מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אתה בחרתנו מכל עם ורוממתנו מכל לשון

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

אתה בחרתנו מכל עם ורוממתנו מכל לשון

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אפריל 16, 2017 2:58 pm

בתפילה - אתה בחרתנו מכל העמים וכו' ורוממתנו מכל הלשונות...
ובקידוש - אשר בחר בנו מכל עם ורוממנו מכל לשון...

האם יש סיבה למה יש שינוי של רבים ויחיד? והאם כך זה בכל הנוסחאות?

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: אתה בחרתנו מכל עם ורוממתנו מכל לשון

הודעהעל ידי סעדיה » א' אפריל 16, 2017 3:06 pm

עושה חדשות כתב:האם יש סיבה למה יש שינוי של רבים ויחיד? והאם כך זה בכל הנוסחאות?

כמדומני שבנוסח התפילה (נוסח א"י) מן הגניזה הוא בל"י, יבואו היודעים ויאשרו.

ספרים וועלט
הודעות: 1210
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: אתה בחרתנו מכל עם ורוממתנו מכל לשון

הודעהעל ידי ספרים וועלט » א' אפריל 16, 2017 7:27 pm

השינוי הוא בין נוכח לנסתר. תפלה היא בלשון נוכח, כמדבר אל המלך. קידוש הוא בלשון נסתר שעיקרו הוא בשביל שבח וקידוש היום.

ונתנו ידידים
הודעות: 1120
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: אתה בחרתנו מכל עם ורוממתנו מכל לשון

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ג' אפריל 18, 2017 9:14 am

ספרים וועלט כתב:השינוי הוא בין נוכח לנסתר. תפלה היא בלשון נוכח, כמדבר אל המלך. קידוש הוא בלשון נסתר שעיקרו הוא בשביל שבח וקידוש היום.

פרש דבריך בבקשה, הוא שאל על לשון יחיד ורבים ואתה ענית לו על לשון נוכח ונסתר

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אתה בחרתנו מכל עם ורוממתנו מכל לשון

הודעהעל ידי ברזילי » ג' אפריל 18, 2017 9:29 am

סעדיה כתב:
עושה חדשות כתב:האם יש סיבה למה יש שינוי של רבים ויחיד? והאם כך זה בכל הנוסחאות?

כמדומני שבנוסח התפילה (נוסח א"י) מן הגניזה הוא בל"י, יבואו היודעים ויאשרו.

אכן, נוסח א"י לברכת קדושת היום ביו"ט פותח "אתה בחרת בישראל עמך מכל עם, זרע ישורון רצית מכל לשון" (מובא, למשל, בהקדמה לגולדשמידט סוכות)

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: אתה בחרתנו מכל עם ורוממתנו מכל לשון

הודעהעל ידי סעדיה » ד' אפריל 19, 2017 6:25 pm

סעדיה כתב:
עושה חדשות כתב:האם יש סיבה למה יש שינוי של רבים ויחיד? והאם כך זה בכל הנוסחאות?

כמדומני שבנוסח התפילה (נוסח א"י) מן הגניזה הוא בל"י, יבואו היודעים ויאשרו.

שוב שמתי לב שבנוסח א"י אומרים בקידוש על הכוס בל"ר, הלא דבר הוא.

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: אתה בחרתנו מכל עם ורוממתנו מכל לשון

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ג' מאי 02, 2017 1:30 pm

בדרך הפשט נראה שבתפילה תיקנו הרחבת דברים, שכאן המקום לפרט, שהרי ממשיכים בלשונות נוספים אהבת אותנו ורצית בנו וכו'
לעומת זאת בקידוש היום ביקשו לתמצת ככל הניתן בדרך מועט המחזיק את המרובה לצמצם ככל הניתן לומר את כל הרעיון במילים ספורות, וזה מתבטא גם בכך למרות שאין הבדל גדול

אשר תאפו
הודעות: 34
הצטרף: ה' נובמבר 03, 2016 12:19 am

Re: אתה בחרתנו מכל עם ורוממתנו מכל לשון

הודעהעל ידי אשר תאפו » ה' אוקטובר 10, 2019 2:14 am

בפירוש עיון תפלה שבסידור אוצר התפלות (ח"ב, קידוש לג' רגלים) כתב שבתפלה וכן בברכת התורה הוא בלשון רבים כי הכוונה על זמן יצי"מ ומתן תורה ואז ניכרה בחירת ישראל מתוך עמים רבים, אבל בקידוש המכוון הוא מצבנו היום שאנו שומרים מצוות ד' ואין נפק"מ בכך שיש זולתנו עמים רבים, ונחשבים כל העמים שאינם בתורת ישראל כאחד.

יעקל
הודעות: 1173
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: אתה בחרתנו מכל עם ורוממתנו מכל לשון

הודעהעל ידי יעקל » ג' יוני 07, 2022 1:32 am

לי יש שאלה אחרת : בקידוש של שבת "כי בנו בחרת ואותנו וכו' מכל העמים", ולמה אין מזכירים ורוממנו/ורוממתנו מכל לשון/נות אלא בי"ט ?

איזה קשר מיוחד יש בין י"ט ולשון ?

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אתה בחרתנו מכל עם ורוממתנו מכל לשון

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 07, 2022 6:07 pm

גם ביו"ט זה לא מוזכר בחתימה אלא בפתיחה ובפתיחה של שבת לא מוזכר זה בכלל ולענ"ד פשוט כי ביו"ט ישראל קדשינהו לזמנים ולכן הבחירה בישראל מהותית לקידוש היום משא"כ בשבת אין מזכירים הבחירה בהתחלה כי קביעא וקיימא ואולי מטעם זה גם יש שא"א כי בנו בחרת בשבת כלל


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים