מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שבענו מטובך

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

שבענו מטובך

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' ספטמבר 27, 2017 10:45 am

הנה בשבת אין מבקשים על ענייני פרנסה, ואם כן תמוה איך מבקשים בשבת​ 'שבענו מטובך', והלא בקשה זו מבקשים בברך עלינו?
(ואל תקשו עלי מ'שים שלום' שגם שם מזכירים טובה וכו', ששם אינו בגדר בקשה רגילה רק בגדר 'נטילת פרס מרבו' )
ולפיכך הייתי חוכך בדעתי להעדיף הגורסים 'שבענו מטובה' ומובן שבשבת שמבקשים 'שבענו מטובך' אין זה אלא בקשה רוחנית. ודו"ק
ואין לומר שאף בחול שבענו מטובך קאי על רוחניות, דמה ענינו לברכת השנים.
נערך לאחרונה על ידי שייף נפיק ב ד' ספטמבר 27, 2017 1:24 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שבענו מטובך

הודעהעל ידי כדכד » ד' ספטמבר 27, 2017 11:05 am

הכוונה לשביעה רוחנית כמו "נפתלי שבע רצון ומלא ברכת ה'" וכך הוא גם הגירסא "בה" ואין הבדל ביניהם לענין זה

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שבענו מטובך

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' ספטמבר 27, 2017 11:17 am

המעניין הוא שהרי זו ברכת מעין שבע, וא"כ שבענו מטובה תלוי בנוסחאות של 'ברך עלינו', והגר"א אכן קיים את הגירסא שבענו מטובה, דקאי על הארץ שעליה נסובה הברכה, אבל יש נוסחאות אחרות ג"כ.
ובפשוטו הגירסא היא אחת ויחידה 'שבענו מטובך', ומוכיח משקל הבקשה הבאה: "שבענו מטובך ושמחנו בישעותך". איך יתקבל "שבענו מטובה ושמחנו בישועתך"?

ועכ"פ רחוק מעט לומר שהכוונה "שבענו מטובה/ך'"של השבת - רוחנית או גשמית. (וגם נפתלי שבע רצון זה גשמיות שנפלה כנרת בחלקו ובקעת גנוסר שממהרת להבשיל פרותיה).
בנוסף, אין מבקשים בקשות בשבת כלל לא רק על פרנסה.. ומאידך מה שתקנו אנכה"ג מבקשים גם בשבת.
ומה שאומרים תפילת מעין שבע זה רק בשביל לקצר בשבת, אבל לא כי אין מבקשים, ולכן מי שהתחיל בברכה גומרה כי זה חלק מהתפילה (וכמו"כ בברכת השחר שתרגילנו בתורתך וכו' מבקשים בקשות גם גשמיות).
ממילא שבענו מטובך זה גם על גשמיות (אם אכן אין גרסא אחרת).

מפורסם, ואולי נדפס, שבחור שאל את מרן הרב שך, הרי כידוע בר"ה לא מבקשים שום בקשות בסדר התפילות (לא כמו שפלפלו בפורום בשם איזה ראשי ישיבות שהבקשה זה כבוד שמים הכי גדול... גם חז"ל ידעו זאת ולא תקנו בקשות), והוא רוצה לבקש על זיווגו, והשיבו: ב'שבענו מטובך'.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שבענו מטובך

הודעהעל ידי כדכד » ד' ספטמבר 27, 2017 12:12 pm

קו ירוק כתב:המעניין הוא שהרי זו ברכת מעין שבע, וא"כ שבענו מטובה תלוי בנוסחאות של 'ברך עלינו', והגר"א אכן קיים את הגירסא שבענו מטובה, דקאי על הארץ שעליה נסובה הברכה, אבל יש נוסחאות אחרות ג"כ.
ובפשוטו הגירסא היא אחת ויחידה 'שבענו מטובך', ומוכיח משקל הבקשה הבאה: "שבענו מטובך ושמחנו בישעותך". איך יתקבל "שבענו מטובה ושמחנו בישועתך"?

ועכ"פ רחוק מעט לומר שהכוונה "שבענו מטובה/ך'"של השבת - רוחנית או גשמית. (וגם נפתלי שבע רצון זה גשמיות שנפלה כנרת בחלקו ובקעת גנוסר שממהרת להבשיל פרותיה).

שבע רצון זה לא שהוא שבע מכך שאכל את פרות הגנוסר אלא שהוא שבע מכך שהקב"ה רוצה בו ומברך אותו, כלומר מעצם הברכה ולא מתוכנה הגשמי.
מ"ש כת"ר "המעניין הוא שהרי זו ברכת מעין שבע, וא"כ שבענו מטובה תלוי בנוסחאות של 'ברך עלינו'" הוא תמוה לענ"ד, הנוסח "שבענו" מופיע בכל תפלות השבת ולא רק ב"מעין שבע", גם מעין שבע זה שבע הברכות של שבת. לא כתוב בשום מקום שברכה אמצעית של שבת היא כנגד הברכות האמצעיות בימות החול

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שבענו מטובך

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' ספטמבר 27, 2017 12:16 pm

שבע רצון - אינו מה' אלא מארצו, ראה רש"י ובחיפוש בבר אילן יביא תוצאות כאלו ברוב מוחלט של הפרשנים.
טעיתי בהגדרה. או"א קדשנו במצוותך וכו', זה קיצור של ברכות הבקשה של תפילת העמידה. ושבענו מטובך - מקביל לברך עלינו.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: שבענו מטובך

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' ספטמבר 27, 2017 1:22 pm

קו ירוק כתב:המעניין הוא שהרי זו ברכת מעין שבע, וא"כ שבענו מטובה תלוי בנוסחאות של 'ברך עלינו', והגר"א אכן קיים את הגירסא שבענו מטובה, דקאי על הארץ שעליה נסובה הברכה, אבל יש נוסחאות אחרות ג"כ.
ובפשוטו הגירסא היא אחת ויחידה 'שבענו מטובך', ומוכיח משקל הבקשה הבאה: "שבענו מטובך ושמחנו בישעותך". איך יתקבל "שבענו מטובה ושמחנו בישועתך"?

ועכ"פ רחוק מעט לומר שהכוונה "שבענו מטובה/ך'"של השבת - רוחנית או גשמית. (וגם נפתלי שבע רצון זה גשמיות שנפלה כנרת בחלקו ובקעת גנוסר שממהרת להבשיל פרותיה).
בנוסף, אין מבקשים בקשות בשבת כלל לא רק על פרנסה.. ומאידך מה שתקנו אנכה"ג מבקשים גם בשבת.
ומה שאומרים תפילת מעין שבע זה רק בשביל לקצר בשבת, אבל לא כי אין מבקשים, ולכן מי שהתחיל בברכה גומרה כי זה חלק מהתפילה (וכמו"כ בברכת השחר שתרגילנו בתורתך וכו' מבקשים בקשות גם גשמיות).
ממילא שבענו מטובך זה גם על גשמיות (אם אכן אין גרסא אחרת).

מפורסם, ואולי נדפס, שבחור שאל את מרן הרב שך, הרי כידוע בר"ה לא מבקשים שום בקשות בסדר התפילות (לא כמו שפלפלו בפורום בשם איזה ראשי ישיבות שהבקשה זה כבוד שמים הכי גדול... גם חז"ל ידעו זאת ולא תקנו בקשות), והוא רוצה לבקש על זיווגו, והשיבו: ב'שבענו מטובך'.

טעות נפלה בדברי, לא התכוונתי שבשבת יאמרו שבענו מטובה אלא שזה חילוק הגרסאות בין שבת לחול.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שבענו מטובך

הודעהעל ידי כדכד » ה' ספטמבר 28, 2017 9:37 am

קו ירוק כתב: או"א קדשנו במצוותך וכו', זה קיצור של ברכות הבקשה של תפילת העמידה. ושבענו מטובך - מקביל לברך עלינו.

מאיפה זה?


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים