סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ב' ספטמבר 22, 2014 1:50 pm

מאימתי הפסיקו האשכנזים לאומרם? ומאיזה טעם?

גם זו לטובה
הודעות: 2219
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ב' ספטמבר 22, 2014 2:05 pm

לפני כמאה חמישים שנה וכבר צווח ע"ז בעל הערוך השולחן, ושמעתי שיש כיום מניינים שהחזירו עטרה ליושנה

סכינא חריפא
הודעות: 771
הצטרף: א' אפריל 13, 2014 9:24 pm

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי סכינא חריפא » ב' ספטמבר 22, 2014 2:23 pm

כמדו' שהוא מנהג הגר"ש דבילצקי

בברכה המשולשת
הודעות: 9283
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' ספטמבר 22, 2014 4:14 pm

זכורני שצעירותי בחו"ל שהיו מחלקים דף עם סליחות למתפללים ואמרו אותם

פניני
הודעות: 324
הצטרף: ג' אפריל 17, 2012 11:53 pm

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי פניני » ג' ספטמבר 23, 2014 4:11 am

ר' דניאל גולדשמיט כותב שהדילוג בליטא ופולין אינו מוקדם ממחצית המאה הי"ט.
וכנראה שהיות לא נדפסו בתוך המחזורים בגלל שינויי המנהגים המקומיים (ועוד שהיתה פיוטים אחרים בכל שנה) הפסיקו לאמרן בכלל

משולש
הודעות: 4767
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי משולש » ד' ספטמבר 24, 2014 5:33 pm

בוויזניץ אומרים אולי סליחה אחת עם פזמון או משהו כזה. ואולי יש עוד חסידויות שעושים דומה לזה.

בני ברקי
הודעות: 340
הצטרף: ש' מאי 11, 2013 11:21 pm

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי בני ברקי » ב' ספטמבר 19, 2016 8:11 pm

איך המ"ב לא דיבר בזה מאומה? ולא ראה לנכון לחדש את המנהג הזה??

משולש
הודעות: 4767
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי משולש » ג' ספטמבר 20, 2016 10:17 pm

בני ברקי כתב:איך המ"ב לא דיבר בזה מאומה? ולא ראה לנכון לחדש את המנהג הזה??

ספר המשנ"ב רובו מועתק מהפוסקים שחיו מאות שנים לפניו, כשהוא כמעט לא מצטט אף גדול שחי בדורו. וגם אינו צועק על דברים שהיו בזמנו.
ואם תשאל אם כן למה לא הוציא קונ' על זה כמו שהוציא הרבה קונטרסים בעניינים שונים, פשוט הדבר שהוא היה צריך לצעוק על מקווה ישראל ועל מחנה ישראל ועל כיסוי הראש והגוף של הנשים, ועל לימוד התורה, ועל נדחי ישראל, ועל כל שאר הפרצות החמורות שנפרצו בזמנו במדינותיו, ועל כן לא היה לו פנאי להתעסק בדברים אלו שחשיבותם פחותה בהרבה מהנושאים העיקריים שעסק בהם.

משה ובני ישראל
הודעות: 521
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » ד' ספטמבר 21, 2016 11:42 am

בערלוי (נוסח אשכנז כמעט כולו) אומרים עד היום

משולש
הודעות: 4767
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי משולש » ד' ספטמבר 21, 2016 11:38 pm

משה ובני ישראל כתב:בערלוי (נוסח אשכנז כמעט כולו) אומרים עד היום

תוכל לפרט יותר, מה אומרים וכמה?

(יש גם כמה מניינים בירושלים ובק"ס שנתייסדו בעיקר לצורך אמירת הסליחות. ובע"ה גם במחזור וילנא שיצא לאור בע"ה בימים הקרובים ממש, יופיעו כל סליחות יום הכיפורים כמנהג ליטא, עם השלמות למנהג פולין ומנהג אונגארן. ואגב, האם יש איזכור בגר"א לדלג סליחות ביו"כ, אם לא כתב מזה כלום בוודאי דעתו ככל הגאונים הראשונים ואחרונים שהסליחות בכל תפילות היום זה חובה, ואם זה נכון, צ"ע על נוהגי מנהג הגרא למיניהם שמתעלמים מזה).

הסרפד
הודעות: 742
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 11:40 pm

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי הסרפד » ד' ספטמבר 21, 2016 11:45 pm

הכרתי איש זקן מהונגריה ז"ל שהיה גר בברוקלין שהיה הולך להתפלל ביו"כ בביה"כ אחר מזה שהיה רגיל להתפלל בו כל ימות השנה, כדי שלא לחסר אמירת הסליחות שבשחרית וכו' כמנהג אבותיו. הוא אמר שישנם שם קונטרסים מיוחדים שבהם נדפסו הסליחות.

פרי יהושע
הודעות: 2768
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' ספטמבר 21, 2016 11:52 pm

משולש כתב:
משה ובני ישראל כתב:בערלוי (נוסח אשכנז כמעט כולו) אומרים עד היום

תוכל לפרט יותר, מה אומרים וכמה?

(יש גם כמה מניינים בירושלים ובק"ס שנתייסדו בעיקר לצורך אמירת הסליחות. ובע"ה גם במחזור וילנא שיצא לאור בע"ה בימים הקרובים ממש, יופיעו כל סליחות יום הכיפורים כמנהג ליטא, עם השלמות למנהג פולין ומנהג אונגארן. ואגב, האם יש איזכור בגר"א לדלג סליחות ביו"כ, אם לא כתב מזה כלום בוודאי דעתו ככל הגאונים הראשונים ואחרונים שהסליחות בכל תפילות היום זה חובה, ואם זה נכון, צ"ע על נוהגי מנהג הגרא למיניהם שמתעלמים מזה).

אם היה איזכור כזה,כנראה לא היה נוהג כן הגרש"ד כנ"ל.

שבטיישראל
הודעות: 1804
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי שבטיישראל » ה' ספטמבר 22, 2016 2:39 am

בני ברקי כתב:איך המ"ב לא דיבר בזה מאומה? ולא ראה לנכון לחדש את המנהג הזה??


החפץ חיים עצמו הרי התפלל בישיבתו בראדין ומסתמא לא אמרו שם רוב הפיוטים וכנהוג אצל הישיבות ומאן דכר שמיה סליחות.

באופן כללי המשנה ברורה הוא ספר הלכתי נטו ואינו עוסק בעניני שימור מנהגים.
בניגוד להערוך השולחן שמרבה להזכיר המנהגים הישנים ואכן בערוה"ש (סי' כתר, א) קצווח ע"ז שמשמיטים הסליחות, וז"ל:
"ומה שתמיהני דהנה הרא"ש שלהי יומא והטור בסי' זה הביאו בשם הגאונים לומר בשחרית ה' פעמים ויעבור וי"א י"ג פעמים כנגד י"ג מדות וי"א ז' פעמים ובמוסף ז' פעמים וכן במנחה ע"ש ואנחנו אין מזכירין אפילו פעם אחת ויש מנהגים שאין להם עיקר ונזהרים בהם וזה שהוא מהגאונים ובהזכרת י"ג מידות ואין נזהרים בזה [וזה נצמח הכל מאריכת הניגונים עד שלא נשאר זמן לומר סליחות ואמירת י"ג מדות א"א בלא אמירת סליחות וכבר צווחו גאוני עולם על החזנים אך אין כח בידינו למחות וד' יכפר]"

שבטיישראל
הודעות: 1804
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי שבטיישראל » ה' ספטמבר 22, 2016 3:28 am

משולש כתב:
משה ובני ישראל כתב:בערלוי (נוסח אשכנז כמעט כולו) אומרים עד היום

תוכל לפרט יותר, מה אומרים וכמה?

(יש גם כמה מניינים בירושלים ובק"ס שנתייסדו בעיקר לצורך אמירת הסליחות. ובע"ה גם במחזור וילנא שיצא לאור בע"ה בימים הקרובים ממש, יופיעו כל סליחות יום הכיפורים כמנהג ליטא, עם השלמות למנהג פולין ומנהג אונגארן. ואגב, האם יש איזכור בגר"א לדלג סליחות ביו"כ, אם לא כתב מזה כלום בוודאי דעתו ככל הגאונים הראשונים ואחרונים שהסליחות בכל תפילות היום זה חובה, ואם זה נכון, צ"ע על נוהגי מנהג הגרא למיניהם שמתעלמים מזה).


הבעיה עם הסליחות של יו"כ נובע שבניגוד לסדר הסליחות בחודש אלול ועשי"ת שלפני כמה מאות שנה עשו בזה סדרים קבועים כל "מדינה" (חוץ מכמה קהילות שהיה להם סדרים עצמייים) לפי מנהגו באשר לאיזה סליחות יש לומר בכל יום, הרי ביוה"כ מעולם לא עשו מזה סדר קבוע באשר לאיזה סליחות אומרים בשחרית מנחה ומוסף חוץ מהפתחיות והפזמונים ועוד איזה סליחות בודדות, מה גם שנחלקו בזה המנהגים כמה סליחות יש לומר בכל תפילה, המנהג הישן באושטרייך היה לומר י"ג סליחות וכמבואר במהרא"ט (וכן מצינו סליחות רבות לכל תפילה במחזור כל בו), וגם נהגו לומר סליחות אחרים בכל שנה, ונחלקו בזה המנהגים של כל קהילה וקהילה בענין זה.
כל הבלבול הזה גרם לתופעה שהמדפיסים לא יכלו להדפיס הסליחות בתוך המחזור בתפילת שחרית מוסף ומנחה מכיון שאין בזה מנהג אחיד בין הקהילות, וברוב הקהילות אף אמרו סליחות אחרות בכל שנה. ובמקום זה הדפיסו הסליחות רק מפסוקי הזכרונות "זכור רחמיך" ואילך, ולפני "זכור רחמיך" הדפיסו ההוראה שיש לומר כאן "סליחות". תופעה זו גרם בעצם שגם במקומות שכן היה להם סדר קבוע להסליחות ביוה"כ מ"מ הדפיסו הסדר בתוך ה"סליחות" ולא בתוך ה"מחזור", וכשהש"ץ היה מסיים "יעלה ויבוא" (ובמוסף כשסיים הפיוטים אחר סדר העבודה) היו פותחים ה"סליחות" ואומרים סדר הסליחות לאותו התפילה עד "זכור רחמיך", ומשם ואילך חזרו להתפלל מתוך המחזור.

במציאות במרוצת הדורות חדלו להרבות בסליחות ביו"כ ואמרו רק פתיחה וא' או ב' בסליחות ופזמון ועקידה כל קהילה לפי מנהגו, ובאחרונה היו מדפיסים לפני יו"כ פתק בו רשום סדר הסליחות לתפילות שחרית מוסף ומנחה, ובפרט בקהילות בו אמרו סליחות אחרות בכל שנה [כן היה המנהג ברוב קהילות בגליל העליון בארץ הגר ובבעהמען ומעהררין] שהדפיסו פתק עם הסדר של שנה זו (חוץ מהפתיחות והפזמונים שהם קבועים- בשחרית "שופט כל הארץ", במוסף "אם יוספים אנחנו", במנחה "לך ה' הצדקה תלבושת").
מנהג זה נהוג עד היום בקהילות יוצאי גליל העליון - ויש להם חוברת מיוחד "סליחות ליו"כ" בו נדפסו כל הסליחות של יו"כ (שחלק מהם שייכים אך ורק לענין יו"כ - ובפרט בתפילת מוסף בו נהוג לומר סליחה מענין עבודת יו"כ), שמתוך החוברת בוחרים סליחות אחרות כל שנה [לפני כעשר שנים נדפס מחדש "סדר סליחות ליו"כ" ע"י א' מהקהילות ההונגריות בניו יורק], ואאל"ט כן המנהג בערלוי בא"י (חוץ אם שינו בזה במשך השנים).

תופעת אי הדפסת הסליחות בתוך המחזורים גרם לכך שבמרוצת הדורות חדלו לגמרי לומר סליחות בתפילת שחרית מוסף ומנחה (כנראה שגם מנהג זו דעך לאט לאט משך שנים רבות) והשמיכו תיכף באמירת "כור רחמיך" שהם פסוקי זכרונות שאחר הסליחות ללא אמירת סליחות כלל.

מאידך בתפילת ערבית כבר בתקופת הראשונים ז"ל נקבע סדר קבוע לאמירת הסליחות (לפי מנהג האשכנזים - ב' סדרים שונים, הא' כמנהג אושטרייך [אשכנז מזרחי] והב' כמנהג ריינוס [אשכנז מערבי] - למרות שעדיין היו כמה שינויים קלים בין מנהגי הקהילות) ואכן נדפסו הסליחות גם בכל המחזורים (דבר זה גרם אגב לבלבול בין מנהגי פולין ומנהגי ליטא וכדו' שהיה להם מנהגים שונים בסליחות, דא עקא שכולם התפללו במחזור כמנהג פולין בעהמן ומעהררין, ואכמ"ל). וכן בנעילה שנהגו לומר קטעים קטעים מסליחות ופזמונים שנקבע לזה סדר קבוע שנדפס בכל המחזורים - ומהאי טעמא מעולם לא נתבטל סדר הסליחות של ערבית ונעילה, והוא נהוג עד היום בכל הקהילות ללא יוצא מן הכלל (לאחרונה שמעתי שיש קהילות ליטאיים בא"י שבדו מנהג חדש לדלג על הסליחות בתוך הברכה הרביעית בכדי שהכהנים ישאו כפיהם לפני השקיעה, ואחריו לפני אבינו מלכנו חוזרים לומר הסליחות שלא בתוך התפילה).

משולש כתב:ואגב, האם יש איזכור בגר"א לדלג סליחות ביו"כ, אם לא כתב מזה כלום בוודאי דעתו ככל הגאונים הראשונים ואחרונים שהסליחות בכל תפילות היום זה חובה, ואם זה נכון, צ"ע על נוהגי מנהג הגרא למיניהם שמתעלמים מזה


במעשה רב הרי מבואר להדיא שהגר"א גם אמר כל הפיוטים בימים נוראים הכל בתוך סדר התפילה (חוץ מהפיוט "קדוש אדיר בעליתו" שאמרו בתוך חזרת הש"ץ ולא בתוך ברכת יוצר), אך לא מוזכר כלל מאמירת סליחות, וצריך לדעת איך נהגו בזמנו בווילנא, והאם כבר אז נתפשט התופעה שלא לומר סליחות בשחרית מוסף ומנחה (מסתברא מילתא שאכן אמרו סליחות - ולא טרחו לכתוב דבר פשוט כזה).

ומ"מ אם כבר נתפסת לענין הסליחות, הרי יותר מזה קשה על ענין אי אמירת רוב הפיוטים כנהוג היום אצל הפרושים בא"י ואצל "בני הישיבות" הליטאיים (אצל הישיבות זה התופעה הוא מהשפעת בעלי המוסר שסלדו מאמירת פיוטים ומהתפילה בניגונים המקובלים).
ועי' בהליכות שלמה שגם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל נשאל בזה לפשר מנהג הפרושים שהוא בניגוד למנהג הגר"א ולא ידע מה לענות בביאור הדבר.
ותמוה ביותר על "קהילת זילברמן" המתיימרים לנהוג הכל בכל מכל ע"פ "מנהג הגר"א", ולכבוד זה אף עקרו מנהגים ישנים ומתעלמים מפסיקת ההלכה המקובל בישראל זה כמה דורות, ובמקומם הנהיגו מנהגים חדשים שונים ומשונים אשר לא שערום אבותינו, ובפיהם מענה שהם "נוהגים כמנהג הגר"א", דא עקא שלענין אמירת הפיוטים משום מה מתעלמים לגמרי מ"מנהג הגר"א" וכמעט ולא אומרים אצלם שום פיוט (כפי שהנתי אפ' פחות מהנהוג אצל הפרושים ובני הישיבות), ועל זאת תמה תמה אקרא מה קרה עם "מנהג הגר"א" ?!?!

בברכה המשולשת
הודעות: 9283
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' ספטמבר 22, 2016 9:32 am

ייש"כ.
שתי הערות:
א. זה אחד מהדברים שבהם מנהג הפרושים אינו כמנהג אדוננו הגר"א אלא כמנהג הספרדים (יעויין באזור אליהו).
ב. לגבי הטענה שאמירת הסליחות אחרי חזרת הש"ץ היא מנהג בדוי, יעויין במש"כ מע"כ ידידי הרה"ג שלמה אליעזר גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"ב (מצ"ב)
קבצים מצורפים
נעילה.docx
(15.82 KiB) הורד 113 פעמים

ברזילי
הודעות: 3215
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי ברזילי » ה' ספטמבר 22, 2016 10:19 am

ולאידך גיסא יש לומר שהחלופה לדחיית הסליחות אחרי חזרת הש"ץ היא (כפי הנהוג בהרבה מקומות היום) להקדים ולהתחיל נעילה בפלג המנחה דידן, הרבה קודם שתהיה חמה בראש האילנות, ואף הוא מנהג שלא שערוהו אבותינו ולכה"פ אינו מן המובחר.

בברכה המשולשת
הודעות: 9283
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' ספטמבר 22, 2016 11:33 am

ברזילי כתב:ולאידך גיסא יש לומר שהחלופה לדחיית הסליחות אחרי חזרת הש"ץ היא (כפי הנהוג בהרבה מקומות היום) להקדים ולהתחיל נעילה בפלג המנחה דידן, הרבה קודם שתהיה חמה בראש האילנות, ואף הוא מנהג שלא שערוהו אבותינו ולכה"פ אינו מן המובחר.


אכן, בדיוק בזה יש אריכות בתשובה הנ"ל, ולכן מצדד בעדיפות דחיית הסליחות

מעט דבש
הודעות: 2772
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' ספטמבר 22, 2016 3:10 pm

שבטיישראל כתב:ותמוה ביותר על "קהילת זילברמן" המתיימרים לנהוג הכל בכל מכל ע"פ "מנהג הגר"א", ולכבוד זה אף עקרו מנהגים ישנים ומתעלמים מפסיקת ההלכה המקובל בישראל זה כמה דורות, ובמקומם הנהיגו מנהגים חדשים שונים ומשונים אשר לא שערום אבותינו, ובפיהם מענה שהם "נוהגים כמנהג הגר"א", דא עקא שלענין אמירת הפיוטים משום מה מתעלמים לגמרי מ"מנהג הגר"א" וכמעט ולא אומרים אצלם שום פיוט (כפי שהנתי אפ' פחות מהנהוג אצל הפרושים ובני הישיבות), ועל זאת תמה תמה אקרא מה קרה עם "מנהג הגר"א" ?!?!


viewtopic.php?t=15108#p141962

viewtopic.php?p=141167#p141167

viewtopic.php?p=223496#p223496

בני ברקי
הודעות: 340
הצטרף: ש' מאי 11, 2013 11:21 pm

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי בני ברקי » ה' ספטמבר 22, 2016 7:38 pm

מבין ריסי עיני הכותבים ניכר שיש טענות רבות כלפי הפרושים וכלפי נוהגי מנהגי הגר"א ובעיקר כלפי הישיבות הק' שביטלו אמירת סליחות בתפילות יום כיפור ובדו מנהגים חדשים כגון הקדמת תפילת נעילה לפלג המנחה או אמירת סליחות לאחר חזרת השץ בתפילת נעילה.
בכל חצרות החסידים מלבד ויזניץ(חב"ד,גור,בעלזא,באבוב,רוז'ין עוד) לא אומרים סליחות! אז מדוע יצא הקצף על הישיבות הקדושות?

משולש
הודעות: 4767
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי משולש » ה' ספטמבר 22, 2016 9:05 pm

עדיין יש בידי מחזור שנקרא "מחזור וילנא" לא זוכר מתי ואיפה נדפס (לא הרבה מאוד שנים), ושם יש את כל סדר הסליחות מסודר.
לדעתי בוילנא לא דילגו סליחות, וכמו שכותב החכם גולדשמידט בהקדמתו שמנהג השמטת הסליחות אינו מוקדם ממחצית המאה הי"ט.

שבטיישראל
הודעות: 1804
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי שבטיישראל » ו' ספטמבר 23, 2016 3:35 am

בברכה המשולשת כתב:ייש"כ.
שתי הערות:
א. זה אחד מהדברים שבהם מנהג הפרושים אינו כמנהג אדוננו הגר"א אלא כמנהג הספרדים (יעויין באזור אליהו).
ב. לגבי הטענה שאמירת הסליחות אחרי חזרת הש"ץ היא מנהג בדוי, יעויין במש"כ מע"כ ידידי הרה"ג שלמה אליעזר גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"ב (מצ"ב)


ילמדנו רבינו !!
מתי נוהגים בזה כמנהג "אדוננו הגר"א" למרות שהוא בניגוד לדעת הפסוקים וסמכות פסיקת ההלכה המקובלת ?
ומתי מתחכמים לנהוג שלא כעת הגר"א כי אם "כמנהג הספרדים" למרות שהגר"א בהחלט לא נהג כן ?!
והרי לא יתכן לאחוז את החבל בשני הצדדים !

אגב,אם תדייק בדברי הג"מ על מנהג רבו מהר"ם תראה שרק לפעמים דילג על ה"פזמונים" דהיינו שאמר מקצת סליחות ורק דילג על הפזמונים
הכותב כנראה אינו מודע לכך שע"פ המבואר עוד בדברי הגאונים יש צורך לומר הסליחות בתוך הברכה הרביעית ולחתום אחריהם בברכת "מלך מוחל וסולח לעונותנו וכו'" (כך דלחינם פקפק על מש"כ ב"נשיאת כפיים כהלכה" דאין לשנות סדר התפילה).

מדהים, איך בדור האחרון יש להם בעיות בדברים שמנהגם היה ידוע לכל בדורות הראשונים ולא ראו צורך לחפש עצות והצעות תוך כדי שינוי מנהגים שתקנו הקדמונים.

אגב, יש הנוהגים דווקא לגמור נעילה כשהוא וודאי לילה, ואכמ"ל בנידון זו שכבר פתחו עליו אשכול המיועד לענין זה.

שבטיישראל
הודעות: 1804
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי שבטיישראל » ו' ספטמבר 23, 2016 3:38 am

בני ברקי כתב:מבין ריסי עיני הכותבים ניכר שיש טענות רבות כלפי הפרושים וכלפי נוהגי מנהגי הגר"א ובעיקר כלפי הישיבות הק' שביטלו אמירת סליחות בתפילות יום כיפור ובדו מנהגים חדשים כגון הקדמת תפילת נעילה לפלג המנחה או אמירת סליחות לאחר חזרת השץ בתפילת נעילה.
בכל חצרות החסידים מלבד ויזניץ(חב"ד,גור,בעלזא,באבוב,רוז'ין עוד) לא אומרים סליחות! אז מדוע יצא הקצף על הישיבות הקדושות?


עירבת כאן בין כמה נקודות שונות.

א) מנהג ביטול אמירת הסליחות בשחרית מוסף ומנחה ביו"כ שהוא מנהג שנוצר מאליו במרוצת השנים ואין לזה קשר לא לחסדים ולא לליטאים.

ב) השמטת הפיוטים ע"י הפרושים ובני הישיבות שרוממות "מנהג הגר"א" בגרונם.

ג) המנהג ה"חדש" אצל מקצת מממשיכי "מנהגי אדוננו הגר"א" להשמיט הסליחות בברכה הרביעית בתפילת נעילה ולאמרו אחר התפילה כמו "מנהג הספרדים".

שבטיישראל
הודעות: 1804
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי שבטיישראל » ו' ספטמבר 23, 2016 3:43 am

משולש כתב:עדיין יש בידי מחזור שנקרא "מחזור וילנא" לא זוכר מתי ואיפה נדפס (לא הרבה מאוד שנים), ושם יש את כל סדר הסליחות מסודר.
לדעתי בוילנא לא דילגו סליחות, וכמו שכותב החכם גולדשמידט בהקדמתו שמנהג השמטת הסליחות אינו מוקדם ממחצית המאה הי"ט.


איני יודע לאיזה "מחזור וילנא" כוונתך
אך גם במחזור כל בו הנדפס בווילנא נדפסו כל הסליחות.

קשה מאוד לדייק איפה בדיוק ומתי הפסיקו לומר הסליחות בכל מקום ספיציפי (והרי אצל האשכנזים בארץ הגר מעולם לא הפסיקו כי אם מיעטו בריבוי הסליחות ואמרו רק פתיחה סליחה פזמון ועקידה).
בדור האחרון מסתברא שגם בווילנא הפסיקו - העוה"ש הרי התגורר בנובהרדוק והוא מתאונן קשות על השמטת הסליחות כך דמסתברא שמנהג פשוט היה אז שלא לומר הסליחות (למרות דבימיו עוד נהגו בביהכ"נ בנובהרדוק לומר הסליחות בתע"צ בתוך ברכת סלח לנו).

שבטיישראל
הודעות: 1804
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי שבטיישראל » ו' ספטמבר 23, 2016 4:26 am

מעט דבש כתב:
שבטיישראל כתב:ותמוה ביותר על "קהילת זילברמן" המתיימרים לנהוג הכל בכל מכל ע"פ "מנהג הגר"א", ולכבוד זה אף עקרו מנהגים ישנים ומתעלמים מפסיקת ההלכה המקובל בישראל זה כמה דורות, ובמקומם הנהיגו מנהגים חדשים שונים ומשונים אשר לא שערום אבותינו, ובפיהם מענה שהם "נוהגים כמנהג הגר"א", דא עקא שלענין אמירת הפיוטים משום מה מתעלמים לגמרי מ"מנהג הגר"א" וכמעט ולא אומרים אצלם שום פיוט (כפי שהנתי אפ' פחות מהנהוג אצל הפרושים ובני הישיבות), ועל זאת תמה תמה אקרא מה קרה עם "מנהג הגר"א" ?!?!


viewtopic.php?t=15108#p141962


תודה רבה על ההפנייה

אני רואה שבאשכול זו "משולש" הביא תגובה לתמיה הנ"ל
משולש כתב:דיברתי היום עם אחד ממארגני המניין ה"זילברמני" שהוא רואה עצמו תלמיד מובהק לשיטה.
הוא מודה בפה מלא שלפי הגר"א אומרים פיוטים בימים נוראים. העיקר שגרם להם להוציא את הפיוטים לדבריו, הוא בגלל שר' אליהו ראה שאנשים מחשיבים את הפיוטים יותר מהתפילות. ולכן הוא סילק אותם מתוך התפילה. (הוא גם אמר לי שביו"כ צריכים זמן לעשות תשובה, ולכן הם מסיימים ב11 כדי לתת זמן לעשות תשובה. אני אישית מאמין ש90 אחוז מהמתפללים שם עושים תשובה תוך כדי שינה בשעות ההפסקה האלו. (או תוך כדי עזרה לאשה ולילדים) מלבד העובדה שכל פיוטי יו"כ הם מעוררים לתשובה יותר מהכל).
עדיין הם לא מוציאים מכלל אפשרות את הכנסת הפיוטים בחזרה לתוך החזרה. (אגב, במוסף יו"כ הם כמובן אומרים את כל סדר העבודה כולל כל הפיוטים הנלווים והסליחות שאחריהם, (כמובן בלי י"ג מידות לצערנו) מכאן ברור שלא מדובר בחשש הפסק אלא בסתם תקנה פנימית של קהילת זילברמן)


ובכן, שאלה קטנה יש לי !

קהילת זילברמן הרי הוקם ע"פ השיטה שהם דוגלים בכל דבר ע"פ "מנהג\דעת\שיטת הגר"א".
וע"פ "שיטה" זו הרהיבו עוז בנפשם לפרוק מעליהם את סמכות הפסיקה ההלכתית המקובל בכל תפוצות ישראל ולהנהיג דברים חדשים מוזרים ותמוהים שהם כנגד דעת השו"ע והפוסקים כשבפיהם מענה לכל דבר: "כן הוא דעת הגר"א" !!
נו, הרי אם זה "דעת הגר"א" הרי מצאו לעצמם אילן גדול ליתלות בו !
(למרות שבמציאות הרי תלמידי הגר"א עצמם ועל צבאם תלמידו הגדול הגר"ח מוואלזין משום מה מצאו לא לנכון לשנות את המסורה בכדי לנהוג לפי "דעת הגר"א" !
נו, זה הרי סיפור אחר שאינו מעניני, ויכה יוסי את יוסי באשר מיהו "ממשיך דרכו האמיתי" של הגר"א)


דא עקא, שכעת אני רואה, שה"כלל" של "שיטת הגר"א" שהם כה פימפמו בכדי לכסות על ערוותם בעקירת המסורת בכלל אינו "חרוט בעט ברזל ובצפורן שמיר" ...
והרי לפעמים כשמתחשמק ל"רבי אליהו" שלא לנהוג בדבר מסויים "כמנהג הגר"א" ... הרי יש לו ה"סמכות" לשנות בזה מ"מנהג הגר"א" לחצוב לעצמו בורות בורות נשברות לנהוג ככל העולה על רוחו !
וכש"ר' אליהו ראה שאנשים מחשיבים את הפיוטים יותר מהתפילות" הוא פשוט חד וחלק "סילק אותם מתוך התפילה" לא פחות ולא יותר !
למרות שלזכותו הגדול ייאמר שהוא עוד "לא מוציא מכלל אפשרות את הכנסת הפיוטים בחזרה לתוך החזרה".

(אופס ! סליחה! הוא לא "סתם עשה כן" !
הוא עשה את זה בגלל ....ש"ביו"כ צריכים זמן לעשות תשובה, ולכן הם מסיימים ב11 כדי לתת זמן לעשות תשובה" ...
וואלה !! אחלה רעיון !! נורא נוראות !! זה כ"כ לענין שגם הגר"א עצמו אפ' לא העלה על דעתו רעיון כזה (רח"ל) !!!)

ובכן, זאת אומרת שלא "מנהג\דעת\שיטת אדוננו הגר"א" הוא הקו המוביל ב"שיטת זילברמן" ולא "מנהג\דעת\שיטת הגר"א" הוא ה"סמכות העליון" הקובע את אורח ההלכתי בקהילת זילברמן, כי אם "דעתו של אדוננו ר' אליהו" !!?
ול"דעתו של ר' אליהו" יש את הסמכות והתוקף גם לעבור בשאט נפש וללא נדנוד עפעף על "מנהג\דעת\שיטת ... "אדוננו הגר"א" !!!!!
הפלא ופלא !!

כִּי הִנֵּה כַּגַּרְזֶן בְּיַד הֶחָרָשׁ. בִּרְצוֹתוֹ דִּבֵּק לָאוֹר. וּבִרְצוֹתוֹ פֵּרַשׁ ....
כִּי הִנֵּה כִּזְכוּכִית בְּיַד הַמְזַגֵּג. בִּרְצוֹתוֹ חוֹגֵג וּבִרְצוֹתוֹ מְמוֹגֵג ....

ובמה נשארנו ?
פשוט מאוד !
כת של תמהוניים שפרקו מעליהם את הסמכות הפסיקה המקובל בכל תפוצות ישראל ע"פ דעת השו"ע והפוסקים שבמקום זה קיבלו עליהם התורה שבכתב ו"דעתו של ר' אליהו" בפירושו וביאורו של "תורה שבעל פה" ו"מנהג\דעת\שיטת הגר"א" !
מורא'דיג !

וכעת לא נשאר עבור מוח קטן כמוני רק לתהות על קנקנו הגדול והנורא של "אדוננו ר' אליהו זילברמן" לדעת איך הוא "פוסק" מתי נוהגים כהגר"א ומתי לא נוהגים כהגר"א ....
האם יורשה לי אפ' לחשוב (זה "חראם" אצלם לחשוב מחשבות זרות על "המנהיג העליון" ?!) שאולי אין באמת "כללים מדוייקים" לזה ?!

וירא העם וינועו ויעמדו מרחוק ...

פרי יהושע
הודעות: 2768
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' ספטמבר 23, 2016 8:42 am

בני ברקי כתב:איך המ"ב לא דיבר בזה מאומה? ולא ראה לנכון לחדש את המנהג הזה??

הרב "הבני ברקי" העיקשות הזו עם "המשנה ברורה" עלתה על העצבים, וכי לא היה ולא יהיה חוץ דבר בלתי אליו, ישנם דברים רבים שלא היה בקי בהם למשל דקדוק ונוסחאות התפילה, וגם הביא כמו שכתבו כאן מהספרים שהיו לפניו וממה שנהגו ממה שראה, דומני שהוא עצמו מתהפך בקברו לשמוע על החסידות החדשה ישנה שאנשים מטפחים לכל פוסק אחרון שהתקבל על הציבור, בינה זאת!

בברכה המשולשת
הודעות: 9283
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' ספטמבר 23, 2016 8:56 am

שבטיישראל כתב:
בברכה המשולשת כתב:ייש"כ.
שתי הערות:
א. זה אחד מהדברים שבהם מנהג הפרושים אינו כמנהג אדוננו הגר"א אלא כמנהג הספרדים (יעויין באזור אליהו).
ב. לגבי הטענה שאמירת הסליחות אחרי חזרת הש"ץ היא מנהג בדוי, יעויין במש"כ מע"כ ידידי הרה"ג שלמה אליעזר גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"ב (מצ"ב)


ילמדנו רבינו !!
מתי נוהגים בזה כמנהג "אדוננו הגר"א" למרות שהוא בניגוד לדעת הפסוקים וסמכות פסיקת ההלכה המקובלת ?
ומתי מתחכמים לנהוג שלא כעת הגר"א כי אם "כמנהג הספרדים" למרות שהגר"א בהחלט לא נהג כן ?!
והרי לא יתכן לאחוז את החבל בשני הצדדים !

אגב,אם תדייק בדברי הג"מ על מנהג רבו מהר"ם תראה שרק לפעמים דילג על ה"פזמונים" דהיינו שאמר מקצת סליחות ורק דילג על הפזמונים
הכותב כנראה אינו מודע לכך שע"פ המבואר עוד בדברי הגאונים יש צורך לומר הסליחות בתוך הברכה הרביעית ולחתום אחריהם בברכת "מלך מוחל וסולח לעונותנו וכו'" (כך דלחינם פקפק על מש"כ ב"נשיאת כפיים כהלכה" דאין לשנות סדר התפילה).

מדהים, איך בדור האחרון יש להם בעיות בדברים שמנהגם היה ידוע לכל בדורות הראשונים ולא ראו צורך לחפש עצות והצעות תוך כדי שינוי מנהגים שתקנו הקדמונים.

אגב, יש הנוהגים דווקא לגמור נעילה כשהוא וודאי לילה, ואכמ"ל בנידון זו שכבר פתחו עליו אשכול המיועד לענין זה.


א1. האם אני הקטן קבעתי את מנהגי הפרושים?? (אני אפילו לא נוהג בכל מנהגי הפרושים, אלא כמנהג אדוננו הגר"א בלנ"ד ובעז"ה) אני בסה"כ ציינתי עובדה, ולא חילקתי ציונים לכאן או לכאן. אם לכת"ר יש ושיות על מנהג הפרושים בירושלים, יכול הוא לפנות לבקש תשובות מהמבינים בזה (דהיינו לא ממני הקטן, שבסה"כ ציין עובדה כאמור).
א2. בר מן דין, למיטב ידיעתי, מנהגי הפרושים מעולם לא התיימרו להיות לגמרי כמנהגי אדוננו הגר"א (יעויין בהסכמת מרן הגר"ש דבליצקי שליט"א לסידור אזור אליהו) אז אין כאן שום סתירה ולא התחכמות ולא קושיא ולא תמיהה.
ב1. מרן הח"ח לא היה בדור אחרון, ובכ"ז חפש בזה "עצות והצעות".
ב2. כמדומני שידוע לכת"ר שגם בספרד המנהג הקדמון היה לומר פיוטים (כולל סליחות) בתוך התפילה, ובכל זאת יש מראשוני ספרד אמרו לשנות את המנהג הזה, וזה המנהג שהתקבל בפועל בין הספרדים (כמעט לגמרי)
ב3. ועוד ידוע לכת"ר שהמנהג הקדום באשכנז היה לומר את הסליחות בתע"צ בתוך חזרת הש"ץ ואעפ"כ רבותינו האחרונים שינו זאת.
ב4. על סיום הנעילה בלילה יש אריכו בתשובה הנ"ל, רק לא הבאתיה באשכול זה

שבטיישראל
הודעות: 1804
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי שבטיישראל » ו' ספטמבר 23, 2016 6:26 pm

בברכה המשולשת כתב:
שבטיישראל כתב:
בברכה המשולשת כתב:ייש"כ.
שתי הערות:
א. זה אחד מהדברים שבהם מנהג הפרושים אינו כמנהג אדוננו הגר"א אלא כמנהג הספרדים (יעויין באזור אליהו).
ב. לגבי הטענה שאמירת הסליחות אחרי חזרת הש"ץ היא מנהג בדוי, יעויין במש"כ מע"כ ידידי הרה"ג שלמה אליעזר גליקסברג בשו"ת ניצני ארץ ח"ב (מצ"ב)


ילמדנו רבינו !!
מתי נוהגים בזה כמנהג "אדוננו הגר"א" למרות שהוא בניגוד לדעת הפסוקים וסמכות פסיקת ההלכה המקובלת ?
ומתי מתחכמים לנהוג שלא כעת הגר"א כי אם "כמנהג הספרדים" למרות שהגר"א בהחלט לא נהג כן ?!
והרי לא יתכן לאחוז את החבל בשני הצדדים !

אגב,אם תדייק בדברי הג"מ על מנהג רבו מהר"ם תראה שרק לפעמים דילג על ה"פזמונים" דהיינו שאמר מקצת סליחות ורק דילג על הפזמונים
הכותב כנראה אינו מודע לכך שע"פ המבואר עוד בדברי הגאונים יש צורך לומר הסליחות בתוך הברכה הרביעית ולחתום אחריהם בברכת "מלך מוחל וסולח לעונותנו וכו'" (כך דלחינם פקפק על מש"כ ב"נשיאת כפיים כהלכה" דאין לשנות סדר התפילה).

מדהים, איך בדור האחרון יש להם בעיות בדברים שמנהגם היה ידוע לכל בדורות הראשונים ולא ראו צורך לחפש עצות והצעות תוך כדי שינוי מנהגים שתקנו הקדמונים.

אגב, יש הנוהגים דווקא לגמור נעילה כשהוא וודאי לילה, ואכמ"ל בנידון זו שכבר פתחו עליו אשכול המיועד לענין זה.


א1. האם אני הקטן קבעתי את מנהגי הפרושים?? (אני אפילו לא נוהג בכל מנהגי הפרושים, אלא כמנהג אדוננו הגר"א בלנ"ד ובעז"ה) אני בסה"כ ציינתי עובדה, ולא חילקתי ציונים לכאן או לכאן. אם לכת"ר יש ושיות על מנהג הפרושים בירושלים, יכול הוא לפנות לבקש תשובות מהמבינים בזה (דהיינו לא ממני הקטן, שבסה"כ ציין עובדה כאמור).
א2. בר מן דין, למיטב ידיעתי, מנהגי הפרושים מעולם לא התיימרו להיות לגמרי כמנהגי אדוננו הגר"א (יעויין בהסכמת מרן הגר"ש דבליצקי שליט"א לסידור אזור אליהו) אז אין כאן שום סתירה ולא התחכמות ולא קושיא ולא תמיהה.
ב1. מרן הח"ח לא היה בדור אחרון, ובכ"ז חפש בזה "עצות והצעות".
ב2. כמדומני שידוע לכת"ר שגם בספרד המנהג הקדמון היה לומר פיוטים (כולל סליחות) בתוך התפילה, ובכל זאת יש מראשוני ספרד אמרו לשנות את המנהג הזה, וזה המנהג שהתקבל בפועל בין הספרדים (כמעט לגמרי)
ב3. ועוד ידוע לכת"ר שהמנהג הקדום באשכנז היה לומר את הסליחות בתע"צ בתוך חזרת הש"ץ ואעפ"כ רבותינו האחרונים שינו זאת.
ב4. על סיום הנעילה בלילה יש אריכו בתשובה הנ"ל, רק לא הבאתיה באשכול זה


א) בא נשאיר את "מנהג הפרושים" בצד (הרי הם עצמם אינם ידועים מקור "מנהגיהם", ולגופא דענין המדובר במין שעטנז של מנהגים "מלוקטים" זעיר משם וזעיר משם, ובפרט שברוב ימים ושנים המושג "פרושים" כבר לא היה קשור בעצם לתלמידי הגר"א, כי אם לבני ירושלים "אשכנזיים" שלא היו "חסידים", ובתוכם מסתמא רוב מוחץ מעולי ארצות אונגארין בעהמען ומעהרין, וכדוגמת גאב"ד ירושלם הגרי"ח זאנענפעלד זצ"ל שהגיע עם רבו מקאבעסרדארף שבגליל העליון בארץ הגר, ולא היה לו שום קשר עם ה"פרושים" תלמידי הגר"א הליטאיים, כי אם בזאת שלא היה נמנה על "עדת חסידים", ובאמת אותו דבר קרה אצל ה"חסידים" שמנהגיהם הם סלט מעורב ללא מקור אחיד, והרי גם מנהגי ה"פרושים" ומנהגי ה"חסידים" נתערבו זו בזו).

ב) הח"ח לא "חיפש עצות" בסגנון של החכמלוגים בימינו ויחי ההבדל הקטן הגדול, מה גם שבמח"כ לא ניתן לחשב את הח"ח באותו "דור אחרון" כמו ה"דור אחרון" שלנו ..
בא נשאיר את זה בצד לע"ע - זה הרי לא נושא האשכול.

ג) על מנהגם של הספרדים בתע"צ ידוע לי - ואין המדובר במנהג שמקורו בספרד כי אם במנהג קדום ביותר עוד מקופת הגאונים, ורע"ג כבר התרעם ע"ז.
ומ"מ בקהל אשכנזים לא קיבלו לנהוג כן - מה ש"הונהג בדורות האחרונים" (לראשונה מצינו תיעוד על מנהג כזו בפרי מגדים !) לומר הסליחות אחר התפילה ראוי לאשכול בפנ"ע - אך אין המדובר בזה שהאשכנזים התחילו לנהוג בזה כהספרדים כי אם מנהג אשכנז פנימי, ואם תברר אחר הענין תראה שמעולם לא קיבלו "רבותינו האחרונים" לשנות בזה המנהג, כי אם המדובר במנהג שנוצר בעיקר בקלויזים הקטנים אבל בבית כנסיות ובתי מדרשות הגדולות העירוניות עוד המשיכו במנהג הישן לומר סליחות בתוך ברכת סלח לנו כמאז ומקדם עד עת עלה הכורת על יהדות אירופה לא תקפ"ץ - וה"ה שבכל הקהילות בגליל העליון של ארץ הגר תמיד נהגו לומר הסליחות בתוך ברכת סלח לנו (ורק בפולין וליטא התפשט אצל ההמון המנהג החדש לומר סלחות אחר התפילה) וכן נהוג גם בימינו בקהילות שנתייסדו ע"י יוצאי הגליל העליון בא"י ובחו"ל.

ד) אכן מנהג ספרד הקדמון לומר ביו"כ הסליחות בתוך התפילה, ורק בהשפעת הב"י שהתנגד בכלל לאמירת פיוטים בתוך התפילה - העבירו הסליחות לאחר התפילה (ואכן בקהילות שלא קיבלו את דעתו של הב"י וכגון בארצות מרוקו ואלג'יר שפיר המשיכו במנהגם לומר פיוטים וסליחות בתוך התפילה ועד לתקופה די מאוחר).
דא עקא שאנחנו אשכנזים ולא ספרדים, ואנחנו קיבלנו על עצמנו פסקיו של רבינו משה איסרלש האשכנזי ולא את פסקיו של רבינו יוסף קארו הספרדי - ובני ישראל יוצאים ביד רמ"א.
(קבלת דעת האריז"ל שגילה ברוח קדשו לנהוג בכמה דברים גם האשכנזים כספרדים וגם הספרדים כאשכנזים ע"פ "שער הכולל" ראוי לאשכול ודיון בפנ"ע ואין ענינו לכאן - ובפרט שבעניני פיוטים וסליחות נהג האריז"ל כמנהג האשכנזים (למרות שבימי חודש אלול אמר סליחות עם הספרדים אך תלמידיו האשכנזיים לא קיבלו זאת ממנו שיש לנהוג כן ע"פ "דעת האריז"ל, וגם מהרח"ו עצמו לא ידע לומר ממנהג זה רק מה ששמע מר"י שאגי"ש, ואמכ"ל בזה).

ה)סוף דבר - אחר שכבר טיפלנו במנהגי האשכנזים והפרושים וכל המתסעף.
כעת לא נשאר לנו כי אם לשאול בענין מנהגי בעל "בברכה המשולשת" בכבודו ובעצמו שהצהיר כאן "אני אפילו לא נוהג בכל מנהגי הפרושים, אלא כמנהג אדוננו הגר"א בלנ"ד ובעז"ה".

ובכגון דא תמה תמה אקרא !
ילמדנו רבינו מתי הוא נוהג "כמנהג אדוננו הגר"א בלנ"ד ובעז"ה" בכל פרטותיה ודקדוקיה ובדיוק כפי שנהג הגר"א עצמו ?
ומתי הוא בוחר לעזוב את את "מנהג אדוננו הגר"א" (שאמר הפיוטים סליחות בתוך התפילה) ולנהוג כ"מנהג הספרדים" (לומר הסליחות לאחר התפילה - ואני מניח שזה לא הדבר היחיד בו הנך נוהג לנהוג אחרת מדעת הגר"א, ועוד חזון למועד)?

ובמילים פשוטות (ואולי "גסות" או "דוגריות") יותר במכ"ח - מתי אתה ווזווז-גר"א'ניק ומתי אתה בכלל פרענק ?!

האם יש לזה איזה "כלל" או "קו" או "קבלה" מסוים בענין כיצד ומתי יש לנהוג כ"מנהג הגר"א" ומתי "כמנהג הספרדים" ?!
או שמא הדבר ניתן ע"פ השערה עצמית ובחירת לבכם ?!
(וזאת אומרת שבעצם אין כאן "מנהגי הגר"א" כי אם "מנהגי עצמי" !).

ינוקא דבלק
הודעות: 1
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2016 10:14 pm

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי ינוקא דבלק » ו' ספטמבר 23, 2016 10:15 pm

אומרים את הסליחות בבית המדרש בישיבת רבינו יצחק אלחנן

בברכה המשולשת
הודעות: 9283
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' ספטמבר 24, 2016 9:14 pm

שבטיישראל כתב: ובכגון דא תמה תמה אקרא !
ילמדנו רבינו מתי הוא נוהג "כמנהג אדוננו הגר"א בלנ"ד ובעז"ה" בכל פרטותיה ודקדוקיה ובדיוק כפי שנהג הגר"א עצמו ?
ומתי הוא בוחר לעזוב את את "מנהג אדוננו הגר"א" (שאמר הפיוטים סליחות בתוך התפילה) ולנהוג כ"מנהג הספרדים" (לומר הסליחות לאחר התפילה - ואני מניח שזה לא הדבר היחיד בו הנך נוהג לנהוג אחרת מדעת הגר"א, ועוד חזון למועד)?.


ובכן, מכיוון שאין לי מנין משלי, הרי שאין שום משמעות לבחירה שלי אם לומר כך או כך, שכן זה נקבע ע"י מנהג הציבור ולא ע"י מנהגי שלי.
ממילא, לא זכיתי להבין מה היא הטרוניה של כת"ר עלי.
בברכת כוח"ט בספצ"ג,
הקטן הנקרא כאן בברכה המשולשת

משולש
הודעות: 4767
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי משולש » ש' ספטמבר 24, 2016 9:39 pm

הרי גם הטור התנגד לפיוטים באמצע התפילה, האם בספרד לא קיבלו את דעתו?
ובנוגע לסליחות הוא גם מתאר שהם נמצאות מחוץ לתפילה.

מעט דבש
הודעות: 2772
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: סליחות בשחרית מוסף ומנחה דיום כיפור

הודעהעל ידי מעט דבש » ש' ספטמבר 24, 2016 9:55 pm

שבטיישראל כתב:בא נשאיר את "מנהג הפרושים" בצד (הרי הם עצמם אינם ידועים מקור "מנהגיהם", ולגופא דענין המדובר במין שעטנז של מנהגים "מלוקטים" זעיר משם וזעיר משם, ובפרט שברוב ימים ושנים המושג "פרושים" כבר לא היה קשור בעצם לתלמידי הגר"א, כי אם לבני ירושלים "אשכנזיים" שלא היו "חסידים", ובתוכם מסתמא רוב מוחץ מעולי ארצות אונגארין בעהמען ומעהרין, וכדוגמת גאב"ד ירושלם הגרי"ח זאנענפעלד זצ"ל שהגיע עם רבו מקאבעסרדארף שבגליל העליון בארץ הגר, ולא היה לו שום קשר עם ה"פרושים" תלמידי הגר"א הליטאיים, כי אם בזאת שלא היה נמנה על "עדת חסידים", ובאמת אותו דבר קרה אצל ה"חסידים" שמנהגיהם הם סלט מעורב ללא מקור אחיד, והרי גם מנהגי ה"פרושים" ומנהגי ה"חסידים" נתערבו זו בזו).

viewtopic.php?f=7&t=15504

viewtopic.php?f=7&t=2739


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים