מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"זכור ברית אברהם" השוני בסליחות לערב ר"ה צום גדליה ונעילה

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

"זכור ברית אברהם" השוני בסליחות לערב ר"ה צום גדליה ונעילה

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' ספטמבר 08, 2013 3:27 pm

בכל המקומות נהוג לומר בחרדה ובסילודין את הפזמון "זכור ברית אברהם", הנאמר שלוש פעמים, אחת בסליחות לערב ר"ה אחר זכור לנו ברית אבות (סליחה מ"ב כמנהג ליטא, סליחה מ' כמנהג פולין), הפעם השניה בסליחות לצום גדליה ג"כ אחרי זכור לנו ברית אבות (סליחה נ"ה כמנהג ליטא, סליחה נ' כמנהג פולין), והפעם השלישית בתפילת נעילה ביום הכיפורים.
ואמנם בסדר אמירת הפזמון ובתיו נמצאים שינויים גדולים בין הנאמר בערב ר"ה והנאמר בצום גדליה, והנוסח המקוצר בנעילה, וכן בין נוסח ליטא ונוסח פולין בסליחות לצום גדליה.

הסדר הנאמר בערב ר"ה הוא: זכור ברית אברהם, אבדנו מארץ טובה, גולה אחר גולה, העיר הקודש והמחוזות, גואל חזק, ברית אבות ואמהות, דורש דמים דון דיננו.
הסדר הנאמר בצום גדליה לנוסח ליטא: זכור ברית אברהם, אשמתנו כי רבה, פעולת ראשונים, קשרנו באחוה ואופל, שטף אש ולהבה, חי לא יישן, גואל חזק, ברית אבות ואמהות, דורש דמים דון דיננו. ולנוסח פולין: זכור ברית אברהם, טס כנשר, כובשנו לעבדים, מכל משעבדי שלישיה, גואל חזק, ברית אבות ואמהות, דורש דמים.

והיוצא מזה שבנוסח ליטא מוסיפים בצום גדליה את האותיות א-ב, פ-צ-ק-ר-ש-ה (שלמה?), ח-ז-ק, ובנוסח פולין מוסיפים את האותיות ט-י-כ-ל-מ-נ, ואילו הבית "העיר הקודש והמחוזות" לא מופיע בשתי הנוסחאות.

כאן בסליחות נוסח פולין לצום גדליה מצאתי כתוב "זכור ברית אברהם מן אות טית עד אות נון":
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 48&hilite=
וכאן זכור ברית אברהם סליחות לצום גדליה נוסח ליטא:
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 53&hilite=
בסליחות אחרות עתיקות יותר הנמצאות בהיברו בוקס, לא הצלחתי למצוא את הפזמון "זכור ברית אברהם" בצום גדליה, (אך אולי הוא אכן מופיע).

במחזורים שבידינו מופיע בתפילת יוה"כ בנעילה הפיוט זכור ברית אברהם, אך בנוסח מקוצר, ונמצאים בו רק הבתים, זכור ברית אברהם, גואל חזק, העיר הקודש והמחוזות.

הפיוט נדפס בשלמותו (כמדומני) במחזור של גולדשמיט בתפילת נעילה, כאן
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 21&hilite=

אלא שעדיין אינני יודע מיהו המחבר, ברוב המחזורים והסליחות נכתב שחיברו רבינו גרשם מאור הגולה, ואילו בסליחות "באר יעקב" של הרב חיים צבי פנט כתב שמחברו הוא רבי שלמה הבבלי, ורק מהבית גואל חזק מחברו הוא רבינו גרשם, כאן
http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/heb ... 17_378.pdf

ובכן איני יודע פשר דבר על פי מה הוחלט איזה חלקים לומר ומתי?

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: "זכור ברית אברהם" השוני בסליחות לערב ר"ה צום גדליה ונעיל

הודעהעל ידי ישבב הסופר » א' ספטמבר 08, 2013 4:44 pm

בסליחות של גולדשמידט, בצום גדליה, הוא כותב כך:
אומרים את הפזמון זכור ברית אברהם \, ונוהגים לומר רק את השורות 9 - 14, ואחריהן (בסדר משונה) 25, 26, 23, 24, 27, 28, ויש אומרים 23 - 28.


דהיינו שלפי ה'יש אומרים' מדלגין חלק ואומרים אח"כ כסדר, אבל המנהג הראשון הוא לומר את הסליחות בסדא אומנם משונה.
מה שכתב הרב פנט מוזר מאוד, בעיקר זה שלדבריו חתום בסליחה "שלמה (הבבלי) חזק", ואח"כ מ'גואל חזק' הוא מתחיל "גרשם בר יהודה", ולהד"ם! אין בסליחה חתימה "שלמה חזק"! הסליחה מיוסדת על סדר א"ב כפול, ובסופו (מגואל חזק) גרשם בר יהודה. אלא שכמו שנסית למצוא סדר לבתים הנאמרים שלא כסדר א"ב, גם הוא ראה את ה'שלמה ?' הזה ועליה בנה השערתו.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: "זכור ברית אברהם" השוני בסליחות לערב ר"ה צום גדליה ונעיל

הודעהעל ידי משולש » א' ספטמבר 08, 2013 5:27 pm

כמדומני ש"זכור ברית אברהם" הוא פזמון ידוע שנתחברו עליו כמה וכמה פיוטים ממחברים שונים. ואין קשר ביניהם כלל.
אולי הסליחות הישנות שלא מצאת בהם בצום גדליה הם מנוסח אשכנז שעד היום לא אומרים זכור ברית בצום גדליה?
אבל בער"ה ובנעילה יש את אותו פיוט. (וכן אומרים באשכנז זכור ברית גם בערב יום כפור).

אני מעתיק מכאן כמה דברים מעניינים בנושא http://shituf.piyut.org.il/story/1656
(אברהם פרנקל)
ר' גרשם מאור הגולה (מגנצא, תחילת המאה הי"א) אינו היחיד שכתב פיוט מסוג 'זכור ברית', ואף לא הקדום שבהם. ר' שלמה הבבלי (איטליה, המאה העשירית) כתב לפחות פיוט זכור ברית אחד, וכנראה אף פיוט נוסף בעל מבנה כזה. כמה מפייטני אשכנז של המאה הי"ב כתבו פיוטי זכור ברית.
מבחינת התוכן, פיוטי 'זכור ברית' הינם פיוטי סליחות רגילים, אך בדרך כלל יש בהם בקשה מודגשת על זכירת ברית האבות. יש פייטנים שכתבו פיוטי זכור ברית ליום תענית שיש בו ברית מילה, ובכך הם מפרשים את הביטוי 'זכור ברית אברהם' דווקא על ברית המילה. כך נהג ר' אלעזר הרוקח בפיוטו 'אות ברית ביני ובינך אבינו'. אביו של ר' אלעזר, ר' יהודה בר קלונימוס, כתב אף הוא פיוט זכור ברית, אך זה אינו מיועד דווקא לברית מילה. על שני פיוטים מיוחדים מסוג 'זכור ברית' של המהר"ם מרוטנבורג דיברנו בעבר בטיפיוט 7 וטיפיוט 10.

מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: "זכור ברית אברהם" השוני בסליחות לערב ר"ה צום גדליה ונעיל

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' ספטמבר 08, 2013 6:07 pm

משולש כתב:כמדומני ש"זכור ברית אברהם" הוא פזמון ידוע שנתחברו עליו כמה וכמה פיוטים ממחברים שונים. ואין קשר ביניהם כלל.

כדבריך כן נראה, שהנה מצאתי בסדר רב עמרם הקודם לרבינו גרשם מאור הגולה שכבר הביא לשתי פיסקאות אלו: "זכור ברית אברהם ועקדת יצחק ושוב ברחמים על שארית ישראל והושיענו למען שמך", "זכור ברית אברהם ועקדת יצחק והשב שבות אהלי יעקב והושיענו למען שמך", כאן
http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/heb ... 38_408.pdf

כמו"כ במחזור של גולדשמיט במוסף לר"ה מצאתי שהביא את הפיוט הנזכר לרבינו אלעזר בעל הרוקח כשיש ברית ברית מילה, והוא ג"כ באותו אופן של פזמון "זכור ברית אברהם" "והשב שבות אהלי יעקב" "ושוב ברחמים על שארית ישראל", אך עם בתים אחרים, כאן
http://hebrewbooks.org/pagefeed/hebrewb ... 90_319.pdf

אך עדיין צריך למודעי מיהו זה שהרכיב את הפזמון בסליחות לצום גדליה, הן לנוסח ליטא והן לנוסח פולין.

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: "זכור ברית אברהם" השוני בסליחות לערב ר"ה צום גדליה ונעיל

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' ספטמבר 08, 2013 10:18 pm

ה"הרכבה" של הפיוטים השונים הונהג במרוצת השנים ע"י הקהילות השונות
בעבר הלא רחוק עוד נהגו לומר פיוטו של הרוקח "זכור ברית - אות ברת" כשיש מילה ביום שאומרים סליחות (כגון בימי הסליחות או בתע"צ) גם בימינו יש הנוהגים כן
(יצויין שלמנהג פוזנא והוראדנא יש "זכור ברית" אחרת ליום המילה)

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: "זכור ברית אברהם" השוני בסליחות לערב ר"ה צום גדליה ונעיל

הודעהעל ידי הכהן » ב' ספטמבר 09, 2013 2:51 am

שבטיישראל כתב:ה"הרכבה" של הפיוטים השונים הונהג במרוצת השנים ע"י הקהילות השונות
בעבר הלא רחוק עוד נהגו לומר פיוטו של הרוקח "זכור ברית - אות ברת" כשיש מילה ביום שאומרים סליחות (כגון בימי הסליחות או בתע"צ) גם בימינו יש הנוהגים כן
(יצויין שלמנהג פוזנא והוראדנא יש "זכור ברית" אחרת ליום המילה)

גם בהושענא רבה!
רמ"א תרסד א כתב:ויש לומר פזמון זכור ברית כשיש מילה בהושענא רבה ואומרים אותו קודם אנא אזון חין כו'

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: "זכור ברית אברהם" השוני בסליחות לערב ר"ה צום גדליה ונעיל

הודעהעל ידי משולש » ב' ספטמבר 09, 2013 2:57 am

נראה לי שבהושענא רבא אומרים רק את הפזמון (דהיינו לא את כל הפיוט אלא "זכור ברית..." עד "והושיענו למען שמך" ותו לא.)
כי המנהג הזה מוכר במחזורים הישנים, וכן נוהגים לומר את השורה הזו בברית בראש השנה בסוף ברכת זכרונות (לפני כי זוכר כל הנשכחות) וכן בהרבה מקומות בכל יום שאומרים סליחות.

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: "זכור ברית אברהם" השוני בסליחות לערב ר"ה צום גדליה ונעיל

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' ספטמבר 09, 2013 3:02 am

הענין תלוי במנהגי הקהילה המקומית
יש שאמרו כל הפזמון ויש שאמרו רק החרוז "זכור ברית אברהם ועקידת יצחק"

מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: "זכור ברית אברהם" השוני בסליחות לערב ר"ה צום גדליה ונעיל

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ב' ספטמבר 09, 2013 11:04 am

מישהו כאן הוסיף שהפיוט "זכור ברית אברהם" נאמר גם ביום חמישי של עשי"ת, לפי נוסח ליטא, אך אינו מופיע בסליחות לנוסח פולין.
למעשה אין כל הבדל בין הנאמר בערב ר"ה לבין הנאמר ביום חמישי של עשי"ת.

מן הדרום
הודעות: 706
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: "זכור ברית אברהם" השוני בסליחות לערב ר"ה צום גדליה ונעילה

הודעהעל ידי מן הדרום » ג' ספטמבר 25, 2018 7:47 pm

אולי יואיל מאן דהו להבהיר מה בדיוק כולל המנהג בברית בהושענא רבה, מהו הפיוט שאומרים ומתי


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 18 אורחים