מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יעלה ויבוא וכו' והראינו בנחמת ציון

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

יעלה ויבוא וכו' והראינו בנחמת ציון

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 09, 2016 12:45 am

שמעתי להעיר, לגבי שבת ר"ח כשמוסיפים בברכת המזון "רצה והחליצנו" ואח"כ יעלה ויבוא,
דהנה בסיום רצה וכו' אמרי' והראינו בנחמת ציון וכו', ולכאו' אי"ז בקשה ששייכת לשבת, אלא נקבעה כאן כדי לסיים מעין החתימה, (ובפרט להנוסח שחותמים מנחן ציון ובונה י-ם), וא"כ מן הראוי לומר "רצה והחליצנו ... ביום מנוחתינו. או"א יעלה ויבוא ... חנון ורחום אתה. והראינו ה"א בנחמת ציון ... ובעל הנחמות. ובנה ירושלים".
ושמעתי על ג"א שליט"א שהעיר כן, ונוהג כך למעשה!
אמנם לענ"ד זה מסוג הדברים הטעונים בדיקה, מכמה פנים. שמא חו"ר ביהמ"ד דכאן יקדמוני בזה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15517
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: יעלה ויבוא וכו' והראינו בנחמת ציון

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' ספטמבר 09, 2016 1:00 am

אזור.PDF
(156.28 KiB) הורד 243 פעמים
בד קודש.PDF
(231.67 KiB) הורד 258 פעמים

מבקש לדעת
הודעות: 363
הצטרף: ה' ספטמבר 15, 2011 4:46 am

Re: יעלה ויבוא וכו' והראינו בנחמת ציון

הודעהעל ידי מבקש לדעת » ו' ספטמבר 09, 2016 1:06 am

בס"ד
מענין לענין.
ישנו מנהג כיום, שכאשר החזן אומר 'זכרנו... בו לטובה' הציבור עונה: אמן. ופקדנו... אמן.
אאל"ט לא כתוב דבר זה באף מקום, והתחיל מנהג זה בשנות ילדותנו בלבד.
יתקנו אותי הת"ח אא"ט.

ברזלים
הודעות: 563
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 3:11 am

Re: יעלה ויבוא וכו' והראינו בנחמת ציון

הודעהעל ידי ברזלים » ו' ספטמבר 09, 2016 1:38 am

כבר מובא בפרמ"ג סימן תכ"ב מ"ז אות ד, ודן בזה גם בספר שבלי הלקט סי' כ"ג
קבצים מצורפים
seferid_1086_page_88.pdf
(95.01 KiB) הורד 212 פעמים

מבקש לדעת
הודעות: 363
הצטרף: ה' ספטמבר 15, 2011 4:46 am

Re: יעלה ויבוא וכו' והראינו בנחמת ציון

הודעהעל ידי מבקש לדעת » ו' ספטמבר 09, 2016 9:28 am

בס"ד'
יישר כח. טעיתי, תודה על העמדה על הטעות.

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יעלה ויבוא וכו' והראינו בנחמת ציון

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 09, 2016 9:43 am

כעת אני מבחין שכנראה יש קשר בין בקשת הנחמה לשבת, כי הר"י בר יקר מביא נוסח שבשבת לא אומרים רחם וכו' אלא נחמינו בציון וכו', ודו"ק.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: יעלה ויבוא וכו' והראינו בנחמת ציון

הודעהעל ידי משולש » א' ספטמבר 11, 2016 2:32 pm

אגב, הנוסח האמיתי "בנחמות ציון עירך" איני זוכר מי חידש לומר לשון יחיד.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יעלה ויבוא וכו' והראינו בנחמת ציון

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ספטמבר 11, 2016 5:49 pm

סטאנוב

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יעלה ויבוא וכו' והראינו בנחמת ציון

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוקטובר 04, 2019 2:01 pm

אגב,

רַחֵם יְיָ אֱלֹהֵינוּ עַל יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ, וְעַל יְרוּשָׁלַיִם עִירֶךָ, וְעַל צִיּוֹן מִשְׁכַּן כְּבוֹדֶךָ, וְעַל מַלְכוּת בֵּית דָּוִד מְשִׁיחֶךָ, וְעַל הַבַּיִת הַגָדוֹל וְהַקָדוֹשׁ שֶׁנִּקְרָא שִׁמְךָ עָלָיו. אֱלֹהֵינוּ, אָבִינוּ, רְעֵנוּ, זוּנֵנוּ, פַרְנְסֵנוּ וְכַלְכְּלֵנוּ וְהַרְוִיחֵנוּ, וְהַרְוַח לָנוּ יְיָ אֱלֹהֵינוּ מְהֵרָה מִכָּל צָרוֹתֵינוּ. וְנָא אַל תַּצְרִיכֵנוּ יְיָ אֱלֹהֵינוּ, לֹא לִידֵי מַתְּנַת בָּשָׂר וָדָם וְלֹא לִידֵי הַלְוָאָתָם, כִּי אִם לְיָדְךָ הַמְּלֵאָה הַפְּתוּחָה הַקְּדוֹשָׁה וְהָרְחָבָה, שֶׁלֹא נֵבוֹשׁ וְלֹא נִכָּלֵם לְעוֹלָם וָעֶד. וּבְנֵה יְרוּשָׁלַיִם עִיר הַקֹּדֶשׁ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ. בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ, בּוֹנֵה בְרַחֲמָיו יְרוּשָׁלַיִם. אָמֵן.

האם כתוב בזה ביאור מה השייכות של הקטע האמצעי (דהיינו התפילה על הפרנסה) לברכת בונה ירושלים?

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: יעלה ויבוא וכו' והראינו בנחמת ציון

הודעהעל ידי סעדיה » ו' אוקטובר 04, 2019 2:56 pm

עושה חדשות כתב:אגב,

רַחֵם יְיָ אֱלֹהֵינוּ עַל יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ, וְעַל יְרוּשָׁלַיִם עִירֶךָ, וְעַל צִיּוֹן מִשְׁכַּן כְּבוֹדֶךָ, וְעַל מַלְכוּת בֵּית דָּוִד מְשִׁיחֶךָ, וְעַל הַבַּיִת הַגָדוֹל וְהַקָדוֹשׁ שֶׁנִּקְרָא שִׁמְךָ עָלָיו. אֱלֹהֵינוּ, אָבִינוּ, רְעֵנוּ, זוּנֵנוּ, פַרְנְסֵנוּ וְכַלְכְּלֵנוּ וְהַרְוִיחֵנוּ, וְהַרְוַח לָנוּ יְיָ אֱלֹהֵינוּ מְהֵרָה מִכָּל צָרוֹתֵינוּ. וְנָא אַל תַּצְרִיכֵנוּ יְיָ אֱלֹהֵינוּ, לֹא לִידֵי מַתְּנַת בָּשָׂר וָדָם וְלֹא לִידֵי הַלְוָאָתָם, כִּי אִם לְיָדְךָ הַמְּלֵאָה הַפְּתוּחָה הַקְּדוֹשָׁה וְהָרְחָבָה, שֶׁלֹא נֵבוֹשׁ וְלֹא נִכָּלֵם לְעוֹלָם וָעֶד. וּבְנֵה יְרוּשָׁלַיִם עִיר הַקֹּדֶשׁ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ. בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ, בּוֹנֵה בְרַחֲמָיו יְרוּשָׁלַיִם. אָמֵן.

האם כתוב בזה ביאור מה השייכות של הקטע האמצעי (דהיינו התפילה על הפרנסה) לברכת בונה ירושלים?

רמב"ן שבת קי"ג ע"ב

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יעלה ויבוא וכו' והראינו בנחמת ציון

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוקטובר 04, 2019 3:12 pm

יש"כ! ז"ל הרמב"ן -
ואני תמה בין בחול בין בשבת רענו פרנסנו בבונה ירושלים מאי בעי, ושמא בברכת הזן היו אומרים כן כמו שאנו אומרים בה לא חסר לנו ולא יחסר לעולם ועד.

ואגב זה כבר מצאתי (דרך חיפוש באוצר) מתשובות ראב"י אב"ד, ז"ל -
אני מעיד שהייתי באותו מעמד שאמר ר' נתן זצ"ל החזן בשבת בברכת הארץ והיה שם ר' יצחק ז"ל בן מרן לוי ואמר כי כן דינו בחול לאומרו בברכת הארץ והביא ראיה לזה הדבר משאלת ירושלמי מהו למימר זוננו פרנסנו רוענו כלכלנו, ונראה הדבר שהוא בקשה של מזון ודינו להיות בברכת הארץ אלא שכתבו שלא לאומרו בברכת הארץ אלא בבונה ירושלים לפי שהיא ברכת רחמי כי בברכת הארץ ובברכת הזן אין בהם כי אם דברי הודאה.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים