שמעתי עתה דבר נאה, מר' יקותיאל רוזנפלד, ואמרתי לקובעו כאן.
טעם שאין אומרים במוסף ר"ח מטבע של מועדות ר"ה ויוה"כ, מפני חטאינו וגו'.
ידוע מש"כ אחרונים בד' הרמב"ם שגם בזה"ז צריך את הסכמת אר"י לקידוש החודש (האריך בזה הנפש חיה בסי' א, וכבר עשה מעשה להדפיס לוחות באר"י, כמדומה שהיה מאמר ארוך בסיני על פעילותו זו אבל כעת ל"מ).
ולפי"ז, שקידוש החודש תלוי בקיום ישוב של ישראל בארץ ישראל, א"ש שאין אומרים מפני חטאינו גלינו. כביכול כלפי ר"ח אין כאן גלות. ודפח"ח.
-----------
ואני הק' אמרתי, בהקדם מה שנודע מן הגניזה, שראש חודש באר"י היה מועד גדול. ואף לאחר שבטל קדה"ח, ויצא מבת ציון וכו' עדין זכרה ירושלים. ולפיכך יתכן שנוסח של ר"ח לקחו מאר"י. ולכן לא נפל בו שינוי של חורבן. אלא שלבני אר"י היה נוסח אחר למוסף ר"ח...