הסידור האופטימלי

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
תוכי מדבר
הודעות: 61
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2016 10:36 pm

הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי תוכי מדבר » א' אוגוסט 21, 2016 10:00 am

שלום חברים!

אנחנו באמצע עריכת סידור תפלה [אשכנז] ורוצים בעזה"י שיהי' הסידור האופטמלי. ואנחנו מעונינים לשמוע מאנשים שונים את דעותיהם מה היו רוצים שיהיה בסידור הכי מעולה שיכול להיות.

בינתיים הנה מקצת ממעלות שיכנסו בסדור שלנו בעז"ה

1. נוסח אשכנז נקי ללא כל (התקונים) [קלקולים] של רז"ה או יצחק סטונוב וכיוצא בהן.

2. סימון שווא נע ונח

3. החזרת סימן הרפה מעל אות רפויה.

4. סימון מלרע ומלעיל וכל המתגים כדין.

5. סימן דגש קל ודגש חזק.

6. מקור כל תפלה ומי מתקנה ולמה היא נאמרת.

7. כוונת השמות.

8. פירושים קצרים על עיקר כוונות הפשטיות.

9. חזרת הש"ץ כתפלת החזן בקול כמו בימים נוראים עם כוונת האמן בכל ברכה.

10. הלכות נחוצות ע"פ דרך חיים והמשנה ברורה

11. חילוק כל התפלות לחתיכות של ג' וד' מילים ע"פ עצת בעל יסוד ושורש העבודה.

12. כוונות הפשטיות *לפני* אמרית המילים ע"פ עצת החפץ חיים [הזכירו את זה למטה]

11. לפני כל כל תפלה איזה ידיעיה מרעישה עולמות על עניניו שהוי חידוש לרוב העולם [עיין הקדמת סידור שיח יצחק בהק' בשם רבי ישראל סלאנטר זצ"ל]

12. אותיות גדולות מאירות עינים. הפונט ???? איה כמה אני מחפש את הווילנא המקורי שתומך גם בטעמים!!!!

13. נא למלאות

14. נא למלאות......

ועוד?

מה דעתכם מה אפשר להוסיף?

התוכי המדבר
נערך לאחרונה על ידי תוכי מדבר ב ו' אוגוסט 26, 2016 4:33 pm, נערך 4 פעמים בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 1163
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: הסידור האופטמלי

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » א' אוגוסט 21, 2016 10:08 am

על פי מה קבעת את הנוסח? הרוקח, מחזור ויטרי וכו'?

איתן
הודעות: 586
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי איתן » א' אוגוסט 21, 2016 10:11 am

פסקי הלכה מפורטים כמו בסידור תפילת יוסף. לענ"ד זה חובה.
כמובן צריך להשקיע הרבה במפתחות, עיצוב והדפסה מהודרת - אחרת ספר כזה לא יצליח.

אני אישית הייתי מוסיף קצת על השתלשלות הנוסח ומקורות התפילות כמו בסידור אזור אליהו, אך זה יכביד על הסידור ועל המתפלל הפשוט. אז ממליץ שלא להוסיף, משום שזה כלל לא שווה לכל נפש.
כן הייתי מוסיף הסברים פשטניים קצרים. אך לא נראה לי שזה מלאכה פשוטה, ושהאנשים שונים יסכימו על הפירוש הראוי.

תוכי מדבר
הודעות: 61
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2016 10:36 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי תוכי מדבר » א' אוגוסט 21, 2016 1:57 pm

על פי מה קבעת את הנוסח? הרוקח, מחזור ויטרי וכו'?


הפנים הגאון הגדול רבי שבתי בן ר' יצחק סופר זצוק"ל

הגר"א ועוד קצת גדולי ישראל כמו המלבי"ם ומשנה ברורה בצד...

יהודה בן יעקב
הודעות: 708
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' אוגוסט 21, 2016 2:24 pm

תוכי מדבר כתב:1. נוסח אשכנז נקי ללא כל (התקונים) [קלקולים] של רז"ה או יצחק סטונוב וכיוצא בהן.

לענ"ד הדפסת סידור עם שינויים גדולים יהפוך את הסידור לסידור של חסידות מסויימת בנוסח אשכנז, כדוגמת סידור "אזור אליהו" שאינו שימושי ליהודי המצוי והרגיל אלא לחסידי "הגר"א מווילנא", שכידוע חסידותו [שהקימו שלא ברצונו] מאד התפשטה בדור האחרון.

כמובן שיהיו רבים שחולקים עלי, אך כפי שכבר שאלו כאן האם הנוסח הוא של הרוקח או מחזור ויטרי??

וכבר שמעתי א' מתפלל לפני העמוד בנוסח שאינו כפי נוסח אשכנז המצוי [על אף שמתכוין להצניע מעשיו, אך מתוך ההרגל טעה ולא קרא בתוך הסידור הרגיל המונח לפניו], וכששאלתיו מנין המקור לנוסח זה השיב לי שכן הוא בחזור ויטרי, אך כששאלתיו שהרי יש שם עוד הרבה שינויים והאם כל תפילתו הוא ע"פ מחזור ויטרי, השיב לי "זה מאד מסתדר לי הנוסח הזה". הוי אומר שהוא המאן דאמר והכל תלוי בשיקול דעתו הרמה.
וכבר ידוע שכן הוא מהלך מחשבותם של "חסידי הגר"א" למיניהם, אלא שתולים עצמם באילן גדול.

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' אוגוסט 21, 2016 4:56 pm

יש אשכול במטפחת ספרים על סידורים, קח משם דברי חפץ בכל זה.

עושה חדשות
הודעות: 6848
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 21, 2016 6:28 pm

אולי כדאי להניח בסוף כמה עשרות עמודים של מאמרים קצרים (חצאי עמוד בערך) בענינים הנוגעים לסידור, (ליקוטים וחידושים, טעם הילכתי לאמירה פלונית, גלגולה של נוסחה אלמונית, מאמרי התעוררות שאינם ידועים, וכיו"ב). התפילה מתארכת לעיתים, והעיסוק עם דפי הסידור תמיד יהיה טוב יותר מרפרוף בעלונים.

המעיין
הודעות: 1138
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי המעיין » א' אוגוסט 21, 2016 6:39 pm

יהודה בן יעקב כתב:
תוכי מדבר כתב:1. נוסח אשכנז נקי ללא כל (התקונים) [קלקולים] של רז"ה או יצחק סטונוב וכיוצא בהן.

לענ"ד הדפסת סידור עם שינויים גדולים יהפוך את הסידור לסידור של חסידות מסויימת בנוסח אשכנז, כדוגמת סידור "אזור אליהו" שאינו שימושי ליהודי המצוי והרגיל אלא לחסידי "הגר"א מווילנא", שכידוע חסידותו [שהקימו שלא ברצונו] מאד התפשטה בדור האחרון.

כמובן שיהיו רבים שחולקים עלי, אך כפי שכבר שאלו כאן האם הנוסח הוא של הרוקח או מחזור ויטרי??

וכבר שמעתי א' מתפלל לפני העמוד בנוסח שאינו כפי נוסח אשכנז המצוי [על אף שמתכוין להצניע מעשיו, אך מתוך ההרגל טעה ולא קרא בתוך הסידור הרגיל המונח לפניו], וכששאלתיו מנין המקור לנוסח זה השיב לי שכן הוא בחזור ויטרי, אך כששאלתיו שהרי יש שם עוד הרבה שינויים והאם כל תפילתו הוא ע"פ מחזור ויטרי, השיב לי "זה מאד מסתדר לי הנוסח הזה". הוי אומר שהוא המאן דאמר והכל תלוי בשיקול דעתו הרמה.
וכבר ידוע שכן הוא מהלך מחשבותם של "חסידי הגר"א" למיניהם, אלא שתולים עצמם באילן גדול.


זו דרכם כסל למו של "חסידי הגר"א" להבדיל מדעת החכמים הרגילים מתפללי אשכנז המקפידים על שיקול דעתו הרמה של הרב מו"ל תפילת כל פה או של הבחור הזעצער מק"ק וורשא.

חושיאל
הודעות: 58
הצטרף: א' אפריל 10, 2016 1:35 am

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי חושיאל » א' אוגוסט 21, 2016 6:51 pm

אולי הגיע זמן להביא ספירת העומר אחר מעריב של שבת. יש דברים שהם ברי מזל ומדפיסים אותם בסידורים בכל מקום גם כשאין בזה תועלת גדולה, כגון מזמור לתודה שמדפיסים אותו בפד"ז של שבת עבור הושענא רבא שזה יום אחד בשנה וגם אז אין בו ריווח גדול מאחר שבין כך מתחילים בברכות ואין בעיה לעבור לפס"ד של שבת ויו"ט רק אחר מזמור לתודה, ואילו ספירת העומר הנוגע לז' שבתות בשנה צריכים תמיד לעבור למעריב של חול עבורו.

מעט דבש
הודעות: 2737
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי מעט דבש » א' אוגוסט 21, 2016 8:09 pm

ואולי הגיע גם הזמן, לסדר את סליחות בה"ב ותעניות בצורה רצופה, בלי שיצטרך המתפלל לדלג הלוך ושוב? סה"כ מדובר בעוד כמה דפים לסידור.

חושיאל
הודעות: 58
הצטרף: א' אפריל 10, 2016 1:35 am

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי חושיאל » א' אוגוסט 21, 2016 8:31 pm

מעט דבש כתב:ואולי הגיע גם הזמן, לסדר את סליחות בה"ב ותעניות בצורה רצופה, בלי שיצטרך המתפלל לדלג הלוך ושוב? סה"כ מדובר בעוד כמה דפים לסידור.

נכון. גם יש להביא הסיום של כל בית בפזמון. בפרט אולי יחוס כו' שנתחלף בכל בית. עשו כל זה בסידור וילנא אבל דומני שזה יחודי לסידור וילנא. אין על זה זכות יוצרים.
נערך לאחרונה על ידי חושיאל ב א' אוגוסט 21, 2016 10:57 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כח הטענה
הודעות: 240
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 9:05 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי כח הטענה » א' אוגוסט 21, 2016 10:27 pm

תוכי מדבר כתב:שלום חברים!

אנחנו באמצע עריכת סידור תפלה [אשכנז] ורוצים בעזה"י שיהי' הסידור האופטמלי.
אין כזה דבר סידור אופטימלי משום שאין דעות בנ"א שוות.

שלמה בן חיים
הודעות: 527
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ב' אוגוסט 22, 2016 11:21 am

רצוי מאד לכתוב לפני כל תפלה מי היה מתקנה או מדוע היא נאמרת

עמקן
הודעות: 897
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי עמקן » ב' אוגוסט 22, 2016 11:36 am

אם זה נועד להיות סידור שמתפללין בו צריך ליתן לאפשרות זו עדיפות ראשונה. יש דברים קטנים המקשים על השתמשות בסידור, כגון הצורך לעבור לצד השני של הדף באמצע נפילת אפיים, קידוש או הושענות. אחר עימוד צריך לעבור על כל הסידור מתחילות ועד סופו ולדמיין שמתפללים בו עכשיו.

פלגינן
הודעות: 2419
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי פלגינן » ב' אוגוסט 22, 2016 12:03 pm

עמקן כתב:...הצורך לעבור לצד השני של הדף באמצע נפילת אפיים, קידוש או הושענות...

או פרשת ציצית בשחרית... [מניסיון ב'אשכול']. אכן חשוב מאוד.

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ד' אוגוסט 24, 2016 1:25 am

אני הייתי מוסיף את התפילות בסוף התפילה פרשת המן וכו.
בעיקר משום מה אני לא רואה זאת בסידור אשכנז
זה עניין של הטבת חלום בברכת כהנים שנמצא בחלק
מסידורי הספרדים.
כמו"כ צריך להגדיר למי מייעד הסידור לעמך\ וללמדנים \לחוקרים\קבלסטים\
אנשי הגר"א וכו
סידור וילנא למשל נראה סידור מושקע, אם כי הפנוטים שם הרבה פעמים
קטנים ביותר.

ישורון250
הודעות: 47
הצטרף: ד' דצמבר 02, 2015 11:46 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי ישורון250 » ד' אוגוסט 24, 2016 2:27 am

בבקשה לא לשכוח ולצרף "תיקון חצות" כי ראיתי שיש סידורים שנשמט ד"ז ופלא.

יאיר
הודעות: 9513
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוגוסט 24, 2016 3:02 am

כמובן לכתוב, מתי יש לעמוד, לישב ושאר דברים.

חיימקה
הודעות: 767
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי חיימקה » ד' אוגוסט 24, 2016 3:12 am

לפני כל ברכה התבוננות בברכה ועל מה הוא הולך לברך, כדברי הח"ח בהשמטה לשמיה"ל. [הודפס בכל כתבי ח"ח השלם סוף כרך ב']

במסתרים
הודעות: 228
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי במסתרים » ד' אוגוסט 24, 2016 3:20 am

תוכי מדבר כתב:3. החזרת סימן הרפה מעל אות רפויה.



האם יש מעלה בזה היום

קו ירוק
הודעות: 2876
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' אוגוסט 24, 2016 11:34 am

לתת לידידים בעלי חוש ביקורת את מהדורת הטיוטה, כדי לקבל דעה, בענין העיצוב, העימוד, רהיטות ההלכות וכיו"ב

ארזי ביתר
הודעות: 1968
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ד' אוגוסט 24, 2016 6:55 pm

אגב אורחא, אכתוב בזאת כמה מילים אודות 'נוסח אשכנז' ו'נוסח ספרד' הנפוצים כיום.

שני הנוסחאות המרכזיות הללו, בצורתן הנפוצה ביותר, תוקנו ע"י אשכול, באופן שרירותי ומוזר ביותר. בנוסח אשכנז, הוכנסו שינויים רבים, ונוסח ספרד נוצר על ידיהם!

ומדברים אלו נמצינו למדים, את היחס לנוסחאות, ואת עדיפות הנוסחאות הישנות והמקוריות.

תבא
הודעות: 150
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי תבא » ד' אוגוסט 24, 2016 8:43 pm

זהירות בבחירת הפונט.
לא לבחור פונט 'מיוחד', אלא מהפשוטים כמו פרנקריהל.
ספרים רבים שנערכו בעבודה קשה ומייגעת לא 'נכנסו' בגלל בחירה גרועה של פונט,
ועל אחת כמה וכמה חשיבות הענין בסידור.

תבא
הודעות: 150
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי תבא » ד' אוגוסט 24, 2016 8:46 pm

חוקרנוביץ כתב:סידור וילנא למשל נראה סידור מושקע, אם כי הפנוטים שם הרבה פעמים
קטנים ביותר.

חסרה שם הפרדה בין המאמרים המחקריים שמתאים להם הכתב הקטן, להנחיות המעשיות- שהיו צריכות להיות בכתב גדול יותר.

עמקן
הודעות: 897
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי עמקן » ד' אוגוסט 24, 2016 9:08 pm

תבא כתב:זהירות בבחירת הפונט.
לא לבחור פונט 'מיוחד', אלא מהפשוטים כמו פרנקריהל.

לדעתי פרנקריהל אינו ראוי לספרי קודש בדיוק מאותו טעם שהציונים הקפידו להשתמש בו. ועי' בהאתר של הספרייה הלאומית גופן חדש ליהודי החדש רק באופן הפוך.

פלגינן
הודעות: 2419
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי פלגינן » ד' אוגוסט 24, 2016 9:17 pm

עמקן כתב:
תבא כתב:זהירות בבחירת הפונט.
לא לבחור פונט 'מיוחד', אלא מהפשוטים כמו פרנקריהל.

לדעתי פרנקריהל אינו ראוי לספרי קודש בדיוק מאותו טעם שהציונים הקפידו להשתמש בו. ועי' בהאתר של הספרייה הלאומית גופן חדש ליהודי החדש רק באופן הפוך.

בשטח צריך מה שנוח ובריא לעין, ולא עפ"י סיבות מיסטיות שאין להן כבר זכר.
אולי כבודו יאגוד ספרים בצורת מגילות ולא כקונטרסים, כי את השיטה הזו המציאו הערבים [מִצחף].

עמקן
הודעות: 897
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי עמקן » ד' אוגוסט 24, 2016 9:29 pm

פלגינן כתב:בשטח צריך מה שנוח ובריא לעין, ולא עפ"י סיבות מיסטיות שאין להן כבר זכר.
אולי כבודו יאגוד ספרים בצורת מגילות ולא כקונטרסים, כי את השיטה הזו המציאו הערבים [מִצחף].

פעם עשו טליתים עם קוים כחולים, והוזכר זה בפרי מגדים, אבל היום אף אחד לא יעשה זה מאחר שנעשה מחוקת ה... ספר כרוך אין לו שום משמעות ואין ענין להקפיד שלא להשתמש בו כמו שאין ענין לרכוב על חמור דוקא במקום רכב חדיש. אבל בזה שנתאמץ ע"י הצינוים בדוקא כדי שיעניק לדפוס העברי אווירה אחרת מאווירת בית המדרש ששידרו הגופנים הקיימים, היה ראוי למי שכן רוצה אווירת בית המדרש שלא להשתמש בו.
לא חסר פונטים טובים זולתם. הייתי מציעה איזה צורה של וילנא. מכל הסידורים אני אוהב הפונט של סידור וילנא ביותר. [במהדורתו השנייה. מהדורה הראשונה אינו נוח לי להתפלל ממנו, לא ידוע לי אם הם שינו הפונט או דבר אחר הגורם לזה.] דומני שהם עיצבו פונט מיוחד עבור הסידור, אבל באופן עקרוני זה וילנא.

תבא
הודעות: 150
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי תבא » ד' אוגוסט 24, 2016 10:13 pm

.
נערך לאחרונה על ידי תבא ב ד' אוגוסט 24, 2016 10:14 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תבא
הודעות: 150
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי תבא » ד' אוגוסט 24, 2016 10:14 pm

עמקן כתב:
תבא כתב:זהירות בבחירת הפונט.
לא לבחור פונט 'מיוחד', אלא מהפשוטים כמו פרנקריהל.

לדעתי פרנקריהל אינו ראוי לספרי קודש בדיוק מאותו טעם שהציונים הקפידו להשתמש בו. ועי' בהאתר של הספרייה הלאומית גופן חדש ליהודי החדש רק באופן הפוך.

בלי סוף ספרי קודש בדור האחרון מעוצבים בפרנקריהל (מאז שהפסיקו להשתמש ברש"י),
ואם לא תשתמש בו תצטרך ללמוד רק מתוך מחשב...

תוכי מדבר
הודעות: 61
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2016 10:36 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי תוכי מדבר » ד' אוגוסט 24, 2016 10:14 pm

ממה שנאמר שם:
העיצוב של רפאל פרנק ובית יציקת האותיות ריהל זכה להצלחה בבתי הדפוס ברחבי העולם, ואומץ על ידי התנועה הציונית כאות עברית חדשה וחסרת היסטוריה.


אוי ווי - פרינקריהל הוא פונט של הציונים!????

כל דבר שהם נוגעים בו הוא טמא ומטמא - מרשעים יצא רשע והיוצא מן הטמא הרי הוא טמא. ומאחרי שהוצאתי ספרים ומאמרים לעשרות בשימוש בפונט הזה אני ממש באבל. לא יודע מה לעשות עם עצמי.

גאון גדול (דוקא חסידי) אמר שאם הציונים יחקקו חוק להניח תפילין הוא יפסיק... (ידוע דברי הגר"א ז"ל בביאורו על קישוט בית הכנסת בענפי אילן בשבועות) אני חושב שיש מצוה לא לפרסם את הלינק לספריה על פונט "חדש" שלפחות מוטב שיהיו שוגגין....

שבור ורצוץ מבשורה זו...

נ.ב. אני מתחיל לדאוג על עוד פונטים. איזה מהפונטים שלנו הם אכן יהודים אוטנטים ולא של מינים וכופרים?
נערך לאחרונה על ידי תוכי מדבר ב ד' אוגוסט 24, 2016 10:22 pm, נערך 4 פעמים בסך הכל.

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ד' אוגוסט 24, 2016 10:18 pm

יש בחור מוכשר ביותר בשם איתמר נתן ,יש לו פונטים מקורים בלעדיים שלו.כדאי להתעניין.
נערך לאחרונה על ידי חוקר ודורש ב ה' אוגוסט 25, 2016 5:13 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תוכי מדבר
הודעות: 61
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2016 10:36 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי תוכי מדבר » ד' אוגוסט 24, 2016 10:21 pm

היכן להתעניין?

תבא
הודעות: 150
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי תבא » ד' אוגוסט 24, 2016 10:22 pm

תוכי מדבר כתב:9. חזרת הש"ץ כתפלת החזן בקול כמו בימים נוראים עם כוונת האמן בכל ברכה.


הדפסה כפולה של כל שמונה עשרה, כמו במחזור?

תבא
הודעות: 150
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי תבא » ד' אוגוסט 24, 2016 10:22 pm

תוכי מדבר כתב:ממה שנאמר שם:
העיצוב של רפאל פרנק ובית יציקת האותיות ריהל זכה להצלחה בבתי הדפוס ברחבי העולם, ואומץ על ידי התנועה הציונית כאות עברית חדשה וחסרת היסטוריה.


אוי ווי - פרינקריהל הוא פונט של הציונים!????

כל דבר שהם נוגעים בו הוא טמא ומטמא - מרשעים יצא רשע והיוצא מן הטמא הרי הוא טמא. ומאחרי שהוצאתי ספרים ומאמרים לעשרות בשימוש בפונט הזה אני ממש באבל. לא יודע מה לעשות עם עצמי.

גאון גדול (דוקא חסידי) אמר שאם הציונים יחקקו חוק להניח תפילין הוא יפסיק... (ידוע דברי הגר"א ז"ל) בביאורו על קישוט בית הכנסת בענפי אילו בשבועות) אני חושב שיש מצוה לא לפרסם את הלינק לספריה על פונט ידש שלפחות מוטב שיהיו שוגגין....

שבור ורצוץ מבשורה זו...

נ.ב. אני מתחיל לדאוג על עוד פונטים. איזה מהפונטים שלנו הם אכן יהודים אוטנטים ולא של מינים וכופרים?


יש חששות חמורים על הפונט שכתבת הודעה זו...

תבא
הודעות: 150
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי תבא » ד' אוגוסט 24, 2016 10:24 pm

.
נערך לאחרונה על ידי תבא ב ד' אוגוסט 24, 2016 10:24 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תוכי מדבר
הודעות: 61
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2016 10:36 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי תוכי מדבר » ד' אוגוסט 24, 2016 10:24 pm

הדפסה כפולה של כל שמונה עשרה, כמו במחזור?


כן עם כוונת האמנים ועוד כוונות פשטיות לחזרת הש"ץ...

תבא
הודעות: 150
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי תבא » ד' אוגוסט 24, 2016 10:27 pm

תוכי מדבר כתב:
הדפסה כפולה של כל שמונה עשרה, כמו במחזור?


כן עם כוונת האמנים ועוד כוונות פשטיות לחזרת הש"ץ...

יגרום לתוספת משמעותית של דפים, ויהיה כבד כמו וילנא.

גימפעל
הודעות: 2354
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי גימפעל » ו' אוגוסט 26, 2016 1:40 pm

אגב העיסוק בפונטים מצאתי מקום לשאול,
מהו כוונת המספר על אל"ף בי"ת מופשט ?
ללא שם.jpg
ללא שם.jpg (72.55 KiB) נצפה 3781 פעמים

עמקן
הודעות: 897
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי עמקן » ו' אוגוסט 26, 2016 2:11 pm

באידיש משתמשים באותיות במקום נקודות, כגון א' לקמץ או פתח [פעמים בנוסף לנוקה מתחתיו] או ע' במקום סגל. הם הסירו כל זה.
זה ניכר במיוחד בשמות שאפשר לראות איות הישן לאומת החדש. כגון: מיללער/מילר, קאפלאן/קפלן, פראנקעל/פרנקל, קויפמאן/קופמן. וכהנה וכהנה.

תבא
הודעות: 150
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: הסידור האופטימלי

הודעהעל ידי תבא » ו' אוגוסט 26, 2016 3:19 pm

תוכי מדבר כתב:
6. מקור כל תפלה ומי מתקנה ולמה היא נאמרת.

7. כוונת השמות.

8. פירושים קצרים על עיקר כוונות הפשטיות.

9. חזרת הש"ץ כתפלת החזן בקול כמו בימים נוראים עם כוונת האמן בכל ברכה.

10. הלכות נחוצות ע"פ דרך חיים והמשנה ברורה


כדאי לעיין בסידור המפורש של ויינגרטן.
חלק ממעלות אלו יש שם.
אני מתכוין ביחס לסעיפים 6, 8, וכן כוונת האמנים. והוא עיצב אותן בצורה מאד נוחה למתפלל (ראיתי במהדורה ליום חול תשע"ה),
כמובן הסידור שלו נראה עמוס יותר בגלל הפירושים ובפרט ההערות (אבל זה יעודו ומעלתו).


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הכתב והמכתב, ליטוואק פון בודאפעסט ו־ 5 אורחים