עמוד 1 מתוך 1

בנוסח ברכת קידוש לבנה

פורסם: ב' מרץ 06, 2017 1:06 am
על ידי מיללער
מקור הנוסח הוא בסנהדרין מב. ועיי"ש ברש"י ותוס' אם הנוסח היא 'פועלי אמת שפעולתן אמת' או 'פועל אמת שפעולתו אמת'.

נתקשיתי לפרש הדברים 'עטרת תפארת לעמוסי בטן, שהם עתידים להתחדש כמותה'.
רשיה"ק פירוש שחידוש הלבנה הוא סימן לישראל שגם הם עתידים להתחדש בגדלותן כמותה ולפאר ליוצרם.

לא הבנתי, למה זה סימן לישראל שהקב"ה יחדש ימינו כקדם במהרה, ונזכה לפאר יוצרינו על שם כבוד מלכותו?

ועוד, לכאורה חסר בהנוסח לסיים מעין החתימה שחותם ברוך אתה ה' מחדש חדשים?

ועל השלישית, סיבוב הלבנה הוא מחודש לחודש ולכאורה סיבוב החמה הוא בכל שנה, ולמה אין אנו מחדשין את החמה בכל התחלת תקופת ניסן? ומדברי רש"י הנ"ל נראה שאנו מחדשים הלבנה דוקא 'שאנו מונים לה'.

ונראה מכל הלין שכל ענין של קידוש לבנה הוא דוקא לעורר הענין של חידוש האומה הישראלית, שהם עתידין להתחדש בגדלותן, ולפאר ליוצרם.

ואם כן אולי בזמן בית ראשון לא היה קידוש לבנה נוהגת?


אשמח לקבל מראי מקומות בזה

Re: בנוסח ברכת קידוש לבנה

פורסם: ב' מרץ 06, 2017 1:18 am
על ידי בקרו טלה
מיללער כתב:ועל השלישית, סיבוב הלבנה הוא מחודש לחודש ולכאורה סיבוב החמה הוא בכל שנה, ולמה אין אנו מחדשין את החמה בכל התחלת תקופת ניסן? ומדברי רש"י הנ"ל נראה שאנו מחדשים הלבנה דוקא 'שאנו מונים לה'.
אשמח לקבל מראי מקומות בזה

רש"י ברכות נט:
בתקופתה - מקום שהיא חוזרת שם לתחלת היקפה, היא שעת תליית המאורות, ומאז התחילה להקיף ולשמש.

Re: בנוסח ברכת קידוש לבנה

פורסם: ב' מרץ 06, 2017 1:41 am
על ידי מיללער
בקרו טלה כתב:
מיללער כתב:ועל השלישית, סיבוב הלבנה הוא מחודש לחודש ולכאורה סיבוב החמה הוא בכל שנה, ולמה אין אנו מחדשין את החמה בכל התחלת תקופת ניסן? ומדברי רש"י הנ"ל נראה שאנו מחדשים הלבנה דוקא 'שאנו מונים לה'.
אשמח לקבל מראי מקומות בזה

רש"י ברכות נט:
בתקופתה - מקום שהיא חוזרת שם לתחלת היקפה, היא שעת תליית המאורות, ומאז התחילה להקיף ולשמש.

אבל אין זה דומה לקידוש לבנה שמקדשין בכל סיבוב, וזה דומה לסיבוב החמה בכל שנה לכאורה

Re: בנוסח ברכת קידוש לבנה

פורסם: ב' מרץ 06, 2017 7:01 pm
על ידי דמשק
שמו"ר טו כד
ומתי התחילו ישראל לקדש את החודש, במצרים, הה"ד החודש הזה לכם

Re: בנוסח ברכת קידוש לבנה

פורסם: ב' מרץ 06, 2017 7:16 pm
על ידי דמשק
ובענין אחר בקידוש לבנה (ואחר בקשת רשות מהרב מיללער בעל האשכול)
האם יודע אחד לבאר הלשון כשם שאני רוקד כנגדך ואיני יכול לנגוע בך כך לא יוכלו כל אויבי לנגוע בי לרעה
למי מדברים, וממי מבקשים?

Re: בנוסח ברכת קידוש לבנה

פורסם: ג' מרץ 07, 2017 1:37 am
על ידי מיללער
דמשק כתב:שמו"ר טו כד
ומתי התחילו ישראל לקדש את החודש, במצרים, הה"ד החודש הזה לכם

מה לקידוש החודש עם קידוש לבנה?

Re: בנוסח ברכת קידוש לבנה

פורסם: ג' מרץ 07, 2017 1:39 am
על ידי בקרו טלה
מיללער כתב:מה לקידוש החודש עם קידוש לבנה?

יש גירסא מקדש חודשים
עי' בתורה שלמה או' לג ובהערה

Re: בנוסח ברכת קידוש לבנה

פורסם: ג' מרץ 07, 2017 2:08 am
על ידי בקרו טלה
דמשק כתב:האם יודע אחד לבאר הלשון כשם שאני רוקד כנגדך ואיני יכול לנגוע בך כך לא יוכלו כל אויבי לנגוע בי לרעה
למי מדברים, וממי מבקשים?

viewtopic.php?f=17&t=12914&p=122092#p120627

Re: בנוסח ברכת קידוש לבנה

פורסם: ג' מרץ 07, 2017 2:36 am
על ידי מחולת המחנים
עיין ברבינו בחיי פר' וישב, וכבר ציין לדבריו ברמ"א או"ח סי' תכ"ו סעיף ב'.

Re: בנוסח ברכת קידוש לבנה

פורסם: ג' מרץ 07, 2017 9:16 am
על ידי דמשק
בקרו טלה כתב:
מיללער כתב:מה לקידוש החודש עם קידוש לבנה?

יש גירסא מקדש חודשים
עי' בתורה שלמה או' לג ובהערה

סליחה שכחתי להביא את דברי המדרש מתחילתו, [וייש"כ להרב בקרו טלה למ"מ]
החדש הזה לכם הרואה את הלבנה היאך צריך לברך בזמן שהיו ישראל מקדשין את החדש יש מן רבנן אמרין ברוך מחדש חדשים ויש מהם אומרים ברוך מקדש חדשים ויש מהם אומרים וכו', ומתי התחילו ישראל לקדש את החודש, במצרים, הה"ד החודש הזה לכם

ועי' ברד"ל שם

Re: בנוסח ברכת קידוש לבנה

פורסם: ג' מרץ 07, 2017 4:09 pm
על ידי לעומקו של דבר
מיללער כתב:ואם כן אולי בזמן בית ראשון לא היה קידוש לבנה נוהגת?


אשמח לקבל מראי מקומות בזה


אזכיר, שהרבה מנוסחי ברכות ותפילות שלנו שייכות רק לזמן גלות, ונמצא בקדמונים שחז"ל תיקנו ב' נוסחים, אחד לגלות ואחד לגאולה, כנכב"ב זה באשכולות אחרים.

Re: בנוסח ברכת קידוש לבנה

פורסם: ב' יוני 05, 2017 1:25 pm
על ידי בערל
עוד בנוסח קידוש לבנה
יש נוהגים לאמר לחבר שלום עליכם ועונים ג"כ בעצמם עליכם שלום, ואחרים לא נוהגים כן, כיצד יש לנהוג?

Re: בנוסח ברכת קידוש לבנה

פורסם: ב' יוני 05, 2017 6:16 pm
על ידי כדכד
בערל כתב:עוד בנוסח קידוש לבנה
יש נוהגים לאמר לחבר שלום עליכם ועונים ג"כ בעצמם עליכם שלום, ואחרים לא נוהגים כן, כיצד יש לנהוג?

בסידורים כתוב: יאמר לחברו.. וחברו משיב...
משמע לא לנהוג כאותם שהזכרת אך לדידי חזי לי ת"ח גדולים שכן נהגו כפי שכתבת ומסתבר שדעביד כמר עביד ודעביד כמר עביד

Re: בנוסח ברכת קידוש לבנה

פורסם: ג' יוני 06, 2017 1:37 am
על ידי קו ירוק
מענין לענין בנוסח של ברכת קידוש לבנה:
נוהגים לומר תפלה שאינני יודע מי חברה ומתי:
יה"ר.. שיהיה אור הלבנה כאור החמה וכמו שהיתה קודם מיעוטה שנא' את שני המאורות הגדולים.

והנה זה מחלוקת במדרש אם שוו ונתמעטה, או נבראו כפי שהם האידנא. ובעה"ט מביא את הדעה השניה בפר ' בראשית ואילו הראשונים בכמה דוכתי בפשיטות שנתמעטה.

מה כוונתו של מחבר התפילה להכריע בין התנאים? או שזה עלמא דבר מימות עולם כן (כשלהאמת לא תהיה מח' באגדה כמ"ש הגר"א).

Re: בנוסח ברכת קידוש לבנה

פורסם: ג' יוני 06, 2017 4:45 pm
על ידי דמשק
קו ירוק כתב:והנה זה מחלוקת במדרש אם שוו ונתמעטה, או נבראו כפי שהם האידנא. ובעה"ט מביא את הדעה השניה בפר ' בראשית ואילו הראשונים בכמה דוכתי בפשיטות שנתמעטה

בש"ס דידן חולין ס: מבואר דנתמעטה, היכן המדרש והבעה"ט?

Re: בנוסח ברכת קידוש לבנה

פורסם: ג' יוני 06, 2017 7:21 pm
על ידי קו ירוק
דמשק כתב:
קו ירוק כתב:והנה זה מחלוקת במדרש אם שוו ונתמעטה, או נבראו כפי שהם האידנא. ובעה"ט מביא את הדעה השניה בפר ' בראשית ואילו הראשונים בכמה דוכתי בפשיטות שנתמעטה

בש"ס דידן חולין ס: מבואר דנתמעטה, היכן המדרש והבעה"ט?

הש"ס חולין ס: ובפדר"א ובב"ר פרשה ו' אות א-ג ששוים היו ונבראו להאיר ונתמעטה.
אבל בב"ר שם ר' יוחנן ועוד חלוקים שלא נבראה הלבנה להאיר ע"ש. ודעה זו הביא בעה"ט בבראשית א יד

Re: בנוסח ברכת קידוש לבנה

פורסם: ה' יוני 14, 2018 8:30 pm
על ידי עזריאל ברגר
בערל כתב:עוד בנוסח קידוש לבנה
יש נוהגים לאמר לחבר שלום עליכם ועונים ג"כ בעצמם עליכם שלום, ואחרים לא נוהגים כן, כיצד יש לנהוג?

ראיתי מי שכתב ע"ד הצחות:
ידוע שלשני יהודים יש ג' דעות. וא"כ גם השואל אומר להיפך ממה שאמר לפני רק רגע. ולכן כשאמר שלום עליכם, מיד אומר גם עליכם שלום.

Re: בנוסח ברכת קידוש לבנה

פורסם: א' דצמבר 22, 2019 5:15 am
על ידי ישראליק
בלומדי בתנא דבי אליהו עם פירוש "תוספות בן יחיאל" להגה"ק רע"י שלעזינגער זצ"ל מצאתי חידוש בענין קידוש לבנה.

בתנא דבי אליהו פרק ח: "ולמדו חכמים ארבעה דברים בתפלה, וכו', שנית "שלא יעמוד ברשות הרבים ויתפלל", ובפירוש "תוספות בן יחיאל" שם, כתוב: "ומה שמקדשין הלבנה ברשות הרבים, צריך לומר שלא נחשב תפלה כי אם ברכה שאין בה אריכות כל כל, וגם שהיא בלילה ומקצר ועולה".

Re: בנוסח ברכת קידוש לבנה

פורסם: א' דצמבר 22, 2019 1:13 pm
על ידי שייף נפיק
ויש להעיר ממש''כ במגילה קידשתינהו לכל שבילי דנהדרעא וכן מביאי בכורים ובתעניות היו מתפללים ברחובה של עיר. וצ''ע

Re: בנוסח ברכת קידוש לבנה

פורסם: ב' ינואר 30, 2023 2:05 pm
על ידי יהודהא
קו ירוק כתב:מענין לענין בנוסח של ברכת קידוש לבנה:
נוהגים לומר תפלה שאינני יודע מי חברה ומתי:
יה"ר.. שיהיה אור הלבנה כאור החמה וכמו שהיתה קודם מיעוטה שנא' את שני המאורות הגדולים.
..........
מה כוונתו של מחבר התפילה להכריע בין התנאים? או שזה עלמא דבר מימות עולם כן (כשלהאמת לא תהיה מח' באגדה כמ"ש הגר"א).


א.
בפרשת בא + קידוש הלבנה. כתוספת לנ"ל .יש לציין את הצד הנוסף של מפרשי התנך על הפסוק בישעיה:

בישעיהו:
וְהָיָ֤ה אוֹר־הַלְּבָנָה֙ כְּא֣וֹר הַחַמָּ֔ה וְא֤וֹר הַֽחַמָּה֙ יִֽהְיֶ֣ה שִׁבְעָתַ֔יִם כְּא֖וֹר שִׁבְעַ֣ת הַיָּמִ֑ים בְּי֗וֹם חֲבֹ֤שׁ ה אֶת־שֶׁ֣בֶר עַמּ֔וֹ וּמַ֥חַץ מַכָּת֖וֹ יִרְפָּֽא:

במצודת דוד -
"יהיה שבעתים כאור וגו'" - יהיה שבעה פעמים ככה וחזר ופירש שיהיה כאור שבעת הימים ביחד והוא ענין משל על רוב הטובה כלפי שנאמר ביום רעה שמש וירח קדרו (יואל ב).

ברד"ק -
והיה אור הלבנה - רוב המפרשים פרשו פסוק זה לעתיד (ראה ראב"ע); יש שפרשוהו כמשמעו , ואיננו נכון; ויש שפרשוהו מָשָל לרוב הטובה שתהיה לישראל לעתיד לבוא בימי המשיח , וכן הוא.

ובמלבים -
"והיה", ידוע שהצרה נמשלה ללילה ועת ההרוחה נמשל להיום, וההרווחה שבא לאדם בעת הצרה נמשל לאור הלבנה הזורח באמצע הלילה, אבל ההצלחה הזורחת על ראשו בעת הטובה והשלוה נמשלה לאור החמה,
עפ"ז ממליץ, כי גם "אור הלבנה" שהיא תחלת הישועה שיבא אחרי הצרות הגדולות והלילה האפלה הזאת, "תאיר באור גדול כאור החמה", עד שישכחו הצרות תיכף ויהיה דומה כאילו לא היה לילה וצרה כלל, "ואור החמה" היינו בעת ההצלחה אח"כ תהיה האור "גדול שבעתים" היינו הרבה פעמים יותר.

ויותר מכך לבעלי הקבלה [מתוך הידברות]
"ובכן, לאמיתו של דבר, ענין הפגימה בלבנה והמילוי שלה, הוא סוד עמוק עמוק בתורת הקבלה, שאי אפשר להרחיב בה במסגרת זה, ותוכן הדבר בקצרה שלפי שהשמש והירח הן משלים לספירת התפארת והמלכות בעולם האצילות, מתפללים אנו על התיקון השלם העתיד לבוא כשתחזור ספירת המלכות לדרגא גבוהה
כמו ספירת התפארת, וכמו שהיה לפני החטא הראשון, ואז תפסיק ספירת המלכות מלהיות בדרגה שהיא כיום שאין לה מעצמה כלום " וכו` וכו`.

. .ולא חלילה - שנמנע הדבר מהקבה - כפשוטו. ויותר מכך גם כיום אנו מכירים תהליכים שגרמי שמיים משתנים מתלהטים\כבים וכדומה. אלא שלאדם הפשוט תמוה הדבר שהרי לקיום העולם והצמחים נדרשים גם תנאי חושך \ירח וכו. ובכלל - אם הירח ילהט כשמש - הרי כולנו חלילה נישרף וכו.
[b][u]
והרבי מחבד
זל פירש בדרך אחרת -[/u][/b]
אור הלבנה אינו אור עצמי של הלבנה, אלא הוא אור החמה המשתקף ומוחזר מהלבנה. ישעיהו מנבא, שבעתיד ללבנה יהיה אור עצמי משלה. זהו משל,
והנמשל הוא: " אף ישראל, שנמשלו ללבנה, כמוהם כלבנה.... אור ה' (הנמשל לאור החמה) יתעצם עוד יותר, ויגלה גילויים חדשים שהיו גנוזים מאז שבעת ימי בראשית.

ב.
שלום עליכם !

בעקבות מצוות קידוש החודש בפרשת בא - עיינתי באשכול.
ולשאלה הנ"ל -וכי מה העניין בכלל לומר "שלום עליכם" באמצע קידוש לבנה?

יש לציין :
א. שאכן הספרדים אומרים זאת רק בסוף כל סדר קידוש לבנה.
ב. גם לנוסח האשכנזים - הוא נאמר בסוף הסדר . האיך ??

סדר קידוש הלבנה התגבש בשלושה חלקים\ וזמנים.
1. חלקו הראשון - הברכה עצמה בגמרא בסנהדרין מב ,א.
2. חלק שני - מברוך יוצרך...ועד ולכל ישראל אמן. על פי מסכת סופרים פרק כ, ב.
3. חלק שלישי - מקול דודי וכו ואילך בעיקרו על פי השלה ובעלי הקבלה.

והיות שמשך כאלף שנה סדר קידוש הלבנה הסתיים בחלק השני . הרי לפני שכל אחד נפנה לביתו .
אמרו \ונענו בשלום עליכם . דהיינו היה זה בסיום התפילה - ולא באמצעו !
כך שבנוסף למשמעויות הרבות האחרות שלו - סימן גם את ההיפרדות "איש לביתו".

ולכאורה משתמע כך גם מלשון מסכת סופרים: "ואומר ג' פעמים שלום, ויילך לביתו בלב טוב".
וכך זה גם בטור ובשבלי הלקט.

ולנושא ברכת הלבנה ועל כל המסתעף ממנה - בכלל - יש לציין את הספר בן כ 500 עמודים שכולו מוקדש לכך.
ספר " ברכת איש" של הר איתן שושן - בני ברק.

[חלק ב' - פורסם כתגובה באשכול אחר -ובשל הנושא -צירפתיו גם לכאן.]