מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכו - דווקא בסמיכות לחצי קדיש

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
עזריאל ברגר
הודעות: 12989
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

ברכו - דווקא בסמיכות לחצי קדיש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' מרץ 24, 2017 9:44 am

עתה עלה לי רעיון, לחבר שני ענינים שבהם אנו (חב"ד) שונים מכולם:
א. בתחילת תפילת ערבית - רבים נוהגים לומר שיר המעלות, קדיש, והוא רחום ואח"כ ברכו, ויש שאינם אומרים כלל קדיש (כנראה שבמקור המנהג - הסתמכו על הקדיש שבסיום מנחה) אלא רק והוא רחום וברכו.
וכן בליל שבת יש שנהגו לסיים "כגוונא" באמירת "ולומר ברכו".

אמנם מנהגנו הוא שבימות החול אומרים והוא רחום (מלבד ביו"ט), שיר המעלות, חצי קדיש, ברכו, ובשבת "כגוונא ... בנהירו דאנפין", חצי קדיש, ברכו.

ב. בסיום שחרית וערבית - רבים נהגו לומר ברכו אחרי הקדיש יתום/דרבנן שלפני/אחרי ברכו.
אמנם מנהגנו שא"א ברכו כ"א בליל שבת אחרי החצי-קדיש שאחרי מזמור לדוד.

המשותף לשני הענינים הוא - שלמנהגנו תמיד (מלבד בקרה"ת) ברכו מגיע מיד אחרי חצי קדיש, ואין מפסיקים ביניהם בדברים שהם מנהג בלבד.

מה דעתכם?

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: ברכו - דווקא בסמיכות לחצי קדיש

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' מרץ 26, 2017 2:29 am

עזריאל ברגר כתב:ב. בסיום שחרית וערבית - רבים נהגו לומר ברכו אחרי הקדיש יתום/דרבנן שלפני/אחרי ברכו.
אמנם מנהגנו שא"א ברכו כ"א בליל שבת אחרי החצי-קדיש שאחרי מזמור לדוד.


זה לא קשור לחב"ד.
ככה נהוג אצל כל החסידים בחו"ל.

ובכלל, בחו"ל כלל לא נהוג לומר ברכו אחר או בסוף התפילה לא בערבית ולא בשחרית.
המדובר במנהג ספרדי שקיבלו האשכנזים שעלו לארץ ישראל.

בליל שבת זה זה נהוג גם בחו"ל בגלל הכוונות מהאריז"ל על הקדיש וברכו בתרא.
אך מכיוון שהכוונות הם רק עד "דאמירן בעלמא" נתפשט המנהג לומר רק חצי קדיש, למרות שהמנהג הספרדי המקורי (עליו מבוסס הכוונות מהאריז"ל) לומר קדיש יתום כבכל לילה.

התמיהה הוא דווקא על המנהג של החסידים בארץ ישראל שקיבלו את המנהג הספרדי לומר מזמור קדיש וברכו בכל לילה, שבכל הלילות אומרים קדיש יתום אחר המזמור כמנהג הספרדים, ובליל שבת אומרים רק חצי קדיש וכמנהג החסידים בחו"ל לפני שעלו לארץ ישראל.

ברמן
הודעות: 600
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: ברכו - דווקא בסמיכות לחצי קדיש

הודעהעל ידי ברמן » ה' נובמבר 23, 2017 10:24 pm

שבטיישראל כתב:
עזריאל ברגר כתב:ב. בסיום שחרית וערבית - רבים נהגו לומר ברכו אחרי הקדיש יתום/דרבנן שלפני/אחרי ברכו.
אמנם מנהגנו שא"א ברכו כ"א בליל שבת אחרי החצי-קדיש שאחרי מזמור לדוד.


זה לא קשור לחב"ד.
ככה נהוג אצל כל החסידים בחו"ל.

ובכלל, בחו"ל כלל לא נהוג לומר ברכו אחר או בסוף התפילה לא בערבית ולא בשחרית.
המדובר במנהג ספרדי שקיבלו האשכנזים שעלו לארץ ישראל.

בליל שבת זה זה נהוג גם בחו"ל בגלל הכוונות מהאריז"ל על הקדיש וברכו בתרא.
אך מכיוון שהכוונות הם רק עד "דאמירן בעלמא" נתפשט המנהג לומר רק חצי קדיש, למרות שהמנהג הספרדי המקורי (עליו מבוסס הכוונות מהאריז"ל) לומר קדיש יתום כבכל לילה.

התמיהה הוא דווקא על המנהג של החסידים בארץ ישראל שקיבלו את המנהג הספרדי לומר מזמור קדיש וברכו בכל לילה, שבכל הלילות אומרים קדיש יתום אחר המזמור כמנהג הספרדים, ובליל שבת אומרים רק חצי קדיש וכמנהג החסידים בחו"ל לפני שעלו לארץ ישראל.


מעניין שמנהג ה"ברכו" אצל אשכנזים-פרושים בארץ ישראל, הוא להיפך, שבכל השבוע אומרים ברכו אחר קדיש בתרא, ואילו בשבת אין אומרים. ושמעתי שהטעם מפני שבמעריב בליל שבת נמצאים כולם ב"ברכו" קמא, ומנהג ה"ברכו" בסוף התפילה נוסד בשל המאחרים שלא שמעו ברכו קמא.
נערך לאחרונה על ידי ברמן ב ה' נובמבר 23, 2017 11:59 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

ברמן
הודעות: 600
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: ברכו - דווקא בסמיכות לחצי קדיש

הודעהעל ידי ברמן » ה' נובמבר 23, 2017 10:25 pm

ברמן כתב:
שבטיישראל כתב:ובכלל, בחו"ל כלל לא נהוג לומר ברכו אחר או בסוף התפילה לא בערבית ולא בשחרית.
המדובר במנהג ספרדי שקיבלו האשכנזים שעלו לארץ ישראל.

בליל שבת זה זה נהוג גם בחו"ל בגלל הכוונות מהאריז"ל על הקדיש וברכו בתרא.
אך מכיוון שהכוונות הם רק עד "דאמירן בעלמא" נתפשט המנהג לומר רק חצי קדיש, למרות שהמנהג הספרדי המקורי (עליו מבוסס הכוונות מהאריז"ל) לומר קדיש יתום כבכל לילה.

התמיהה הוא דווקא על המנהג של החסידים בארץ ישראל שקיבלו את המנהג הספרדי לומר מזמור קדיש וברכו בכל לילה, שבכל הלילות אומרים קדיש יתום אחר המזמור כמנהג הספרדים, ובליל שבת אומרים רק חצי קדיש וכמנהג החסידים בחו"ל לפני שעלו לארץ ישראל.


מעניין מנהג ה"ברכו" אצל אשכנזים-פרושים בארץ ישראל, שבכל השבוע אומרים ברכו אחר קדיש בתרא, ואילו בשבת אין אומרים. ושמעתי שהטעם מפני שבמעריב בליל שבת נמצאים כולם ב"ברכו" קמא, ומנהג ה"ברכו" בסוף התפילה נוסד בשל המאחרים שלא שמעו ברכו קמא.


בכלל, יש לדעת שמנהגי ארץ ישראל האשכנזיים בנויים על שני אבות מנהג עיקריים, ומשם הסתעפו לשילובים שונים בין שתי הקהילות, ושילובים עם הקהילות האחרות שעלו מחו"ל במשך הדורות שאח"כ.
א. מנהג אשכנזים בגליל - מקורו מתלמידי הבעש"ט והמגיד שעלו לערי הגליל מרייסין ואוקראינה משנת תקל"ז.
ב. מנהג אשכנזים בירושלים - מקורו מקהילת ה"פרושים" מגדולי תלמידי הגר"א שעלו מליטא לארץ ישראל החל משנת תקס"ז-תקס"ח, והקימו את הקהילה בירושלים (חלקם עברו אח"כ לצפת והביאו עמם חלק מהמנהגים שנקבעו בירושלים). בקהילה זו הנהיגו חלק ממנהגי הגר"א שלא נתקבלו בליטא. חידשו את נשיאת כפיים בכל יום שלא נהגו בשום מקום בחו"ל. בטלו את ה"קידוש" בליל שבת בביהכנ"ס, ועוד ועוד.
בשנות התק"פ-תק"צ בערך הגיעו לירושלים עולי דייטשלאנד ואונגארין שקיבלו את רוב מנהגי ה"פרושים" מליטא. ובסוף שנות התק"צ בערך הגיעו לירושלים ה"חסידים" שבתחילת דרכם בטלו ברוב בירושלים, אך בשנים תר"ה-תר"י כבר היו קהילות חסידיות בירושלים (חב"ד, ללוב, רוזין ועוד), שבנוסח התפילה לא קיבלו כמעט את מנהגי ה"פרושים", אך בענינים ההלכתיים היו קשורים יותר למנהגי ה"פרושים". עם השנים עלו עולים רבים מחסידי פולין לירושלים, והתחיל מנהג חסידי מבוסס גם בעניני הלכה אחרים (כמדומני שהדיין החסידי הראשון היה ר' ברוך בנימין זאב ווינשטוק), בהמשך הוקם בית הדין החסידי בראשות ר' דובצ'ה (ליפמן דוד) שובקס.

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: ברכו - דווקא בסמיכות לחצי קדיש

הודעהעל ידי שבטיישראל » ה' נובמבר 23, 2017 11:40 pm

ברמן כתב:
שבטיישראל כתב:
עזריאל ברגר כתב:ב. בסיום שחרית וערבית - רבים נהגו לומר ברכו אחרי הקדיש יתום/דרבנן שלפני/אחרי ברכו.
אמנם מנהגנו שא"א ברכו כ"א בליל שבת אחרי החצי-קדיש שאחרי מזמור לדוד.


זה לא קשור לחב"ד.
ככה נהוג אצל כל החסידים בחו"ל.

ובכלל, בחו"ל כלל לא נהוג לומר ברכו אחר או בסוף התפילה לא בערבית ולא בשחרית.
המדובר במנהג ספרדי שקיבלו האשכנזים שעלו לארץ ישראל.

בליל שבת זה זה נהוג גם בחו"ל בגלל הכוונות מהאריז"ל על הקדיש וברכו בתרא.
אך מכיוון שהכוונות הם רק עד "דאמירן בעלמא" נתפשט המנהג לומר רק חצי קדיש, למרות שהמנהג הספרדי המקורי (עליו מבוסס הכוונות מהאריז"ל) לומר קדיש יתום כבכל לילה.

התמיהה הוא דווקא על המנהג של החסידים בארץ ישראל שקיבלו את המנהג הספרדי לומר מזמור קדיש וברכו בכל לילה, שבכל הלילות אומרים קדיש יתום אחר המזמור כמנהג הספרדים, ובליל שבת אומרים רק חצי קדיש וכמנהג החסידים בחו"ל לפני שעלו לארץ ישראל.


מעניין מנהג ה"ברכו" אצל אשכנזים-פרושים בארץ ישראל, שבכל השבוע אומרים ברכו אחר קדיש בתרא, ואילו בשבת אין אומרים. ושמעתי שהטעם מפני שבמעריב בליל שבת נמצאים כולם ב"ברכו" קמא, ומנהג ה"ברכו" בסוף התפילה נוסד בשל המאחרים שלא שמעו ברכו קמא.


שמועתך הינו הלכה מפורשת בשולחן ערוך !

סימן קלג דין ברכו בשבת ובו סעיף אחד.

"בשבת ויו"ט אין אומרים ברכו אחר קדיש בתרא.
הגה: אפי' במקום שנהגו לאמרו בימות החול שמא לא היו יחידים בבהכ"נ כשאמרו ברכו מכל מקום בשבת ויו"ט אין לאמרו דהכל באין לבהכ"נ קודם ברכו (ב"י בשם ריב"ש):"

ומ"מ מנהג הספרדים בא"י לאומרו גם בשבת ודלא כדעת המחבר (כמ"ש החיד"א במחז"ב אאל"ט)

עזריאל ברגר
הודעות: 12989
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברכו - דווקא בסמיכות לחצי קדיש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' נובמבר 23, 2017 11:46 pm

שבטיישראל כתב:
ברמן כתב:
מעניין מנהג ה"ברכו" אצל אשכנזים-פרושים בארץ ישראל, שבכל השבוע אומרים ברכו אחר קדיש בתרא, ואילו בשבת אין אומרים. ושמעתי שהטעם מפני שבמעריב בליל שבת נמצאים כולם ב"ברכו" קמא, ומנהג ה"ברכו" בסוף התפילה נוסד בשל המאחרים שלא שמעו ברכו קמא.


שמועתך הינו הלכה מפורשת בשולחן ערוך !

סימן קלג דין ברכו בשבת ובו סעיף אחד.

"בשבת ויו"ט אין אומרים ברכו אחר קדיש בתרא.
הגה: אפי' במקום שנהגו לאמרו בימות החול שמא לא היו יחידים בבהכ"נ כשאמרו ברכו מכל מקום בשבת ויו"ט אין לאמרו דהכל באין לבהכ"נ קודם ברכו (ב"י בשם ריב"ש):"

ומ"מ מנהג הספרדים בא"י לאומרו גם בשבת ודלא כדעת המחבר (כמ"ש החיד"א במחז"ב אאל"ט)

האם השו"ע מדבר על ערבית או על שחרית?

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: ברכו - דווקא בסמיכות לחצי קדיש

הודעהעל ידי שבטיישראל » ו' נובמבר 24, 2017 1:52 am

עזריאל ברגר כתב:
שבטיישראל כתב:
ברמן כתב:
מעניין מנהג ה"ברכו" אצל אשכנזים-פרושים בארץ ישראל, שבכל השבוע אומרים ברכו אחר קדיש בתרא, ואילו בשבת אין אומרים. ושמעתי שהטעם מפני שבמעריב בליל שבת נמצאים כולם ב"ברכו" קמא, ומנהג ה"ברכו" בסוף התפילה נוסד בשל המאחרים שלא שמעו ברכו קמא.


שמועתך הינו הלכה מפורשת בשולחן ערוך !

סימן קלג דין ברכו בשבת ובו סעיף אחד.

"בשבת ויו"ט אין אומרים ברכו אחר קדיש בתרא.
הגה: אפי' במקום שנהגו לאמרו בימות החול שמא לא היו יחידים בבהכ"נ כשאמרו ברכו מכל מקום בשבת ויו"ט אין לאמרו דהכל באין לבהכ"נ קודם ברכו (ב"י בשם ריב"ש):"

ומ"מ מנהג הספרדים בא"י לאומרו גם בשבת ודלא כדעת המחבר (כמ"ש החיד"א במחז"ב אאל"ט)

האם השו"ע מדבר על ערבית או על שחרית?

סי' קלג זה בסוף תפילת שחרית אך אין בזה הבדל

(מנהגנו ע"פ דעת האריז"ל הרי מבוסס על מנהג הספרדים בא"י לומר ברכו גם בליל שבת כך דלק"מ

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: ברכו - דווקא בסמיכות לחצי קדיש

הודעהעל ידי שבטיישראל » ו' נובמבר 24, 2017 1:55 am

ברמן כתב:בכלל, יש לדעת שמנהגי ארץ ישראל האשכנזיים בנויים על שני אבות מנהג עיקריים, ומשם הסתעפו לשילובים שונים בין שתי הקהילות, ושילובים עם הקהילות האחרות שעלו מחו"ל במשך הדורות שאח"כ.
א. מנהג אשכנזים בגליל - מקורו מתלמידי הבעש"ט והמגיד שעלו לערי הגליל מרייסין ואוקראינה משנת תקל"ז.
ב. מנהג אשכנזים בירושלים - מקורו מקהילת ה"פרושים" מגדולי תלמידי הגר"א שעלו מליטא לארץ ישראל החל משנת תקס"ז-תקס"ח, והקימו את הקהילה בירושלים (חלקם עברו אח"כ לצפת והביאו עמם חלק מהמנהגים שנקבעו בירושלים). בקהילה זו הנהיגו חלק ממנהגי הגר"א שלא נתקבלו בליטא. חידשו את נשיאת כפיים בכל יום שלא נהגו בשום מקום בחו"ל. בטלו את ה"קידוש" בליל שבת בביהכנ"ס, ועוד ועוד.
בשנות התק"פ-תק"צ בערך הגיעו לירושלים עולי דייטשלאנד ואונגארין שקיבלו את רוב מנהגי ה"פרושים" מליטא. ובסוף שנות התק"צ בערך הגיעו לירושלים ה"חסידים" שבתחילת דרכם בטלו ברוב בירושלים, אך בשנים תר"ה-תר"י כבר היו קהילות חסידיות בירושלים (חב"ד, ללוב, רוזין ועוד), שבנוסח התפילה לא קיבלו כמעט את מנהגי ה"פרושים", אך בענינים ההלכתיים היו קשורים יותר למנהגי ה"פרושים". עם השנים עלו עולים רבים מחסידי פולין לירושלים, והתחיל מנהג חסידי מבוסס גם בעניני הלכה אחרים (כמדומני שהדיין החסידי הראשון היה ר' ברוך בנימין זאב ווינשטוק), בהמשך הוקם בית הדין החסידי בראשות ר' דובצ'ה (ליפמן דוד) שובקס.

לא מדוייק
במקהלות החסדים בי-ם אמנם נוהגים שהכהנים עולין לדוכן בכל יום, אך מאידך נוהגים כמה מנהגים ספרדיים שאינם נהוגים אצל הפרושים וכגון אמירת הזמור אחר תפילת ערבית (ואפ' בליל יו"ט !) אך לא בתפילת מנחה(משא"כ למנהג החסידים בצפת"ו לומר מזמור גם במנחה).

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: ברכו - דווקא בסמיכות לחצי קדיש

הודעהעל ידי יהודי טבעי » א' נובמבר 26, 2017 1:36 pm

על פי הפשט אין שייכות בין קדיש לברכו, כי קדיש נאמר לרגל סיום דבר, תפילה או לימוד, ומתפללים שכל זה יביא את התכלית של ריבוי כבוד שמים.
ואילו ברכו נאמר לרגל התחלת ברכה, או ברכת יוצר/מעריב או ברכת התורה.
[ואלו שנהגו לומר ברכו לאחר התפילה הוא כדי להוציא את אלו שלא שמעו, ויוצאים ידי חובת ברכה בעניה 'ברוך ה' המבורך'].
הסמיכות בין קדיש לברכו הוא מנהג חב"ד קדמון על פי סוד, שאין ברכו בלי קדיש לפניו.

עזריאל ברגר
הודעות: 12989
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברכו - דווקא בסמיכות לחצי קדיש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 26, 2017 2:03 pm

יהודי טבעי כתב:הסמיכות בין קדיש לברכו הוא מנהג חב"ד קדמון על פי סוד, שאין ברכו בלי קדיש לפניו.

מה המקור לדבריך?
ולהעיר מברכו של קריאת התורה...

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: ברכו - דווקא בסמיכות לחצי קדיש

הודעהעל ידי יהודי טבעי » א' נובמבר 26, 2017 3:33 pm

שער הכולל פרק יז אות י"ד על פי פע"ח שער השבת פרק יא

עזריאל ברגר
הודעות: 12989
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברכו - דווקא בסמיכות לחצי קדיש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 26, 2017 4:22 pm

יהודי טבעי כתב:שער הכולל פרק יז אות י"ד על פי פע"ח שער השבת פרק יא

בשעה"כ לא האריך אלא הפנה לפע"ח, ובפע"ח לא כתב "שאין ברכו בלא קדיש", אלא רק כתב שאומרים קדיש לפני ברכו הן בחול והן בשבת.

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: ברכו - דווקא בסמיכות לחצי קדיש

הודעהעל ידי יהודי טבעי » א' נובמבר 26, 2017 5:16 pm

אכן טעות יצאה מתחת ידי, המנהג עצמו של סמיכות ברכו לקדיש בערבית הוא עפ"י סוד כמבואר בשער הכולל
הכלל הגורף שאין ברכו בלי קדיש, שמעתי מאחד מרבני חב"ד, וסברתי שגם זה כתוב שם.

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: ברכו - דווקא בסמיכות לחצי קדיש

הודעהעל ידי יהודי טבעי » א' נובמבר 26, 2017 5:31 pm

הלכתי לחפש ומצאתי בפסקי הסידור להרא"ח נאה שכתב כדבריך, זה לשונו בהערה: ומ"ש שסידר אדמו"ר ז"ל לומר והוא רחום קודם שיר המעלות עי' בשער הכולל הנ"ל אות י"א, ואפ"ל עוד שלא רצה לעשות הפסק בין קדיש לברכו, כמו ברכו דשחרית שאסור להפסיק בין הקדיש לברכו בשום דבר כמ"ש בשו"ע סי' נ"ד. עכ"ל הגרא"ח בהערה.
[אף שבשו"ע שם נפסק להדיא שאין אומרים קדיש בערבית מטעם שאין פסוקים לפניה, אבל צריך לומר שלדידן שאומרים שיר המעלות חזר הדין שאין להפסיק בין קדיש לברכו].

עזריאל ברגר
הודעות: 12989
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברכו - דווקא בסמיכות לחצי קדיש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 26, 2017 7:34 pm

יהודי טבעי כתב:הלכתי לחפש ומצאתי בפסקי הסידור להרא"ח נאה שכתב כדבריך, זה לשונו בהערה: ומ"ש שסידר אדמו"ר ז"ל לומר והוא רחום קודם שיר המעלות עי' בשער הכולל הנ"ל אות י"א, ואפ"ל עוד שלא רצה לעשות הפסק בין קדיש לברכו, כמו ברכו דשחרית שאסור להפסיק בין הקדיש לברכו בשום דבר כמ"ש בשו"ע סי' נ"ד. עכ"ל הגרא"ח בהערה.
[אף שבשו"ע שם נפסק להדיא שאין אומרים קדיש בערבית מטעם שאין פסוקים לפניה, אבל צריך לומר שלדידן שאומרים שיר המעלות חזר הדין שאין להפסיק בין קדיש לברכו].

ועדיין לא מצאנו מקור להסמיך דווקא לחצי קדיש.

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: ברכו - דווקא בסמיכות לחצי קדיש

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ב' נובמבר 27, 2017 1:03 pm

עזריאל ברגר כתב:
יהודי טבעי כתב:הלכתי לחפש ומצאתי בפסקי הסידור להרא"ח נאה שכתב כדבריך, זה לשונו בהערה: ומ"ש שסידר אדמו"ר ז"ל לומר והוא רחום קודם שיר המעלות עי' בשער הכולל הנ"ל אות י"א, ואפ"ל עוד שלא רצה לעשות הפסק בין קדיש לברכו, כמו ברכו דשחרית שאסור להפסיק בין הקדיש לברכו בשום דבר כמ"ש בשו"ע סי' נ"ד. עכ"ל הגרא"ח בהערה.
[אף שבשו"ע שם נפסק להדיא שאין אומרים קדיש בערבית מטעם שאין פסוקים לפניה, אבל צריך לומר שלדידן שאומרים שיר המעלות חזר הדין שאין להפסיק בין קדיש לברכו].

ועדיין לא מצאנו מקור להסמיך דווקא לחצי קדיש.


זו שאלה בפני עצמה, מדוע תיקנו כאן חצי קדיש, שהרי בקדיש שאחרי לימוד אומרים קדיש שלם.
והכלל בזה לא נתברר כל כך:
ראה 'פרי מגדים' (משב"ז סימן נה) - 'והנה, חצי קדיש איכא לעיונא ביה, למה בחרו בחצי קדיש, ולא בקדיש שלם בלא תתקבל, כמו שאומרים קדיש שלם בלא תתקבל אחר פסוקים או הגדה. ואומר אני כפי דעתי ההדיוטיות, דכללא הוא, כל מקום שאומרים בשביל פסוקים או הגדה, אומר קדיש שלם. מה שאין כן כשאומר החזן להפסיק בין פסוקי דזמרה שנשלמו כאן, ואחר שמונה עשרה שהיא מצוה בפני עצמה, ואחר תהלה לדוד במנחה וכו', אומרים רק חצי קדיש'.
נראה הביאור בדבריו שהיכן שהקדיש מסיים דבר שלם בפני עצמו אומרים קדיש שלם, אולם היכן שהקדיש רק מפסיק בין מצוה אחת לזו שבאה אחריה אומרים חצי קדיש, כיון שעדיין לא נסתיימה התפילה. ורק בקדיש תתקבל כיון שאומרים 'תתקבל' אומרים גם 'יהא שלמא'.
וב'ערוך השולחן' (סימן נו) כתב שהשם 'חצי קדיש' הוא טעות – 'ודע שהעולם רגילים לומר חצי קדיש וקדיש שלם ויש מההמון שסוברים דבאמת זהו חצי קדיש, וטעות הוא שבאמת גמר הקדיש הוא רק עד דאמירן בעלמא, אלא שבסוף התפלה מוסיפין תפלת תתקבל ויהא שלמא רבה, דמשום שהשלום הוא עמוד העולם לכך אחר גמר התפלה וצריכין לצאת לאויר העולם אנו מבקשים מהשי"ת שיהיה שלום בתוכינו ומוסיפין עושה שלום במרומיו וכו' וזה שקוראין חצי קדיש הוא שם בעלמא'.
וכן כתב בספר 'מנהגים דבי מהר"ם' – 'כללו של דבר אין אומרים קדיש שלם רק אחר גמר תפילה'.
לפי הדברים האמורים מבואר המנהג בקדיש של ברכו במעריב, שאף שגדר אמירתו הוא לאחר פסוקים, אבל כיון שנתייסד לאמרו יחד עם ברכו ואינו גמר דבר, הרי הוא חצי קדיש.
אולם מה שיש לברר, מדוע מנהג ארץ ישראל אצל החסידים שאומרים בערבית לפני עלינו שיר למעלות, אומרים אחריו קדיש שלם (קדיש יתום) וברכו, ואילו בשבת אומרים מזמור לדוד, ואחריו חצי קדיש וברכו. והדברים עתיקים.
אשמח להפניה אם מישהו דן בזה בפורום, או במקום אחר.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ברכו - דווקא בסמיכות לחצי קדיש

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' נובמבר 27, 2017 1:55 pm

יהודי טבעי כתב:אולם מה שיש לברר, מדוע מנהג ארץ ישראל אצל החסידים שאומרים בערבית לפני עלינו שיר למעלות, אומרים אחריו קדיש שלם (קדיש יתום) וברכו, ואילו בשבת אומרים מזמור לדוד, ואחריו חצי קדיש וברכו. והדברים עתיקים.

ככל הידוע לי, המנהג בשבת נשאר כמו שנהגו החסידים בחו"ל, שהיו אומרים את המזמור (מזמור לדוד) רק בשבת ולא בחול, והיו נוהגים לומר אחריו חצי קדיש. ולכן, גם כשהתחילו בארץ ישראל לומר המזמור בחול ואחריו ק"י - נשאר המנהג של חו"ל בשבת כמו שהיה. ואכן בכמה קהילות (בעיקר חסידויות ארצישראליות, אבל לא רק), נהוג לומר גם בשבת קדיש יתום.

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: ברכו - דווקא בסמיכות לחצי קדיש

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' נובמבר 27, 2017 4:51 pm

איש גלילי כתב:
יהודי טבעי כתב:אולם מה שיש לברר, מדוע מנהג ארץ ישראל אצל החסידים שאומרים בערבית לפני עלינו שיר למעלות, אומרים אחריו קדיש שלם (קדיש יתום) וברכו, ואילו בשבת אומרים מזמור לדוד, ואחריו חצי קדיש וברכו. והדברים עתיקים.

ככל הידוע לי, המנהג בשבת נשאר כמו שנהגו החסידים בחו"ל, שהיו אומרים את המזמור (מזמור לדוד) רק בשבת ולא בחול, והיו נוהגים לומר אחריו חצי קדיש. ולכן, גם כשהתחילו בארץ ישראל לומר המזמור בחול ואחריו ק"י - נשאר המנהג של חו"ל בשבת כמו שהיה. ואכן בכמה קהילות (בעיקר חסידויות ארצישראליות, אבל לא רק), נהוג לומר גם בשבת קדיש יתום.


מעניין לדעת איזה קהילות חסידיות שינו בזה בא"י לומר ק"י
(ובכללו שהיתום אומר הקדיש ולא הש"ץ כמנהג הפשוט)

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ברכו - דווקא בסמיכות לחצי קדיש

הודעהעל ידי איש גלילי » ב' נובמבר 27, 2017 5:50 pm

שבטיישראל כתב:
איש גלילי כתב:
יהודי טבעי כתב:אולם מה שיש לברר, מדוע מנהג ארץ ישראל אצל החסידים שאומרים בערבית לפני עלינו שיר למעלות, אומרים אחריו קדיש שלם (קדיש יתום) וברכו, ואילו בשבת אומרים מזמור לדוד, ואחריו חצי קדיש וברכו. והדברים עתיקים.

ככל הידוע לי, המנהג בשבת נשאר כמו שנהגו החסידים בחו"ל, שהיו אומרים את המזמור (מזמור לדוד) רק בשבת ולא בחול, והיו נוהגים לומר אחריו חצי קדיש. ולכן, גם כשהתחילו בארץ ישראל לומר המזמור בחול ואחריו ק"י - נשאר המנהג של חו"ל בשבת כמו שהיה. ואכן בכמה קהילות (בעיקר חסידויות ארצישראליות, אבל לא רק), נהוג לומר גם בשבת קדיש יתום.


מעניין לדעת איזה קהילות חסידיות שינו בזה בא"י לומר ק"י
(ובכללו שהיתום אומר הקדיש ולא הש"ץ כמנהג הפשוט)

כן ראיתי אצל חסידי גור.

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: ברכו - דווקא בסמיכות לחצי קדיש

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' נובמבר 27, 2017 6:04 pm

איש גלילי כתב:כן ראיתי אצל חסידי גור.


חסידי גור ?

הרי אצלם רשמי כלל אין אומרים שיר למעלות וק"י כל לילה אחר קדיש תתקבל ואפ' בירושלים !
כך שכנראה אין קשר בין הדברים.

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: ברכו - דווקא בסמיכות לחצי קדיש

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ב' נובמבר 27, 2017 7:38 pm

שבטיישראל כתב:
איש גלילי כתב:ככל הידוע לי, המנהג בשבת נשאר כמו שנהגו החסידים בחו"ל, שהיו אומרים את המזמור (מזמור לדוד) רק בשבת ולא בחול, והיו נוהגים לומר אחריו חצי קדיש. ולכן, גם כשהתחילו בארץ ישראל לומר המזמור בחול ואחריו ק"י - נשאר המנהג של חו"ל בשבת כמו שהיה. ואכן בכמה קהילות (בעיקר חסידויות ארצישראליות, אבל לא רק), נהוג לומר גם בשבת קדיש יתום.


מעניין לדעת איזה קהילות חסידיות שינו בזה בא"י לומר ק"י
(ובכללו שהיתום אומר הקדיש ולא הש"ץ כמנהג הפשוט)


אכן יש כמה קהילות ירושלמיות שכשיש יתום 'טרי' הוא אומר את הקדיש אחרי מזמור לדוד ואת הברכו שאחריו, אבל זה נשאר חצי קדיש כמו המנהג הרגיל

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: ברכו - דווקא בסמיכות לחצי קדיש

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' נובמבר 28, 2017 4:54 am

איש גלילי כתב:כן ראיתי אצל חסידי גור.

ביררתי על המנהג בגור.
לפי מנהגם האבל (כמובן אם יש אבל רח"ל ואם לא אז הש"ץ) אומר הקדיש וברכו בתרא אחר מזמור לדוד בליל ש"ק, אך המדובר בחצי קדיש ולא בקדיש יתום רגיל (שהוא בעצם קדיש שלם ללא תתקבל), ובאמת כבר נמצא בסידורי האריז"ל שקדיש זו מועיל ביותר לנשמת הנפטר (וכן נהוג בעוד מקומות שהאדמורים אומרים קדיש זו בימי אבלם רח"ל, ויש נוהגים שבעל היא"צ אומר הקדיש אפ' אם אינו משמש כש"ץ).
אך בשונה משאר קדישים שכל האבלים אומרים יחד קדיש, בקדיש זו רק אבל אחד אומר הקדיש לבד !

כמו"כ אין חילוק בזה בין א"י לחו"ל כך שלא שייך לומר ששינו בזה בא"י ע"פ מנהג הספרדים הנ"ל שהקדיש אחר המזמור הוא קדיש יתום (מה גם כמ"ש בגור לא נהוג לומר המזמור אחר ערבית ואפ' בי-ם).


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים