מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 12, 2017 8:33 pm

אתה גיבור ... מחיה מתים אתה ... מי כמוך ... ומי דומה לך ... ונאמן אתה ...

למה הפיסקה האמצעית "ומקיים אמונתו לישני עפר" מופיעה בלש' נסתר?

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

הודעהעל ידי סעדיה » ד' יולי 12, 2017 8:39 pm

עושה חדשות כתב:אתה גיבור ... מחיה מתים אתה ... מי כמוך ... ומי דומה לך ... ונאמן אתה ...

למה הפיסקה האמצעית "ומקיים אמונתו לישני עפר" מופיעה בלש' נסתר?

סגנון ברכות כך הוא, תחילה וסוף לשון נוכח ובאמצע לשון נסתר.

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

הודעהעל ידי שערי חכמה » ד' יולי 12, 2017 8:41 pm

בתחילה אומרים "מחיה מתים אתה רב להושיע" וכו', והמילה אתה חוזרת על כל ההמשך. ואכתי צ"ע.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

הודעהעל ידי ישראליק » ד' יולי 12, 2017 8:48 pm

גם "רב להושיע" היא לשון נסתר

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

הודעהעל ידי שערי חכמה » ד' יולי 12, 2017 8:55 pm

ישראליק כתב:גם "רב להושיע" היא לשון נסתר

רב להושיע אינו נסתר ואינו נוכח, הוא ניטראלי. אפשר לומר "אתה רב להושיע", ואפשר לומר "הוא רב להושיע", וכן בכל התארים האמורים בברכה זו, משיב הרוח, מכלכל חיים בחסד וכו'.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

הודעהעל ידי ישראליק » ד' יולי 12, 2017 9:00 pm

שערי חכמה כתב:
ישראליק כתב:גם "רב להושיע" היא לשון נסתר

רב להושיע אינו נסתר ואינו נוכח, הוא ניטראלי. אפשר לומר "אתה רב להושיע", ואפשר לומר "הוא רב להושיע", וכן בכל התארים האמורים בברכה זו, משיב הרוח, מכלכל חיים בחסד וכו'.


אכן, צודק.

בעצם, תשובה על השאלה של הרב עושה חדשות, חשבתי.
אולי מפני שזהו דבר של עתיד, לא משתמשים בלשון נוכח.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' יולי 13, 2017 2:54 am

ישראליק כתב:אולי מפני שזהו דבר של עתיד, לא משתמשים בלשון נוכח.

א. מה הסברא שבדבר של עתיד שייך יותר לשון נסתר?
ב. הרי בתחילת הברכה פתח ב'מחיה מתים אתה'.

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ו' יולי 14, 2017 7:46 am

בתשובות הרב קאפח:
קאפח.JPG
קאפח.JPG (55.7 KiB) נצפה 3781 פעמים

קאפח1.JPG
קאפח1.JPG (37.81 KiB) נצפה 3781 פעמים

ויש לברר האם אכן 'נוסח אנשי כנה"ג' היה כך, מאחר ונוסח הקדום של תפילת העמידה של בני ארץ ישראל שונה לגמרי.
ואגב, התיקון 'ומקיים אמונתך' לא נשמע לי הגון בכלל. אם כבר תיקן הלה ושינה את הנוסח, אולי יותר היה לו לתקן 'ומקיים אמונה' או משהו כזה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' יולי 14, 2017 10:02 am

לא ברורה לי ההערה.
אפשר לומר לאדם אתה שומר הבטחתך
אבל יותר מצוי שנאמר אתה אדם ששומר הבטחתו או אחד ששומר הבטחתו.
מקיים אמונתו הוא מעין השני.

ההוא גברא
הודעות: 585
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

הודעהעל ידי ההוא גברא » ו' יולי 14, 2017 11:28 am

אותו אדם גם חתם "ברוך אתה ה' המחזיר שכינתך לציון"? ועוד חתימות ברכות רבות כמוה.
מסתבר שבגלל שבעבר הצורה הפשוטה בלי תוספת היא נסתר ולשאר הגופים מוסיפים אותיות, ובהווה אין אותיות נוספות לנוכח, (רק למדבר בלשון חכמים יש, אומרני=אומר אני), כל הווה היה בעיני הציבור מעבר ללשון נסתר ולכן גרר לשון נסתר.

ההוא גברא
הודעות: 585
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

הודעהעל ידי ההוא גברא » א' יולי 16, 2017 11:15 am

ייתכן שכך מנהג הלשון כבר בתנ"ך. בברכי נפשי המזמור מתחיל בלשון נוכח וכשמגיע ללשון הווה עובר לנסתר "עושה מלאכיו רוחות".

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ומקיים אמונתו לישני עפר - לשון נסתר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 21, 2017 6:14 pm

אולי קשור:
העמק דבר פ' בשלח כתב:...כל שאינו מובן להמדבר בשכלו כי כן הוא, אסור להלל את ה' בלשון נוכח, וכדאי' ביומא פ' בא לו שירמיה ודניאל לא אמרו בתפלתם שמתחיל בלשון נוכח הגדול והנורא, משום שלא הבינו האיך הוא כן, אף על גב שודאי האמינו שכן הוא...


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 59 אורחים