הזכרת החגים בשמות חילופיים - פורום אוצר החכמה

הזכרת החגים בשמות חילופיים

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
עושה חדשות
הודעות: 6716
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אפריל 15, 2017 10:20 pm

מה הדין במי שהחליף את הנוסח ב'יעלה ויבוא',
ובמקום לומר את יום חג המצות הזה, אמר "חג הפסח", או אביב, או חירות, וכיו"ב,
וכן בסוכות הזכיר את "חג האסיף",
או תחת "יום הזיכרון" אמר "יום ראש השנה", "יום הדין" וכל כה"ג.
ומה הדין אם אמר "את יום מקרא קודש הזה" ותו לא מידי.

רבותיי
הודעות: 301
הצטרף: א' אפריל 12, 2015 4:35 pm

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי רבותיי » ג' אפריל 18, 2017 12:07 pm

שמעתי בשם הגר''י גרינוולד שליט''א (בלא אחריות על דיוק):
מותר לאכול חמץ אחר צאת הכוכבים בסעודת שביעי של פסח קודם הבדלה.
אך אין לומר ביום חג המצות הזה כי אם ביום חג הפסח...

דרומי
הודעות: 3422
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי דרומי » ג' אפריל 18, 2017 12:41 pm

בענין זה דנו כמה פוסקים אחרונים ונלקט בספרי המלקטים. רבים הסוברים שאין מניעה לומר "חג המצות" גם אם אכל חמץ.


עזריאל ברגר
הודעות: 3689
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אפריל 15, 2018 10:04 pm

עושה חדשות כתב:תחת "יום הזיכרון" אמר "יום ראש השנה", "יום הדין"

לא יצא י"ח, כי לא הזכיר ר"ח.

אשר177
הודעות: 238
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי אשר177 » ג' אוגוסט 21, 2018 7:57 pm

עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:תחת "יום הזיכרון" אמר "יום ראש השנה", "יום הדין"

לא יצא י"ח, כי לא הזכיר ר"ח.


מהיכי תיתי?
ומה הקשר בין יום הזיכרון לראש חודש?

עזריאל ברגר
הודעות: 3689
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 21, 2018 8:16 pm

אשר177 כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:תחת "יום הזיכרון" אמר "יום ראש השנה", "יום הדין"

לא יצא י"ח, כי לא הזכיר ר"ח.


מהיכי תיתי?
ומה הקשר בין יום הזיכרון לראש חודש?

חז"ל אמרו (גמ' עירובין דף מ) "זכרון אחד עולה לכאן ולכאן", שגם ר"ח נקרא יום זיכרון, כמ"ש "וביום שמחתכם ... ובראשי חדשיכם ... והיו לכם לזכרון", וכן מי ששכח יעו"י בר"ח בברהמ"ז אומר "אשר נתן ... ראשי חדשים לזכרון".
ואי לאו הכי - היו צריכים להזכיר במפורש ראש חודש, שהרי הוא יום מיוחד בפ"ע, וכדעת רבי דוסא בן הרכינס במשנה שם (דף לט עמוד א).

ולכן אם אמר "יום ראש החודש הזה יום תרועה" - הרי הזכיר גם את ר"ח וגם ר"ה (ועצ"ע אם אין זה "משנה ממטבע שטבעו חכמים בברכות"), אבל אם אמר רק אחד מהם (וכ"ש אם אמר "יום הדין" שאינו שמו של ר"ה) - ודאי לא יצא י"ח.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים