הזכרת החגים בשמות חילופיים

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
עושה חדשות
הודעות: 6957
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אפריל 15, 2017 10:20 pm

מה הדין במי שהחליף את הנוסח ב'יעלה ויבוא',
ובמקום לומר את יום חג המצות הזה, אמר "חג הפסח", או אביב, או חירות, וכיו"ב,
וכן בסוכות הזכיר את "חג האסיף",
או תחת "יום הזיכרון" אמר "יום ראש השנה", "יום הדין" וכל כה"ג.
ומה הדין אם אמר "את יום מקרא קודש הזה" ותו לא מידי.

רבותיי
הודעות: 302
הצטרף: א' אפריל 12, 2015 4:35 pm

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי רבותיי » ג' אפריל 18, 2017 12:07 pm

שמעתי בשם הגר''י גרינוולד שליט''א (בלא אחריות על דיוק):
מותר לאכול חמץ אחר צאת הכוכבים בסעודת שביעי של פסח קודם הבדלה.
אך אין לומר ביום חג המצות הזה כי אם ביום חג הפסח...

דרומי
הודעות: 3737
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי דרומי » ג' אפריל 18, 2017 12:41 pm

בענין זה דנו כמה פוסקים אחרונים ונלקט בספרי המלקטים. רבים הסוברים שאין מניעה לומר "חג המצות" גם אם אכל חמץ.


עזריאל ברגר
הודעות: 3850
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אפריל 15, 2018 10:04 pm

עושה חדשות כתב:תחת "יום הזיכרון" אמר "יום ראש השנה", "יום הדין"

לא יצא י"ח, כי לא הזכיר ר"ח.

אשר177
הודעות: 276
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי אשר177 » ג' אוגוסט 21, 2018 7:57 pm

עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:תחת "יום הזיכרון" אמר "יום ראש השנה", "יום הדין"

לא יצא י"ח, כי לא הזכיר ר"ח.


מהיכי תיתי?
ומה הקשר בין יום הזיכרון לראש חודש?

עזריאל ברגר
הודעות: 3850
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 21, 2018 8:16 pm

אשר177 כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:תחת "יום הזיכרון" אמר "יום ראש השנה", "יום הדין"

לא יצא י"ח, כי לא הזכיר ר"ח.


מהיכי תיתי?
ומה הקשר בין יום הזיכרון לראש חודש?

חז"ל אמרו (גמ' עירובין דף מ) "זכרון אחד עולה לכאן ולכאן", שגם ר"ח נקרא יום זיכרון, כמ"ש "וביום שמחתכם ... ובראשי חדשיכם ... והיו לכם לזכרון", וכן מי ששכח יעו"י בר"ח בברהמ"ז אומר "אשר נתן ... ראשי חדשים לזכרון".
ואי לאו הכי - היו צריכים להזכיר במפורש ראש חודש, שהרי הוא יום מיוחד בפ"ע, וכדעת רבי דוסא בן הרכינס במשנה שם (דף לט עמוד א).

ולכן אם אמר "יום ראש החודש הזה יום תרועה" - הרי הזכיר גם את ר"ח וגם ר"ה (ועצ"ע אם אין זה "משנה ממטבע שטבעו חכמים בברכות"), אבל אם אמר רק אחד מהם (וכ"ש אם אמר "יום הדין" שאינו שמו של ר"ה) - ודאי לא יצא י"ח.

משולש
הודעות: 4730
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי משולש » ג' אוגוסט 21, 2018 10:21 pm

טור אורח חיים הלכות ראש השנה סימן תקפב

ואין צריך להזכיר ר"ח לומר ואת יום ראש חדש הזה דקי"ל זכרון אחד עולה לכאן ולכאן וכשאמר את יום הזכרון הזה גם ר"ח בכלל דכתיב וביום שמחתכם ובמועדיכם ובראשי חדשיכם וכתיב והיה לכם לזכרון ואכולהו קאי

משולש
הודעות: 4730
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי משולש » ג' אוגוסט 21, 2018 10:57 pm

מצאנו חילוקים בין הראשונים לענין הזכרת "את יום השבת הזה" או "את יום המנוח הזה".

אשר177
הודעות: 276
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי אשר177 » ד' אוגוסט 22, 2018 1:16 am

עזריאל ברגר כתב:
אשר177 כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:תחת "יום הזיכרון" אמר "יום ראש השנה", "יום הדין"

לא יצא י"ח, כי לא הזכיר ר"ח.


מהיכי תיתי?
ומה הקשר בין יום הזיכרון לראש חודש?

חז"ל אמרו (גמ' עירובין דף מ) "זכרון אחד עולה לכאן ולכאן", שגם ר"ח נקרא יום זיכרון, כמ"ש "וביום שמחתכם ... ובראשי חדשיכם ... והיו לכם לזכרון", וכן מי ששכח יעו"י בר"ח בברהמ"ז אומר "אשר נתן ... ראשי חדשים לזכרון".
ואי לאו הכי - היו צריכים להזכיר במפורש ראש חודש, שהרי הוא יום מיוחד בפ"ע, וכדעת רבי דוסא בן הרכינס במשנה שם (דף לט עמוד א).

ולכן אם אמר "יום ראש החודש הזה יום תרועה" - הרי הזכיר גם את ר"ח וגם ר"ה (ועצ"ע אם אין זה "משנה ממטבע שטבעו חכמים בברכות"), אבל אם אמר רק אחד מהם (וכ"ש אם אמר "יום הדין" שאינו שמו של ר"ה) - ודאי לא יצא י"ח.



יישר כח!

(אם כי לענ"ד אינו מוכרח, אבל מאידך גיסא התארים ראש השנה ויום הדין, אינם כתובים בתורה ולכן אינם באמת שמות של היום)

איש גלילי
הודעות: 2238
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי איש גלילי » ד' אוגוסט 22, 2018 8:37 am

אשר177 כתב:אבל מאידך גיסא התארים ראש השנה ויום הדין, אינם כתובים בתורה ולכן אינם באמת שמות של היום

אם צריך דוקא שמות הנזכרים בתורה, הוא הדין גם אם אמר "חג הפסח" במקום "חג המצות" לא יצא, כי פסח בתורה היינו יום י"ד בניסן (ויש לעיין בדברי תוס' ר"ה יג. ד"ה דאקריבו, ובקידושין לז: ד"ה ממחרת הפסח, ועדיין יש לנו רק יו"ט ראשון של פסח).
אבל אם נאמר שיועיל כל שם הנהוג בלשון בנ"א, הוא הדין גם אם אמר "ראש השנה" שהוא שם החג בלשון חז"ל, או "יום הדין" שהוא משמות החג בקרב ישראל היום.

אשר177
הודעות: 276
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי אשר177 » ד' אוגוסט 22, 2018 10:54 am

איש גלילי כתב:
אשר177 כתב:אבל מאידך גיסא התארים ראש השנה ויום הדין, אינם כתובים בתורה ולכן אינם באמת שמות של היום

אם צריך דוקא שמות הנזכרים בתורה, הוא הדין גם אם אמר "חג הפסח" במקום "חג המצות" לא יצא, כי פסח בתורה היינו יום י"ד בניסן (ויש לעיין בדברי תוס' ר"ה יג. ד"ה דאקריבו, ובקידושין לז: ד"ה ממחרת הפסח, ועדיין יש לנו רק יו"ט ראשון של פסח).


אה"נ

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10928
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אוגוסט 22, 2018 1:46 pm

על החותם בר"ח מקדש ישראל והזמנים יש באחרונים לרוב

תל אביבי
הודעות: 121
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 5:19 pm

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי תל אביבי » ד' אוגוסט 22, 2018 4:53 pm

חישוקי חמד לר"י זליברשטיין ראש פסחים הביא בזה בשם חמיו הגרי"ש אלישיב שבדיעבד יצא ידי חובתו.
ראו כאן: www.otzar.org/wotzar/book.aspx?26293&pageid=P0037

עזריאל ברגר
הודעות: 3850
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 22, 2018 7:24 pm

תל אביבי כתב:חישוקי חמד לר"י זליברשטיין ראש פסחים הביא בזה בשם חמיו הגרי"ש אלישיב שבדיעבד יצא ידי חובתו.
ראו כאן: http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?2 ... geid=P0037

אם מישהו יכול להביא את דבריו לאלו שאינם מנויים על האוצר המקוון - תע"ב.

זאב ערבות
הודעות: 942
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' אוגוסט 22, 2018 7:44 pm

בדומה מובא במקור ברוך לבעל התורה תמימה שבמקור היה כתוב מקדש ישראל (והזמנים) וכאן היה צריך להוסיף בכל חג את שם החג ולפי השאלה כאן, האם יש חילוק איזה שם של החג מזכיר. (אך כבר מובא שם שאביו בעל ערוך השולחן לא הסכים עמו).

תל אביבי
הודעות: 121
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 5:19 pm

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי תל אביבי » ד' אוגוסט 22, 2018 8:10 pm

עזריאל ברגר כתב:
תל אביבי כתב:חישוקי חמד לר"י זליברשטיין ראש פסחים הביא בזה בשם חמיו הגרי"ש אלישיב שבדיעבד יצא ידי חובתו.
ראו כאן: http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?2 ... geid=P0037

אם מישהו יכול להביא את דבריו לאלו שאינם מנויים על האוצר המקוון - תע"ב.

חבל שלא טרחת להקיש על הקישורית. התוכן נמצא בתוך ארבעים העמודים הראשונים של הספר הנגישים גם לכל אורח.
לבד מזאת לבינתיים אתר הטאבלט חינם עדיין נגיש לקהל הרחב.

שבענו מטובך
הודעות: 313
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ו' אוגוסט 24, 2018 12:21 am

עזריאל ברגר כתב:
אשר177 כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עושה חדשות כתב:תחת "יום הזיכרון" אמר "יום ראש השנה", "יום הדין"

לא יצא י"ח, כי לא הזכיר ר"ח.


מהיכי תיתי?
ומה הקשר בין יום הזיכרון לראש חודש?

חז"ל אמרו (גמ' עירובין דף מ) "זכרון אחד עולה לכאן ולכאן", שגם ר"ח נקרא יום זיכרון, כמ"ש "וביום שמחתכם ... ובראשי חדשיכם ... והיו לכם לזכרון", וכן מי ששכח יעו"י בר"ח בברהמ"ז אומר "אשר נתן ... ראשי חדשים לזכרון".
ואי לאו הכי - היו צריכים להזכיר במפורש ראש חודש, שהרי הוא יום מיוחד בפ"ע, וכדעת רבי דוסא בן הרכינס במשנה שם (דף לט עמוד א).

ולכן אם אמר "יום ראש החודש הזה יום תרועה" - הרי הזכיר גם את ר"ח וגם ר"ה (ועצ"ע אם אין זה "משנה ממטבע שטבעו חכמים בברכות"), אבל אם אמר רק אחד מהם (וכ"ש אם אמר "יום הדין" שאינו שמו של ר"ה) - ודאי לא יצא י"ח.

למעשה, אם אמר "ביום ראש השנה הזה" - הרי זה כאילו אמר 'היום הראשון לכל חדשי השנה', ובכלל מאתיים מנה. האם אין זה כמי שהזכיר גם את ראש החודש?

דורשי יחודך
הודעות: 469
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ו' אוגוסט 24, 2018 8:04 am

בעניין החותם בראש השנה במקום "מקדש ישראל ויום הזכרון", "מקדש ישראל וראש השנה."

הגר"י הוטנר זצ"ל בפחד יצחק (מאמר כט) עומד על לשון חז"ל "יום טוב של ראש השנה." ולא מצינו דוגמתו במועדים אחרים.
הוא מבאר על פי דברי המהר"ל, שיום הדין מצד עצמו איננו הסיבה למקרא קודש. המקרא קודש הוא משום שעל ידי השופר נזכרים לטובה לפני הקב"ה.

לכן יש בר"ה שני דינים: א. יום הדין, וב. מקרא קודש על פי הזכרון תרועה.

לפיכך, מסביר הפחד יצחק, כשבאים חז"ל לדבר על המקרא קודש של ר"ה, הקפידו לציין "יום טוב של ראש השנה", כלומר בחינת היום טוב של היום ולא היום עצמו עכ"ד. (עיי"ש עוד דיוק נפלא בפסוק.ויל"ע.)

אם יסוד דבריו נכונים, היה נראה שאם חותם מקדש ישראל ור"ה, לא יצא, שכן אין זה מציין את המועד. (ואולי יהיה הבדל בין תפילה לקידוש...).

(האם דבריו של הפחד יצחק הם בבחינת עומק הפשט, או דרוש? אני בטוח שהוא ותלמידיו משוכנעים שעומק הפשט יש כאן, וכנראה יהיו שיחלקו על קביעה זו. יבואו חכמי הפורום ויכריעו.)

עזריאל ברגר
הודעות: 3850
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 26, 2018 10:52 am

יש כו"כ ימים שנקראים "ראש השנה", ולא כולם בראש חודש, ולכן אין בכלל מאתיים מנה.
דהיינו:
יום הכיפורים של יובל.
שבועות.
חמשה עשר בשבט.
ואיבעית אימא אף יט כסלו...

עזריאל ברגר
הודעות: 3850
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: הזכרת החגים בשמות חילופיים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 26, 2018 10:55 am

תל אביבי כתב:
עזריאל ברגר כתב:
תל אביבי כתב:חישוקי חמד לר"י זליברשטיין ראש פסחים הביא בזה בשם חמיו הגרי"ש אלישיב שבדיעבד יצא ידי חובתו.
ראו כאן: http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?2 ... geid=P0037

אם מישהו יכול להביא את דבריו לאלו שאינם מנויים על האוצר המקוון - תע"ב.

חבל שלא טרחת להקיש על הקישורית. התוכן נמצא בתוך ארבעים העמודים הראשונים של הספר הנגישים גם לכל אורח.
לבד מזאת לבינתיים אתר הטאבלט חינם עדיין נגיש לקהל הרחב.

א. יישר כח.
ב. תורף דבריו שהאומר "חג הפסח" במקום "חג המצות" יצא, כיוון שיש מקום לקרוא לכל החג בשם זה, ובפרט שכך הוא נקרא בלשון העם.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אשר177, מקורות ו־ 8 אורחים