מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אמירת ועל כן בסוף עלינו לשבח בקידוש לבנה

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
אברמוב
הודעות: 64
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:17 pm

אמירת ועל כן בסוף עלינו לשבח בקידוש לבנה

הודעהעל ידי אברמוב » ש' אפריל 29, 2017 11:30 pm

אולי יחכימוני הלומדים מה המקור לאמירת "ועל כן" אחרי קידוש לבנה, הלא טעם אמירת עלינו לשבח אחרי קידוש לבנה הוא כמש"כ בביאור הלכה שמפני שמברכים על הלבנה רוצים לסיים ב"אין עוד" שבסוף עלינו ומהיכן נשתרבב אף להוסיף את אמירת "ועל כן נקווה לך".

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: אמירת ועל כן בסוף עלינו לשבח בקידוש לבנה

הודעהעל ידי משולש » א' אפריל 30, 2017 12:49 am

האם יש לך מקורות לומר עלינו עד אין עוד (חוץ מהמקור הנ"ל?)

אברמוב
הודעות: 64
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:17 pm

Re: אמירת ועל כן בסוף עלינו לשבח בקידוש לבנה

הודעהעל ידי אברמוב » א' אפריל 30, 2017 1:07 am

ראיתי מביאים מספר אשי ישראל תשובה מהגר"ח קנייבסקי לומר עד אין עוד,
ומקור לומר את ההמשך לא מצאתי

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אמירת ועל כן בסוף עלינו לשבח בקידוש לבנה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' אפריל 30, 2017 4:31 pm

האם ועל כן נקוה אינו המשך לעלינו לשבח, מה המקור ולעל כן נקוה

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: אמירת ועל כן בסוף עלינו לשבח בקידוש לבנה

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' אפריל 30, 2017 5:41 pm

ביקורת תהיה כתב:האם ועל כן נקוה אינו המשך לעלינו לשבח, מה המקור ולעל כן נקוה

מגלה עמוקות ואתחנן - אופן קלג
ובאותו פרק כשהקיף יהושע ז' פעמים, תיקן הוא עלינ"ו לשבח, שהוא בגימטריא שם ראשון אב"גיתץ, כי יהושע הוא בכור שור (דברים לג יז), שהוא בגימטריא אב"ג ית"ץ, וזה שאמר לתת גדל"ה חסר ו' כתיב בגימטריא מ"ב, ליוצר בראשית דייקא, שם זה יוצא מן פסוק בראשית (א א) עד ב' ובהו (בראשית א ב) כידוע ליודעים. וחתם יהושע שמו בנוסח עלינו למפרע, הוא אלהינו ה' של הושע, ואנחנו כורעים ו' של הושע, שלא עשנו ש' של הו"שע, ע' של "עלינו לשבח הוא ע' של הושע, ומפני הענוה חתם למפרע ולא הזכיר י', ועד אין עוד תיקן יהושע. על זה אמר הקב"ה למשה רב לך, הרבה ענינים תקנת לישראל בנוסח עלינו לשבח שתיקן יהושע על סוד ז' שמות של מ"ב על ז' חומות של יריחו עד אין עוד, אל תוסף דבר אלי עו"ד דייקא, שעל נוסח זה קא מכוין, רק צו את יהושע. ואחר כך ע"ל כ"ן נ"קוה ר"ת עכ"ן, שתיקן אותו עכן כשמעל בחרם, ואיתמר גבי חרם (דברים ז כה) פסילי אלהיהם תשרפון באש, שקץ תשקצנו כי חרם הוא (דברים ז' [כו]), לכן חתם שמו בראש והתפלל להעביר גילולים מן הארץ, שדנין גם כן בשריפה כל האלילים כרות יכרתון, שהם דומין גם כן לחרם:

שמר
הודעות: 755
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: אמירת ועל כן בסוף עלינו לשבח בקידוש לבנה

הודעהעל ידי שמר » ד' מאי 03, 2017 3:30 pm

אם בהא עסקינן, הסתפקתי לנוהגים לומר ג' הפסוקים אל תירא וכו' בסוף "ועל כן" האם בקידוש לבנה יש לומר כן, א. שמא הוא דין רק בועל כן ולא בעלינו לשבח, ובקידוש לבנה אין לומר ועל כן (כמו שהובא לעיל) ב. אף אם יש לומר ועל כן אכתי אפשר שניתקנו אלו הפסוקים לומר בסוף תפילה דווקא וקידוש לבנה איננו בגדר תפילה.

שמר
הודעות: 755
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: אמירת ועל כן בסוף עלינו לשבח בקידוש לבנה

הודעהעל ידי שמר » ה' מאי 04, 2017 3:24 pm

ועלתה השערה בלבי ליישב מדוע אומרים בקידוש לבנה גם ועל כן, מבואר בשו"ע (או במשנ"ב אינני זוכר כעת הסימן) שאם התפללו ערבית בסמוך למנחה - מיד לאחריה - אי"צ לומר עלינו לשבח בסוף מנחה אלא יתחילו מיד ערבית ויאמרו אח"כ, ולכאורה משמע מינה שאם מחברים התפילות הוי כאילו אחת ואומרים עלינו לשבח בסוף וכאילו עולה לשניהם, ולפ"ז אפשר לומר דכיוון שהמנהג הוא לומר קידוש לבנה מיד אחרי ערבית, ובקידוש לבנה יש ענין לומר עד אין עוד, עשו הכל כתפילה אחת ואמרו את עלינו לשבח של ערבית בסוף קידוש לבנה, כעין מנחה שסמוכה לערבית.
ועוד י"ל לפי"ז, דהנה בברית מילה המנהג לומר עלינו וועל כל, ולכאורה מובא בפרמ"ג (או"ח תקפד) שהטעם לומר עלינו זו הודאה על הבדלתנו בין התועים עיי"ש, וא"כ מה הטעם לאמירת ועל כן במילה, ואפשר דה"ה דהלא המנהג הקדום היה למול הילד בשחריץ אחרי אשרי ובא לציון או בסוף התפילה, ולכן נהגו לומר את העלינו לשבח וועל כן של שחרית בסוף הברית כיוון שסמוכות הן זו לזו.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: אמירת ועל כן בסוף עלינו לשבח בקידוש לבנה

הודעהעל ידי פלגינן » ה' מאי 04, 2017 3:31 pm

שמר כתב:ועלתה השערה בלבי ליישב מדוע אומרים בקידוש לבנה גם ועל כן, מבואר בשו"ע (או במשנ"ב אינני זוכר כעת הסימן) שאם התפללו ערבית בסמוך למנחה - מיד לאחריה - אי"צ לומר עלינו לשבח בסוף מנחה אלא יתחילו מיד ערבית ויאמרו אח"כ, ולכאורה משמע מינה שאם מחברים התפילות הוי כאילו אחת ואומרים עלינו לשבח בסוף וכאילו עולה לשניהם, ולפ"ז אפשר לומר דכיוון שהמנהג הוא לומר קידוש לבנה מיד אחרי ערבית, ובקידוש לבנה יש ענין לומר עד אין עוד, עשו הכל כתפילה אחת ואמרו את עלינו לשבח של ערבית בסוף קידוש לבנה, כעין מנחה שסמוכה לערבית.
ועוד י"ל לפי"ז, דהנה בברית מילה המנהג לומר עלינו וועל כל, ולכאורה מובא בפרמ"ג (או"ח תקפד) שהטעם לומר עלינו זו הודאה על הבדלתנו בין התועים עיי"ש, וא"כ מה הטעם לאמירת ועל כן במילה, ואפשר דה"ה דהלא המנהג הקדום היה למול הילד בשחריץ אחרי אשרי ובא לציון או בסוף התפילה, ולכן נהגו לומר את העלינו לשבח וועל כן של שחרית בסוף הברית כיוון שסמוכות הן זו לזו.

viewtopic.php?f=50&t=33247
viewtopic.php?f=17&t=23027

אברמוב
הודעות: 64
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:17 pm

Re: אמירת ועל כן בסוף עלינו לשבח בקידוש לבנה

הודעהעל ידי אברמוב » ה' מאי 04, 2017 7:36 pm

שמר כתב:ולפ"ז אפשר לומר דכיוון שהמנהג הוא לומר קידוש לבנה מיד אחרי ערבית, ובקידוש לבנה יש ענין לומר עד אין עוד, עשו הכל כתפילה אחת ואמרו את עלינו לשבח של ערבית בסוף קידוש לבנה, כעין מנחה שסמוכה לערבית.


אבל מה נעשה שאותם האומרים אף ועל כן אחרי קידוש לבנה בד"כ אף אומרים עלינו לפני קידוש לבנה אחרי מעריב.

שמר
הודעות: 755
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: אמירת ועל כן בסוף עלינו לשבח בקידוש לבנה

הודעהעל ידי שמר » ה' מאי 04, 2017 8:14 pm

אברמוב כתב:
שמר כתב:ולפ"ז אפשר לומר דכיוון שהמנהג הוא לומר קידוש לבנה מיד אחרי ערבית, ובקידוש לבנה יש ענין לומר עד אין עוד, עשו הכל כתפילה אחת ואמרו את עלינו לשבח של ערבית בסוף קידוש לבנה, כעין מנחה שסמוכה לערבית.


אבל מה נעשה שאותם האומרים אף ועל כן אחרי קידוש לבנה בד"כ אף אומרים עלינו לפני קידוש לבנה אחרי מעריב.

זה גופא הטעות, השתרשות מנהג מוטעה. כמובן הכל לכאורה ובהסתייגות.

שמר
הודעות: 755
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: אמירת ועל כן בסוף עלינו לשבח בקידוש לבנה

הודעהעל ידי שמר » ה' מאי 04, 2017 8:22 pm

פלגינן כתב:
שמר כתב:ועלתה השערה בלבי ליישב מדוע אומרים בקידוש לבנה גם ועל כן, מבואר בשו"ע (או במשנ"ב אינני זוכר כעת הסימן) שאם התפללו ערבית בסמוך למנחה - מיד לאחריה - אי"צ לומר עלינו לשבח בסוף מנחה אלא יתחילו מיד ערבית ויאמרו אח"כ, ולכאורה משמע מינה שאם מחברים התפילות הוי כאילו אחת ואומרים עלינו לשבח בסוף וכאילו עולה לשניהם, ולפ"ז אפשר לומר דכיוון שהמנהג הוא לומר קידוש לבנה מיד אחרי ערבית, ובקידוש לבנה יש ענין לומר עד אין עוד, עשו הכל כתפילה אחת ואמרו את עלינו לשבח של ערבית בסוף קידוש לבנה, כעין מנחה שסמוכה לערבית.
ועוד י"ל לפי"ז, דהנה בברית מילה המנהג לומר עלינו וועל כל, ולכאורה מובא בפרמ"ג (או"ח תקפד) שהטעם לומר עלינו זו הודאה על הבדלתנו בין התועים עיי"ש, וא"כ מה הטעם לאמירת ועל כן במילה, ואפשר דה"ה דהלא המנהג הקדום היה למול הילד בשחריץ אחרי אשרי ובא לציון או בסוף התפילה, ולכן נהגו לומר את העלינו לשבח וועל כן של שחרית בסוף הברית כיוון שסמוכות הן זו לזו.

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=50&t=33247
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=23027


יישר, ליכא מידי דלא רמיזי באוצר.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 55 אורחים