מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עבירות רעות לעומת עבירות טובות

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
היכלי שן
הודעות: 157
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 10:07 pm

עבירות רעות לעומת עבירות טובות

הודעהעל ידי היכלי שן » ג' ינואר 16, 2018 10:50 pm

בוידוי של רבנו ניסים כתוב:
"וכל מעשים רעים עשיתי וגם עבירות רעות עשיתי". לא הבנתי מה זה "עבירות רעות", וכי יש עבירות טובות ועבירות רעות? והרי כל עבירה - רעה היא?
אתמהה!
אשמח לביאורינם של חו"ר הפורום שליט"א

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

הודעהעל ידי יאיר » ג' ינואר 16, 2018 10:53 pm

היכלי שן כתב:והרי כל עבירה - רעה היא?

https://www.google.co.il/search?as_q=&a ... as_rights=

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' ינואר 16, 2018 11:23 pm

לדעתי לא לזה הכוונה.
הכוונה להגדיל העניין כמו צרות רבות ורעות. יש צרות טובות ? (על דרך הדרוש פירשו כמו זיבורא ועקרבא) על פי הפשט הכוונה שיש צרות (שהן קצת רעות) ויש צרות יותר גדולות (שהן ממש רעות) ולהן קוראים צרות רעות והוא הדין כאן.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

הודעהעל ידי יאיר » ג' ינואר 16, 2018 11:39 pm

פשיטא כוותך

ההוא דאמר
הודעות: 1532
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ד' ינואר 17, 2018 2:14 am

היכלי שן כתב:בוידוי של רבנו ניסים כתוב:
"וכל מעשים רעים עשיתי וגם עבירות רעות עשיתי". לא הבנתי מה זה "עבירות רעות", וכי יש עבירות טובות ועבירות רעות? והרי כל עבירה - רעה היא?
אתמהה!
אשמח לביאורינם של חו"ר הפורום שליט"א


מובא שיש דרגות ברעות, רע לשמים ורע לבריות.
[על דרך הדרוש, גם אם נקבל את הנחת השאלה 'עבירות טובות', יתכן שזהו על דרך הנפש החיים, שאבות העולם עשו 'עבירה לשמה', ודבר זה נאסר אחר קבלת התורה].

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ינואר 17, 2018 7:59 am

ראה קדושין מ ע"א עה"פ אוי לרשע רע. [אך בנד"ד אי"צ לזה].

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

הודעהעל ידי פלתי » ד' ינואר 17, 2018 8:04 am

ההוא דאמר כתב:
היכלי שן כתב:בוידוי של רבנו ניסים כתוב:
"וכל מעשים רעים עשיתי וגם עבירות רעות עשיתי". לא הבנתי מה זה "עבירות רעות", וכי יש עבירות טובות ועבירות רעות? והרי כל עבירה - רעה היא?
אתמהה!
אשמח לביאורינם של חו"ר הפורום שליט"א


מובא שיש דרגות ברעות, רע לשמים ורע לבריות.
[על דרך הדרוש, גם אם נקבל את הנחת השאלה 'עבירות טובות', יתכן שזהו על דרך הנפש החיים, שאבות העולם עשו 'עבירה לשמה', ודבר זה נאסר אחר קבלת התורה].

מה המקור שזה נאסר לאחר קבלת התורה, והלא הגמרא מביאה מיעל אשת חבר הקיני דגדולה עבירה לשמה, והתם לאחר מתן תורה היה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ינואר 17, 2018 8:09 am

פלתי כתב:מה המקור שזה נאסר לאחר קבלת התורה, והלא הגמרא מביאה מיעל אשת חבר הקיני דגדולה עבירה לשמה, והתם לאחר מתן תורה היה.

ראה כתר ראש.

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

הודעהעל ידי פלתי » ד' ינואר 17, 2018 8:23 am

מה שנכון נכון כתב:
פלתי כתב:מה המקור שזה נאסר לאחר קבלת התורה, והלא הגמרא מביאה מיעל אשת חבר הקיני דגדולה עבירה לשמה, והתם לאחר מתן תורה היה.

ראה כתר ראש.

מה שנכון נכון (תרתי משמע), ראיתי ויישר כח.
ולתועלת הציבור, הוא מסביר שם שגבי יעל שאני, כיון שהיתה גלגול של חוה, ועוד שהיה זה להצלת כלל ישראל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' ינואר 17, 2018 9:05 am

לא ראיתי עכשיו אבל לי נדמה שהוא מסביר עוד אפשרות (או שזה ההסבר בעניין הגלגול שהזכרת) שכיוון שהיתה נביאה יכלה לעשות ע"פ נבואה או רוה"ק מה שאי אפשר לעשות בלא זה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ינואר 17, 2018 9:13 am

מה המקור שיעל היתה נביאה?
[וגם בדברו על יעקב לא תלה זאת הנפה"ח בנבואתו, עד כדי כך שכתב (שגם) מה"ט לא נתנה תורה בימי האבות, כי אז לא היה יעקב רשאי לשאת אחיות].

היכלי שן
הודעות: 157
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 10:07 pm

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

הודעהעל ידי היכלי שן » ד' ינואר 17, 2018 10:07 am

אוצר החכמה כתב:לדעתי לא לזה הכוונה.
הכוונה להגדיל העניין כמו צרות רבות ורעות. יש צרות טובות ? (על דרך הדרוש פירשו כמו זיבורא ועקרבא) על פי הפשט הכוונה שיש צרות (שהן קצת רעות) ויש צרות יותר גדולות (שהן ממש רעות) ולהן קוראים צרות רעות והוא הדין כאן.


מסתמא ידוע לכת"ר שליט"א מה שכתב מרנא האבי עזרי בזה:http://forum.otzar.org/download/file.php?mode=view&id=54887&sid=487d8c0e2d836acf2aeb11eae422c403
קבצים מצורפים
הקדמת אבי עזרי.docx
(465.1 KiB) הורד 208 פעמים

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' ינואר 17, 2018 11:06 am

מה שנכון נכון כתב:מה המקור שיעל היתה נביאה?
[וגם בדברו על יעקב לא תלה זאת הנפה"ח בנבואתו, עד כדי כך שכתב (שגם) מה"ט לא נתנה תורה בימי האבות, כי אז לא היה יעקב רשאי לשאת אחיות].


לכאו' היא לא היתה נביאה, (לא הוזכרה במסכת מגילה עם שאר הנביאות) אמנם מסתבר שהי' לה רוח הקודש.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ינואר 17, 2018 11:09 am

שייף נפיק כתב:מסתבר שהי' לה רוח הקודש.

למה מסתבר?

היכלי שן
הודעות: 157
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 10:07 pm

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

הודעהעל ידי היכלי שן » ד' ינואר 17, 2018 11:47 am

שייף נפיק כתב:
מה שנכון נכון כתב:מה המקור שיעל היתה נביאה?
[וגם בדברו על יעקב לא תלה זאת הנפה"ח בנבואתו, עד כדי כך שכתב (שגם) מה"ט לא נתנה תורה בימי האבות, כי אז לא היה יעקב רשאי לשאת אחיות].


לכאו' היא לא היתה נביאה, (לא הוזכרה במסכת מגילה עם שאר הנביאות) אמנם מסתבר שהי' לה רוח הקודש.


אינני יודע אם זה מקור, אבל מביאים מהראי"ה קוק (משפט כהן סי' קמג) שיעל התירה לעצמה את אותה ביאת איסור, מדין נביא שמתיר לעבור אל איסור תורה למיגדר מילתא.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ינואר 17, 2018 11:56 am

היכלי שן כתב:אינני יודע אם זה מקור, אבל מביאים מהראי"ה קוק (משפט כהן סי' קמג) שיעל התירה לעצמה את אותה ביאת איסור, מדין נביא שמתיר לעבור אל איסור תורה למיגדר מילתא.

אי"צ לזה נביא אלא גם ב"ד יכולים כמ"ש הרמב"ם סנהדרין פכ"ד וממרים פ"ב. וע"ש במשפט כהן שבאמת לא כתב שעשתה זאת מכח נבואה, אלא שהוא פשוט מסברא דהצלת כלל ישראל הוי כלמגדר מלתא, ואפי' הוראת ב"ד אי"צ לזה.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' ינואר 17, 2018 12:02 pm

ראיתי בהערות לבני יששכר מאמרי חודש ניסן מאמר ד' טיול בפרדס ''הנה להציל את ישראל בדברי נבואה אצל האדם עבירה לשמה כגון יעל...'

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ינואר 17, 2018 12:23 pm

שייף נפיק כתב:ראיתי בהערות לבני יששכר מאמרי חודש ניסן מאמר ד' טיול בפרדס ''הנה להציל את ישראל בדברי נבואה אצל האדם עבירה לשמה כגון יעל...'

לשונו היא "להציל את ישראל מצינו בדברי נבוא' אצל האדם וכו'". וכוונתו: מצאנו בנביאים.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' ינואר 17, 2018 12:25 pm

מה שנכון נכון כתב:
שייף נפיק כתב:ראיתי בהערות לבני יששכר מאמרי חודש ניסן מאמר ד' טיול בפרדס ''הנה להציל את ישראל בדברי נבואה אצל האדם עבירה לשמה כגון יעל...'

לשונו היא "להציל את ישראל מצינו בדברי נבוא' אצל האדם וכו'" וכוונתו: מצאנו בנביאים.
נערך לאחרונה על ידי שייף נפיק ב ד' ינואר 17, 2018 12:26 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' ינואר 17, 2018 12:26 pm

מה שנכון נכון כתב:
שייף נפיק כתב:מסתבר שהי' לה רוח הקודש.

למה מסתבר?

כי אחרת איך החליטה לבד שמותר לה לעשות כן? ויותר היה מובן אם היה לה בנבואה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ינואר 17, 2018 12:26 pm

שייף נפיק כתב:
מה שנכון נכון כתב:
שייף נפיק כתב:ראיתי בהערות לבני יששכר מאמרי חודש ניסן מאמר ד' טיול בפרדס ''הנה להציל את ישראל בדברי נבואה אצל האדם עבירה לשמה כגון יעל...'

לשונו היא "להציל את ישראל מצינו בדברי נבוא' אצל האדם וכו'" וכוונתו: מצאנו בנביאים.

מנין?

א. זו המשמעות הפשוטה של המשפט כאן.
ב. חפש בשאר הספר בני יששכר את המילים "בדברי נבואה" ותראה מה כוונתו שם.
ג. יעל לא היתה נביאה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' ינואר 17, 2018 12:28 pm

שייף נפיק כתב:
מה שנכון נכון כתב:
שייף נפיק כתב:מסתבר שהי' לה רוח הקודש.

למה מסתבר?

כי אחרת איך החליטה לבד שמותר לה לעשות כן? ויותר היה מובן אם היה לה בנבואה.

לא יועיל, כי לרוב הדעות אין פוסקים הלכות ע"פ רוה"ק.
המקור שלה - ראה במשפט כהן דלעיל. (וכי"ב עזה"ד).

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' ינואר 17, 2018 12:35 pm

בתורה תמימה לרות כתב שהיתה שופטת וזהו שהוזכר בשירת דבורה בימי יעל, ומסתבר לפי זה שהיה לה רוח הקודש


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים