מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ואתה קדוש יושב תהילות ישראל א:ל נא

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
איש פלוני
הודעות: 758
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

ואתה קדוש יושב תהילות ישראל א:ל נא

הודעהעל ידי איש פלוני » א' ספטמבר 24, 2017 2:55 pm

מנהג כל ישראל לומר בימים נוראים חזן וקהל תיבות אלו "ואתה קדוש יושב תהילות ישראל א:ל נא"
אע"פ שלכאורה אין כל קשר בין תיבות "א:ל נא" לתיבות "ואתה קדוש".
בקובץ חצי גיבורים האחרון (מאמר הר' יעקב לויפר) נחשף מקור המשפט לאחר תיבות "ואתה קדוש יושב תהילות ישראל" מתחיל פיוט חדש (ללא קשר לפסוק ואתה קדוש) המתחיל במילים "א:ל נא לעולם תוערץ ולעולם תוקדש". וכאשר הושמטו הפיוטים נותרו בטעות שתי התיבות הראשונות של הפיוט שחוברו בטעות לפסוק הקודם להם ללא כל קשר, ונוצר העגל הזה.
משמעות הטענה היא כי כל עם ישראל נכשל באמירת שם ה' (א:ל) לבטלה בר"ה.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ואתה קדוש יושב תהילות ישראל א:ל נא

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' ספטמבר 25, 2017 1:00 pm

איש פלוני כתב:מנהג כל ישראל לומר בימים נוראים חזן וקהל תיבות אלו "ואתה קדוש יושב תהילות ישראל א:ל נא"
אע"פ שלכאורה אין כל קשר בין תיבות "א:ל נא" לתיבות "ואתה קדוש".
בקובץ חצי גיבורים האחרון (מאמר הר' יעקב לויפר) נחשף מקור המשפט לאחר תיבות "ואתה קדוש יושב תהילות ישראל" מתחיל פיוט חדש (ללא קשר לפסוק ואתה קדוש) המתחיל במילים "א:ל נא לעולם תוערץ ולעולם תוקדש". וכאשר הושמטו הפיוטים נותרו בטעות שתי התיבות הראשונות של הפיוט שחוברו בטעות לפסוק הקודם להם ללא כל קשר, ונוצר העגל הזה.
משמעות הטענה היא כי כל עם ישראל נכשל באמירת שם ה' (א:ל) לבטלה בר"ה.

לא ראיתי את המאמר בחיצי גבורים, אך אינני מבין את הטענה:
בחזרת הש"ץ שחרית של שלושת הימים הנוראים, ההמשך של "ואתה קדוש יושב תהילות ישראל א-ל נא" הינו "אתה הוא אלוקינו בשמים ובארץ" וכו', כשמיד לאחריו מתחילות הבקשות; בר"ה: "תעיר תריע" וכו', וביו"כ" אנא סלח נא" וכו'.
וכשהמדובר הוא על מוסף ליום ראשון של ראש השנה "א-ל נא" מתייחס לבקשות הסמוכות לה "א-ל אמונה בערכך דין" והלאה. או במוסף דיו"כ "נחשב כצג באיתון"
וכן כיו"ב במנחה דיו"כ, ובנעילה.
כלומר, משמעות ה"א-ל נא" היא מילות פתיחה ותחינה לבקשות הסמוכות לה, שכולם אומרים אותם.

לפי זה הפיוט הנעלם הנזכ"ל, לא מעלה ולא מוריד. אדרבא, הוא בא בעקבות ה"א-ל נא" העיקרי, והפיוט הינו תוספת בלבד.
בל נא נעשה את עם ישראל כחוטא חטא מתוך בורות. וכי אף אחד לא מבין פירוש המילות?
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ב' ספטמבר 25, 2017 8:18 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: ואתה קדוש יושב תהילות ישראל א:ל נא

הודעהעל ידי פלגינן » ב' ספטמבר 25, 2017 1:07 pm

אתה מוזמן להתמודד עניינית יותר.
קבצים מצורפים
לויפר, קדושתא.pdf
(1.64 MiB) הורד 329 פעמים

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ואתה קדוש יושב תהילות ישראל א:ל נא

הודעהעל ידי כדכד » ב' ספטמבר 25, 2017 4:28 pm

איש פלוני כתב:מנהג כל ישראל לומר בימים נוראים חזן וקהל תיבות אלו "ואתה קדוש יושב תהילות ישראל א:ל נא"
אע"פ שלכאורה אין כל קשר בין תיבות "א:ל נא" לתיבות "ואתה קדוש".
בקובץ חצי גיבורים האחרון (מאמר הר' יעקב לויפר) נחשף מקור המשפט לאחר תיבות "ואתה קדוש יושב תהילות ישראל" מתחיל פיוט חדש (ללא קשר לפסוק ואתה קדוש) המתחיל במילים "א:ל נא לעולם תוערץ ולעולם תוקדש". וכאשר הושמטו הפיוטים נותרו בטעות שתי התיבות הראשונות של הפיוט שחוברו בטעות לפסוק הקודם להם ללא כל קשר, ונוצר העגל הזה.
משמעות הטענה היא כי כל עם ישראל נכשל באמירת שם ה' (א:ל) לבטלה בר"ה.

קודם כל לא כל עם ישראל רק האשכנזים
חוץ מזה בזכרוני שראיתי מישהו כותב אחרת (שה"א-ל נא" אינו פתיחה לפיוט הבא אלא עומד בפני עצמו) אלא שאיני זוכר היכן ומה

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ואתה קדוש יושב תהילות ישראל א:ל נא

הודעהעל ידי כדכד » ב' ספטמבר 25, 2017 4:54 pm

המקור הוא היידענהיים במחזור ליום כפור על תפלת שחרית כתב כעין לשון זה: "ובעבור שאנו מאריכים בפיוטים בין מחיה המתים לקדושה אנו אומרים לשון זה שהוא בקשת מחילה מהקב"ה שהוא יושב וממתין לתהלות ישראל".

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ואתה קדוש יושב תהילות ישראל א:ל נא

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' ספטמבר 25, 2017 8:13 pm

פלגינן כתב:אתה מוזמן להתמודד עניינית יותר.

תודה על העלאת המאמר המעניין מאוד. אלא שאין שעתי לעבור כעת על כולו בעיון, אך כאשר רפרפתי, לא מצאתי שום סתירה למה שכתבתי: "א-ל נא" היא תחינה לפני הבקשות הבאות אחריה כמו שכתבתי אני, וכפי שהציע הוא.
ההבדל בינינו, שהוא טוען ש"א-ל נא" התחרז בדוקא עם פיוט "א-ל נא" הנשכח, ואני אומר שלא מוכרח כלל, אלא שהוא כמו עוד פיוט שהוכנס והתחרז לפתיחת ה"א-ל נא הקדום ממנו והעיקרי, ונשמט במהלך השנים (כדוגמת פיוטים רבים שבמקומות לא מעטים מדלגים עליהם), אך העיקר נשאר, כלומר, הבקשות שאינם חרוזות.

ברמן
הודעות: 587
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: ואתה קדוש יושב תהילות ישראל א:ל נא

הודעהעל ידי ברמן » ב' ספטמבר 25, 2017 8:20 pm

זה לא כל כך משנה המחקרים מה מקור הפיוט, ומה כוונת הפייטן.
הנוגע אלינו - שהיום הנהיגו חכמינו לאמרו בכוונה ושל בקשת מחילה על ההתעכבות בפיוטים לפני שמתחילים קדושה.
וזה פירוש המילים: אל! נא! - כלומר, רבש"ע, נא תן לנו רשות לפתוח בפיוטים, קודם שנתחיל קדושה.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים