עמוד 1 מתוך 1

תגלית! בעל ספר הזוהר הכיר העבודה 'אתה כוננת'!

פורסם: א' אוקטובר 01, 2017 2:53 pm
על ידי אבא יודן
כתוב בזוהר (ג קב א): כיון דהוו עאל [הכהן גדול, לפני ולפנים] וטמטם עינוי ע"כ.
לשון זה מוזר, משום שאין לשון 'טמטום' תואם אל סגירת העין, אולם בשום לב אל העבודה ד'אתה כוננת, שם נכתב בידי המחבר טרם הגהתו של הבית יוסף, 'טמטם עיניו ויצא' לצורך האות ט' שבאלפבית, הרי שה'אתה כוננת ריחף לפני בעל הזוהר.
ומכאן שהזוהר לא הגיה הנוסח דלא כהראש והבית יוסף ומשם לנוסחתנו 'טהר לב'!
ואפשר המקובלים והחסידים ישחזרו לעצמם הנוסח הישן 'טמטם עיניו' על סמך תגלית זו.

Re: תגלית! בעל ספר הזוהר הכיר העבודה 'אתה כוננת'!

פורסם: א' אוקטובר 01, 2017 3:27 pm
על ידי ההוא גברא
מובא כבר בחידושי הר"י פערלא על סדר ספר המצוות לרס"ג לאוין ריב ריג ריד, בשם מהר"י קמחי בפירושו על סדר העבודה. (וזה רק בחיפוש בבר אילן בלי אוצר החכמה!).
אכן וודאי שכל מי שאינו כופר בקדמות הזוהר אמור לומר בסדר העבודה טמטם עיניו (אם הוא אומר אתה כוננת), שאילו היה הב"י רואה את הזוהר לא היה מגיה, ואפילו הספרדים אמורים לעשות לפי הכלל שאין הולכים אחרי מרן במקום שאילו היה מרן רואה דברי הקדמונים היה פוסק כמותם. וקל וחומר החסידים שלא קיבלו עליהם לפסוק כמו הב"י בכל מקום.

Re: תגלית! בעל ספר הזוהר הכיר העבודה 'אתה כוננת'!

פורסם: א' אוקטובר 01, 2017 3:37 pm
על ידי עזריאל ברגר
האם מרן לא ראה את הזוהר?!
האם בעל התניא לא ראה את הזוהר?!

Re: תגלית! בעל ספר הזוהר הכיר העבודה 'אתה כוננת'!

פורסם: א' אוקטובר 01, 2017 5:11 pm
על ידי ההוא גברא
לפי הפשט בעל התניא לא הגיה כל מילה בסידורו או שהמדפיסים הבאים לא הגיהו כל מילה מדפוס ראשון האבוד כי יש שם טעות נוראה בניקוד ברכת המזון שכבר הראשונים כתבו לא לטעות בה. האם יש שינוי אחד בסדר העבודה מסידורים אחרים שתוכל להראות ממנו שלא הסתפק במתן הוראה למדפיס להדפיס אתה כוננת? (אם בכלל סדר העבודה ישנו בסידורים שנדפסו בחייו)

Re: תגלית! בעל ספר הזוהר הכיר העבודה 'אתה כוננת'!

פורסם: א' אוקטובר 01, 2017 5:17 pm
על ידי ההוא גברא
ספר הזוהר המסודר נדפס רק בשי"ט, ובית יוסף על אורח חיים נדפס כבר בשנת שי"א. ולכן אין זה רחוק לומר שהב"י לא ראה אותו חלק בזוהר כשכתב את ספרו (בדק הבית נכתב אחרי ההדפסה, אבל אינו שלם ואבדו ממנו קונטרסים ככתוב בהקדמה בשם בנו של הב"י).

Re: תגלית! בעל ספר הזוהר הכיר העבודה 'אתה כוננת'!

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 5:02 pm
על ידי שבטיישראל
עזריאל ברגר כתב:האם מרן לא ראה את הזוהר?!
האם בעל התניא לא ראה את הזוהר?!

בעל התניא בסידורו העתיק הנוסח מסידור ר' שבתי המבוסס על המובא בפרע"ח.
הצורך להעתיקו מאחר שבמחזורי אשכנז לא נמצא כי אם הנוסח "אמיץ כח".
אין בעצם "מסורה" כלשהו על הנוסח המדוייק.

בדרך אגב, בסידור ר' שבתי הביא הכוונות על הנוסח של "אתה כוננת" מאחר שכ"ה בפרע"ח, למרות שכוונות אלו לא נסדרו ע"י האריז"ל או מהרח"ו, ובעצם אין שום הכרח לומר "אתה כוננת" ואפשר לסדר הכוונות גם על "אמיץ כח", וכ"ה בכמה סידורי האריז"ל בכת"י שסידרו הכוונות על "אמיץ כח" (כגון סידור לומביל), וכן מקובל בבית טשערנאביל שהבעש"ט הק' אמר הנוסח "אמיץ כח".

Re: תגלית! בעל ספר הזוהר הכיר העבודה 'אתה כוננת'!

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 5:23 pm
על ידי סגי נהור
שאלה של בורות: מה למעשה נהוג לומר בקהילות החסידים השונות - "אתה כוננת" או "אמיץ כח"? האם יש בזה חילוקי מנהגים?

Re: תגלית! בעל ספר הזוהר הכיר העבודה 'אתה כוננת'!

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 5:28 pm
על ידי שבטיישראל
סגי נהור כתב:שאלה של בורות: מה למעשה נהוג לומר בקהילות החסידים השונות - "אתה כוננת" או "אמיץ כח"? האם יש בזה חילוקי מנהגים?

המנהג פשוט לומר "אתה כוננת" חוץ מבית טשערנאביל (ואולי עוד בודדים) שאומרים "אמיץ כח).

אגב, גם בין הישיבות הליטאיות יש שאומרים "אתה כוננת" מהטעם שנוסח זו יותר מובן וגם מתאים ללשון המשנה (בניגוד ל"אמיץ כח" דהוא פיוט קשה מלא מליצות).

Re: תגלית! בעל ספר הזוהר הכיר העבודה 'אתה כוננת'!

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 5:41 pm
על ידי ברמן
שבטיישראל כתב:אגב, גם בין הישיבות הליטאיות יש שאומרים "אתה כוננת" מהטעם שנוסח זו יותר מובן וגם מתאים ללשון המשנה (בניגוד ל"אמיץ כח" דהוא פיוט קשה מלא מליצות).


מעולם לא שמענו. אולי כת"ר יכול לגלות באיזו ישיבה ליטאית נהוג לומר "אתה כוננת".

מה שכן מצאתי שכתב בספר "סדר יומא" בשם אחד מגדולי ישראל [איני זוכר מי] שהיה אומר "אתה כוננת" בזמן ההפסקה שבין מוסף למנחה.

Re: תגלית! בעל ספר הזוהר הכיר העבודה 'אתה כוננת'!

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 5:57 pm
על ידי מחולת המחנים
יסוד ושורש העבודה שער האיתון פרק תשיעי

יסושה.JPG
יסושה.JPG (110.69 KiB) נצפה 2691 פעמים

Re: תגלית! בעל ספר הזוהר הכיר העבודה 'אתה כוננת'!

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 7:40 pm
על ידי קו ירוק
מבלי להיכנס לשאלה כבדת המשקל מי כתב את הנוסח של הזוהר כפי שהוא לפנינו,
הרי שבאותה מידה אפשר לשאול 'האם בכל אתה כוננת הכיר את הזוהר'.

Re: תגלית! בעל ספר הזוהר הכיר העבודה 'אתה כוננת'!

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 8:17 pm
על ידי אוצר החכמה
אבא יודן כתב:כתוב בזוהר (ג קב א): כיון דהוו עאל [הכהן גדול, לפני ולפנים] וטמטם עינוי ע"כ.
לשון זה מוזר, משום שאין לשון 'טמטום' תואם אל סגירת העין, אולם בשום לב אל העבודה ד'אתה כוננת, שם נכתב בידי המחבר טרם הגהתו של הבית יוסף, 'טמטם עיניו ויצא' לצורך האות ט' שבאלפבית, הרי שה'אתה כוננת ריחף לפני בעל הזוהר.
ומכאן שהזוהר לא הגיה הנוסח דלא כהראש והבית יוסף ומשם לנוסחתנו 'טהר לב'!
ואפשר המקובלים והחסידים ישחזרו לעצמם הנוסח הישן 'טמטם עיניו' על סמך תגלית זו.


מאיפה הגעת בכלל לכזאת מסקנה שזה בגלל האות. טמטם הוא תרגום של סגר בארמית. למה זה לא מתאים לסגירת העין?

Re: תגלית! בעל ספר הזוהר הכיר העבודה 'אתה כוננת'!

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 8:28 pm
על ידי בינוני
את הפסוק בישעיה מ"ד י"ח: "כי טח מראות עיניהם", תרגם יונתן: "ארי מטמטמן מלמחזי עיניהון".

וכ"כ רש"י והאב"ע עיין שם ל"ב ג', ושם ו' י'.

Re: תגלית! בעל ספר הזוהר הכיר העבודה 'אתה כוננת'!

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 10:33 pm
על ידי ברמן
מחולת המחנים כתב:יסוד ושורש העבודה שער האיתון פרק תשיעי

יסושה.JPG

וא"כ מפורש בדברי ה"יסוד ושורש העבודה" שנהגו לומר "אמיץ כוח" - וראוי להוסיף לומר גם "אתה כוננת" בשעה שמאריכים בפיוטים שלפני קדושה.

Re: תגלית! בעל ספר הזוהר הכיר העבודה 'אתה כוננת'!

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 11:33 pm
על ידי אבא יודן
בינוני כתב:את הפסוק בישעיה מ"ד י"ח: "כי טח מראות עיניהם", תרגם יונתן: "ארי מטמטמן מלמחזי עיניהון".

וכ"כ רש"י והאב"ע עיין שם ל"ב ג', ושם ו' י'.

שם זה בדיוק מה שרצה הנביא לומר שהם טחו בטיח עיניהם כדי שלא לראות, אך סגירה בלבד אינה תואם ללשון טמטום!
קו ירוק כתב:מבלי להיכנס לשאלה כבדת המשקל מי כתב את הנוסח של הזוהר כפי שהוא לפנינו,
הרי שבאותה מידה אפשר לשאול 'האם בכל אתה כוננת הכיר את הזוהר'.

כתבתי כבר, משום שאין לשון טמטום למושג סגירת העין
אוצר החכמה כתב:
אבא יודן כתב:כתוב בזוהר (ג קב א): כיון דהוו עאל [הכהן גדול, לפני ולפנים] וטמטם עינוי ע"כ.
לשון זה מוזר, משום שאין לשון 'טמטום' תואם אל סגירת העין, אולם בשום לב אל העבודה ד'אתה כוננת, שם נכתב בידי המחבר טרם הגהתו של הבית יוסף, 'טמטם עיניו ויצא' לצורך האות ט' שבאלפבית, הרי שה'אתה כוננת ריחף לפני בעל הזוהר.
ומכאן שהזוהר לא הגיה הנוסח דלא כהראש והבית יוסף ומשם לנוסחתנו 'טהר לב'!
ואפשר המקובלים והחסידים ישחזרו לעצמם הנוסח הישן 'טמטם עיניו' על סמך תגלית זו.


מאיפה הגעת בכלל לכזאת מסקנה שזה בגלל האות. טמטם הוא תרגום של סגר בארמית. למה זה לא מתאים לסגירת העין?

עיין רש"י סתמום פלשתים וימלאום עפר, ואונקלוס שם טמונון פלשתאי וכן מטמטם לבו של אדם ביומא
מושג טמטום הוא סגירה עם איזה דבר כמו טיח בישעיה אך סגירת דלת וכן בדל העין לא תואם לשון טמטום.

Re: תגלית! בעל ספר הזוהר הכיר העבודה 'אתה כוננת'!

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 11:45 pm
על ידי לענין
הדברי יואל -מועדים א' עמ' תל''ב- מביא את הזוהר שכותב כמו האתה כוננתה (ופשיט''ל שהזהר הכיר את האתה כוננת שנכתב ע''י יוסי בן יוסי כה''ג דלא ככותרת האשכול המתריסה משום מה, וכבר רבו הראיות שהרב דברים בזוה''ק נכתבו ע''ש העתיד וכמו אש נוגה וכיו''ב ואכ''מ), ומיישב קו' הרא''ש ממ''ש בירו' שהיה מהלך לאורו של ארון, שמ''מ היה סוגר את העינים כדי לא ליהנות מזיו הזהב וכיו''ב שהיה בקה''ק אלא רק מהאור הרוחני, אותו רואים גם בעינים סגורות, ובזה מיישב גם הנוסח טהור לב וכו' שמכח טהרת הלב זוכים לראות האור הרוחני ועיי''ש.

Re: תגלית! בעל ספר הזוהר הכיר העבודה 'אתה כוננת'!

פורסם: ג' אוקטובר 03, 2017 12:28 am
על ידי עקביה
לענין כתב:וכבר רבו הראיות שהרבה דברים בזוה''ק נכתבו ע''ש העתיד וכמו אש נוגה וכיו''ב

כיצד אלו ראיות שדברים אלו נכתבו ע"ש העתיד, אולי אלו ראיות שלזוהר נוספו דברים בעתיד?

Re: תגלית! בעל ספר הזוהר הכיר העבודה 'אתה כוננת'!

פורסם: ג' אוקטובר 03, 2017 12:40 am
על ידי לענין
כב' החסיר בציטוט מילה נוספת מדברי הדלים

Re: השוואת לשון הזה"ק ללשון ה'עבודה'

פורסם: א' מאי 03, 2020 6:00 am
על ידי לבי במערב
ההוא גברא כתב:לפי הפשט בעל התניא לא הגי' כל מילה בסידורו או שהמדפיסים הבאים לא הגיהו כל מילה מדפוס ראשון האבוד . .
בזכרוני הקלוש - שכבר עמדו בזה בעלי אסופות, אך לע"ע סגרו דלתי אוצה"ח בעדנו.
ועכ"פ, אחר הגלות נגלות אור הדפו"ר עלינו, נתברר כי צדקה העדות מקדם דלאו דווקנא הוא כלל; והגרא"ד לאוואוט ז"ל הגי' הסידור ע"פ ב' דפוסי קאפוסט, שעודם חתומים ועלומים ולא נודע מקום גניזותם.
[בנדון 'אתה כוננת' גופי' - ראה שעה"כ פמ"ד ס"ק טז].

ההוא גברא כתב: . . (אם בכלל סדר העבודה ישנו בסידורים שנדפסו בחייו)
כבר נגלה דפו"ר (לבדו), ונתברר שנד' שם.

לכללות אמירת 'אתה כוננת', יעויין מ"ש ב'אוצר מנהגי חב"ד - תשרי' ע' רכה.