרי הברית או שסומכים על אמירתו לאחר מוסף?


בסידור עבו"י (בער) מובא שמנהג אשכנז ביום חול למול באמצע התפילה אחרי קדיש תתקבל, לפני עלינו.
מישהו יודע מה הסברא בזה ? למה לא למול לפני אשרי ?

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2022 12:03 am
על ידי יעקל
כדכד כתב:האם כאשר מתקיימת ברית מילה בין שחרית למוסף אומרים עלינו לשבח אחרי הברית או שסומכים על אמירתו לאחר מוסף?


בסידור עבו"י (בער) מובא שמנהג אשכנז ביום חול למול באמצע התפילה אחרי קדיש תתקבל, לפני עלינו.
מישהו יודע מה הסברא בזה ? למה לא למול לפני אשרי ?

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2022 12:04 am
על ידי יעקל
כדכד כתב:האם כאשר מתקיימת ברית מילה בין שחרית למוסף אומרים עלינו לשבח אחרי הברית או שסומכים על אמירתו לאחר מוסף?


בסידור עבו"י (בער) מובא שמנהג אשכנז ביום חול למול באמצע התפילה אחרי קדיש תתקבל, לפני עלינו.
מישהו יודע מה הסברא בזה ? למה לא למול לפני אשרי ?

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2022 12:04 am
על ידי יעקל
כדכד כתב:האם כאשר מתקיימת ברית מילה בין שחרית למוסף אומרים עלינו לשבח אחרי הברית או שסומכים על אמירתו לאחר מוסף?


בסידור עבו"י (בער) מובא שמנהג אשכנז ביום חול למול באמצע התפילה אחרי קדיש תתקבל, לפני עלינו.
מישהו יודע מה הסברא בזה ? למה לא למול לפני אשרי ?

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2022 5:28 am
על ידי עקבי
יעקל כתב:בסידור עבו"י (בער) מובא שמנהג אשכנז ביום חול למול באמצע התפילה אחרי קדיש תתקבל, לפני עלינו.
מישהו יודע מה הסברא בזה ? למה לא למול לפני אשרי ?

כנראה כדי לא להפסיק לפני קדיש תתקבל.

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2022 9:13 am
על ידי יעקל
עקבי כתב:
יעקל כתב:בסידור עבו"י (בער) מובא שמנהג אשכנז ביום חול למול באמצע התפילה אחרי קדיש תתקבל, לפני עלינו.
מישהו יודע מה הסברא בזה ? למה לא למול לפני אשרי ?

כנראה כדי לא להפסיק לפני קדיש תתקבל.


ולמה לא אחרי עלינו ?

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2022 11:54 am
על ידי כדכד
קדיש תתקבל שייך לתפילת העמידה וחזרת הש"ץ שלפניו.
עלינו הוא סיום כללי של התפילה

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2022 2:42 pm
על ידי יעקל
כדכד כתב:קדיש תתקבל שייך לתפילת העמידה וחזרת הש"ץ שלפניו.
עלינו הוא סיום כללי של התפילה


אבל למה כ"כ חשוב לקדמונינו לכלול את מעשה מצוות המילה בתוך התפילה ?

Re: אמירת עלינו לשבח באמצע התפילה אחרי ברית מילה

פורסם: ב' אוקטובר 31, 2022 5:01 pm
על ידי כדכד
עלינו לשבח אינו חלק מהתפילה אלא נאמר בסיום התפילה.
למה ברית המילה תהיה לפני זה. אולי משום זריזים מקדימים