מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הערה על נוסח הקדיש

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
קריינא דאיגרתא
הודעות: 36
הצטרף: ד' פברואר 05, 2014 10:30 pm

למי אומרים בסוף תפילת לחש אחר עושה שלום "ואמרו אמן"?

הודעהעל ידי קריינא דאיגרתא » ד' פברואר 05, 2014 10:49 pm

ברצוני להביא הרבה שאלות בפירוש התפילה לעורר את ליבם של ישראל להבין מה מרחשו שפתייהו

כמה הערות באמירת עושה שלום במרומיו אחר תפילת לחש,

שאלתי בביהכ"נ היום כמה מתפללים ואף אחד לא ענה לי,
וכמובן אומרים תיבות אלו כל יום, כמה וכמה פעמים

עֹשֶֹה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו. הוּא יַעֲשֶֹה שָׁלוֹם עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְֹרָאֵל. וְאִמְרוּ אָמֵן:

1. האם יש ריב כה גדול ב"מרומיו", וכי גם שמה יש פלגנות כל יום, עד כדי כך שצריך להביא דוגמא שאם עושה השלום יכול לעשות שלום במרומים שמתקוטטים שם בלי הפסק אז אנו שבקושי מתקוטטים ודאי שהוא יעשה שלום עלינו, הלא תימה הוא, מי רב שם, ואם כן מהו הדמיון עלינו,

2. למי אנו אומרים כל יום אחר התפילה "ואמרו אמן" מי שומע אותנו בכלל, שהוא צריך לומר אחרינו אמן,

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: למי אומרים בסוף תפילת לחש אחר עושה שלום "ואמרו אמן"?

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ד' פברואר 05, 2014 10:51 pm

1. שאלה גדולה שאלת בני, ועיין ברכות דף ט"ז ע"ב ממש בסוף העמוד דרב ספרא היה מתפלל שתשים שלום בפמליא של מעלה ובפמליא של מטה.
עוד פירוש זכור לי שהרקיע עשוי מאש ומים וזה עושה שלום במרומיו (לאור התוצאה המשמחת מבדיקת שמועתי בקשר לשאלה השניה צריך לחפש דבר זה).
2. שמעתי פעם שאומרים ואמרו אמן למלאכים המלווים כל אדם.
כעת בזכות אשכול זה פתחתי וראיתי כן במג"א סי' ס"ו סק"ז. תודה רבה!
נערך לאחרונה על ידי חשבונות רבים ב ד' פברואר 05, 2014 10:59 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 14105
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: למי אומרים בסוף תפילת לחש אחר עושה שלום "ואמרו אמן"?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' פברואר 05, 2014 10:55 pm

עשה שלום במרומיו בין האש למים (שמים)

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: למי אומרים בסוף תפילת לחש אחר עושה שלום "ואמרו אמן"?

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ד' פברואר 05, 2014 11:00 pm

קריינא דאיגרתא כתב:1. האם יש ריב כה גדול ב"מרומיו", וכי גם שמה יש פלגנות כל יום, עד כדי כך שצריך להביא דוגמא שאם עושה השלום יכול לעשות שלום במרומים שמתקוטטים שם בלי הפסק אז אנו שבקושי מתקוטטים ודאי שהוא יעשה שלום עלינו, הלא תימה הוא, מי רב שם, ואם כן מהו הדמיון עלינו,
2. למי אנו אומרים כל יום אחר התפילה "ואמרו אמן" מי שומע אותנו בכלל, שהוא צריך לומר אחרינו אמן,

חשבתי שכל ילד יודע את זה שאומרים את זה למלאכים. מפורש גם בפוסקים, חפש.
ולגבי השאלה הראשונה שמעתי פעם שזה על המלאכים שמלוים בליל שבת ולבסוף אחד מהם נוצח והשני עונה בע"כ אמן, שיהיה שלום ביניהם. משהו כזה.

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: למי אומרים בסוף תפילת לחש אחר עושה שלום "ואמרו אמן"?

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ד' פברואר 05, 2014 11:02 pm

בס"ד
מג"א ס"ו ז'.
כתב מט"מ שאף כשמתפלל ביחיד יאמר אחר עושה שלום ואמרו אמן שאומר כן להמלאכים השומרים אותו:

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: למי אומרים בסוף תפילת לחש אחר עושה שלום "ואמרו אמן"?

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ד' פברואר 05, 2014 11:03 pm

בברכה המשולשת כתב:עשה שלום במרומיו בין האש למים (שמים)
מסכת ד"א זוטא פרק השלום ועי"ש.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: למי אומרים בסוף תפילת לחש אחר עושה שלום "ואמרו אמן"?

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' פברואר 05, 2014 11:14 pm

הכריעה (שהיא גלגולה של האמירה) מכוונת למלאכים. וזה כבר נזכר בסידור רס"ג, עמ' כ:
וכשגומרים את התפלה ואומרים 'ה' צורי וגואלי', פוסעים לאחור שלש פסיעות, כמו שהולכים לאחוריהם העבדים עד שיצאו מאת שטיח המלך. אחר כך יתן שלום. תחילה לימין ה'מזרח' שהוא שמאלו, ואחר כך לשמאל ה'מזרח' שהוא ימינו. והשלום הזה אינו בדבור אלא בהרכנת הראש משמאל המתפלל ומימינו בלבד. ולא ידבר דבר, אלא זה כיבוד למלאכים אחרי שיצא ידי חובתו לפני ה', כמו שכתוב (מל"א כב יט): 'וכל צבא השמים עומד עליו מימינו ומשמאלו'. ולפני כן, בשעה שהולכים אחורנית, צריך לכרוע גם כן

והסכימו לכך הרבה מהראשונים, להבדיל הקראים מצאו מקום לתקוף בכך את יריביהם הרבניים, עי' במאמר 'כריעה למלאכים קודם להקב"ה: גלגולי טענה קראית', דאצ'ה, גליון 75 (ה בטבת תשע), עמ' 2-3.

נרו יאיר
הודעות: 64
הצטרף: ד' יולי 03, 2013 6:50 pm

Re: למי אומרים בסוף תפילת לחש אחר עושה שלום "ואמרו אמן"?

הודעהעל ידי נרו יאיר » ד' פברואר 05, 2014 11:35 pm

קריינא דאיגרתא כתב:ברצוני להביא הרבה שאלות בפירוש התפילה לעורר את ליבם של ישראל להבין מה מרחשו שפתייהו

כמה הערות באמירת עושה שלום במרומיו אחר תפילת לחש,

שאלתי בביהכ"נ היום כמה מתפללים ואף אחד לא ענה לי,
וכמובן אומרים תיבות אלו כל יום, כמה וכמה פעמים

עֹשֶֹה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו. הוּא יַעֲשֶֹה שָׁלוֹם עָלֵינוּ וְעַל כָּל יִשְֹרָאֵל. וְאִמְרוּ אָמֵן:

1. האם יש ריב כה גדול ב"מרומיו", וכי גם שמה יש פלגנות כל יום, עד כדי כך שצריך להביא דוגמא שאם עושה השלום יכול לעשות שלום במרומים שמתקוטטים שם בלי הפסק אז אנו שבקושי מתקוטטים ודאי שהוא יעשה שלום עלינו, הלא תימה הוא, מי רב שם, ואם כן מהו הדמיון עלינו,

2. למי אנו אומרים כל יום אחר התפילה "ואמרו אמן" מי שומע אותנו בכלל, שהוא צריך לומר אחרינו אמן,



1. שמעתי פירוש חסידי מבודח משהו, שהלא ע'ושה ש'לום ב'מרומיו זה ר"ת עשב, וכידוע לכל עשב יש מלאך שמכה אותו ואומר לו גדל.... (אם כי לא ברור אם המריבה דו צדדית)

2. שוב שמעתי כנ"ל שהכוונה היא לאותם אלו שהמתינו מלפניו (שלא לפסוע בתוך ד"א) כעוסים משהו, ועל כן אומרים להם "הוא יעשה שלום עלינו.. ואמרו אמן...."

קריינא דאיגרתא
הודעות: 36
הצטרף: ד' פברואר 05, 2014 10:30 pm

Re: למי אומרים בסוף תפילת לחש אחר עושה שלום "ואמרו אמן"?

הודעהעל ידי קריינא דאיגרתא » ה' פברואר 06, 2014 2:04 am

תודה לכל המגיבים

אך ע"פ רוב פירוש ללא מקורות שווה לכפרות,

על השאלה הראשונה
כבר ציינו כאן את הגמרא בברכות (טז ב) רב ספרא בתר צלותיה אמר הכי: יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו שתשים שלום בפמליא של מעלה ובפמליא של מטה,
אבל הלה שייך לציין את פירש"י והוא עיקר, בפמליא של מעלה - בחבורת שרי האומות, שכשהשרים של מעלה יש תגר ביניהם, תיכף יש קטטה בין האומות, כדכתיב ועתה אשוב להלחם עם שר פרס (דניאל י'). ובפמליא של מטה - בחבורת החכמים.
וא"כ מיושב להפליא כמין חומר, מה שאנו אומרים שכיון שמצינו שהתגר למעלה ולמטה תלויים זב"ז ואם יש תגר למעלה ממילא יש תגר למטה, ע"כ אנו מבקשים שהעושה שלום שלא יהיה תגר למעלה, הוא ממילא יעשה שלום עלינו שלא יהיה תגר למטה, ואנו כוללים נמי את כל ישראל,

ואעתיק כאן פירוש "עיון תפילה" על השאלה השניה,

ואמרו אמן, הנאמר בסיום תפילת לחש אין לומר כן, כי מי שומע זולתי הקב"ה, ולמי יצוה לומר אמן? ואולי הוא סירכא דלישנא מנוסח הקדיש. וע"פ דרכו של המג"א (או"ח סי' סו סס"ק כז) י"ל שהכוונה על ב' המלאכים המלוין לו לאדם בכל יום כדתניא בתענית (יא א) וכדא' ר"ז (חגיגה טו א) ועי' שבת קיט ב אר"ח אמר מר עוקבא,
והיא כעין בקשה מאתם שיסכימו לתפלתו ויאמצו את כוחו להעלותה השמימה וכדאמר ר"י (סנה' מד ב) לעולם יבקש אדם רחמים שיהו הכל מאמצין את כחו (ופירש"י שיסייעהו מלאכי השרת לבקש רחמים) ואל יהיו לו צרים למעלה
ונ"ל שבקשת הרחמים היא מאת הקב"ה שהוא ית' יפייס עליו את המלאכים לבל יקנטרו אותו בתפילתו אלא יאמצו את כחו ויסייעהו כי עיקר גדול אצלינו שאין ראוי להתפלל לשום נברא בעולם ולבקש רחמים ממנו איזה סיוע אלא להקב"ה לבדו,
ובמחזור לבני רומא ובסדורי התימנים לא נזכר כאן ואמרו אמן, אבל במחזור ויטרי ובסדורי הספרדים ובכל סדורי אשכנז איתיה,

מה שנכון נכון
הודעות: 11654
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: למי אומרים בסוף תפילת לחש אחר עושה שלום "ואמרו אמן"?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' פברואר 06, 2014 3:31 am

לשאלה ב
תוספת ברור על אלו מלאכים מדובר
הר יצחק נסים לגברת פרחה ששון.PDF
(101.8 KiB) הורד 355 פעמים

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: למי אומרים בסוף תפילת לחש אחר עושה שלום "ואמרו אמן"?

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' פברואר 06, 2014 9:36 am

נרו יאיר כתב:1. שמעתי פירוש חסידי מבודח משהו, שהלא ע'ושה ש'לום ב'מרומיו זה ר"ת עשב, וכידוע לכל עשב יש מלאך שמכה אותו ואומר לו גדל.... (אם כי לא ברור אם המריבה דו צדדית)

ראשי תיבות אלו, בהֶקשר לעניין אחר, מופיעים במקור קדום למדי, בספר האסופות לתלמיד ה'רוקח'. עי' במאמר 'הוראות והנהגות לרבינו יהודה החסיד', מוריה, לב ג-ה, שבט תשעג, עמ' כא והערה 34.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למי אומרים בסוף תפילת לחש אחר עושה שלום "ואמרו אמן"?

הודעהעל ידי משולש » ה' פברואר 06, 2014 12:18 pm

זכור לי מישהו מהמדקדקים המאוחרים שתוקף את זה. וטוען שרק בקדיש אומרים "ואמרו אמן".
אולי "עבודת ישראל" אני צריך לחפש.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למי אומרים בסוף תפילת לחש אחר עושה שלום "ואמרו אמן"?

הודעהעל ידי משולש » ה' פברואר 06, 2014 12:24 pm

משולש כתב:זכור לי מישהו מהמדקדקים המאוחרים שתוקף את זה. וטוען שרק בקדיש אומרים "ואמרו אמן".
אולי "עבודת ישראל" אני צריך לחפש.

אני מקווה שזה מספיק קריא.
קבצים מצורפים
עבודת ישראל על ואמרו אמן.jpg
עבודת ישראל על ואמרו אמן.jpg (91.8 KiB) נצפה 7287 פעמים
עבודת ישראל ואמרו אמן בבהמ''ז.jpg
עבודת ישראל ואמרו אמן בבהמ''ז.jpg (15.79 KiB) נצפה 7287 פעמים

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: למי אומרים בסוף תפילת לחש אחר עושה שלום "ואמרו אמן"?

הודעהעל ידי הכהן » ה' פברואר 06, 2014 7:42 pm

נוסח אחינו בני תימן:
עשה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל וינחמנו בציון ויבנה ברחמיו את ירושלים בחיינו ובימינו בקרוב אמן ואמן

אברך כולל
הודעות: 156
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 10:47 am

Re: למי אומרים בסוף תפילת לחש אחר עושה שלום "ואמרו אמן"?

הודעהעל ידי אברך כולל » ה' פברואר 06, 2014 8:27 pm

בלקט יושר כתב שלא להגיד "ואמרו אמן"
וכמדומני שאכן זה לא מופיע בסידורים הראשונים רע"ג רס"ג ורמב"ם.

בנוסף: אמירת עושה שלום וכו' גם אינה ברורה כ"כ שנראה מהרבה ראשונים שלא היו אומרים כן, שעל מה שאמרו בגמ' שצריך לומר שלום וכו' יש מפרשים שהיו אומרים שלום בימיני שלום בשמאלי, (ריטב"א יומא, שם) והרבה חולקים, שאין לומר בימיני וכו', אלא שלום בלבד לצד ימין וכו' ויש מהגאונים שכ' שלא אמרו כלום אלא מנענע בראש כאומר שלום. אמירת עושה שלום וכו' כמדומני שמחילה בראבי"ה.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: למי אומרים בסוף תפילת לחש אחר עושה שלום "ואמרו אמן"?

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' פברואר 06, 2014 9:20 pm

אברך,
טעית, במחילה.
הראבי"ה אכן מזכיר את מנהג הציבור אך מתנגד לכך.
ספר ראבי"ה, ח"א, מסכת ברכות, סימן צו, מהדורת א' אפטוביצר, עמ' 75:
בפרק הוציאו לו (יומא שם) גרסינן: ...המתפלל צריך שיפסיע ג' פסיעות לאחוריו ואחר כן יתן שלום... דפסעי להנך שלש פסיעות בכריעה אחת... והורגלו רבים לומר 'שלום בשמאלי ושלום בימיני'. ואני המחבר לא כך קבלתי, כי שגו במה שכתוב במחזורים 'ונותן שלום בשמאלו'... וסבורים, כזה הלשון לומר, וליתא! דנותן שלום, כשיאמר 'עושה שלום במרומיו' הוא משתחוה לשמאלו, וכשהוא אומר 'הוא יעשה שלום עלינו' משתחוה לימינו. ומסיים 'על כל ישראל'. והורגלו להשתחות לפניהם, כעבד הנפטר מרבו...

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למי אומרים בסוף תפילת לחש אחר עושה שלום "ואמרו אמן"?

הודעהעל ידי משולש » ה' פברואר 06, 2014 9:21 pm

מובא גם בתמונה שהבאתי מ"עבודת ישראל" שתי שורות קודם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14105
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: למי אומרים בסוף תפילת לחש אחר עושה שלום "ואמרו אמן"?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' פברואר 06, 2014 9:29 pm

זכורני שיש על זה מאמר של נ' וידר

אברך כולל
הודעות: 156
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 10:47 am

Re: למי אומרים בסוף תפילת לחש אחר עושה שלום "ואמרו אמן"?

הודעהעל ידי אברך כולל » ה' פברואר 06, 2014 11:37 pm

חכם באשי כתב:אברך,
טעית, במחילה.
הראבי"ה אכן מזכיר את מנהג הציבור אך מתנגד לכך.
ספר ראבי"ה, ח"א, מסכת ברכות, סימן צו, מהדורת א' אפטוביצר, עמ' 75:
בפרק הוציאו לו (יומא שם) גרסינן: ...המתפלל צריך שיפסיע ג' פסיעות לאחוריו ואחר כן יתן שלום... דפסעי להנך שלש פסיעות בכריעה אחת... והורגלו רבים לומר 'שלום בשמאלי ושלום בימיני'. ואני המחבר לא כך קבלתי, כי שגו במה שכתוב במחזורים 'ונותן שלום בשמאלו'... וסבורים, כזה הלשון לומר, וליתא! דנותן שלום, כשיאמר 'עושה שלום במרומיו' הוא משתחוה לשמאלו, וכשהוא אומר 'הוא יעשה שלום עלינו' משתחוה לימינו. ומסיים 'על כל ישראל'. והורגלו להשתחות לפניהם, כעבד הנפטר מרבו...

במה טעיתי?
אני לא כתבתי שהראבי"ה כותב להגיד שלום בימיני וכו', אלא שמכל הראשונים נראה שאומרים שלום וכו', שכן הוא פשוטו של הגמ' והראבי"ה חידש שאמירת השלום הוא ע"י אמירת עושה שלום וכו'

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: למי אומרים בסוף תפילת לחש אחר עושה שלום "ואמרו אמן"?

הודעהעל ידי חכם באשי » ו' פברואר 07, 2014 12:50 am

צודק, טעיתי בהחפזי.
סליחה.

אום אני חומה
הודעות: 855
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

הערה על נוסח הקדיש

הודעהעל ידי אום אני חומה » ג' נובמבר 25, 2014 9:58 am

כבר מזמן קשה לי, למה אנחנו מסיימים קדיש ב'עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו', הרי רגע אחד קודם כבר ביקשנו 'יהא שלמא רבא עלינו' ולכ' זו כפילות.
אשמח לתשובותיכם.

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: הערה על נוסח הקדיש

הודעהעל ידי אלי כהן » ג' נובמבר 25, 2014 10:56 am

אום אני חומה כתב:כבר מזמן קשה לי, למה אנחנו מסיימים קדיש ב'עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו', הרי רגע אחד קודם כבר ביקשנו 'יהא שלמא רבא עלינו' ולכ' זו כפילות.
אשמח לתשובותיכם.


כבר דנו בזה קמאי: הרוקח, ואחריו הרשב"א:

בפירוש הרוקח (על הסידור, סי' עז) פרש: "יהא שלמא רבה, עושה שלום, והוא יעשה שלום, [הם] כנגד [הפסוקים]: והתענגו על רוב שלום, ורוב שלום עד בלי ירח, שלום רב לאהבי תורתך".

אבל הרשב"א שבא אחריו, פרש יותר לפי הפשט, וז"ל (בשו"ת ח"ה סי' נד): "יהא שלמא רבה וכו', עד כאן עיקר הקדיש שתקנו הראשונים נ"נ, וכל זה בלשון ארמי...ומה שמוסיפין בכל מקום כפי רצונם, בין בלשון ארמי בין בלשון הקודש, באיזה לשון שליבם חפץ, אין הפסד בדבר".

הרועה
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:25 pm

Re: הערה על נוסח הקדיש

הודעהעל ידי הרועה » ג' נובמבר 25, 2014 3:43 pm

עושה שלום נאמר בקדיש שלאחר חזרת התפילה, וכשהחזן לא אמרו במקומו.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2885
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: הערה על נוסח הקדיש

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ש' נובמבר 25, 2017 11:47 pm

ערוך השולחן אורח חיים סימן נו סעיף ח
דמשום שהשלום הוא עמוד העולם לכך אחר גמר התפלה וצריכין לצאת לאויר העולם אנו מבקשים מהשי"ת שיהיה שלום בתוכינו ומוסיפין עושה שלום במרומיו וכו' אף על גב דחדא מילתא היא עם יהא שלמא רבה נ"ל דזהו תפלה אחרת דמתחלה מבקשים שיהא שלום בינינו ואח"כ מבקשים שאף אם חלילה תפרוץ איזה מחלוקת יסייע לנו הקדוש ברוך הוא לעשות שלום כמו שהוא עושה שלום במרומיו בין שני ההפכים כמ"ש הטור עושה שלום במרומיו על שם המלאכים שהם אש ומים ואין אחד מכבה חברו ע"ש ולזה אומרים אף שהגיע המחלוקת בשינוי דעות לשני הפכים מ"מ יסייענו לעשות שלום

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: הערה על נוסח הקדיש

הודעהעל ידי יהודי טבעי » א' נובמבר 26, 2017 1:15 pm

נראה לי להציע בדרך הפשט
ש'יהא שלמא' הוא תפילה על הצלחת עם ישראל, אחרי שבקדיש מתפללים על כבוד ה', מוסיפים תפילה על עם ישראל, אלא שהברכה הכוללת את כל הברכות היא 'שלמא', וסייעתא לזה מנהג הספרדים שמוסיפים 'חיים ושבע וישועה ונחמה ושיזבא ורפואה וגאלה וסליחה וכפרה וריוח והצלה, שכל זה נכלל לפי נוסח האשכנזים ביהא שלמא.
אמנם 'עושה שלום' הוא כבר כעבד הבא להיפטר מרבו שנפטר בשלום, לא בתור תפילה ובקשה על ברכה והצלחה, אלא עצם סיום הקדיש מתאים בו איחול שה' ישים עלינו שלום.
[וכן בשמונה עשרה שאחר כל הבקשות ובקשת הריצוי וההודאה נפטרים ב'שים שלום'].

יהודה בן יעקב
הודעות: 2885
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: הערה על נוסח הקדיש

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' נובמבר 26, 2017 1:51 pm

אלי כהן כתב:אבל הרשב"א שבא אחריו, פרש יותר לפי הפשט, וז"ל (בשו"ת ח"ה סי' נד): "יהא שלמא רבה וכו', עד כאן עיקר הקדיש שתקנו הראשונים נ"נ, וכל זה בלשון ארמי...ומה שמוסיפין בכל מקום כפי רצונם, בין בלשון ארמי בין בלשון הקודש, באיזה לשון שליבם חפץ, אין הפסד בדבר".

כמובן הרשב"א לא דן בשאילה הנידונת כאן, ולא בא ליישבה.
ועדיין לא התיישב לי בדברי הרשב"א, וכי המוסיפים את ההוספות שבסוף הקדיש לא הבינו ארמית, ולא ידעו שביקשו כבר קודם לכן על השלום......

חיימקה
הודעות: 1300
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: הערה על נוסח הקדיש

הודעהעל ידי חיימקה » ג' פברואר 06, 2018 1:44 am

ב"ה מצאתי תירוץ נוסף בסידור עבו"י.
קבצים מצורפים
עבודת ישראל.pdf
(580.67 KiB) הורד 225 פעמים

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: הערה על נוסח הקדיש

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ג' פברואר 06, 2018 4:58 pm

חיימקה כתב:ב"ה מצאתי תירוץ נוסף בסידור עבו"י.


כתב שהוסיפו עושה שלום כדי לפסוע ג' פסיעות אחרי קדיש כמו בשמו"ע,
והדברים תמוהים, וכי הפסיעות תליא בעושה שלום, ואטו אי אפשר לפסוע ביהא שלמא.

חיימקה
הודעות: 1300
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: הערה על נוסח הקדיש

הודעהעל ידי חיימקה » ג' פברואר 06, 2018 8:54 pm

יהודי טבעי כתב:כתב שהוסיפו עושה שלום כדי לפסוע ג' פסיעות אחרי קדיש כמו בשמו"ע,
והדברים תמוהים, וכי הפסיעות תליא בעושה שלום, ואטו אי אפשר לפסוע ביהא שלמא.

ודאי שאפשר - רק היא גופא כוונתו שאין אנו יכולים לבדות דברים מדעתנו, ועניין הפסיעות נתקן על עושה שלום, והבו דלא לוסיף עלה.

שיף
הודעות: 2672
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: למי אומרים בסוף תפילת לחש אחר עושה שלום "ואמרו אמן"?

הודעהעל ידי שיף » ה' אוקטובר 08, 2020 3:09 pm

בברכה המשולשת כתב:עשה שלום במרומיו בין האש למים (שמים)

ואפ"ל גם על המלאכים שיש מהם מאש ויש מהם ממים ויש מאש וממים יחד כמבואר במדרש רבה שיה"ש פ"ג י"א עי"ש דלא מכבין זה את זה
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ה' אוקטובר 08, 2020 4:15 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.
סיבה: האשכולות מוזגו


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים