עמוד 1 מתוך 1

"לבד הנשמה (הטהורה) שעתידה ליתן דין וחשבון וכו'" - מי הוסיף?

פורסם: ד' יולי 19, 2017 2:39 pm
על ידי איש_ספר
בנוסח לעולם יהא אדם ירא"ש וכו', אומרים: ומותר האדם מן הבהמה אין כי הכל הבל. וממשיכים אבל אנחנו עמך וכו'.
בסידורי ספרד (ספרדים ובעקבותם חסידים) נוסף: ומותר האדם מן הבהמה אין כי הכל הבל מלבד הנשמה הטהורה וכו'...
נשאלתי מתי נוספה פסקה זו?

בחיפוש באוצר מצאתי שברע"ג ורמב"ם ליתא אבל בסדר היום איתא.

אבל א"א לומר שסדה"י הוא המקור שכן כבר בסידור רפ"ד נמצא (בלי תיבת הטהורה). שאר סידורים קדמונים יותר לא בדקתי.

האם יש למישהו מידע בענין?


מעניין שאף הבלאדי אומרים פסקה זו אף דליתא ברמב"ם (ובספרו של גברא מציין לכמה תכלאל קדומים דליתא).

Re: "לבד הנשמה (הטהורה) שעתידה ליתן דין וחשבון וכוי" - מי הוסיף?

פורסם: ד' יולי 19, 2017 2:41 pm
על ידי דרומי
השווה גם עם נוסח תפילת נעילה.

Re: "לבד הנשמה (הטהורה) שעתידה ליתן דין וחשבון וכוי" - מי הוסיף?

פורסם: ה' יולי 20, 2017 1:06 am
על ידי שערי חכמה
בשו"ת רשב"ש סי' מט מוכח שלא היו אומרים כן.

Re: "לבד הנשמה (הטהורה) שעתידה ליתן דין וחשבון וכוי" - מי הוסיף?

פורסם: ה' יולי 20, 2017 10:07 am
על ידי איש_ספר
יש"כ. למשיבים. באמת בלתי ניתן להבין את נוסחתינו, הרי היא נגד יסודות האמונה ממש. האם עמדו ע"כ?

רצ"ב תמונה ממחזור ספרדי משנת קנא, באדיבותו של חד מחשובי החברים דכאן.

נוסח מורחב ומפותח
מתוך סדור כמנהג ספרד משנת קט%27%27ו או ק%27%27נ לערך%2C כ%27%27י פפד%27%27מ 134.jpg
מתוך סדור כמנהג ספרד משנת קט%27%27ו או ק%27%27נ לערך%2C כ%27%27י פפד%27%27מ 134.jpg (62.96 KiB) נצפה 7795 פעמים

Re: "לבד הנשמה (הטהורה) שעתידה ליתן דין וחשבון וכוי" - מי הוסיף?

פורסם: ה' יולי 20, 2017 10:19 am
על ידי סעדיה
איש_ספר כתב:יש"כ. למשיבים. באמת בלתי ניתן להבין את נוסחתינו, הרי היא נגד יסודות האמונה ממש. האם עמדו ע"כ?

עי' קהלת ג' י"ט

Re: "לבד הנשמה (הטהורה) שעתידה ליתן דין וחשבון וכוי" - מי הוסיף?

פורסם: ה' יולי 20, 2017 10:23 am
על ידי דרומי
כבר ציינתי לעיל כי גם לפי הנוסח שמוסיפים "לבד הנשמה הטהורה כו'", הרי בתפילת נעילה לא מוסיפים זאת ומסיימים "כי הכל הבל" בלבד (כך לפחות לפי הנוסח המוכר לי)

ואגב, ראיתי פעם בספר חסידי שמפרש "ומותר האדם מן הבהמה - אין" במובן חיובי, והיינו, שיתרון האדם הוא בזה שיש לו את תכונת הביטול, "אין" בניגוד ל"יש"

Re: "לבד הנשמה (הטהורה) שעתידה ליתן דין וחשבון וכוי" - מי הוסיף?

פורסם: ה' יולי 20, 2017 1:20 pm
על ידי חלמישצור
כך כתב רא"ל פרומקין בפירושו לסדר רע"ג:
סדר רעג מהד תשעא חא חלק הבאורים עמ מב.png
סדר רעג מהד תשעא חא חלק הבאורים עמ מב.png (31.32 KiB) נצפה 7769 פעמים

הרב דרומי, שמא כוונתך לשפתי צדיקים לרמ"מ מרימנוב, כתובים, ד"ה יראו את ה' קדושיו, שכתב: "ועל זה נאמר ומותר האדם מן הבהמה אין ר"ל היתרון של האדם הוא אם מחזיק עצמו לאין. כי הכל הבל ר"ל כי לכל דבר שידמה את עצמו הכל הוא הבל וריק שסופו הולך לאיבוד".

Re: "לבד הנשמה (הטהורה) שעתידה ליתן דין וחשבון וכוי" - מי הוסיף?

פורסם: ה' יולי 20, 2017 1:49 pm
על ידי צורב מתחיל
איש_ספר כתב:יש"כ. למשיבים. באמת בלתי ניתן להבין את נוסחתינו, הרי היא נגד יסודות האמונה ממש. האם עמדו ע"כ?


א, לא הבנתי במה זה נגד האמונה.
ב, מה ההבדל בתוכן בין "לבד הנשמה הטהורה וכו'", לבין "אבל אנחנו עמך וכו'".

Re: "לבד הנשמה (הטהורה) שעתידה ליתן דין וחשבון וכוי" - מי הוסיף?

פורסם: ה' יולי 20, 2017 2:46 pm
על ידי סגי נהור
דרומי כתב:ואגב, ראיתי פעם בספר חסידי שמפרש "ומותר האדם מן הבהמה - אין" במובן חיובי, והיינו, שיתרון האדם הוא בזה שיש לו את תכונת הביטול, "אין" בניגוד ל"יש"

כי הכל הבל - כל הנבראים נבראו מהבל פיו ית' כביכול בעשרה מאמרות, כמ"ש וברוח פיו כל צבאם.
אבל מותר האדם מן הבהמה - אין, היינו שהנשמה נמשכה ממקום נעלה יותר מן הדיבור, והוא בחי' המחשבה, כמארז"ל נשמות ישראל עלו במחשבה, דהיינו חכמתו ית', ובחינה זו נקראת אין, כמ"ש החכמה מאין תמצא. וזהו שאומרים דע - מאין באת.
וענינה של בחי' החכמה הוא ביטול כידוע, חכמה אותיות כח מה, הכח להיות "ונחנו מה". וזהו מותר האדם, היכולת להתבטל אליו ית' ולהיות לאין, כח שיסודו מבחי' החכמה שיש בו.
(ע"פ לקוטי תורה בחוקותי נ, ד ועוד)

Re: "לבד הנשמה (הטהורה) שעתידה ליתן דין וחשבון וכוי" - מי הוסיף?

פורסם: ה' יולי 20, 2017 4:45 pm
על ידי יוצא פוניבז'
עי' פרדס רמונים לרמ"ק (שער כד שער היכלות שלהי פרק י):
ונחזור אל ענייננו שאל זה כיוון מבחר החכמים באומרו ומותר האדם מן הבהמה אין כו'... ופירשו אנשי כנסת הגדולה באמרם לבד הנשמה הטהורה כו'...

Re: "לבד הנשמה (הטהורה) שעתידה ליתן דין וחשבון וכו'" - מי הוסיף?

פורסם: ש' יולי 22, 2017 11:03 pm
על ידי עושה חדשות
גם ההמשך "אבל אנחנו עמך בני בריתך" מתפרש באופן אחד אם אומרים את זה אחרי "ומותר האדם וכו' הבל", או אם אומרים את זה אחרי "וכל הגויים כאין נגדך".
*
למה הפסוק בקהלת על מותר האדם וכו' הוא נגד האמונה?
*
וע"ע לנפש תדרשנו ח"ב עמוד קה.
*
וכן מנוחת שלום ח"א עמוד פה.
*
תנדב"א - למה אומר ומותר האדם מן הבהמה אין כי הכל הבל והלא האדם כשהוא אוכל הוא מברך להקב"ה וכשהוא שותה הוא מברך וכשהוא הולך לישון הוא מברך וכשהוא מתעורר משנתו הוא מברך א"כ האיך נחשב לבהמה שאינה מבחנת כלום אלא אין הכתוב מדבר אלא על שעת המיתה כיון שמגיע קצו של אדם למות כשם שנמלכין על הבהמה לשחיטה כך נמלכין על האדם למות לכך נאמר ומותר האדם מן הבהמה אין.

Re: "לבד הנשמה (הטהורה) שעתידה ליתן דין וחשבון וכו'" - מי הוסיף?

פורסם: ה' יולי 27, 2017 1:43 am
על ידי איש_ספר
יש"כ לכל מי שתרם לאשכול זה במרצו ובחכמתו.
הבעיה כמובן פשוטה, שהמשפט נראה כשלילת השארות הנפש.
העובדה שכך סגנון ספר קהלת, אינו יכול להיות תירוץ לנוסח שניתן בפי המתפלל.
כידוע דברי חז"ל, שדברי קהלת נראים נוטים לצד וכו'. ואם נמנו וגמרו שיפה אמר שלמה, מ"מ המתפלל לא בלשון חידות ידבר.

Re: "לבד הנשמה (הטהורה) שעתידה ליתן דין וחשבון וכו'" - מי הוסיף?

פורסם: ה' יולי 27, 2017 8:16 am
על ידי הוגה ומעיין
מפרשי קהלת כבר עמדו בזה, והפירוש שהצעת - ע"פ דרך המפרשים שקהלת מביא גם דעות אחרות - הוא אחד התירוצים. תירוצים נוספים (מתוך "מקרא מפורש" העתיד לצאת לאור בקרוב בעז"ה): א. רש"י מפרש שהכוונה שאין ניכר המותר אחר המוות. וכ"כ ר"י אבן יחיא, שלמראה עין אין הבדל ביניהם. ופירש 'כי הכל הבל' על סרחון בשר כולם אחר מותם. ב. הרמב"ן (דרשת קהלת) ור"א פריצול פירשו כעין הנ"ל, שתוספת השכל שיש לאדם על הבהמה לא תצילנו ביום מותו, ולא ידע הדרך אשר ילך בה, כי 'עין לא ראתה אלהים זולתך' (ישעיה סד ג). ג. בדרשות כתב סופר (לחינוך בית הכנסת, עמ' קנט) פירש שמותר האדם הוא רק בהיותו 'אין', היינו אחר מותו, שאז רוח האדם עולה למעלה ולא כרוח הבהמה. וכעין זה פירש מהר"י אסאד (דברי מהרי"א פרשת וירא) שמותר האדם על הבהמה הוא לעולם הבא המכונה 'אין' משום שהוא סמוי מעין כל אדם. אכן, משילוב הפסוק בנוסח 'לעולם יהא אדם' כראיה לכך שכל מעשי האדם תוהו מבואר שלא כדרך זו. ד. ר"ש אבן תיבון הרחיב לבאר כל ענייני האחדות, ודן באלו מהם אפשר לומר שהבהמה והאדם אחד, ובאלו מהם אין לומר כן, ומסיק שרק בשני עניינים הם אחד, במקרה העדר הגוף, וביחס הנשמה אל הגוף שאין לה קיום בלעדו. ה. התרגום פירש הכתוב ברשעים בלבד, שמקרה אחד יקרה להם כמקרה הבהמה הטמאה, שאינם שבים בתשובה לפני מותם, ונשמת רוחם נידונה כאחת לכל דבר וענין, ואין להם מותר על הבהמה הטמאה מלבד הקבורה, שכן הכל הבל.

אגב ראיתי כעת שרבי דוד ב"ר יהושע הנגיד בפירושו לסדר התפילה (כ"י הונט. 447 דף 13ב) לא גורס את ההוספה הזו, וכמובן - כסבו, אך משלב זאת בפירוש, שהכוונה להביא ראיה מדברי שלמה רק לכך שבזה העניין שכל מעשי האדם תוהו וימי חייו הבל, ובמקרה הגשם אין מותר לאדם מן הבהמה, וייחדנו ה' בייחוד נעלה יותר משאר המין האנושי וזה בקיום בריתו עם אברהם יצחק ויעקב וכו', ע"ש.

Re: "לבד הנשמה (הטהורה) שעתידה ליתן דין וחשבון וכו'" - מי הוסיף?

פורסם: ה' ספטמבר 28, 2017 9:28 pm
על ידי עושה חדשות
בנוסח של תפילת נעילה מיד אח"כ נאמר "אתה הבדלת", ויש שפי' שזה קטע חדש, (אבודרהם ועוד).
אבל נוסחת הרמב"ם היא "אבל אתה הבדלת", ולכאו' זה בא לענות על הענין הנ"ל.
וז"ל הרשב"ש (המצויין לעיל) -
ופירוש כי כל מעשינו תהו, כי אין במעשינו כלום שנסמוך עליהם לולי רחמיו ורוב חסדיו. אבל לפי שאנחנו זרע האבות ובחר בנו, עליו אנחנו סומכים ובאים להתחנן, ולפיכך אנחנו חייבים וכו'. וביוה"כ במקום אבל אנחנו אומרים אתה הבדלת אנוש מראש. וההקשר ההוא שאנחנו ומעשינו הבל, אלא שאתה הבדלת אנוש מראש ותכירהו לעמוד לפניך, ונתת לו מצות וידעת כי יצר לב האדם רע מנעוריו, לפיכך הרבית סליחתינו וכו'. ובקצת נסחאות ראיתי שאף בתפלת נעילה אומרים ג"כ אבל אנחנו, ואחריה אתה הבדלת, ואנו לא נהגנו לאומרו.

וע"ע - viewtopic.php?f=17&t=21060

Re: "לבד הנשמה (הטהורה) שעתידה ליתן דין וחשבון וכו'" - מי הוסיף?

פורסם: ו' אוקטובר 20, 2017 12:49 am
על ידי עושה חדשות
אפשר בבקשה להעלות כאן את דרשת הרמב"ן לקהלת, (בעיקר הקטע בו הוא מתייחס להנ"ל) ?

Re: "לבד הנשמה (הטהורה) שעתידה ליתן דין וחשבון וכו'" - מי הוסיף?

פורסם: ש' אוקטובר 28, 2017 9:24 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:אפשר בבקשה להעלות כאן את דרשת הרמב"ן לקהלת, (בעיקר הקטע בו הוא מתייחס להנ"ל) ?

מצאתי -
ומותר האדם - רמב''ן.PDF
(303.67 KiB) הורד 274 פעמים

Re: "לבד הנשמה (הטהורה) שעתידה ליתן דין וחשבון וכו'" - מי הוסיף?

פורסם: א' אוקטובר 21, 2018 1:48 am
על ידי שייף נפיק
מצאתי בספר של חמשה מאמרות למונקאטשער
20181021_014418.jpg
20181021_014418.jpg (1.58 MiB) נצפה 6134 פעמים

Re: "לבד הנשמה (הטהורה) שעתידה ליתן דין וחשבון וכו'" - מי הוסיף?

פורסם: ב' יולי 01, 2019 12:55 am
על ידי עושה חדשות
בדא"ג
עוֹד אָמַר לוֹ רַבֵּנוּ, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה. הֲלא בַּבּקֶר אָנוּ אוֹמְרִים בַּתְּחִלָּה: מָה אָנוּ מֶה חַיֵּינוּ וְכוּ וְאָנוּ מַקְטִינִים עַצְמֵנוּ מְאֹד וְאַחַר כָּך אָנוּ אוֹמְרִים : אֲבָל אֲנַחְנוּ עַמְּך בְּנֵי בְרִיתֶך וְכוּ שֶׁאַחַר כָּך אָנוּ מְחַזְּקִים עַצְמֵנוּ וּמְרִימִים אֶת עַצְמֵנוּ וְאָנוּ מְסַפְּרִים אֶת גְּדֻלָּתֵנוּ וּמִתְפָּאֲרִים, שֶׁאֲנַחְנוּ עַמּוֹ בְּנֵי בְרִיתוֹ זֶרַע אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקב וְכוּ כִּי כָּך צְרִיכִין לְהִתְנַהֵג בַּעֲבוֹדַת הַשֵּׁם כַּנַּ"ל