נוסח התפלה - עלינו לשבח

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
דיוניםבהלכה
הודעות: 73
הצטרף: ב' אוגוסט 22, 2016 6:05 pm

נוסח התפלה - עלינו לשבח

הודעהעל ידי דיוניםבהלכה » א' אוקטובר 09, 2016 7:09 pm

בתפלת עלינו לשבח שאומרים בכל יום ובפרט בתפלת שמו"ע בר"ה ויוה"כ מצינו הפסוק "שהם משתחוים להבל וכו'" שהרבה משמיטים את זה, והרבה מוציאים רוק מפיהם במקומו, ולכאו' פסוק זה הוא מנוסח התפלה, רק במשך הדורות הוציאו הצנזור פסוק זה, ולכו' כעת היה לנו לחזור לנוסח הרגיל, מי יודע לפשר הענין ולהרחיב הענין והמקורות בזה, או יודע איזה בירור שכבר נכתב בזה, ואדרבא מצאתי במחזור המפורש שהביא בשם סידור הגר"א בשם המהרי"ל דיסקין זצ"ל דכל שלא אמר פסוק זה הריהו בכלל המשנה המטבע שטבעו חכמים בברכות


עושה חדשות
הודעות: 7000
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: נוסח התפלה - עלינו לשבח

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוקטובר 09, 2016 8:51 pm

יש"כ ר' עזריאל. בזכותך ראיתי כעת את מש"כ הב"ח בסי' קלב -

כתב מה"ר יעקב פולק ז"ל על שם הרב מה"ר מנחם מלונדר"ש דמהא דאיתא בירושלמי דפרק תפלת השחר (ה"ו) שצריך לשהות אחר תפילת יוצר כדי הילוך ארבע אמות קודם תפילת מוסף לפיכך נראה שתקנו לומר תהלה בנתיים ליחידים ואגב היחידים תיקנו לומר אף בציבור אף על פי דיש שהות הרבה בקריאת התורה ובשאר דברים ומה שנהגו לומר קודם (תפילה) [תהלה לדוד] אשרי יושבי זהו מפני שהוא לשון המתנה דהיו שוהין שעה אחת קודם תפילה ולאחר תפילה היו שוהין גם כן שעה אחת כדכתיב ישבו ישרים את פניך לפיכך נראה שתקנו לומר עלינו לשבח ואני רגיל לומר אחר התפילה מיושב ישבו ישרים דומיא דאשרי יושבי עכ"ל

יש עוד מהראש' שביארו כך את טעם תקנת האמירה?
(הרי זה לא טעם לומר אחרי ברית מילה וקידוש לבנה וכו').


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים