מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פיסוק ברכת המעריב ערבים

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

פיסוק ברכת המעריב ערבים

הודעהעל ידי הפשטן » ד' ינואר 03, 2018 12:26 am

כידוע, האשכנזים מפסקים:
אשר בדברו מעריב ערבים,
בחוכמה פותח שערים,
ובתבונה משנה עיתים,
ומחליף את הזמנים,
וכו'.

אבל הספרדים מפסקים:
אשר בדברו:
מעריב ערבים בחוכמה,
פותח שערים בתבונה,
משנה עיתים,
ומחליף את הזמנים,
וכו'.

ההבדל בפיסוק, גורם גם להבדל בין גירסת "ובתבונה" לבין גירסת "בתבונה", שהרי הפיסוק הספרדי - והגירסה "ובתבונה" - לא מסתדרים ביחד (מה שאין כן הפיסוק האשכנזי מסתדר גם עם "ובתבונה" וגם עם "בתבונה").

בסדר רב עמרם גאון, ובמחזור ויטרי, וברוקח, וברשב"א (לברכות), ובאבודרהם, הנוסח - וממילא גם הפיסוק - הוא כמו של האשכנזים.
אמנם בשערי תשובה סימן רלו הביא בשם האר"י לברך ברכה זו כנוסח של הספרדים, אלא שלא מצאתי כן בכתבי האר"י.
ונפשי אוותה לשאול: האם חוץ מעצם סידורי הספרדים, יש מקור קדמון (מקדמונים שלא חיו אחרי גירוש ספרד) לפיסוק - או לפחות לנוסח - הספרדי, כמו שיש מקור קדמון לנוסח - וממילא גם לפיסוק - האשכנזי.
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ב' ינואר 08, 2018 8:56 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יבנה
הודעות: 3642
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: האם יש מקור קדמון, האם לפסק את ברכת מעריב ערבים, כמו האשכנזים או כמו הספרדים?

הודעהעל ידי יבנה » ד' ינואר 03, 2018 11:23 pm

תוסיף לזה כל אלו שהזכירו הברכה בשם "אשר בדברו מעריב ערבים" בלי התוספת של "בחכמה".
וכן מבואר גם בסידור ר' שלמה בר נתן עמ' כא. ואף בסדר רס"ג עמ' כו שגרס בתבונה בלי ו', מוכח ממנו שפיסק כהאשכנזים.

אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: האם יש מקור קדמון, האם לפסק את ברכת מעריב ערבים, כמו האשכנזים או כמו הספרדים?

הודעהעל ידי אורח » ה' ינואר 04, 2018 12:19 am

הרב יבנה, זה שרס"ג גרס בתבונה בלא וו, אינו ראיה שמפסק כמו האשכנזים כמו שכתב הרב הפשטן לעיל, עיין היטב בדבריו, ואם כן אין לנו הכרע בפיסוק רס"ג

וונדרבר
הודעות: 1671
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: האם יש מקור קדמון, האם לפסק את ברכת מעריב ערבים, כמו האשכנזים או כמו הספרדים?

הודעהעל ידי וונדרבר » ה' ינואר 04, 2018 7:22 pm

הפשטן כתב:אבל הספרדים מפסקים:
אשר בדברו:
מעריב ערבים בחוכמה,
פותח שערים בתבונה,
משנה עיתים,
ומחליף את הזמנים, ...
אמנם בשערי תשובה סימן רלו הביא בשם האר"י לברך ברכה זו כנוסח של הספרדים, אלא שלא מצאתי כן בכתבי האר"י.

עיין כף החיים או"ח סי' רל"ו ס"ק ג', שכותב שכן הובא בשער הכוונות דף נ"א ע"ד.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: האם יש מקור קדמון, האם לפסק את ברכת מעריב ערבים, כמו האשכנזים או כמו הספרדים?

הודעהעל ידי הפשטן » ו' ינואר 05, 2018 4:09 pm

וונדרבר כתב:
הפשטן כתב:אבל הספרדים מפסקים:
אשר בדברו:
מעריב ערבים בחוכמה,
פותח שערים בתבונה,
משנה עיתים,
ומחליף את הזמנים, ...
אמנם בשערי תשובה סימן רלו הביא בשם האר"י לברך ברכה זו כנוסח של הספרדים, אלא שלא מצאתי כן בכתבי האר"י.

עיין כף החיים או"ח סי' רל"ו ס"ק ג', שכותב שכן הובא בשער הכוונות דף נ"א ע"ד.


כבר כתבתי שלא מצאתי כן בכתבי האר"י, וזה כולל גם את שער הכוונות.

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: האם יש מקור קדמון, האם לפסק את ברכת מעריב ערבים, כמו האשכנזים או כמו הספרדים?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ו' ינואר 05, 2018 6:33 pm

הפשטן כתב:
וונדרבר כתב:עיין כף החיים או"ח סי' רל"ו ס"ק ג', שכותב שכן הובא בשער הכוונות דף נ"א ע"ד.

כבר כתבתי שלא מצאתי כן בכתבי האר"י, וזה כולל גם את שער הכוונות.

נמצא בשער הכוונות במקום שציין הרב כף החיים: בדפוס ירושלים תרס"ב, דף נא ע"ד.
שער הכונות.JPG
שער הכונות.JPG (35.46 KiB) נצפה 2953 פעמים

וונדרבר
הודעות: 1671
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

פיסוק ברכת המעריב ערבים

הודעהעל ידי וונדרבר » ו' ינואר 19, 2018 2:30 pm

הפשטן כתב:כידוע, האשכנזים מפסקים: אשר בדברו מעריב ערבים, בחוכמה פותח שערים, ובתבונה משנה עיתים, ומחליף את הזמנים, וכו'.
אבל הספרדים מפסקים: אשר בדברו: מעריב ערבים בחוכמה, פותח שערים בתבונה, משנה עיתים, ומחליף את הזמנים, וכו'.
ההבדל בפיסוק, גורם גם להבדל בין גירסת "ובתבונה" לבין גירסת "בתבונה", שהרי הפיסוק הספרדי - והגירסה "ובתבונה" - לא מסתדרים ביחד (מה שאין כן הפיסוק האשכנזי מסתדר גם עם "ובתבונה" וגם עם "בתבונה").
בסדר רב עמרם גאון, ובמחזור ויטרי, וברוקח, וברשב"א (לברכות), ובאבודרהם, הנוסח - וממילא גם הפיסוק - הוא כמו של האשכנזים.

לכאורה, מקור החילוק הזה אינו בין נוסח אשכנזי לנוסח ספרדי, כי בסידורים הספרדים העתיקים לא רואים את הפיסוק המיוחד הזה. [אמנם גירסת "בתבונה" היא עתיקה].
ונראה שהמקור הראשון לפיסוק הזה הוא האר"י ז"ל. ואח"כ הספרדים אימצו את הגירסה שלו.
וראה ס' תפילת חיים (בירור נוסח האר"י ז"ל) עמ' קלה-קלו. [בתוך דבריו, הוא כותב גם שלא מצא את הפיסוק הזה לפני האר"י ז"ל].

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: פיסוק ברכת המעריב ערבים

הודעהעל ידי שבטיישראל » ג' ינואר 23, 2018 9:50 pm

הפשטן כתב:אמנם בשערי תשובה סימן רלו הביא בשם האר"י לברך ברכה זו כנוסח של הספרדים, אלא שלא מצאתי כן בכתבי האר"י.

כבר העיר ע"ז המנח"א בנימוקי אורח חיים (סי' רל"ו) שהשערי תשובה לא היה לו תח"י כתבי האריז"ל המדוייקים ה"ה השמונה שערים ובתוכם שער הכוונות
קבצים מצורפים
ערבים בחכמה.PNG
ערבים בחכמה.PNG (554.7 KiB) נצפה 2773 פעמים


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 33 אורחים