מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חמדת ימים אותו קראת

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

חמדת ימים אותו קראת

הודעהעל ידי שייף נפיק » ש' ספטמבר 09, 2017 9:28 pm

התעוררתי על הלשון חמדת ימים אותו קראת, חמד ימים היה צריך לומר, שהלא יום ל' זכר, וכן ממשיכים אותו ולא אותה.
ובכלל, היכן מצינו שקראו חמדת ימים?

עקביה
הודעות: 5421
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: חמדת ימים אותו קראת - לשון נקבה?

הודעהעל ידי עקביה » ש' ספטמבר 09, 2017 10:18 pm

על השאלה השניה
ספר אבודרהם מעריב של שבת
חמדת ימים אותו קראת שנאמר ויכל אלהים ביום השביעי ומתרגמינן בירושלמי וחמיד ה' ודומה לו (תה' פד, ג) נכספה וגם כלתה. וכן ותכל נפש דוד (עי' ש"א ג, לט ותרגום). פי' אחר והשביעי רצית בו וקדשתו מפני שהוא יום חמדת ימים אותו קראת זמנת וקדשת. ודומה לו (ישעיה מח, יב) וישראל מקוראי, וכן (שמות לה, ל) ראו קרא ה' בשם בצלאל. כך נראה לי מפני שלא מצינו בתורה מפורש שהשם קראו חמדת ימים.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: חמדת ימים אותו קראת - לשון נקבה?

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' ספטמבר 10, 2017 1:37 am

יישר! וכיון שפתחת במצוה אומר לך גמור
אי"ה

עקביה
הודעות: 5421
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: חמדת ימים אותו קראת - לשון נקבה?

הודעהעל ידי עקביה » א' ספטמבר 10, 2017 1:44 am

אני לא בטוח שהשאלה הראשונה כ"כ קשה. אין לי יד בחכמת הדקדוק, אבל נדמה לי ש'חמדת ימים' הוא תואר העומד בפני עצמו, ואינו מוגבל ללשון נקבה דווקא.

אולי זה דומה ל תִּקְוַת חוּט הַשָּׁנִי הַזֶּה תִּקְשְׁרִי בַּחַלּוֹן אֲשֶׁר הוֹרַדְתֵּנוּ בוֹ (יהושע ב יח). למרות שחוט השני הוא לשון זכר, כדמוכח מ'הזה' הוא מכונה 'תקות'.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חמדת ימים אותו קראת - לשון נקבה?

הודעהעל ידי סגי נהור » א' ספטמבר 10, 2017 2:57 am

השאלה לא מתחילה כלל. חמדת ימים = החמדה של הימים. חמדת ימים אותו קראת = יום השבת נקרא החמדה של הימים, כמו שהבית של משה נקרא הפנינה של הבתים (למה נקרא ולא נקראת? למה פנינה ולא פנין?)...

ברקים רב
הודעות: 673
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: חמדת ימים אותו קראת - לשון נקבה?

הודעהעל ידי ברקים רב » א' ספטמבר 10, 2017 3:19 am

על השאלה היכן נקרא חמדת ימים ראה ב"י סי' רפא
[ואיני מבין מדוע צריך להיות לשון זכר, 'חמדה' היא לשון נקבה].

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: חמדת ימים אותו קראת - לשון נקבה?

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' ספטמבר 10, 2017 2:38 pm

עקביה כתב:על השאלה השניה
ספר אבודרהם מעריב של שבת
חמדת ימים אותו קראת שנאמר ויכל אלהים ביום השביעי ומתרגמינן בירושלמי וחמיד ה' ודומה לו (תה' פד, ג) נכספה וגם כלתה. וכן ותכל נפש דוד (עי' ש"א ג, לט ותרגום). פי' אחר והשביעי רצית בו וקדשתו מפני שהוא יום חמדת ימים אותו קראת זמנת וקדשת. ודומה לו (ישעיה מח, יב) וישראל מקוראי, וכן (שמות לה, ל) ראו קרא ה' בשם בצלאל. כך נראה לי מפני שלא מצינו בתורה מפורש שהשם קראו חמדת ימים.

אני לא מצליח להציג ישר. זה מה יש
קבצים מצורפים
20170910_143049.jpg
20170910_143049.jpg (2.14 MiB) נצפה 5012 פעמים

אנא עבדא
הודעות: 373
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:02 pm

"חמדת ימים אותו קראת" - היכן מצינו שקרא כן?

הודעהעל ידי אנא עבדא » ב' ינואר 08, 2018 2:47 am

"חמדת ימים אותו קראת" - היכן מצינו שקרא כן? ועוד קראו כן "זכר למעשה בראשית"?


אנא עבדא
הודעות: 373
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:02 pm

Re: "חמדת ימים אותו קראת" - היכן מצינו שקרא כן?

הודעהעל ידי אנא עבדא » ב' ינואר 08, 2018 2:16 pm

ואנכי לא ידעתי...
תודה רבה!

אוצרניק
הודעות: 326
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 7:55 am

Re: "חמדת ימים אותו קראת" - היכן מצינו שקרא כן?

הודעהעל ידי אוצרניק » ד' ינואר 10, 2018 8:17 am

ספר הפרדס לרש"י. סי' ג'.
חמדת ימים.JPG
חמדת ימים.JPG (44.45 KiB) נצפה 5131 פעמים

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: "חמדת ימים אותו קראת" - היכן מצינו שקרא כן?

הודעהעל ידי בן אדם » ב' ינואר 29, 2018 11:41 am

בית יוסף אורח חיים סימן רפא:
כתוב בשבלי הלקט: חמדת ימים אותו קראת, יש מפרשים היכן מצינו שנקרא שבת חמדה, דכתיב (בראשית ב ב) ויכל, והוא מלשון כלתה נפשי (תהלים פד ג).
ויש מפרשים לא שהשבת נקרא כך, אלא כך הצעה של תפילה, 'רצית בו וקדשתו חמדת ימים', כלומר קדשת אותו להיות נחמד מכל הימים.
וה"ר מאיר ציר נאמן היה מתקן הדבר כן, 'ובשביעי רצית בו וקדשתו חמדת ימים, אותו קראת זכר למעשה בראשית' עכ"ל:

הוא מביא שני מהלכים בביאור הדבר, א' שאכן ה' קרא לו 'חמדת ימים' עפ"י דרשת תיבת ויכל. ב' שחמדת ימים אינו עולה על ההמשך אלא על לפניה - 'וקדשתו חמדת ימים'.
ומה שמוסיף בשם ה"ר מאיר צ"נ אינו מובן לכאורה מה בא להוסיף, הרי לכאורה היינו ממש מה שהובא לפני זה בשם ה'יש מפרשים' בתרא.
וראה בדרישה שם על אתר:
[ג] בבית יוסף, והר"מ ציר נאמן היה מתקן הדבר כן ובשביעי רצית בו וקדשתו חמדת ימים אותו קראת זכר למעשה בראשית עכ"ל. פירוש שהר"מ היה מתקן הדבר על ידי שהוסיף במטבע אלו שלש תיבות "זכר למעשה בראשית", דהשתא מה שכתוב 'אותו קראת' אינו קאי על 'חמדת ימים' אלא קאי למטה א'זכר למעשה בראשית' וק"ל:

היוצא מדבריו שה"ר מאיר הנ"ל הוא זה שהוסיף ג' תיבות אלו, ובמקור היה פיוט זה חסר תיבות אלו והסתיים במילים 'חמדת ימים אותו קראת'. אלא שא"כ אינו מובן מה פשט של היש מפרשים, שנמצא שלדידם לא גרסו תיבות אלו, וא"כ מה הפשט של תיבות 'אותו קראת'? וצ"ע.
אמנם אם אכן במקור לא היו תיבות 'זכר למעשה בראשית', וכנוסח מקצת קהילות בישראל, א"כ בפשטות נצטרך לומר שהעיקר כדברי האבודרהם, שהרי לומר כמהלך בתרא לא יתכן בלי תיבות אלו, ומהלך קמא נמי נראה בפשטות כדרך דרוש כיון שלא מוזכר כן להדיא במקרא ואין כאן אלא רמז נאה, וז"ל האבודרהם:
חמדת ימים אותו קראת שנאמר ויכל אלהים ביום השביעי ומתרגמינן בירושלמי וחמיד ה' ודומה לו (תה' פד, ג) נכספה וגם כלתה. וכן ותכל נפש דוד (עי' ש"א ג, לט ותרגום).
פי' אחר והשביעי רצית בו וקדשתו מפני שהוא יום חמדת ימים אותו קראת זמנת וקדשת. ודומה לו (ישעיה מח, יב) וישראל מקוראי, וכן (שמות לה, ל) ראו קרא ה' בשם בצלאל.
כך נראה לי מפני שלא מצינו בתורה מפורש שהשם קראו חמדת ימים.

ולכאורה הקטע בנוי כמשקלות זו כנגד זו-
ישמחו במלכותך שומרי שבת וקוראי עונג // עם מקדשי שביעי כולם ישבעו ויתענגו מטובך
ובשביעי רצית בו וקדשתו // חמדת ימים אותו קראת
ו"אותו קראת" הוא כנגד "וקדשתו", דהיינו זימון והבדלה.

ובמאמר המוסגר, לכאורה אינו מובן ההקשר של 'ובשביעי' עם לפניה, לכאורה היה נראה שצ"ל "כי בשביעי" וכדו'. אודה למי שיכול ליתן הסבר המניח את הדעת, מה"פ של אי-הצירוף והקשר בין שני דברים אלו שנראה כעומדים בפני עצמם.

עושה חדשות
הודעות: 12522
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חמדת ימים אותו קראת

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוגוסט 30, 2020 12:54 am

פירוש נוסף על חמדת ימים, לרבי ראובן ב"ר חיים (רבו של המאירי)

ספר התמיד.png
ספר התמיד.png (15.77 KiB) נצפה 3421 פעמים


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים