מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טעם שאין אומרים במוסף ר"ח "ומפני חטאינו גלינו מארצינו"

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

טעם שאין אומרים במוסף ר"ח "ומפני חטאינו גלינו מארצינו"

הודעהעל ידי איש_ספר » א' מאי 07, 2017 1:23 am

שמעתי עתה דבר נאה, מר' יקותיאל רוזנפלד, ואמרתי לקובעו כאן.

טעם שאין אומרים במוסף ר"ח מטבע של מועדות ר"ה ויוה"כ, מפני חטאינו וגו'.

ידוע מש"כ אחרונים בד' הרמב"ם שגם בזה"ז צריך את הסכמת אר"י לקידוש החודש (האריך בזה הנפש חיה בסי' א, וכבר עשה מעשה להדפיס לוחות באר"י, כמדומה שהיה מאמר ארוך בסיני על פעילותו זו אבל כעת ל"מ).

ולפי"ז, שקידוש החודש תלוי בקיום ישוב של ישראל בארץ ישראל, א"ש שאין אומרים מפני חטאינו גלינו. כביכול כלפי ר"ח אין כאן גלות. ודפח"ח.

-----------

ואני הק' אמרתי, בהקדם מה שנודע מן הגניזה, שראש חודש באר"י היה מועד גדול. ואף לאחר שבטל קדה"ח, ויצא מבת ציון וכו' עדין זכרה ירושלים. ולפיכך יתכן שנוסח של ר"ח לקחו מאר"י. ולכן לא נפל בו שינוי של חורבן. אלא שלבני אר"י היה נוסח אחר למוסף ר"ח...

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: טעם שאין אומרים במוסף ר"ח "ומפני חטאינו גלינו מארצינו"

הודעהעל ידי דרומי » א' מאי 07, 2017 10:32 am

לא הבנתי למה הקושיא היא דוקא על המוסף דר"ח - ולא על המוסף דשבת?

ולהעיר עוד, שדוקא במוסף שבת ראש חודש אומרים נוסח מיוחד במינו: "וגלה יקרנו, ונוטל כבוד מבית חיינו" כו'

[אגב, למה דוקא בשבת ר"ח מצינו שתיקנו נוסח חדש - לא של שבת ולא של ר"ח, אלא משהו אחר - ודלא כמו בשבת ויו"ט שמתפללים המוסף דיו"ט ורק מוסיפים כו']

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: טעם שאין אומרים במוסף ר"ח "ומפני חטאינו גלינו מארצינו"

הודעהעל ידי דרומי » א' מאי 07, 2017 10:36 am

תוספת ביאור למ"ש קודם.

צדק הרב אי"ס שבתפלת מוסף דר"ח אין נוסח של צער וכמו במוסף דיו"ט, ולא מדגישים את החורבן והגלות. וכן הוא במוסף דשבת שהוא בסגנון חגיגי בלבד ולא מדגישים את החורבן וכו'.

אולם הפלא הוא שכאשר שבת ור"ח חלים יחד, אז מדגישים את החורבן והצער עוד יותר מאשר ביו"ט, ואומרים "ולפי שחטאנו לפניך אנחנו ואבותינו, חרבה עירנו, ושמם בית מקדשנו, וגלה יקרנו, ונוטל כבוד מבית חיינו" - כמדומני שזו אריכות יתירה שלא מצינו אפילו ביו"ט.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: טעם שאין אומרים במוסף ר"ח "ומפני חטאינו גלינו מארצינו"

הודעהעל ידי דמשק » א' מאי 07, 2017 6:08 pm

איש_ספר כתב:ידוע מש"כ אחרונים בד' הרמב"ם שגם בזה"ז צריך את הסכמת אר"י לקידוש החודש

אמנם בנוסח התפילה של הרמב"ם גופיה כן אומרים בר"ח ומפני חטאינו גלינו מארצינו
קבצים מצורפים
רמב''ם סדר התפילה.png
רמב''ם סדר התפילה.png (18.68 KiB) נצפה 3079 פעמים
נערך לאחרונה על ידי דמשק ב א' מאי 07, 2017 6:36 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: טעם שאין אומרים במוסף ר"ח "ומפני חטאינו גלינו מארצינו"

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מאי 09, 2017 7:38 pm

איש_ספר כתב:נודע מן הגניזה, שראש חודש באר"י היה מועד גדול. ואף לאחר שבטל קדה"ח, ויצא מבת ציון וכו' עדין זכרה ירושלים.
אפשר קצת פרטים?

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: טעם שאין אומרים במוסף ר"ח "ומפני חטאינו גלינו מארצינו"

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 10, 2017 8:31 am

עושה חדשות כתב:
איש_ספר כתב:נודע מן הגניזה, שראש חודש באר"י היה מועד גדול. ואף לאחר שבטל קדה"ח, ויצא מבת ציון וכו' עדין זכרה ירושלים.
אפשר קצת פרטים?


יעויין בספרו של פליישר על מנהגי התפילה בא"י

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: טעם שאין אומרים במוסף ר"ח "ומפני חטאינו גלינו מארצינו"

הודעהעל ידי איש_ספר » א' מאי 14, 2017 1:41 am

עושה חדשות כתב:
איש_ספר כתב:נודע מן הגניזה, שראש חודש באר"י היה מועד גדול. ואף לאחר שבטל קדה"ח, ויצא מבת ציון וכו' עדין זכרה ירושלים.
אפשר קצת פרטים?

הנה קצת
ראש ראשי חדשים.PDF
(2.69 MiB) הורד 784 פעמים

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: טעם שאין אומרים במוסף ר"ח "ומפני חטאינו גלינו מארצינו"

הודעהעל ידי דרומי » ד' נובמבר 01, 2017 7:37 pm

מעניין שבנוסח הרמב"ם - בסוף ספר אהבה - כן אומרים במוסף ר"ח "ומפני חטאינו גלינו מארצנו", וכמו כן אומרים במוסף שבת ראש חודש.

המוסף היחיד שבו אין אומרים - להרמב"ם - "ומפני חטאינו" הוא רק מוסף שבת, ולכאורה הדבר מתאים לזה שבמוסף שבת אין שעיר חטאת כידוע.

אך למנהגנו, שבר"ח לא אומרים "ומפני חטאינו" וגם בשבת, עדיין צריך עיון איך בשבת ראש חודש פתאום הגיעה אמירה זו, שהרי אינה נאמרת לא בשבת בפ"ע ולא בר"ח בפ"ע. ואולי הוא בפשטות שמכיון שיש צירוף של שניהם ביחד לכן מאריכים בתפלה יותר, משא"כ כשכל אחד מהם לחוד שאז משתדלים לקצר.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 109 אורחים