קו ירוק כתב:מענין לענין בנוסח של ברכת קידוש לבנה:
נוהגים לומר תפלה שאינני יודע מי חברה ומתי:
יה"ר.. שיהיה אור הלבנה כאור החמה וכמו שהיתה קודם מיעוטה שנא' את שני המאורות הגדולים.
..........
מה כוונתו של מחבר התפילה להכריע בין התנאים? או שזה עלמא דבר מימות עולם כן (כשלהאמת לא תהיה מח' באגדה כמ"ש הגר"א).
א.בפרשת בא + קידוש הלבנה. כתוספת לנ"ל .יש לציין את הצד הנוסף של מפרשי התנך על הפסוק בישעיה:
בישעיהו:וְהָיָ֤ה
אוֹר־הַלְּבָנָה֙ כְּא֣וֹר הַחַמָּ֔ה וְא֤וֹר הַֽחַמָּה֙ יִֽהְיֶ֣ה שִׁבְעָתַ֔יִם כְּא֖וֹר שִׁבְעַ֣ת הַיָּמִ֑ים בְּי֗וֹם חֲבֹ֤שׁ ה אֶת־שֶׁ֣בֶר עַמּ֔וֹ וּמַ֥חַץ מַכָּת֖וֹ יִרְפָּֽא:
במצודת דוד - "יהיה שבעתים כאור וגו'" - יהיה שבעה פעמים ככה וחזר ופירש שיהיה כאור שבעת הימים ביחד
והוא ענין משל על רוב הטובה כלפי שנאמר ביום רעה שמש וירח קדרו (יואל ב).
ברד"ק -
והיה אור הלבנה - רוב המפרשים פרשו פסוק זה לעתיד (ראה ראב"ע); יש שפרשוהו כמשמעו , ואיננו נכון; ויש שפרשוהו
מָשָל לרוב הטובה שתהיה לישראל לעתיד לבוא בימי המשיח , וכן הוא.
ובמלבים -"והיה", ידוע שהצרה נמשלה ללילה ועת ההרוחה נמשל להיום, וההרווחה שבא לאדם בעת הצרה נמשל לאור הלבנה הזורח באמצע הלילה, אבל ההצלחה הזורחת על ראשו בעת הטובה והשלוה נמשלה לאור החמה,
עפ"ז ממליץ, כי גם
"אור הלבנה" שהיא תחלת הישועה שיבא אחרי הצרות הגדולות והלילה האפלה הזאת, "תאיר באור גדול כאור החמה", עד שישכחו הצרות תיכף ויהיה דומה כאילו לא היה לילה וצרה כלל, "ואור החמה" היינו בעת ההצלחה אח"כ תהיה האור "גדול שבעתים" היינו הרבה פעמים יותר.
ויותר מכך
לבעלי הקבלה [מתוך הידברות]
"ובכן, לאמיתו של דבר, ענין הפגימה בלבנה והמילוי שלה, הוא
סוד עמוק עמוק בתורת הקבלה, שאי אפשר להרחיב בה במסגרת זה, ותוכן הדבר בקצרה שלפי שהשמש והירח הן משלים לספירת התפארת והמלכות בעולם האצילות, מתפללים אנו על התיקון השלם העתיד לבוא כשתחזור ספירת המלכות לדרגא גבוהה
כמו ספירת התפארת, וכמו שהיה לפני החטא הראשון, ואז תפסיק ספירת המלכות מלהיות בדרגה שהיא כיום שאין לה מעצמה כלום " וכו` וכו`.
. .
ולא חלילה - שנמנע הדבר מהקבה - כפשוטו. ויותר מכך גם כיום אנו מכירים תהליכים שגרמי שמיים משתנים מתלהטים\כבים וכדומה. אלא שלאדם הפשוט תמוה הדבר שהרי לקיום העולם והצמחים נדרשים גם תנאי חושך \ירח וכו. ובכלל - אם הירח ילהט כשמש - הרי כולנו חלילה נישרף וכו.
[
b][u]
והרבי מחבד זל פירש בדרך אחרת -[/u][/b]
אור הלבנה אינו אור עצמי של הלבנה, אלא הוא אור החמה המשתקף ומוחזר מהלבנה. ישעיהו מנבא,
שבעתיד ללבנה יהיה אור עצמי משלה. זהו משל,
והנמשל הוא: " אף ישראל, שנמשלו ללבנה, כמוהם כלבנה.... אור ה' (הנמשל לאור החמה) יתעצם עוד יותר, ויגלה
גילויים חדשים שהיו גנוזים מאז שבעת ימי בראשית.
ב.שלום עליכם !בעקבות מצוות קידוש החודש בפרשת בא - עיינתי באשכול.
ולשאלה הנ"ל -וכי מה העניין בכלל לומר "שלום עליכם" באמצע קידוש לבנה?
יש לציין :
א. שאכן הספרדים אומרים זאת רק בסוף כל סדר קידוש לבנה.
ב. גם לנוסח האשכנזים - הוא נאמר בסוף הסדר . האיך ??
סדר קידוש הלבנה התגבש בשלושה חלקים\ וזמנים.
1. חלקו הראשון -
הברכה עצמה בגמרא בסנהדרין מב ,א.
2. חלק שני - מברוך יוצרך...ועד ולכל ישראל אמן. על פי
מסכת סופרים פרק כ, ב.
3. חלק שלישי - מקול דודי וכו ואילך בעיקרו על פי השלה
ובעלי הקבלה.
והיות שמשך כאלף שנה סדר קידוש הלבנה הסתיים בחלק השני . הרי לפני שכל אחד נפנה לביתו .
אמרו \ונענו בשלום עליכם . דהיינו היה זה
בסיום התפילה - ולא באמצעו !
כך שבנוסף למשמעויות הרבות האחרות שלו - סימן גם את ההיפרדות "איש לביתו".
ולכאורה משתמע כך גם מלשון מסכת סופרים: "ואומר
ג' פעמים שלום, ויילך לביתו בלב טוב".
וכך זה גם בטור ובשבלי הלקט.
ולנושא ברכת הלבנה ועל כל המסתעף ממנה - בכלל - יש לציין את הספר בן כ 500 עמודים שכולו מוקדש לכך.
ספר " ברכת איש" של הר איתן שושן - בני ברק.
[חלק ב' - פורסם כתגובה באשכול אחר -ובשל הנושא -צירפתיו גם לכאן.]