מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ולמקללי נפשי תדום

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

ולמקללי נפשי תדום

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ב' מרץ 20, 2017 4:54 pm

מזמן ידוע לי שיש טועים לפרש תיבות אלו כך: ולמקללֵי נפשי – תדום אתה ה' ואל תענשם!
כעת ראיתי בחידושי רבי מאיר פישלס לברכות יז ע"א שמפרש בפירוש הראשון:
ולמקללי - בצירי - נפשי תדום. לכאורה צריך לומר 'ולמקללי נפשי תדום', 'ו[ל]מקללי' בצירי, ו'נפשי' קאי אדלעיל, שאותן המקללים אותי ידום ה' את פיהם.

האם אמנם ניתן על פי כללי לשה"ק לפרש "תדום" בהוראת "תשקיט אותם"?
ויותר מזה לא זכיתי להבין את פירושו השני של מהרש"א בחידושי אגדות לברכות שם:
נפשי תדום כו'. שנפשי תדום מלהשיב להם. או שפי' תדום, שאותן מקללי – תדום, שידומו כאבן מלקלל אותי עוד.

האם ניתן לפרש כן לפי הפשט?

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: ולמקללי נפשי תדום

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' מרץ 20, 2017 5:02 pm

קאצ'קלה כתב:מזמן ידוע לי שיש טועים לפרש תיבות אלו כך: ולמקללֵי נפשי – תדום אתה ה' ואל תענשם!
כעת ראיתי בחידושי רבי מאיר פישלס לברכות יז ע"א שמפרש בפירוש הראשון:
ולמקללי - בצירי - נפשי תדום. לכאורה צריך לומר 'ולמקללי נפשי תדום', 'ו[ל]מקללי' בצירי, ו'נפשי' קאי אדלעיל, שאותן המקללים אותי ידום ה' את פיהם.

האם אמנם ניתן על פי כללי לשה"ק לפרש "תדום" בהוראת "תשקיט אותם"?
ויותר מזה לא זכיתי להבין את פירושו השני של מהרש"א בחידושי אגדות לברכות שם:
נפשי תדום כו'. שנפשי תדום מלהשיב להם. או שפי' תדום, שאותן מקללי – תדום, שידומו כאבן מלקלל אותי עוד.

האם ניתן לפרש כן לפי הפשט?

מעניין שלא ציין המהרש"א את שינוי הניקוד הנצרך כאן, לפירוש הראשון ל' פתוחה ולשני צרויה (כש"כ ר"מ פישלס).

===

מלבד הנוסח, גם ההקשר, נצור לשוני מרע כו', מורה כפי' הראשון במהרש"א. הפי' השני נמצא בהמשך, וכל החושבים וכו'. (גם הפירוש שציינת בשם "טועים" לא בהקשר)

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: ולמקללי נפשי תדום

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ג' מרץ 21, 2017 6:54 am

יפה כתבת.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ולמקללי נפשי תדום

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' מרץ 22, 2017 4:14 am

יש להעיר, שהמנקדים 'למקללי' בציר"י צריכים להדגיש את התי"ו של 'תדום', כיון שלשיטתם יש הפסק בין 'נפשי' ל'תדום'.
והמנקדים 'למקללי' בפת"ח צריכים לרפות את התי"ו של 'תדום', כדין בג"ד כפ"ת לאחר אותיות יהו"א.

שמעתי פעם ששאל אדמו"ר מוהר"י מויז'ניץ שליט"א, איך אחר שאומר 'ולמקללי נפשי תדום' אומר 'ונפשי כעפר לכל תהיה', הרי אם נפשו תהיה כעפר לכל שוב לא יהיה איכפת ליה שמקללים את נפשו (זאת היתה הפעם הראשונה ששמעתי מישהו שמפרש את 'ולמקללי נפשי תדום' באופן זה (עם ציר"י), ורק עתה ראיתי מקור לזה). מ"מ על עצם קושייתו (אם נניח שזה הפירוש), נראה שאינו קשה כ"כ לפי מה שפירשו התוס' ד'ונפשי כעפר לכל תהיה' היינו שזרעו לא יכלה לעולם. וכן לפי מה שפירש הגריעב"ץ שם, דהיינו שיהיה מעל כולם לבסוף, כמו העפר שהכל דורכים עליו ולבסוף הוא מכסה על כולם.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: ולמקללי נפשי תדום

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' מרץ 22, 2017 4:56 pm

לעומקו של דבר כתב:מעניין שלא ציין המהרש"א את שינוי הניקוד הנצרך כאן, לפירוש הראשון ל' פתוחה ולשני צרויה (כש"כ ר"מ פישלס).

להיפך ראשון צרויה ושני פתוחה

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: ולמקללי נפשי תדום

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' מרץ 22, 2017 5:00 pm

קאצ'קלה כתב:ויותר מזה לא זכיתי להבין את פירושו השני של מהרש"א בחידושי אגדות לברכות שם:
נפשי תדום כו'. שנפשי תדום מלהשיב להם. או שפי' תדום, שאותן מקללי – תדום, שידומו כאבן מלקלל אותי עוד.

האם ניתן לפרש כן לפי הפשט?

לכאורה לא
או ידומו או ידום (ויהיה פירושו כל אחד ואחד ממקלליי)

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: ולמקללי נפשי תדום

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' מרץ 22, 2017 7:52 pm

אבא יודן כתב:
לעומקו של דבר כתב:מעניין שלא ציין המהרש"א את שינוי הניקוד הנצרך כאן, לפירוש הראשון ל' פתוחה ולשני צרויה (כש"כ ר"מ פישלס).

להיפך ראשון צרויה ושני פתוחה

כמדומה שלא טעיתי. (הכוונה לשני הפירושים במהרש"א).

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: ולמקללי נפשי תדום

הודעהעל ידי אבא יודן » ה' מרץ 23, 2017 12:38 am

לעומקו של דבר כתב:
אבא יודן כתב:
לעומקו של דבר כתב:מעניין שלא ציין המהרש"א את שינוי הניקוד הנצרך כאן, לפירוש הראשון ל' פתוחה ולשני צרויה (כש"כ ר"מ פישלס).

להיפך ראשון צרויה ושני פתוחה

כמדומה שלא טעיתי. (הכוונה לשני הפירושים במהרש"א).

צודק
טעיתי

סגי נהור
הודעות: 5654
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ולמקללי נפשי תדום

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' מרץ 23, 2017 2:34 am

לעומקו של דבר כתב:מעניין שלא ציין המהרש"א את שינוי הניקוד הנצרך כאן, לפירוש הראשון ל' פתוחה ולשני צרויה (כש"כ ר"מ פישלס).

נראה ליישב בפשטות, שבאזור מגוריו של המהרש"א בפולין לא היה הבדל בהגיה בין שני האופנים.

חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: ולמקללי נפשי תדום

הודעהעל ידי חיימקה » ג' ינואר 21, 2020 1:04 am

את שני הפירושים כתב גם ב"ליקוטי חבר בן חיים", ואף הביא שינוי הניקוד [והעתיקו גם בשפ"ח]
https://tablet.otzar.org/he/book/book.p ... pagenum=30
ופלא שבכל הסידורים מנוקד בפתח?!
ומי יימר שלא צריך לומר בשני האופנים?

בסידור רש"ס ניקד ולמקללי בפתח, אולם כתב בשם סידור מהרש"ל שבתידום התי"ו דגושה.
והעירו שם המו"ל שלכאורה סותר עצמו.
נערך לאחרונה על ידי חיימקה ב ד' ינואר 22, 2020 12:55 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: ולמקללי נפשי תדום

הודעהעל ידי גימפעל » ג' ינואר 21, 2020 7:53 am

תפתח עמותה לעודד את אמירת שני הנוסחאות.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ולמקללי נפשי תדום

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' ינואר 22, 2020 11:20 am

יתכן שנוסח זה נתקן על פי הכתוב ''דומי נפשי'' ולכן הולך על האדם ולא על הקב''ה.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 37 אורחים