עמוד 3 מתוך 6

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ש' ינואר 07, 2023 6:35 pm
על ידי עזריאל ברגר
יעקל כתב:ובשירי דוד עבדך נהללך וכו'

מזמור צ' תפילה למשה נאמר ע"י משה
שירת הים נאמרה ע"י יוצאי מצרים על הים והרבה לפני דוד
"נשמת כל חי" חובר הרבה אחרי חיי דוד עלי אדמות (כנראה מתקופת הגאונים, כנלפע"ד)

ולא הבינותי ...

איני יודע על מה בדיוק אתה מדבר, כי בנוסח שלנו אין משפט כזה (אולי גם בגלל הקושיא הזאת).

אבל עכ"פ כל ספר התהילים נקרא על שם דוד.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ש' ינואר 07, 2023 6:46 pm
על ידי בברכה המשולשת
יעקל כתב:"נשמת כל חי" חובר הרבה אחרי חיי דוד עלי אדמות (כנראה מתקופת הגאונים, כנלפע"ד)..


?
הרי היא נזכרת במשנה

(ללא קשר לגוף השאלה, שכבר נדונה ע"י הראשונים, ויעויין במאמרו של וידר)

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ש' ינואר 07, 2023 7:14 pm
על ידי יעקל
עזריאל ברגר כתב:
יעקל כתב:ובשירי דוד עבדך נהללך וכו'

מזמור צ' תפילה למשה נאמר ע"י משה
שירת הים נאמרה ע"י יוצאי מצרים על הים והרבה לפני דוד
"נשמת כל חי" חובר הרבה אחרי חיי דוד עלי אדמות (כנראה מתקופת הגאונים, כנלפע"ד)

ולא הבינותי ...

איני יודע על מה בדיוק אתה מדבר, כי בנוסח שלנו אין משפט כזה (אולי גם בגלל הקושיא הזאת).

אבל עכ"פ כל ספר התהילים נקרא על שם דוד.


כוונתי על ברוך שאמר.

וגם אם יאמרו שכל התהילים נקראו ע"ש דוד, מה יענה מר על שירת הים ?

עכ"פ, במשך השבת עלה בדעתי כך (עכ"פ למתפללי נוסח אשכנז וספרד) : גם לולי התירוץ שכולן נקראו על שמו , נוכל לתרץ שובשירי דוד עבדך קאי אמאי דכתיב להדיא דדוד כתביה, בשבחות ובזמירות נגדלך וכו' קאי אשאר שירות ותשבחות דשמיה דדוד לא אידכר בהו.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' ינואר 08, 2023 9:45 am
על ידי עזריאל ברגר
עיקר ברכת ברוך שאמר - הוא על תהלה לדוד ומזמורי הללוי', וכל השאר (כולל הפסוקים מנחמיה, וכולל שירת הים/האזינו, ועוד) - נטפלים אליהם.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' ינואר 08, 2023 2:09 pm
על ידי יעקל
מהו מקור מנהג הנהוג בחצה"ק צאנז (וגם חב"ד אאל"ט) לומר אחרי ברייתא דר' ישמעאל את היהי רצון וכו' שייבנה בלי ושם נעבדך וכו' (בניגוד למנהג אשכנז) ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' ינואר 08, 2023 5:24 pm
על ידי כדכד
למה אתה לא שואל הפוך
מה המקור כן לומר "ושם נעבדך"?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' ינואר 08, 2023 6:40 pm
על ידי יעקל
שאילה טובה, אכן הלשון אינו מופיע באבות. ומה סובר מר ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' ינואר 08, 2023 6:45 pm
על ידי כדכד
אין לי תשובה
אבל היה נראה לי מוזר לשאול למה בקהילות מסויימות לא אומרים
במקום לשאול למה אלו שכן אומרים אומרים זאת

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' ינואר 08, 2023 6:49 pm
על ידי יעקל
כי סה"כ זה המנהג האשכנזי שהיה רווח ברוב ככל קהילות אירופה ( כנלענ"ד)

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' ינואר 08, 2023 6:54 pm
על ידי בברכה המשולשת
יעקל כתב:מהו מקור מנהג הנהוג בחצה"ק צאנז (וגם חב"ד אאל"ט) לומר אחרי ברייתא דר' ישמעאל את היהי רצון וכו' שייבנה בלי ושם נעבדך וכו' (בניגוד למנהג אשכנז) ?


באזור אליהו איתא:
ברוב ס"י (וסידור ר"ע ור"א מכללם) לא מופיע "ושם נעבדך" וכן לא מופיע הפסוק "וערבה". וכן משמע מלשון מע"ר ס"ט לענין יה"ר שאחר ספירת העומר, ואין סברא לחלק ביניהם. ועמ"ש לקמן בסוף תפילת שמ"ע
ושם איתא: בסידורי אשכנז הקדומים מופיעה רק המשנה באבות סוף פ"ה (יהי רצון וכו', עיי"ש בבהגר"א) ולא מופיע ושם נעבדך וכו' וערבה לה' וכו', וכן משמע מבהגר"א לשיה"ש ו' ד'. אבל בסידורים מאוחרים יותר (משנת ת"ו) כבר מופיע (ואעפ"כ רק אחרי אחרי ש"ע ולא אחרי ר' ישמעאל). ובסידור ר"ע ור"א מופיעה התוספת באותיות קטנות...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' ינואר 08, 2023 6:56 pm
על ידי יעקל
תודה רבה על החיפוש. אז כנראה, ההוספה הזו קצת מיותרת לפי הרבה מדקדקים...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' ינואר 08, 2023 10:44 pm
על ידי כדכד
אני חושב שהמקור למשפט "ושם נעבדך" הוא ב"ותערב" שמוסיפים לפני ברכת כהנים ובמקור תוקן כנראה כדי להיות מעין החתימה סמוך לחתימה של "אותך לבדך ביראה נעבוד" וכנראה שהעתיקוהו משם לאמרו אחר היהי רצון כדי להוסיף תפלה שלא רק שיבנה המקדש אלא גם נזכה לעבוד בו.
יתכן שאמירת היהי רצון לפני קדיש דרבנן נועדה כדי להסמיך מימרא דאגדתא לקדיש ולפי זה אולי עדיף שלא להוסיף ושם נעבדך אז שאינו מהמשנה

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' ינואר 19, 2023 5:25 pm
על ידי יעקל
שמחנו ה"א באליהו הנביא וכו' ובמלכות וכו' ויגל ליבנו

א. התחיל בלשון שמחה ואז כתוצאה מכך ומתוך כך ליבנו יגיע לגילה. מה הכוונה בזה ? למה אי אפשר להסתפק בשמחה ?

ב. מהו הקשר בין אליהו ז"ל וליבנו דווקא ?

ג. בתפילת ערבית דחול לבני חו"ל וישמח ליבנו ותגל נפשנו, כאן קישרו את השמחה ללב ואת הגילה לנפש, אבל עוד פעם קודם שמחה ואח"כ גילה...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' ינואר 19, 2023 5:44 pm
על ידי כדכד
שעתי מחתן אחד שבפירוש של בעל נתיבות המשפט על המגילות (כנראה במגילת סתרים על מגילת אסתר) מובא הסבר לשוני בין לשונות השמחה השונים (שמחה ששון גילה רנה דיצה חדוה וכו') והוא מבאר שם שגילה היא לשון התגלות כלומר שהשמחה מתגלה גם בחיצוניות השמח כגון ע"י מבע פניו בחיוך
ואולי "יגל לבנו" הכוונה שתתגלה השמחה שבתוך הלב, שכ"כ נשמח עד שתתגלה השמחה
הקשר הוא לאו דוקא לאליהו אלא לעצם הגאולה שבביאתו שתגרום לנו שמחה וגילה בב"א כי"ר.

גם ב"יראו עינינו" השמחה והגילה היא "בישועתך באמת".

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ה' ינואר 19, 2023 5:53 pm
על ידי יעקל
ולפי זה, איך יסביר מר את דברי המשורר לכן שמח וגו' ויגל כבודי ?

שמחה שטמונה בנשמה ? בגלל זה נשאלתי אולי יש קשר עם אליהו והלב, למה שלא נגיד במהרה יבוא ויגל כבודנו ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' ינואר 23, 2023 10:13 pm
על ידי זיז שדי
מי יודע אם מצינו במקרא לשון זן, מזון, פרנסה? אם משה תיקן ברכת הזן האם הלשונות האלו נתוספו לאח"כ? (מפיקים מזן אל זן? לכאורה הכוונה למינים ולא למזון) (יש המפרשים אשה זונה ברחב לשון מזון על פי הבנה בת"י אך נראה יותר דפירוש פונדקיתא הוא זונה)

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' ינואר 23, 2023 10:17 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
זיז שדי כתב:מי יודע אם מצינו במקרא לשון זן, מזון, פרנסה? אם משה תיקן ברכת הזן האם הלשונות האלו נתוספו לאח"כ? (מפיקים מזן אל זן? לכאורה הכוונה למינים ולא למזון) (יש המפרשים אשה זונה ברחב לשון מזון על פי הבנה בת"י אך נראה יותר דפירוש פונדקיתא הוא זונה)

לא שמעת קריאת התורה בפרשת ויגש?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' ינואר 23, 2023 10:23 pm
על ידי זיז שדי
אכן צדקת. נזכרתי תוך כדי דיבור משליחת ההודעה, משום מה אין לי היכולת למחוק את השאלה

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' ינואר 23, 2023 10:25 pm
על ידי זיז שדי
[b[/b]
לייבעדיג יענקל כתב:
זיז שדי כתב:מי יודע אם מצינו במקרא לשון זן, מזון, פרנסה? אם משה תיקן ברכת הזן האם הלשונות האלו נתוספו לאח"כ? (מפיקים מזן אל זן? לכאורה הכוונה למינים ולא למזון) (יש המפרשים אשה זונה ברחב לשון מזון על פי הבנה בת"י אך נראה יותר דפירוש פונדקיתא הוא זונה)

לא שמעת קריאת התורה בפרשת ויגש?

שאילתי עדיין עומדת על המילה פרנסה, אא"כ אזכר בה גם כן עוד מעט או אם תזכירני

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ג' ינואר 24, 2023 6:57 am
על ידי יאיר אתמר
זיז שדי כתב:שאילתי עדיין עומדת על המילה פרנסה, אא"כ אזכר בה גם כן עוד מעט או אם תזכירני

'פרנס' אינו מופיע במקרא, כמובן. על גזרונו ראה בלקסיקון הפועל שנתחדש בלשון התנאים של מורשת, עמ' 293-4, ולאחרונה במאמרו של בוטס ב-JAOS, כרך 137 עמ' 245-251.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ד' ינואר 25, 2023 3:11 pm
על ידי יעקל
ובריות גופא ונהורא מעליא

ובלשה"ק - ובריאות הגוף ואור מעולה. באיזה אור מדובר כאן ?

אור שבעת המים ?
אור הגנוז ?
אור התורה ?

וגם מאוד נדיר למצוא בתפילותינו בקשה לאור. המושג הזה נמצא יותר בתחינות שחוברו במאות האחרונות...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ד' ינואר 25, 2023 7:00 pm
על ידי כדכד
ויהי אור הלבנה כאור החמה ואור החמה יהיה שבעתים
אור חדש על ציון תאיר
והאר עינינו בתורתך
האירה עיני פן אישן וכו'
ליהודים היתה אורה וכו' כן תהיה לנו
ועינינו האר (סיום אחת הסליחות איני זוכר איזו ולמתי)
איני מבין מה הפלפול איזה אור זה. אם לפני כן יש בריאות הגוף 6אז כנראה שאור מעולה הוא סוג של הצלחה ברוחניות. זה גם מסתבר כי בדרך כל אור הוא ביטוי להופעה רוחנית

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ד' ינואר 25, 2023 7:17 pm
על ידי יעקל
נכון, חשבתי על והאר עינינו וכו' אבל זו לא בקשה לאור עצמו אלא אלא בקשה שעינינו תוכלנה לגלות מה שעדיין לא גילו, לא מבקשים מהזולת שהוא (ית') יתגלה לנו יותר. כנלע"ד...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' פברואר 06, 2023 8:05 pm
על ידי באמונתו
ויקרא רבה - פרשת צו פרשה ט:
ר' מני דשאב ור' יהושע דסיכנין בש' ר' לוי, גדול שלום, שכל הברכות טובות ונחמות שהק' מביאן על ישראל, חותמיהן בשלום.
בקרית שמע - פורס סוכת שלום.
בתפילה מעין הברכות - עושה שלום.
בברכת כהנים - וישם לך שלום (במדבר ו, כו).
ואין לי אלא בברכות, בקורבנות מנין, זאת התורה לעולה ולמנחה (ויקרא ז, לז).
ואין לי אלא בכלל, בפרט מנין, זאת תורת העולה (שם /ויקרא/ ו, ב), זאת תורת המנחה (שם /ויקרא ו'/ ז), וזאת תורת החטאת (שם /ויקרא ו'/ יח), וזאת תורת האשם (שם /ויקרא/ ז, א), וזאת תורת זבח השלמים (שם /ויקרא ז'/ יא).
ואין לי אלא בקורבנות יחיד, בקרבנות ציבור מנין, אלה תעשו לי"י במועדיכם וגו' (במדבר כט, לט).
אין לי אלא בעולם הזה, בעולם הבא מנין, כי כה אמר י"י הנני נוטה אליה כנהר שלום (ישעיה סו, יב)...
אמנם בחז"ל מפורש, שחותמו של הקב"ה אמת, וגם דבר זה, חז"ל ביטאו בתקנות מטבע לשון התפילה, ואלה חותמות אמת אשר מצאתי;
1. החתימה המפורסמת של ק"ש, בברכות יד, א:
אלו הן בין הפרקים וכו'. אמר רבי אבהו אמר רבי יוחנן: הלכה כרבי יהודה דאמר, בין אלהיכם לאמת ויציב לא יפסיק. אמר רבי אבהו אמר רבי יוחנן: מאי טעמיה דרבי יהודה - דכתיב: וה' אלהים אמת.

2. ק"ש שעל המיטה, הלא משמשת תפילה החותמת כל היום. בברכות ד, ב:
אמר רבי יהושע בן לוי: אף על פי שקרא אדם קריאת שמע בבית הכנסת, מצוה לקרותו על מטתו. אמר רבי יוסי: מאי קרא - רגזו ואל תחטאו אמרו בלבבכם על משכבכם ודמו סלה. אמר רב נחמן: אם תלמיד חכם הוא אין צריך. אמר אביי: אף תלמיד חכם מיבעי ליה למימר חד פסוקא דרחמי, כגון בידך אפקיד רוחי פדיתה אותי ה' אל אמת.
אף ברכת המפיל, לדעת רבים, מקדימים אותה לפסוקי רחמים.
3. תפילת מנחת שבת, תפילה החותמת כל השבוע, בסוף:
צִדְקָתְךָ כְּהַרְרֵי אֵל מִשְׁפָּטֶךָ תְּהוֹם רַבָּה אָדָם וּבְהֵמָה תוֹשִׁיעַ ה', וְצִדְקָתְךָ אֱלֹהִים עַד מָרוֹם אֲשֶׁר עָשִׂיתָ גְדֹלוֹת אֱלֹהִים מִי כָמוֹךָ, צִדְקָתְךָ צֶדֶק לְעוֹלָם וְתוֹרָתְךָ אֱמֶת.
כידוע, חלוקים מנהגי ישראל בסדר אמירת מקראות אלו, ועכ"פ, בחתימת אחד מהם, מפורשת אמת.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ו' מרץ 03, 2023 1:12 pm
על ידי יעקל
כידוע הרב בעל התניא ז"ל שינה בתפילת שמו"ע מהנוסחא המקובלת בנוסח אשכנז "חננו מאיתך דעה בינה והשכל" לנוסחא של נוסח האר"י ז"ל "חכמה בינה ודעת" בעוד שבפיוט א-ל אדון בכל הנוסחאות, נהוג ברוב ככל הקהילות לומר יצרם בדעת בבינה ובהשכל כמו נוסח אשכנז בשמו"ע...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ו' מרץ 03, 2023 1:24 pm
על ידי עזריאל ברגר
ועד"ז בברכת שומע תפילה שבשמו"ע יש ג דעות בפתיחתה, אבל ב"אבינו מלכנו" ובסליחות - כל האשכנזים (כולל מתפללי נוסח חב"ד ונוסח "ספרד") אומרים כנוסח אשכנז בשמו"ע: "שמע קולנו (ה' אלוקינו) חוס ורחם עלינו [ו]קבל ברחמים וברצון את תפילתנו".

וכמדומני שיש עוד מקומות כאלו, שבדברים שאינם מעיקר נוסח התפילה - השאירו את הנוסח הישן.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ו' מרץ 03, 2023 2:01 pm
על ידי בברכה המשולשת
יעקל כתב:כידוע הרב בעל התניא ז"ל שינה בתפילת שמו"ע מהנוסחא המקובלת בנוסח אשכנז "חננו מאיתך דעה בינה והשכל" לנוסחא של נוסח האר"י ז"ל "חכמה בינה ודעת"


למיטב זכרוני יש דיון אם זה הנוסח של האר"י הקדוש

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' מרץ 05, 2023 1:02 pm
על ידי יעקל
היאך גר צדק יכול לברך שלא עשני גוי ? הרי הורתו ולידתו שלא בקדושה היו, ואם כך הוא בעצמו עשה א"ע יהודי ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' מרץ 05, 2023 10:44 pm
על ידי עזריאל ברגר
עיין בשו"ע ונו"כ בהלכות ברכות השחר.
יש בזה מחלוקת.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ו' אפריל 07, 2023 10:56 am
על ידי יעקל
למה בסידור הרב בעה"ת כופלין בכל הנשמה וגו' ולא באורך ימים אשביעהו וגו' ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ו' אפריל 07, 2023 11:27 am
על ידי עזריאל ברגר
מסתמא יש טעמים לכפילת כל הנשמה שאינם שייכים לכפילת אורך ימים.
אגב, מנהגנו לכפול אורך ימים במוצאי שבת, אבל לא בשחרית של שויו"ט.

נ.ב. אינני יודע מהו טעם כפילת אורך ימים.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ש' אפריל 08, 2023 8:44 pm
על ידי יעקל
כאשר מוציאים שני ס"ת, האם יש עניין להגביה את הראשון דווקא כאשר השני מונח לצידו על בימת הקודש ? ראיתי בתי כנסיות בחו"ל הנוהגים דווקא בכגון דא...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ש' אפריל 08, 2023 9:02 pm
על ידי בברכה המשולשת
ראיתי את זה גם בארה"ק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ש' אפריל 08, 2023 9:40 pm
על ידי יעקל
איפה מקור המנהג הזה ?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ש' אפריל 08, 2023 9:45 pm
על ידי באמונתו
לכאורה, היושב ואוחז ס"ת שני, אפשר שמחויב עפ"י דין לקום בעת שמגביהים ספר תורה הראשון.
לכן המנהג להניח השני טרם יגביהו הראשון, למנוע צורך לקום יחד עם ספר שני שבחיקו.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אפריל 09, 2023 7:33 am
על ידי עקבי
אורח חיים סי' קמז, ח: ביום שיש ב' ספרי תורה לא יפתחו השניה ולא יסירו המפה עד שיגללו הראשון: הגה ואין מסלקין הראשונה עד שכבר הניחו השניה על השלחן שלא יסיחו דעתן מן המצו' ומוציאין ב' הספרים כאחת ותופסין בשניה עד אחר שקראו בראשונה. (אור זרוע בשם הירושלמי):

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אפריל 09, 2023 9:59 am
על ידי יעקל
ואיך זה שיש קהילות שלא נוהגות בזה ? (למשל חב"ד, וכו'...)

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אפריל 09, 2023 10:08 am
על ידי עזריאל ברגר
לא נכון ש"בחבד לא נוהגים כך"!
בסידורי תהילת ה' עם ההנהגות נכתב מפורש להניח את הספר - ראה בקריאת ר"ח טבת, וחבל שנשמט שם בקריאת שמח"ת ובקריאח חוהמ"פ.
וכן כתבו בכמה ליקוטי דינים-ומנהגים חב"דיים, שחייבים לנהוג כנפסק בשו"ע.

ומי שלא מביא את הספר השני להגבהת הראשון - טועה!!!

אלא שיש מקומות שהבימה קטנה וחוששים שמא הספר עלול ליפול, ואף אז - ראוי להביא את הספר השני ולעמוד עמו סמוך לבימת הקריאה.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: א' אפריל 09, 2023 10:12 am
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:
יעקל כתב:למה בסידור הרב בעה"ת כופלין בכל הנשמה וגו' ולא באורך ימים אשביעהו וגו' ?

מסתמא יש טעמים לכפילת כל הנשמה שאינם שייכים לכפילת אורך ימים.
אגב, מנהגנו לכפול אורך ימים במוצאי שבת, אבל לא בשחרית של שויו"ט.

נ.ב. אינני יודע מהו טעם כפילת אורך ימים.

קיבלתי בפרטי:
כופלין אורך ימים במוצ"ש מפני מנין ק"ל תיבות, עיין מג"א ריש סימן רצ"ה.
ושייך דווקא למוצ"ש, אבל ממנו נמשך בסידורים הרגילים לכפול גם בשחרית.
כופלין כל הנשמה לסיום פסוד"ז כמובא בפוסקים בסימן נ"א.

ואם כן - התמיהה היא על הכופלים בשבת שחרית ולא עלינו...

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

פורסם: ב' אפריל 10, 2023 6:49 pm
על ידי באמונתו
עקבי כתב:אורח חיים סי' קמז, ח: ביום שיש ב' ספרי תורה לא יפתחו השניה ולא יסירו המפה עד שיגללו הראשון: הגה ואין מסלקין הראשונה עד שכבר הניחו השניה על השלחן שלא יסיחו דעתן מן המצו' ומוציאין ב' הספרים כאחת ותופסין בשניה עד אחר שקראו בראשונה. (אור זרוע בשם הירושלמי):

אמנם מנהג תימן, גם מנהג רומא, ראה הספר וזאת התורה עמוד 124, מחקרים בסידורי תימן.
עוד מצ"ב מספר שיח יעקב, בדבר שאלת קימה הנ"ל.
למעשה, הפוסקים נוקטים שאין היושב ובחיקו ספר תורה צריך לעמוד, כשמגביהים ס"ת אחר.