מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מנין ליום כיפור נוסח הגר"א

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

מנין ליום כיפור נוסח הגר"א

הודעהעל ידי הכהן » ה' ספטמבר 12, 2013 1:46 pm

האם מובאת באיזשהו מקום דעת הגר"א שלא לומר פיוטים בחזרת הש"ץ בימים הנוראים?

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: מנין ליום כיפור נוסח הגר"א

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' ספטמבר 12, 2013 2:28 pm

להיפך, הגר"א נהג לומר פיוטים בתוך התפילה.
במעשה רב (ר"ה) נאמר "הפיוט מר״ה ויו״כ אומרים בתוך התפלה, רק בקדושה אין מפסיקים בפיוטים ואומרים הפיוט מכל הקדושה קודם לדור ודור כו'".

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: מנין ליום כיפור נוסח הגר"א

הודעהעל ידי הכהן » ה' ספטמבר 12, 2013 2:46 pm

זאת ידעתי
אלא שהיום שוחחתי עם מאן דהו שמנסה לייסד מנין כנוסח הכת הידוע התולים מנהגיהם באדוננו הגר"א זיע"א, ואמר לי את דעתם התועה, שכך נהג רק משום שלא היה לאל ידו לבטל את מנהג מקומו...

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: מנין ליום כיפור נוסח הגר"א

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' ספטמבר 12, 2013 3:25 pm

מכיון שנהג הגר"א לא לומר הפיוטים בשבתות ויו"ט (חלקם כדלהלן) בתוך התפילה וחלקם כלל לא אמר, מה מנע ממנו לא לומר אותם בימים נוראים?

"אין אומרים אצלו קרוב׳׳ץ בשום שבת של כל ימות השנה רק בארבע פרשיות ובשה״נ אומרים הקרוב״ץ אחר תפלת שחרית קידם אין כמוך וא״א ובכן לך תעלה קדושה כו׳ רק הפיוט שאחריו ושל מוסף פ׳ שקלים ופ׳ החדש א״א כלל" (מעשה רב קכ"ז).
"ביו״ט אין אומרים מערבית כלל" (מע"ר קס"ב).
"קרוב״ץ של רגלים אומרים אחר הלל קודם אין כמוך. ואומרים בנגון וא״א ובכן לך תעלה קדושה. ומוסף יום ראשון של פסח ושל ש׳׳ע ושחרית ומוסף של ר״ה ויו״כ אומרים תוך התפלה" (מע"ר קס"ג).
נערך לאחרונה על ידי איש-אחד ב ה' ספטמבר 12, 2013 3:54 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: מנין ליום כיפור נוסח הגר"א

הודעהעל ידי הכהן » ה' ספטמבר 12, 2013 3:39 pm

אז מה מקור מנהגם?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מנין ליום כיפור נוסח הגר"א

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' ספטמבר 12, 2013 3:40 pm

אם אתה לא יודע מה מקור מנהגם איך אתה יודע שזו דעה תועה?

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: מנין ליום כיפור נוסח הגר"א

הודעהעל ידי הכהן » ה' ספטמבר 12, 2013 3:45 pm

באופן כללי מנהגיהם תועים

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מנין ליום כיפור נוסח הגר"א

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' ספטמבר 12, 2013 6:57 pm

כמדומני שהם סוברים בעניין הפיוטים כהרמב"ם, וסבורים שכך הוא דינא דגמרא

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: מנין ליום כיפור נוסח הגר"א

הודעהעל ידי הכהן » ה' ספטמבר 12, 2013 7:27 pm

אם כן לא נכון לקרוא לזה 'נוסח הגר"א'

החזן
הודעות: 314
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2012 2:17 pm

Re: מנין ליום כיפור נוסח הגר"א

הודעהעל ידי החזן » ה' ספטמבר 12, 2013 10:19 pm

הגר"א היה אומר יוצרות. עיי' במעשה רב סימנים קצג, קצה: http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=39
וכן בסימן רכה: http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=41

איש-אחד כתב:מכיון שנהג הגר"א לא לומר הפיוטים בשבתות ויו"ט (חלקם כדלהלן) בתוך התפילה וחלקם כלל לא אמר, מה מנע ממנו לא לומר אותם בימים נוראים?


התשובה היא בסוף דבריך:
איש-אחד כתב:"קרוב״ץ של רגלים אומרים אחר הלל קודם אין כמוך. ואומרים בנגון וא״א ובכן לך תעלה קדושה. ומוסף יום ראשון של פסח ושל ש׳׳ע ושחרית ומוסף של ר״ה ויו״כ אומרים תוך התפלה" (מע"ר קס"ג).


יש לשער כי הגר"א חשש מהפסק באמצע הברכה שלא מענין הברכה, אך פיוטים אלה הם מענין הברכה (תפילות טל וגשם פשיטא, ולכאורה גם השבחים לקב"ה בפיוטי ימים נוראים).

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מנין ליום כיפור נוסח הגר"א

הודעהעל ידי משולש » ה' ספטמבר 12, 2013 10:38 pm

ויש לציין שגם תלמידו הגר"ח וולאזינער הנהיג בישיבתו בוואלאזין בדיוק כהוראת רבו: בי"נ אומרים הכל, טל וגשם בתוך התפילה, ד' פרשיות ושה"ג אחרי החזרה, ובפורים בתוך חזרת הש"ץ. וברגלים לא אומרים כלום. כן הוא מפורש בשו"ת משיב דבר. (אולי סי' ו).

החזן
הודעות: 314
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2012 2:17 pm

Re: מנין ליום כיפור נוסח הגר"א

הודעהעל ידי החזן » ה' ספטמבר 12, 2013 11:03 pm

משולש כתב:ויש לציין שגם תלמידו הגר"ח וולאזינער הנהיג בישיבתו בוואלאזין בדיוק כהוראת רבו: בי"נ אומרים הכל, טל וגשם בתוך התפילה, ד' פרשיות ושה"ג אחרי החזרה, ובפורים בתוך חזרת הש"ץ. וברגלים לא אומרים כלום. כן הוא מפורש בשו"ת משיב דבר. (אולי סי' ו).


הוא בשו"ת משיב דבר סימן יג. למעשה הנצי"ב אומר טעם אחר בדעת הגר"א, הואיל ועליו לכלול גם את הקרובות של פורים.
גם אותם שמחמירים שלא לומר פיוטים כלל, בסופו של דבר הם אומרים פסוקי זכרנו לחיים ומי כמוך וכו', הנחשבים כהוספות לכל דבר.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מנין ליום כיפור נוסח הגר"א

הודעהעל ידי משולש » ו' ספטמבר 13, 2013 4:48 pm

דיברתי היום עם אחד ממארגני המניין ה"זילברמני" שהוא רואה עצמו תלמיד מובהק לשיטה.
הוא מודה בפה מלא שלפי הגר"א אומרים פיוטים בימים נוראים. העיקר שגרם להם להוציא את הפיוטים לדבריו, הוא בגלל שר' אליהו ראה שאנשים מחשיבים את הפיוטים יותר מהתפילות. ולכן הוא סילק אותם מתוך התפילה. (הוא גם אמר לי שביו"כ צריכים זמן לעשות תשובה, ולכן הם מסיימים ב11 כדי לתת זמן לעשות תשובה. אני אישית מאמין ש90 אחוז מהמתפללים שם עושים תשובה תוך כדי שינה בשעות ההפסקה האלו. (או תוך כדי עזרה לאשה ולילדים) מלבד העובדה שכל פיוטי יו"כ הם מעוררים לתשובה יותר מהכל).
עדיין הם לא מוציאים מכלל אפשרות את הכנסת הפיוטים בחזרה לתוך החזרה. (אגב, במוסף יו"כ הם כמובן אומרים את כל סדר העבודה כולל כל הפיוטים הנלווים והסליחות שאחריהם, (כמובן בלי י"ג מידות לצערנו) מכאן ברור שלא מדובר בחשש הפסק אלא בסתם תקנה פנימית של קהילת זילברמן)

שומר קישואין
הודעות: 65
הצטרף: ש' מרץ 29, 2014 9:52 pm
מיקום: ירושלים

Re: מנין ליום כיפור נוסח הגר"א

הודעהעל ידי שומר קישואין » ב' יוני 23, 2014 8:44 pm

בחיי אדם כלל ה' אות כ"ז
ובענין שמות המלאכים אע"פ שכתבו בשם האר"י שאסור להזכירם צ"ל דזה דוקא שלא לצורך אלא שרוצה להזכיר שמותם זה אסור אבל בדרך תפילה ושבח כדמצינו בפיוטים מותר להזכירם דלא עדיף משמות הקדושים וכן שמעתי מפי הגר"א שאמר הפיוטים כמו שנדפסו

ומכאן גם תשובה לכל בעלי התאוריות על השיטה הליטאית ה'רציונאלית' בקבלה viewtopic.php?f=28&t=4958&hilit=%D7%9C%D7%99%D7%98%D7%90%D7%99%D7%9D#p39657


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 84 אורחים