מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

צמאה נפשי - רשות לנשמת במנהג חבאן

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15570
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

צמאה נפשי - רשות לנשמת במנהג חבאן

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' מאי 04, 2010 4:45 am

הזמר הקדוש של ר' אברהם אבן עזרא - אשר העיד עליו מרן החת"ס שבלא ספק שרתה על המשורר רוה"ק בעת שיסדו - צמאה נפשי, מסתיים: אקוד על אפי ואפרוש לך כפי עת כי אפתח פי בנשמת כל חי. ומזה נראה שיועד לרשות קודם אמירת נשמת. מה ידוע על התקבלות 'רשות' זו בסידורים הנדפסים או כתבי היד?

בסידורי זמנינו לא נמצא זכר לזה זולת בתכלאל המעניין' 'עטרת זקנים' לבני חבאן, אצלם נהוג אמירת צמאה נפשי קודם נשמת. אלא שיש לברר אם מדובר במנהג קדמון או ברעיון של מאן דהו להעשיר את נוסח התפילה. שכן במבוא לתכלאל זה כתב החוקר ד"ר יוסף טוב,י שמנהג חבאן מתאפיין בשמירה על מנהגים קדמונים מחד ובאימוץ מנהגים חדשים מאידך גיסא.

חיפוש נוסף באוצר העלה שבעמודי העבודה מציין למחזור רומא ומחזור ספרד שגם שם מופיע צמאה נפשי קודם נשמת.

תמונת תכלאל לבני חבאן
תכלאל.jpg
תכלאל.jpg (192.75 KiB) נצפה 8287 פעמים

קלונימוס הזקן
הודעות: 1182
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: צמאה נפשי - רשות לנשמת במנהג חבאן

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ג' מרץ 08, 2011 5:13 pm

הערות מספר:

במחזור כמנהג רומא (ש"א 1541) המופיע באוצר לא מופיע הזמר 'צמאה נפשי' לפני 'נשמת', ומכאן שאם אכן מופיע באותו מחזור רומא עלום (באוצר הספרים מביא כו"כ מחזורי רומא וכן יעלה חיפוש מהיר באוצר)
כמובא בעמודי העבודה, אינו אומר בהכרח שכך היה המנהג, ואולי בעלי אותו מחזור רצו להנהיג כן.

לעצם נוסח הזמר כמופיע בתכלאל החבאני, הרי נכנסו בו תוספות ושיבושים שמקופיא אינם עומדים בכללי השירה ועכ"פ במשקל הזמר המקורי.
וכאן המקום להזכיר כי היה נהוג בתפוצות ישראל לחבר שירים 'על חשבון' הזמר צמאה נפשי. ראה תיאורו של העילוי מראקוב רא"א קפלן ז"ל בס' בעקבות היראה (אינו לפני אך נכנס כעת לאוצר,
ואולי יעלה אותו כאן אי מי החפץ לזכות את ישראל) כמדומני על ז' אדר הראשון שלו בכהונתו בברלין, שם הוא מביא זמר שחיבר לכבוד אנשי הח"ק כחיקוי של 'צמאה נפשי'.

נציין עוד שמעין 'רשות' לנשמת, נמצא גם בזמירות ליל שבת ב'מנוחה ושמחה':
קוּם קְרָא אֵלָיו יָחִישׁ לְאַמְּצָךְ. נִשְׁמַת כָּל חַי וְגַם נַעֲרִיצָךְ.

'נשמת כל חי' ו'נעריצך' מוכרים לנו, ויחיש לאמצך יש לפרשו כמו: קום קרא אליו 'נשמת כל חי' וגם 'נעריצך' ובזכות זה יחיש לאמצך. ושמעתי לפני זמן רב מהגאון רב גרשון אדלשטיין שליט"א (מכלי שני)
לשער שהיה גם פיוט בשם 'יחיש לאמצך'. כעת חיפשתי באוצר וראיתי שהגר"מ גריינימן שליט"א באמרי יושר ליקוטים סימן לד ס"ק ב' מביא מהגרא"ז מלצר זצ"ל דנשמת וכו' קאי אדלעיל קום קרא כו' וכנראה
שהבין שלא היה פיוט כזה. וכן נקט נפתלי בן-מנחם, זמירות של שבת, י-ם תש"ט עמ' קלב (אוצ.125). וראה שם מה שתפס על מנדלי מוכר ספרים שתיקן בבורותו 'מעריצך'... וכדי בזיון לבוזי ה'.
אמנם בצפונות גליון ט פירסם רמא"ז קינסטליכער מפנקסו של רא"מ וועלבער ושם עמ' פט (אוצ.89) כתב:
בזמר מנוחה ושמחה החרוז במצות שבת... יחליצך וכו' קשה להבין. שמעתי מהחסיד הנ"ל... שנמצא בסידורי ספרד פזמון על ש"ק המתחיל בתיבות יחוש לאמצך, והשתא אתי שפיר במצות שבת... יחליצך קום קרא אליו הפזמון יחוש לאמצך, גם תפלת נשמת כל חי וגם נעריצך (היא קדושת כתר לפי נוסח ספרד), ואח"כ אכול בשמחה כי רצך, כלומר כי כבר רצה א' את תפלתך.

ובגליון שלאחריו עמ' קכה (אוצ.125) הביאו כמו"כ מכרם שלמה אדר תשמ"ז (שנה י גליון ה). והוסיף שם שבספר עת הזמיר מרי"ד ברקוביץ ז"ל מביא כן מאדם נאמן שהפזמון יחיש לאמצך היו אומרים קודם נשמת[!].

<נ.ב. שני כותרים אחרונים אלו אינם עדיין באוצר, ועל הכרם אנו מצטערים ביותר: האם קיימו בעליו בעצמם האמור במשלי כד:ל? או שישנה רק מניעה טכנית?>

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: צמאה נפשי - רשות לנשמת במנהג חבאן

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ג' מרץ 08, 2011 7:38 pm

מדברי הראב"ע במגלת קהלת פ"ו בד"ה אל תבהל על פיך" משמע שהתנגד להכנסת פיוטים לסדר התפילה מחשש שיאמרוה בלי כוונה נכונה והעדיף שיתפללו בנוסח הפשוט המקובל לנו מאנשי כנה"ג וחז"ל, מפני ששוה לכל נפש.
אי לכך, מעניין שיחבר הוא פיוט שיועד ליכנס לסדר פסוקי דזמרה. רוב שירי קודש שכתב היו שירים לשבת ויו"ט וכדו' אבל היש בכתביו עוד פיוטים שהועדו רשמית ליקבע בנוסח התפילה? אבדוק מאוחר יותר בל"נ.
אין זו פירכא כי אם תמיהה.

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: צמאה נפשי - רשות לנשמת במנהג חבאן

הודעהעל ידי חנבין » ג' מרץ 08, 2011 8:03 pm

קלונימוס הזקן כתב:

לעצם נוסח הזמר כמופיע בתכלאל החבאני, הרי נכנסו בו תוספות ושיבושים שמקופיא אינם עומדים בכללי השירה ועכ"פ במשקל הזמר המקורי.

לפחות השורה:
הלא חלקך מראש, חלק דמו דרוש, שפוך אף על ראש, השעיר החי

היא מן הפיוט המקורי, ומופיעה במחזור ויטרי משם הועתקה לכמה זמירות, שנדפסו בשנים האחרונות.
אגב, "חלק" נוקד כאן בצירה תחת ה-ח' וסגול תחת ה-ל', מסתבר יותר כפי שננקד בזמירות שהעתיקו ממחזור ויטרי בשני קמצים, והכונה ליעקב שנאמר בו "ואנכי איש חלק" בעוד השעיר החי הוא כמובן עשיו שנאמר בו "איש שעיר". והכונה לנוצרים, המכונים אדום-עשיו, כהמשך לשורה הקודמת שהשפחה טוענת "בני החי", רמז לנוצרים שטענו שמשיחם חי, עפ"ל.
ומובן ששורה זו נשמטה מיראת הצנזור, רק תמוה מדוע לא השמיטו את השורה הקודמת של שפחה נואמת, אולי שם הדברים לא הובנו לצנזור, בניגוד למה שמפורש "השעיר" כינוי לעשיו שכנראה היה ידוע ומובן. ואולי גם שורה זו בה מבקשים שפוך אף על ראש, היתה חמורה יותר בעיני הצנזור.

תיקו
הודעות: 208
הצטרף: א' יולי 04, 2010 5:56 pm

Re: צמאה נפשי - רשות לנשמת במנהג חבאן

הודעהעל ידי תיקו » ג' מרץ 08, 2011 8:41 pm

ראה כאן-
קבצים מצורפים
יחיש לאמצך.pdf
(85.56 KiB) הורד 535 פעמים

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: צמאה נפשי - רשות לנשמת במנהג חבאן

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ג' מרץ 08, 2011 8:55 pm

http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=397
כאן אין זכר לפיוט בשם זה
הספר ההוא קיבץ כל שבריר פיוט ושיר שמוזכר בספרות העברית, עליה השלים כל הקרובות כולם.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: צמאה נפשי - רשות לנשמת במנהג חבאן

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' מרץ 09, 2011 12:31 am

ישבב,
לנקקת לספר אוצר השירה והפיוט (חיפשת באות י, שבכרך השני, והיה לך גם לבדוק בהשלמות שבסוף הכרך הרביעי, ויש גם השלמות ברעווי האנגלי, כדומני).
אולם למרות פעלו הגדול של דוידזון, הוא לא הגיע לכל הפיוטים. היום החפץ לדעת על פיוטים נוספים פונה למפעל השירה של פליישר או לאקדמיה לעברית, וגם אז אינו בטוח.

עכ"פ לעניין המדובר, ההשערה שהיה פיוט המתחיל 'יחיש לאמצך', מגוחכת ביותר, לדעתי.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: צמאה נפשי - רשות לנשמת במנהג חבאן

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ד' מרץ 09, 2011 1:33 am

תודה חכם באשי, ומה בקשר לדעתו של הראב"ע להכנסת פיוטים לסדר התפילה?

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: צמאה נפשי - רשות לנשמת במנהג חבאן

הודעהעל ידי חנבין » ד' מרץ 09, 2011 10:00 am

חכם באשי כתב:חיפשת באות י, שבכרך השני, והיה לך גם לבדוק בהשלמות שבסוף הכרך הרביעי, ויש גם השלמות ברעווי האנגלי, כדומני.

צריך גם לבדוק באות א' "אליו יחיש לאמצך", (לא אצל דוידזון כי שם כבר בדקתי כולל בהשמטות שבכרך ד' עוד לפני שנשלחה הודעתו של ישבב אלא במקורות האחרים שהזכרת) כי אולי יש לקרוא: קום קרא: "אליו יחיש לאמצך".
אם כי אני די בטוח שאם זה אכן היה בסידור ישן כלשהו שנדפס אי פעם, כבר מישהו היה מצטט משם.
יותר נראה שבעל השמועה הגה רעיון שהיה כך בסידורים ישנים, ושמע השומע וסבר, שהוא אומר שאכן ראה ממש את סידור שכזה.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: צמאה נפשי - רשות לנשמת במנהג חבאן

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' מרץ 09, 2011 10:35 am

ישבב הסופר כתב:תודה חכם באשי, ומה בקשר לדעתו של הראב"ע להכנסת פיוטים לסדר התפילה?


היכן ראית בדברי הא"ע המפורסמים שאסור להכליל פיוטים בסדר התפילה?!
לשונו שם היא: "...על כן חייב אדם שיתפלל שישמור פתחי פיו ויחשוב בלבו שהוא עומד לפני מלך, בידו להחיות ולהמית על כן אסור שיתפלל אדם ויכניס בתוך תפלתו פיוטין לא ידע עיקר פירושם ולא יסמוך על המחבר ברצונו הראשון...".
היינו, רק פיוטים שלא מובנים, כפיוטי הקליר (לדעתו), אין לומר!

אמנם קיימת מחלוקת עתיקה בענין אמירת פיוטים בתפילה, כבר מאמצע תקופת הגאונים.
בארץ ישראל, ערשׂ הפיוט, חיברו פיוטים לצורך החלפת קטעים מתפילת החובה (פרט לחתימתם), ובבבל תקפו את מנהגם, ולעיתים בחריפות יתירה (כמו פרקוי בן בבוי). רק בהמשך (בסביבות סוף המאה התשיעית למנינם) חדר הפיוט לבבל, תוך התנגדות חלק מהגאונים הבבליים.

קלונימוס הזקן
הודעות: 1182
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: צמאה נפשי - רשות לנשמת במנהג חבאן

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ד' מרץ 09, 2011 5:16 pm

חכם באשי כתב:עכ"פ לעניין המדובר, ההשערה שהיה פיוט המתחיל 'יחיש לאמצך', מגוחכת ביותר, לדעתי.


הדוברים המצוטטים מ'צפונות' מדברים על מנהג קיים ולא על השערה. ואולי שיקר מישהו?

חנבין
הודעות: 326
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 4:52 pm

Re: צמאה נפשי - רשות לנשמת במנהג חבאן

הודעהעל ידי חנבין » ד' מרץ 09, 2011 5:26 pm

קלונימוס קשישא:
איש לא שיקר, אלא כמו שהסברתי באחת ההודעות הקודמות, שמע השומע וטעה, כמו שקורה רבות בשמועות כאלו.
מילא אלו שכותבים סידור ישן, למרות שגם כן לא מסתבר שאיש אינו יודע על כך. אבל מנהג קיים בסידורי ספרד?! נו! הלא ספרים פתיחו, איפה זה?

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: צמאה נפשי - רשות לנשמת במנהג חבאן

הודעהעל ידי עקביה » ו' אפריל 08, 2016 1:06 am

חנבין כתב:לפחות השורה:
הלא חלקך מראש, חלק דמו דרוש, שפוך אף על ראש, השעיר החי

היא מן הפיוט המקורי, ומופיעה במחזור ויטרי משם הועתקה לכמה זמירות, שנדפסו בשנים האחרונות.
אגב, "חלק" נוקד כאן בצירה תחת ה-ח' וסגול תחת ה-ל', מסתבר יותר כפי שננקד בזמירות שהעתיקו ממחזור ויטרי בשני קמצים, והכונה ליעקב שנאמר בו "ואנכי איש חלק" בעוד השעיר החי הוא כמובן עשיו שנאמר בו "איש שעיר". והכונה לנוצרים, המכונים אדום-עשיו, כהמשך לשורה הקודמת שהשפחה טוענת "בני החי", רמז לנוצרים שטענו שמשיחם חי, עפ"ל.
ומובן ששורה זו נשמטה מיראת הצנזור, רק תמוה מדוע לא השמיטו את השורה הקודמת של שפחה נואמת, אולי שם הדברים לא הובנו לצנזור, בניגוד למה שמפורש "השעיר" כינוי לעשיו שכנראה היה ידוע ומובן. ואולי גם שורה זו בה מבקשים שפוך אף על ראש, היתה חמורה יותר בעיני הצנזור.

א. נ"ל שברור שהשורה 'הלא חלקך מראש' אינה המשך ל'ראה לגברת אמת' אלא משלימה שלה. דהיינו 'ראה' מתייחס לויכוח בין היהדות והאיסלם. 'שפחה' היא הגר אם ישמעאל. 'בנך המת ובני החי' היינו דתכם אינה אמיתית ואילו דתינו היא הנכונה. ולאחמ"כ בא 'הלא' - ויכוח בין היהדות לנצרות. על כן לא ראה הצנזור הנוצרי צורך למחוק את 'ראה'.
ב. לנקד 'חלק' בצירי תחת החי"ת בפיוט המיוחס לאבע"ז זו מן הסתם טעות גמורה. האבע"ז בפירושו לקהלת (ה א) שופך אש וגופרית על המחבר פיוטים ורומז בהם רמיזות שאינם מכוונות. דוגמה מתוך דבריו: היתכן שיאמר אדם אין בכל החיים חכם כעיר ויאמר כי ענינו אדם שנאמר ועיר פרא אדם יולד או יאמר אשרי העם עובדי אש ומשתחוים לשמש ויאמר כי אש הוא השם הנכבד והנורא שנאמר כי יי' אלהיך אש אוכלה הוא אל קנא, גם הוא שמש שנאמר כי שמש ומגן יי' וכו'. היתפלל אדם ברוך אתה אריה בעבור שנמצא על המקום כאריה ישאג הייטיב בעיני יי'.
אף כאן יש לומר, 'חֵלק' אינו תואר לישראל, אלא רק מילה שנזכרה בהקשר למעלת ישראל. משא"כ 'חָלק' הוא תואר לישראל (ליעקב), ומתאים לכנותם כך. ומלבד זאת, כך גם מתאימה ההנגדה שיש בשורה זו בין יעקב (איש חלק) לעומת עשיו (איש שעיר).

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: צמאה נפשי - רשות לנשמת במנהג חבאן

הודעהעל ידי אבא יודן » ב' אפריל 25, 2016 4:29 pm

עקביה כתב:או יאמר אשרי העם עובדי אש ומשתחוים לשמש ויאמר כי אש הוא השם הנכבד והנורא שנאמר כי יי' אלהיך אש אוכלה הוא אל קנא, גם הוא שמש שנאמר כי שמש ומגן יי' וכו'.

תמיהת הראב"ע נאמרת בניחותא בשיר האריז"ל ליום השבת: ותמן מאן שריא הלא ההוא שמשא

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: צמאה נפשי - רשות לנשמת במנהג חבאן

הודעהעל ידי עקביה » א' מאי 01, 2016 12:40 am

אינני יודע מהי כוונת האריז"ל. אבל איך שיהיה, כיצד זה מלמד על כוונת האבע"ז?


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים