מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ומעביר לילה ומביא יום

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

ומעביר לילה ומביא יום

הודעהעל ידי מאת הלוי » ב' ספטמבר 19, 2016 9:34 pm

איתא בתפילת ערבית: "גולל אור מפני חשך וחשך מפני אור". ולכאו' לפ"ז היה צריך להמשיך ומעביר יום ומביא לילה ומעביר לילה ומביא יום?

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: ומעביר לילה ומביא יום

הודעהעל ידי אביגדור » ב' ספטמבר 19, 2016 9:53 pm

מאחר שכבר הזכיר מידת יום בלילה א"צ עוד

מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

Re: ומעביר לילה ומביא יום

הודעהעל ידי מאת הלוי » ב' ספטמבר 19, 2016 10:09 pm

אביגדור כתב:מאחר שכבר הזכיר מידת יום בלילה א"צ עוד

הסבר דבריך בבקשה. ומדוע לא יכתב הפוך? - ומעביר לילה ומביא יום דהיום הולך אחר הלילה וכמו ויהי ערב ויהי בוקר.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ומעביר לילה ומביא יום

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' ספטמבר 20, 2016 12:18 am

נראה התשובה פשוטה לשאלה הנאה, בעצם הלא כאן במעריב ערבים עסקינן, אלא שלא נאה להזכיר רק "גולל אור מפני חושך" ועל כן אמר מיד גם "וחושך מפני אור", אבל לעניין מעביר יום ומביא לילה הלא לילה אינו דווקא חושך שאינו נאה להזכירו [עי' ערך "בורא חושך"], האם לא כך נראה פשוט?

מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

Re: ומעביר לילה ומביא יום

הודעהעל ידי מאת הלוי » ג' ספטמבר 20, 2016 8:33 am

[quote="פרי יהושע"]נראה התשובה פשוטה לשאלה הנאה, בעצם הלא כאן במעריב ערבים עסקינן, אלא שלא נאה להזכיר רק "גולל אור מפני חושך" ועל כן אמר מיד גם "וחושך מפני אור", אבל לעניין מעביר יום ומביא לילה הלא לילה אינו דווקא חושך שאינו נאה להזכירו [עי' ערך "בורא חושך"], האם לא כך נראה פשוט?[/quote

אולי.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ומעביר לילה ומביא יום

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' ספטמבר 20, 2016 8:37 am

מאת הלוי כתב:
פרי יהושע כתב:נראה התשובה פשוטה לשאלה הנאה, בעצם הלא כאן במעריב ערבים עסקינן, אלא שלא נאה להזכיר רק "גולל אור מפני חושך" ועל כן אמר מיד גם "וחושך מפני אור", אבל לעניין מעביר יום ומביא לילה הלא לילה אינו דווקא חושך שאינו נאה להזכירו [עי' ערך "בורא חושך"], האם לא כך נראה פשוט?[/quote

אולי.

למה רק אולי?, מה יש עוד?, שוב, השאלה מעוררת מחשבה ומדהים איך אנחנו מתפללים שנים בלי לחשוב, אולי דווקא בגלל שזה שנים ומגיל צעיר כמובן, ובגלל שאנחנו לא חושבים על מה שאנו מתפללים, אבל זה נראה הפתרון באמת לשאלתך.

מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

Re: ומעביר לילה ומביא יום

הודעהעל ידי מאת הלוי » ג' ספטמבר 20, 2016 8:42 am

פרי יהושע כתב:
מאת הלוי כתב:
פרי יהושע כתב:נראה התשובה פשוטה לשאלה הנאה, בעצם הלא כאן במעריב ערבים עסקינן, אלא שלא נאה להזכיר רק "גולל אור מפני חושך" ועל כן אמר מיד גם "וחושך מפני אור", אבל לעניין מעביר יום ומביא לילה הלא לילה אינו דווקא חושך שאינו נאה להזכירו [עי' ערך "בורא חושך"], האם לא כך נראה פשוט?[/quote

אולי.

למה רק אולי?, מה יש עוד?, שוב, השאלה מעוררת מחשבה ומדהים איך אנחנו מתפללים שנים בלי לחשוב, אולי דווקא בגלל שזה שנים ומגיל צעיר כמובן, ובגלל שאנחנו לא חושבים על מה שאנו מתפללים, אבל זה נראה הפתרון באמת לשאלתך.


נדמה לי שגם לילה טומן בחובו משמעויות שליליות.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ומעביר לילה ומביא יום

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' ספטמבר 20, 2016 8:47 am

מאת הלוי כתב:
נדמה לי שגם לילה טומן בחובו משמעויות שליליות.

לא כל כך רק בפרפראזה.

קו ירוק
הודעות: 5799
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ומעביר לילה ומביא יום

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' ספטמבר 20, 2016 1:48 pm

פרי יהושע כתב:
מאת הלוי כתב:
נדמה לי שגם לילה טומן בחובו משמעויות שליליות.

לא כל כך רק בפרפראזה.

לילה עד חצות הוא זמן דין כידוע.
תשובתך שבלילה עסקי' ולכן גולל אור קודם - היא הנכונה, אין בלתה.
עדיין נשאר קשה מדוע 'בורא יום ולילה' ואפי' זה מתאים יותר בורא לילה ויום, גולל אור מפני חושך דו"ק.
אך אולי איפכא. ויש לעיין

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ומעביר לילה ומביא יום

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' ספטמבר 20, 2016 2:09 pm

קו ירוק כתב:
פרי יהושע כתב:
מאת הלוי כתב:
נדמה לי שגם לילה טומן בחובו משמעויות שליליות.

לא כל כך רק בפרפראזה.

לילה עד חצות הוא זמן דין כידוע.
תשובתך שבלילה עסקי' ולכן גולל אור קודם - היא הנכונה, אין בלתה.
עדיין נשאר קשה מדוע 'בורא יום ולילה' ואפי' זה מתאים יותר בורא לילה ויום, גולל אור מפני חושך דו"ק.
אך אולי איפכא. ויש לעיין

זה שהוא זמן דין כידוע, אינו רק משל, לפי פשוטו הוא פשוט לילה, כך אני חושב, מצטער, אבל אלו ואלו וכו'.

קו ירוק
הודעות: 5799
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ומעביר לילה ומביא יום

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' ספטמבר 20, 2016 6:05 pm

בעניי לא הבנתי את התגובה.
ברור שיש פשט בברכה. אך יש בה גם סוד עמוק וכגודמא ראה בפירוש הרד"ל לפרקי דר"א בסוף המבוא (במהדורות הישנות, ווארשא, שנת ברי"ת) דברים נפלאים ע"ד זה.

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: ומעביר לילה ומביא יום

הודעהעל ידי אביגדור » ג' ספטמבר 20, 2016 9:01 pm

מאת הלוי כתב:
אביגדור כתב:מאחר שכבר הזכיר מידת יום בלילה א"צ עוד

הסבר דבריך בבקשה. ומדוע לא יכתב הפוך? - ומעביר לילה ומביא יום דהיום הולך אחר הלילה וכמו ויהי ערב ויהי בוקר.
מה קשור ויהי ערב ויהי בקר?
בברכת מעריב ערבים מזכירים את זה שהקב"ה מעריב ערבים ולא שהוא מבקיר בקרים ורק חשך מפני אור מוזכר כדי להזכיר מידת יום בלילה כמבואר בברכות י"א ע"ב. עכשיו מה השאלה?
----------------------
אחר כתבי עלה בדעתי שהשואל סבור לפרש ומעביר יום שיהיה יום בעולם וא"כ הוא שגגה שגג אלא מעביר את היום מן העולם ומביא את הלילה במקומו.

מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

Re: ומעביר לילה ומביא יום

הודעהעל ידי מאת הלוי » ג' ספטמבר 20, 2016 9:08 pm

אביגדור כתב:
מאת הלוי כתב:
אביגדור כתב:מאחר שכבר הזכיר מידת יום בלילה א"צ עוד

הסבר דבריך בבקשה. ומדוע לא יכתב הפוך? - ומעביר לילה ומביא יום דהיום הולך אחר הלילה וכמו ויהי ערב ויהי בוקר.
מה קשור ויהי ערב ויהי בקר?
בברכת מעריב ערבים מזכירים את זה שהקב"ה מעריב ערבים ולא שהוא מבקיר בקרים ורק חשך מפני אור מוזכר כדי להזכיר מידת יום בלילה כמבואר בברכות י"א ע"ב. עכשיו מה השאלה?
----------------------
אחר כתבי עלה בדעתי שהשואל סבור לפרש ומעביר יום שיהיה יום בעולם וא"כ הוא שגגה שגג אלא מעביר את היום מן העולם ומביא את הלילה במקומו.


השאלה היא : מדוע ביחס לאור והחושך מוזכרים שני התהליכים גם גלילת האור ע"י החושך וגם גלילת החושך ע"י האור ואילו ביחס ליום והלילה מוזכרת רק העברת היום והבאת הלילה במקומו ולא העברת הלילה והבאת היום במקומו?

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: ומעביר לילה ומביא יום

הודעהעל ידי אביגדור » ג' ספטמבר 20, 2016 9:49 pm

מאת הלוי כתב:השאלה היא : מדוע ביחס לאור והחושך מוזכרים שני התהליכים גם גלילת האור ע"י החושך וגם גלילת החושך ע"י האור ואילו ביחס ליום והלילה מוזכרת רק העברת היום והבאת הלילה במקומו ולא העברת הלילה והבאת היום במקומו?
אם זו היתה השאלה, עניתי עליה.
אביגדור כתב:בברכת מעריב ערבים מזכירים את זה שהקב"ה מעריב ערבים ולא שהוא מבקיר בקרים ורק חשך מפני אור מוזכר כדי להזכיר מידת יום בלילה כמבואר בברכות י"א ע"ב.

מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

Re: ומעביר לילה ומביא יום

הודעהעל ידי מאת הלוי » ג' ספטמבר 20, 2016 9:53 pm

אביגדור כתב:
מאת הלוי כתב:השאלה היא : מדוע ביחס לאור והחושך מוזכרים שני התהליכים גם גלילת האור ע"י החושך וגם גלילת החושך ע"י האור ואילו ביחס ליום והלילה מוזכרת רק העברת היום והבאת הלילה במקומו ולא העברת הלילה והבאת היום במקומו?
אם זו היתה השאלה, עניתי עליה.
אביגדור כתב:בברכת מעריב ערבים מזכירים את זה שהקב"ה מעריב ערבים ולא שהוא מבקיר בקרים ורק חשך מפני אור מוזכר כדי להזכיר מידת יום בלילה כמבואר בברכות י"א ע"ב.


מדוע מידת יום קשורה יותר לאור מאשר ליום עצמו?

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: ומעביר לילה ומביא יום

הודעהעל ידי אביגדור » ג' ספטמבר 20, 2016 9:55 pm

מאת הלוי כתב:מדוע מידת יום קשורה יותר לאור מאשר ליום עצמו?
לא יודע אם היא קשורה יותר, אבל בפשטות א"צ להזכירה יותר מפעם אחת.

מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

Re: ומעביר לילה ומביא יום

הודעהעל ידי מאת הלוי » ג' ספטמבר 20, 2016 10:08 pm

אביגדור כתב:
מאת הלוי כתב:מדוע מידת יום קשורה יותר לאור מאשר ליום עצמו?
לא יודע אם היא קשורה יותר, אבל בפשטות א"צ להזכירה יותר מפעם אחת.

אז היה עדיף להזכיר את היום ממש ולא את אבזריידהו.

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: ומעביר לילה ומביא יום

הודעהעל ידי אביגדור » ג' ספטמבר 20, 2016 10:13 pm

מאת הלוי כתב:
אביגדור כתב:
מאת הלוי כתב:מדוע מידת יום קשורה יותר לאור מאשר ליום עצמו?
לא יודע אם היא קשורה יותר, אבל בפשטות א"צ להזכירה יותר מפעם אחת.

אז היה עדיף להזכיר את היום ממש ולא את אבזריידהו.
אפשר גם לומר להיפך, שכיוון שאינו ממש מעניין הברכה העדיפו חז"ל להזכיר יותר ברמז ופחות בפירוש. ואפשר גם שעדיף להזכיר בתחילת הברכה כמו ביוצר אור ובורא חשך.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ומעביר לילה ומביא יום

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' ספטמבר 20, 2016 10:53 pm

אני מתקשה להבין את הדיון פה.
בהשקפה ראשונה היתה השאלה שאלה טובה למה באור וחושך אמרו את שני הצדדים וביום ולילה לא?

ענה על זה אביגדור תשובה פשוטה ונכונה ומבוססת על דברי הגמרא. אין כאן הזכרת שני צדדים. בעיקרון מזכירים כאן רק את מעבר היום וביאת הלילה אבל כתוב שבכל אופן צריך להזכיר גם את המידה ההפוכה, וכיוון שכן די באחד. עד כאן הכל טוב.
ואז התחלתם לדון אחרי שצריך רק אחד למה יהיה בזה ולא באחר זה איני מבין אם היה להיפך הייתם שואלים להיפך.

מאת הלוי
הודעות: 243
הצטרף: א' מאי 03, 2015 1:02 am

Re: ומעביר לילה ומביא יום

הודעהעל ידי מאת הלוי » ג' ספטמבר 20, 2016 11:31 pm

אוצר החכמה כתב:אני מתקשה להבין את הדיון פה.
בהשקפה ראשונה היתה השאלה שאלה טובה למה באור וחושך אמרו את שני הצדדים וביום ולילה לא?

ענה על זה אביגדור תשובה פשוטה ונכונה ומבוססת על דברי הגמרא. אין כאן הזכרת שני צדדים. בעיקרון מזכירים כאן רק את מעבר היום וביאת הלילה אבל כתוב שבכל אופן צריך להזכיר גם את המידה ההפוכה, וכיוון שכן די באחד. עד כאן הכל טוב.
ואז התחלתם לדון אחרי שצריך רק אחד למה יהיה בזה ולא באחר זה איני מבין אם היה להיפך הייתם שואלים להיפך.

התחלנו לדון האם לא עדיף להזכיר את מידת יום בעצם היום ולא באור שהוא רק "אביזרייהו דיום" [מקוה שההגדרה מדוייקת ולא פומפוזית מדי..]

אביגדור
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 18, 2015 2:38 pm

Re: ומעביר לילה ומביא יום

הודעהעל ידי אביגדור » ש' יולי 22, 2017 10:19 pm

הערב בתפילת ערבית חשבתי שיש להקשות מדוע נקטה הגמרא שהזכרת מידת יום בלילה הוא "וחשך מפני אור" ולא "בורא יום ולילה" ולכאורה מוכח מזה שמידת יום היא בדוקא האור ולא הזכרת היום, וצ"ע.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 37 אורחים