מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אבות אכלו בוסר - כששמרנות ורפורמה נפגשים

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

אבות אכלו בוסר - כששמרנות ורפורמה נפגשים

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' פברואר 20, 2016 8:55 pm

בא לידי תכלאל זה
שער.jpg
שער.jpg (164.61 KiB) נצפה 4654 פעמים

המחבר שואף לתת נוסח נקי מ"השפעות חיצוניות", כדרך שהתפללו אבותיו בנקודת זמן מסוימת.
מהרי"ץ (אבי הבלאדי) כמובן אינו רלוונטי עבורו, בשל עמדתו המקבלת פה ושם תוספות כאלה ואחרות, אבל מסתבר שגם בהשוואה לתכלאל של הדרדעים (שיח ירושלים) האיש הפליג. אם כי יש לקחת בחשבון שיתכן שהוא מעיז לכתוב את שאחרים ניסו להסתיר וד"ל.

הנה מה שצדה עיני מ'קופיא

א. אין מזמור לתודה.
ב. תהלה לדוד אינו מסתיים בפסוק ואנחנו,
ג. אין שירת הים (גם לא אחרי ישתבח...)
ד. אין קבלת שבת
ה. יוצר לשבת הוא יוצר רגיל של יום חול
ו. אין כל נדרי לפני ערבית יוה"כ.



בין הנימוקים אותו נותן המסדר להשמטת כל נדרי, הוא מביא נוסח אלטרנטיבי של אברהם גייגר ימ"ש. וכן מלמד זכות על האשכנזים שאומרים כל נדרי, שהם פשוט מחפשים להינות מאיזה קטע מוזיקלי משובח בתחילת היום הקדוש.
כל נדרי.jpg
כל נדרי.jpg (230.79 KiB) נצפה 4654 פעמים


אבל זה לא הכל. הסכיתו ושמעו:

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אבות אכלו בוסר - כששמרנות ורפורמה נפגשים

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' פברואר 20, 2016 9:05 pm

בין ברכות השחר אנו מוצאים ברכות אלו
השחר.jpg
השחר.jpg (50.38 KiB) נצפה 4636 פעמים

עיון חטוף מלמד שהם באות להחליף את: שלא עשני אשה/שלא עשני עבד.

ובכן מבטן מי יצאו (שתי) ברכות אלו? אולי ר' נתנאל פיומי בעל גן השכלים ? או ר' נתנאל בר ישעיה בעל מאור האפילה? ואולי ר' סעדיה אלדמארי בעל מדרש הביאור?

מסתבר שלא
רבני אמריקה.jpeg
רבני אמריקה.jpeg (189.82 KiB) נצפה 4636 פעמים

הבטחתי
הודעות: 1036
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: אבות אכלו בוסר - כששמרנות ורפורמה נפגשים

הודעהעל ידי הבטחתי » ש' פברואר 20, 2016 9:08 pm

בסוף הוא כותב 'ואולם נוסח זה שנכתב עפ"י כתבי יד עתיקים'
כנראה, שכוונתו לכת"י עתיק של גייגר.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אבות אכלו בוסר - כששמרנות ורפורמה נפגשים

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' פברואר 20, 2016 9:10 pm

מקופיא זה מצחיק, שמרנות קיצונית מחד, וקליטת נוסחאות רפורמיות מאידך. אפשר לפתור את הפרודקס הזה בכך שהתכלאל המקוצר משקף את רצונו של מסדרו, להזדרז לאכילת הכובאנה והסלוף, ההריסה והמטיט. אבל נראה יותר שזו התוצאה של התנערות ממסורת, אם מואסים במה שהוסיפו אבותינו, לא מואסים במה ששינו מתקנינו...
מעניין, אם הסידור הזה עורר איזה פולמוס פנים תימני.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אבות אכלו בוסר - כששמרנות ורפורמה נפגשים

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' פברואר 20, 2016 9:16 pm

רפואה.jpg
רפואה.jpg (111.29 KiB) נצפה 4613 פעמים

נוסח זה של רופא חולים, שמצא המחבר בירושלמי, הוא לדעתו הגון יותר כי הבורא מרפא את כל חוליו ולא רק היהודים. כך בהקדמה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אבות אכלו בוסר - כששמרנות ורפורמה נפגשים

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' פברואר 20, 2016 9:18 pm

הבטחתי כתב:בסוף הוא כותב 'ואולם נוסח זה שנכתב עפ"י כתבי יד עתיקים'
כנראה, שכוונתו לכת"י עתיק של גייגר.

ראוי לציין שהציטוט הזה, הכולל הסתמכות על "כנסת הרבנים" הוא מתוך אגרת של מר אביו ר' צדוק יצהרי המכונה שם הצי"ץ.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אבות אכלו בוסר - כששמרנות ורפורמה נפגשים

הודעהעל ידי ברזילי » ש' פברואר 20, 2016 9:55 pm

הבטחתי כתב:בסוף הוא כותב 'ואולם נוסח זה שנכתב עפ"י כתבי יד עתיקים'
כנראה, שכוונתו לכת"י עתיק של גייגר.
ראה גברא, מחקרים בסידורי תימן - הנוסח שעשאני יהודי מצוי בתכלאלים מלפני 400 שנה (ונדחה לחלוטין מפני מהרי"ץ)

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אבות אכלו בוסר - כששמרנות ורפורמה נפגשים

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' פברואר 20, 2016 10:17 pm

ברזילי כתב:
הבטחתי כתב:בסוף הוא כותב 'ואולם נוסח זה שנכתב עפ"י כתבי יד עתיקים'
כנראה, שכוונתו לכת"י עתיק של גייגר.
ראה גברא, מחקרים בסידורי תימן - הנוסח שעשאני יהודי מצוי בתכלאלים מלפני 400 שנה (ונדחה לחלוטין מפני מהרי"ץ)

הנוסח שעשני ישראל ידוע והוא לא הנושא כאן, הענין הם שתי הברכות הראשונות, להם מביא המחבר אסמכתא מכנסת הרבנים ושוב כותב שהנוסח שלו טוב יותר שהוא מקויים מתכלאלים עתיקים. והשאלה על איזה תכלאלים הוא מדבר בעינה עומדת.

שבילי דנהרדעא
הודעות: 479
הצטרף: ג' פברואר 09, 2016 9:02 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תותבב"א

Re: אבות אכלו בוסר - כששמרנות ורפורמה נפגשים

הודעהעל ידי שבילי דנהרדעא » ש' פברואר 20, 2016 10:47 pm

גייגר? מי זה?

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: אבות אכלו בוסר - כששמרנות ורפורמה נפגשים

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ש' פברואר 20, 2016 10:50 pm

שוב מתברר, שהכלל הידוע הופך למוכח -
'קיצוניות', בכל נושא, ואפילו ב'שמרנות', הרסנית.

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: אבות אכלו בוסר - כששמרנות ורפורמה נפגשים

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ש' פברואר 20, 2016 11:00 pm

שבילי דנהרדעא כתב:גייגר? מי זה?

תעשה בבקשה חיפוש באוצר החכמה.
עם 'שר"י' ובלי יצא אותו מספר תוצאות.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אבות אכלו בוסר - כששמרנות ורפורמה נפגשים

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' פברואר 20, 2016 11:04 pm

הציטוט של גייגר וכנסת הרבנים בשלל הנימוקים והאסמכתאות, מזכיר את מכתבו של אבי אבות הדרדעים ר' יחיא אלקאפח, אשר תכנו, מה לכם כי תלינו עלי ביחסי אל הזוהר, והלא כבר כתבו כן כמה חכמים רשומים, ומונה בהם את גרץ ועוד כמה צדיקים.
---
סיפר לי ידיד סוחר ספרים המתמחה בספרים לבני תימן, כי אסיר אחד תימני המרצה שנים רבות בבית האסורים (סרבן גט...?) התקשר אליו וביקש במפגיע שידאג להמציא לו תכלאל זה דייקא. קשה לי לבטא במלים אבל בעיני היה זה מצחיק מאד...

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: אבות אכלו בוסר - כששמרנות ורפורמה נפגשים

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ש' פברואר 20, 2016 11:29 pm

איש_ספר כתב:הציטוט של גייגר וכנסת הרבנים בשלל הנימוקים והאסמכתאות, מזכיר את מכתבו של אבי אבות הדרדעים ר' יחיא אלקאפח, אשר תכנו, מה לכם כי תלינו עלי ביחסי אל הזוהר, והלא כבר כתבו כן כמה חכמים רשומים, ומונה בהם את גרץ ועוד כמה צדיקים.

סתם בשביל האקדמיה: ממה זה נובע, מתמימות [שנשתבחו בה יושבי ארץ תימן] או מהזדהות עם הרפורמים?

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אבות אכלו בוסר - כששמרנות ורפורמה נפגשים

הודעהעל ידי משולש » א' פברואר 21, 2016 11:14 pm

ראיתי פעם באוצר ספר שמתאר את ה"קידמה" וההשכלה אצל הדרדעים בתימן, ומשווה אותם (לשבח, מנקודת ראייתו) לתנועת הרפורמה בגרמניה.

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: אבות אכלו בוסר - כששמרנות ורפורמה נפגשים

הודעהעל ידי יתר10 » ב' פברואר 22, 2016 9:57 am

איש_ספר כתב:ג. אין שירת הים (גם לא אחרי ישתבח...)

לא אמרו בתימן שירת הים? בדיוק ראיתי בשיר שבח שנכתב לכבוד נגיד ארץ תימן במאה ה-12 כינוי על עמ"י "ההוגים אז ישיר"

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אבות אכלו בוסר - כששמרנות ורפורמה נפגשים

הודעהעל ידי משולש » ב' פברואר 22, 2016 9:53 pm

מסתמא עד היום התימנים המקוריים אומרים בת"ב האזינו במקום שירת הים.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: אבות אכלו בוסר - כששמרנות ורפורמה נפגשים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' פברואר 23, 2016 4:50 am

משולש כתב:מסתמא עד היום התימנים המקוריים אומרים בת"ב האזינו במקום שירת הים.

ת"ב דייקא? ומדוע?

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אבות אכלו בוסר - כששמרנות ורפורמה נפגשים

הודעהעל ידי משולש » ד' פברואר 24, 2016 9:43 pm

לעומקו של דבר כתב:
משולש כתב:מסתמא עד היום התימנים המקוריים אומרים בת"ב האזינו במקום שירת הים.

ת"ב דייקא? ומדוע?

זכור לי במעורפל כמנהג ספרדי עתיק שבטל אצל הספרדים ונשאר אצל התימנים.
במקום שירת הים שמביעה שמחה, אומרים פרשת האזינו שהיא תוכחות.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 98 אורחים