עמוד 1 מתוך 1

מניין במנחה קצרה

פורסם: ב' דצמבר 04, 2017 12:57 am
על ידי שמר
האם הש"ץ בתפילה קצרה מתפלל ללא מניין בשלוש ראשונות, שהרי הציבור מצטרף רק בקדושה ולא קודם לכן (אשכנזים), ובשעה שמתפלל הש"ץ הרי הוא יחידי, ואף שעונים עשרה על ברכותיו מה"ת שנחשב מתפלל במניין. ולא שייך בזה חידושו של החזו"א על ההצטרפות למניין שהחל כבר, שהכא הנושא הוא בהיפך שהציבור מצטרף ליחיד והתם מיירי שהיחיד מצטרף לציבור.

Re: מניין במנחה קצרה

פורסם: ב' דצמבר 04, 2017 6:23 am
על ידי עזריאל ברגר
עיקר תפילת הציבור היא "שיהא אחד מתפלל וכולם שומעים ועונים" (רמב"ם).
אלא שמתפללי מנחה קצרה סבורים שאין זה עיקר, ואין בחזרת הש"ץ שום צורך, והדרא קושיא לדוכתא.

Re: מניין במנחה קצרה

פורסם: ב' דצמבר 04, 2017 8:36 am
על ידי גביר
שמעתי לפני שנים הרבה מהרב שמואל גרוסברד ז"ל מפתח תקווה ת"ו, שבזמנו נתרם סכום רב לישיבת לומז'ה שם [אולי מדובר אף על התרומה לבניית בניינה המרשים] ותנאו של הנדיב היה שלא יתפללו שם מנחה קצרה.

Re: מניין במנחה קצרה

פורסם: ב' דצמבר 04, 2017 9:09 am
על ידי שמר
עזריאל ברגר כתב:עיקר תפילת הציבור היא "שיהא אחד מתפלל וכולם שומעים ועונים" (רמב"ם).
אלא שמתפללי מנחה קצרה סבורים שאין זה עיקר, ואין בחזרת הש"ץ שום צורך, והדרא קושיא לדוכתא.

והם יוצאים ממנו, שזוהי עיקר התקנה, משא"כ בנידון דנן שמתחילים המתפללים מתחילת התפילה, ולא מהיכן שסיים הש"ץ.

Re: מניין במנחה קצרה

פורסם: ב' דצמבר 04, 2017 9:32 pm
על ידי יבנה
שמר כתב:האם הש"ץ בתפילה קצרה מתפלל ללא מניין בשלוש ראשונות, שהרי הציבור מצטרף רק בקדושה ולא קודם לכן (אשכנזים), ובשעה שמתפלל הש"ץ הרי הוא יחידי, ואף שעונים עשרה על ברכותיו מה"ת שנחשב מתפלל במניין. ולא שייך בזה חידושו של החזו"א על ההצטרפות למניין שהחל כבר, שהכא הנושא הוא בהיפך שהציבור מצטרף ליחיד והתם מיירי שהיחיד מצטרף לציבור.

viewtopic.php?f=17&t=34351#p373926

Re: מניין במנחה קצרה

פורסם: ב' דצמבר 04, 2017 10:55 pm
על ידי חיימקה
גביר כתב:שמעתי לפני שנים הרבה מהרב שמואל גרוסברד ז"ל מפתח תקווה ת"ו, שבזמנו נתרם סכום רב לישיבת לומז'ה שם [אולי מדובר אף על התרומה לבניית בניינה המרשים] ותנאו של הנדיב היה שלא יתפללו שם מנחה קצרה.

תמוה ביותר - המקום היחיד [עד כמה שידוע לי] בפ"ת שכל השנה ואף בבין הזמנים מתפללים מנחה קצרה זהו ישיבת לומז'ה, ואך בחנוכה [וגם זה כמדומני רק בעשרים שנה האחרונות בהשתדלותו של הגבאי המיתולוגי (שעזב מאז את פ"ת) הרב גולדברג שליט"א] מתפללים מנחה ארוכה ע"פ הידוע בשם הרב קוטלר זצ"ל שעל הניסים צריך להיות בפירסום [כמובא בשמו במועדים וזמנים חנוכה סי' צב בהשלמות בסוף]
זאת ועוד, ידוע לי [ואולי אף שמעתי מפיו] מהרב עוזר שליט"א ראש הכולל דלומז'ה שרצה לבטל את המנחה קצרה והלך לשאול את הגר"ח קניבסקי שליט"א וענה לו הגר"ח שלא ישנה מכיוון שכך התפללו גם בימי הרב דושניצר זצ"ל [כידוע מורו ורבו של הגר"ח] ואם הרב דושניצר התיר אין התלמיד יכול לאסור.

Re: מניין במנחה קצרה

פורסם: ג' דצמבר 05, 2017 8:07 am
על ידי גביר
יתכן, כמובן, שאני טועה והסיפור היה על בית המדרש לתורת ארץ ישראל, או על מוסד ישיבתי ותיק אחר בפתח תקווה [אם ישנו כזה], סוף כל סוף שמעתי את הדברים לפני יותר משלושה עשורים.

Re: מניין במנחה קצרה

פורסם: ד' דצמבר 06, 2017 12:22 am
על ידי ברמן
גביר כתב:יתכן, כמובן, שאני טועה והסיפור היה על בית המדרש לתורת ארץ ישראל, או על מוסד ישיבתי ותיק אחר בפתח תקווה [אם ישנו כזה], סוף כל סוף שמעתי את הדברים לפני יותר משלושה עשורים.

יתכן שמדובר על המוסד בו עבד רבי שמואל הנ"ל ("ישיבת" הישוב החדש)

Re: מניין במנחה קצרה

פורסם: ד' דצמבר 06, 2017 8:14 am
על ידי גביר
לא, שם התפללו [לפחות בעבר, ומסתמא גם היום] מנחה קצרה.

Re: מניין במנחה קצרה

פורסם: ש' דצמבר 23, 2017 8:52 pm
על ידי יונת אלם
בישיבת לומז'ה בפ"ת נכון לחנוכה זה מתפללים עדין מנחה קצרה, התפללתי שם ג' ימים בחנוכה זה ובכולם היה מנחה קצרה

Re: מניין במנחה קצרה

פורסם: ש' דצמבר 23, 2017 8:59 pm
על ידי שמר
יונת אלם כתב:בישיבת לומז'ה בפ"ת נכון לחנוכה זה מתפללים עדין מנחה קצרה, התפללתי שם ג' ימים בחנוכה זה ובכולם היה מנחה קצרה

זהו חידוש, שאף המקומות שבהם נהוגה מנחה קצרה, בחנוכה מתפללים "ארוכה" משום פירסומא ניסא.