מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ערבית קודם זמנה - גם במוצ"ש ומוצאי יו"ט?

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

ערבית קודם זמנה - גם במוצ"ש ומוצאי יו"ט?

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' יוני 07, 2017 1:36 pm

באשכנז וצרפת נהגו בזמן הראשונים להתפלל ערבית קודם זמנה. והדברים מפורסמים.
שאלתי: האם גם במוצאי שבת או במוצאי יום טוב הם נהגו כך, להתפלל ערבית של מוצאי שבת בשבת? והאם זה היה מוסכם על הכל או שהיו שפקפקו בכך?

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: ערבית קודם זמנה - גם במוצ"ש ומוצאי יו"ט?

הודעהעל ידי פלגינן » ד' יוני 07, 2017 1:48 pm

חד ברנש כתב:באשכנז וצרפת נהגו בזמן הראשונים להתפלל ערבית קודם זמנה. והדברים מפורסמים.
שאלתי: האם גם במוצאי שבת או במוצאי יום טוב הם נהגו כך, להתפלל ערבית של מוצאי שבת בשבת? והאם זה היה מוסכם על הכל או שהיו שפקפקו בכך?

נראה לי שבתוס' בדף הראשון של הש"ס, ובדפים הראשונים שם [ואולי באזור דף כז?] יש תשובות לשאלותיך.

הרע במיעוטו
הודעות: 460
הצטרף: ש' דצמבר 10, 2016 10:22 pm
מיקום: ישראל

Re: ערבית קודם זמנה - גם במוצ"ש ומוצאי יו"ט?

הודעהעל ידי הרע במיעוטו » ד' יוני 07, 2017 2:16 pm

עיין ברכות כז: ובתוס' דעשו כן במקום אונס

יוצא פוניבז'
הודעות: 2063
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: ערבית קודם זמנה - גם במוצ"ש ומוצאי יו"ט?

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' יוני 07, 2017 2:29 pm

בטושו"ע (ר"ס רצג) מבואר דמאחרין ערבית במוצ"ש, ובסדר רע"ג מבואר דכך רגילין ישראל לאחר ערבית וכ"ה במחז"ו (סי' קמג):

ומאחרין תפילת ערבית כדי להוסיף מחול על הקודש. ועוד שלא יהא לבו של אדם נוקף להדליק. או להכניס או להוציא מפני נידנוד עבירה. בזמן שאין ג' כוכבים בינוניים נראים ברקיע. ואף ביום השבת שחל יום טוב אחריו מאחרין. וכן במוצאי יום טוב עצמו שצריך גם לו תוספת מן החול. ומשום מלאכה: ואיחור הפסקה זו גם היא אינה לבטלה שנוטלין שכר בשפתים. אחת שמאחרין ושוהין לשם מצוה. כדפרי'. ועוד שעוסקין בתורה ואין איחורן עליהם למשא. והנהיגו הראשונים לשנות במסכת אבות מפני שלומדין ממנה יראת שמים ודרך ארץ. וכן אמרו חכמים מאן דבעי למיהוי חסידא ליקיים מילי דניזקין. רבינא אמר מילי דאבות. ואמרי לה מילי דברכות: ובמלכות אשכנז וצרפת שונין אותם בשבתות שמפסח ועד ראש השנה ומכוונין להתחיל ולהפסיק בין זה לזה משום מנהג אבותיהם בידיהן והן ששה סדורים וכופלים ומשלשין לפי הצורך עד הזמן. ויש בשאר מלכיות שאומ' אותם בימות הגשמים. ויש שאומרים מדברות ראשונות לדברות אחרונות. ויש שקורין אותם בכל שבת ושבת. ת': ומה שרגילין שתפילת מנחת ערב שבת מקדימי' אותה ותפילת ערבית של מוצאי שבת מאחרין אותה הרבה. כדאמרינן בערבי פסחים שאני אפוקי יומא מעיולי יומא. עיולי יומא מקדמינן ליה כדי שיהיה זריזין למצות. אפוקי יומא מאחרינן ליה דלא ליהוי עלן כמשאוי. ועוד טעם אחרינ'. דמוסיפין מחול על הקודש בין בכניסתו בין ביציאתו. כדמוכח בפ"ק דראש השנה (מועונותם) [מועניתם] וגו'. שבתות מניין. ת"ל תשבתו. ימים טובים מניין ת"ל שבתכם. הילכך מקדמינן בעיולי ומאחרי' באפוקי:

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: ערבית קודם זמנה - גם במוצ"ש ומוצאי יו"ט?

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' יוני 07, 2017 3:17 pm

תודה רבה לכולם!
מקורות נוספים יתקבלו בתודה נוספת.

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: ערבית קודם זמנה - גם במוצ"ש ומוצאי יו"ט?

הודעהעל ידי שבטיישראל » ד' יוני 07, 2017 4:57 pm

המנהג בכל תפוצות ישראל לאחר.
אולם ע"פ הלכה מותר להקדים כבכל יום.

אאל"ט בעיר העתיקה ת"ו יש מנין כזו (בסטרעטין ?) המתפללים ערבית בשבת אחה"צ.



חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים