עמוד 1 מתוך 1

עבירות רעות לעומת עבירות טובות

פורסם: ג' ינואר 16, 2018 10:50 pm
על ידי היכלי שן
בוידוי של רבנו ניסים כתוב:
"וכל מעשים רעים עשיתי וגם עבירות רעות עשיתי". לא הבנתי מה זה "עבירות רעות", וכי יש עבירות טובות ועבירות רעות? והרי כל עבירה - רעה היא?
אתמהה!
אשמח לביאורינם של חו"ר הפורום שליט"א

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

פורסם: ג' ינואר 16, 2018 10:53 pm
על ידי יאיר
היכלי שן כתב:והרי כל עבירה - רעה היא?

https://www.google.co.il/search?as_q=&a ... as_rights=

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

פורסם: ג' ינואר 16, 2018 11:23 pm
על ידי אוצר החכמה
לדעתי לא לזה הכוונה.
הכוונה להגדיל העניין כמו צרות רבות ורעות. יש צרות טובות ? (על דרך הדרוש פירשו כמו זיבורא ועקרבא) על פי הפשט הכוונה שיש צרות (שהן קצת רעות) ויש צרות יותר גדולות (שהן ממש רעות) ולהן קוראים צרות רעות והוא הדין כאן.

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

פורסם: ג' ינואר 16, 2018 11:39 pm
על ידי יאיר
פשיטא כוותך

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

פורסם: ד' ינואר 17, 2018 2:14 am
על ידי ההוא דאמר
היכלי שן כתב:בוידוי של רבנו ניסים כתוב:
"וכל מעשים רעים עשיתי וגם עבירות רעות עשיתי". לא הבנתי מה זה "עבירות רעות", וכי יש עבירות טובות ועבירות רעות? והרי כל עבירה - רעה היא?
אתמהה!
אשמח לביאורינם של חו"ר הפורום שליט"א


מובא שיש דרגות ברעות, רע לשמים ורע לבריות.
[על דרך הדרוש, גם אם נקבל את הנחת השאלה 'עבירות טובות', יתכן שזהו על דרך הנפש החיים, שאבות העולם עשו 'עבירה לשמה', ודבר זה נאסר אחר קבלת התורה].

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

פורסם: ד' ינואר 17, 2018 7:59 am
על ידי מה שנכון נכון
ראה קדושין מ ע"א עה"פ אוי לרשע רע. [אך בנד"ד אי"צ לזה].

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

פורסם: ד' ינואר 17, 2018 8:04 am
על ידי פלתי
ההוא דאמר כתב:
היכלי שן כתב:בוידוי של רבנו ניסים כתוב:
"וכל מעשים רעים עשיתי וגם עבירות רעות עשיתי". לא הבנתי מה זה "עבירות רעות", וכי יש עבירות טובות ועבירות רעות? והרי כל עבירה - רעה היא?
אתמהה!
אשמח לביאורינם של חו"ר הפורום שליט"א


מובא שיש דרגות ברעות, רע לשמים ורע לבריות.
[על דרך הדרוש, גם אם נקבל את הנחת השאלה 'עבירות טובות', יתכן שזהו על דרך הנפש החיים, שאבות העולם עשו 'עבירה לשמה', ודבר זה נאסר אחר קבלת התורה].

מה המקור שזה נאסר לאחר קבלת התורה, והלא הגמרא מביאה מיעל אשת חבר הקיני דגדולה עבירה לשמה, והתם לאחר מתן תורה היה.

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

פורסם: ד' ינואר 17, 2018 8:09 am
על ידי מה שנכון נכון
פלתי כתב:מה המקור שזה נאסר לאחר קבלת התורה, והלא הגמרא מביאה מיעל אשת חבר הקיני דגדולה עבירה לשמה, והתם לאחר מתן תורה היה.

ראה כתר ראש.

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

פורסם: ד' ינואר 17, 2018 8:23 am
על ידי פלתי
מה שנכון נכון כתב:
פלתי כתב:מה המקור שזה נאסר לאחר קבלת התורה, והלא הגמרא מביאה מיעל אשת חבר הקיני דגדולה עבירה לשמה, והתם לאחר מתן תורה היה.

ראה כתר ראש.

מה שנכון נכון (תרתי משמע), ראיתי ויישר כח.
ולתועלת הציבור, הוא מסביר שם שגבי יעל שאני, כיון שהיתה גלגול של חוה, ועוד שהיה זה להצלת כלל ישראל.

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

פורסם: ד' ינואר 17, 2018 9:05 am
על ידי אוצר החכמה
לא ראיתי עכשיו אבל לי נדמה שהוא מסביר עוד אפשרות (או שזה ההסבר בעניין הגלגול שהזכרת) שכיוון שהיתה נביאה יכלה לעשות ע"פ נבואה או רוה"ק מה שאי אפשר לעשות בלא זה.

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

פורסם: ד' ינואר 17, 2018 9:13 am
על ידי מה שנכון נכון
מה המקור שיעל היתה נביאה?
[וגם בדברו על יעקב לא תלה זאת הנפה"ח בנבואתו, עד כדי כך שכתב (שגם) מה"ט לא נתנה תורה בימי האבות, כי אז לא היה יעקב רשאי לשאת אחיות].

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

פורסם: ד' ינואר 17, 2018 10:07 am
על ידי היכלי שן
אוצר החכמה כתב:לדעתי לא לזה הכוונה.
הכוונה להגדיל העניין כמו צרות רבות ורעות. יש צרות טובות ? (על דרך הדרוש פירשו כמו זיבורא ועקרבא) על פי הפשט הכוונה שיש צרות (שהן קצת רעות) ויש צרות יותר גדולות (שהן ממש רעות) ולהן קוראים צרות רעות והוא הדין כאן.


מסתמא ידוע לכת"ר שליט"א מה שכתב מרנא האבי עזרי בזה:http://forum.otzar.org/download/file.php?mode=view&id=54887&sid=487d8c0e2d836acf2aeb11eae422c403

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

פורסם: ד' ינואר 17, 2018 11:06 am
על ידי שייף נפיק
מה שנכון נכון כתב:מה המקור שיעל היתה נביאה?
[וגם בדברו על יעקב לא תלה זאת הנפה"ח בנבואתו, עד כדי כך שכתב (שגם) מה"ט לא נתנה תורה בימי האבות, כי אז לא היה יעקב רשאי לשאת אחיות].


לכאו' היא לא היתה נביאה, (לא הוזכרה במסכת מגילה עם שאר הנביאות) אמנם מסתבר שהי' לה רוח הקודש.

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

פורסם: ד' ינואר 17, 2018 11:09 am
על ידי מה שנכון נכון
שייף נפיק כתב:מסתבר שהי' לה רוח הקודש.

למה מסתבר?

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

פורסם: ד' ינואר 17, 2018 11:47 am
על ידי היכלי שן
שייף נפיק כתב:
מה שנכון נכון כתב:מה המקור שיעל היתה נביאה?
[וגם בדברו על יעקב לא תלה זאת הנפה"ח בנבואתו, עד כדי כך שכתב (שגם) מה"ט לא נתנה תורה בימי האבות, כי אז לא היה יעקב רשאי לשאת אחיות].


לכאו' היא לא היתה נביאה, (לא הוזכרה במסכת מגילה עם שאר הנביאות) אמנם מסתבר שהי' לה רוח הקודש.


אינני יודע אם זה מקור, אבל מביאים מהראי"ה קוק (משפט כהן סי' קמג) שיעל התירה לעצמה את אותה ביאת איסור, מדין נביא שמתיר לעבור אל איסור תורה למיגדר מילתא.

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

פורסם: ד' ינואר 17, 2018 11:56 am
על ידי מה שנכון נכון
היכלי שן כתב:אינני יודע אם זה מקור, אבל מביאים מהראי"ה קוק (משפט כהן סי' קמג) שיעל התירה לעצמה את אותה ביאת איסור, מדין נביא שמתיר לעבור אל איסור תורה למיגדר מילתא.

אי"צ לזה נביא אלא גם ב"ד יכולים כמ"ש הרמב"ם סנהדרין פכ"ד וממרים פ"ב. וע"ש במשפט כהן שבאמת לא כתב שעשתה זאת מכח נבואה, אלא שהוא פשוט מסברא דהצלת כלל ישראל הוי כלמגדר מלתא, ואפי' הוראת ב"ד אי"צ לזה.

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

פורסם: ד' ינואר 17, 2018 12:02 pm
על ידי שייף נפיק
ראיתי בהערות לבני יששכר מאמרי חודש ניסן מאמר ד' טיול בפרדס ''הנה להציל את ישראל בדברי נבואה אצל האדם עבירה לשמה כגון יעל...'

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

פורסם: ד' ינואר 17, 2018 12:23 pm
על ידי מה שנכון נכון
שייף נפיק כתב:ראיתי בהערות לבני יששכר מאמרי חודש ניסן מאמר ד' טיול בפרדס ''הנה להציל את ישראל בדברי נבואה אצל האדם עבירה לשמה כגון יעל...'

לשונו היא "להציל את ישראל מצינו בדברי נבוא' אצל האדם וכו'". וכוונתו: מצאנו בנביאים.

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

פורסם: ד' ינואר 17, 2018 12:25 pm
על ידי שייף נפיק
מה שנכון נכון כתב:
שייף נפיק כתב:ראיתי בהערות לבני יששכר מאמרי חודש ניסן מאמר ד' טיול בפרדס ''הנה להציל את ישראל בדברי נבואה אצל האדם עבירה לשמה כגון יעל...'

לשונו היא "להציל את ישראל מצינו בדברי נבוא' אצל האדם וכו'" וכוונתו: מצאנו בנביאים.

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

פורסם: ד' ינואר 17, 2018 12:26 pm
על ידי שייף נפיק
מה שנכון נכון כתב:
שייף נפיק כתב:מסתבר שהי' לה רוח הקודש.

למה מסתבר?

כי אחרת איך החליטה לבד שמותר לה לעשות כן? ויותר היה מובן אם היה לה בנבואה.

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

פורסם: ד' ינואר 17, 2018 12:26 pm
על ידי מה שנכון נכון
שייף נפיק כתב:
מה שנכון נכון כתב:
שייף נפיק כתב:ראיתי בהערות לבני יששכר מאמרי חודש ניסן מאמר ד' טיול בפרדס ''הנה להציל את ישראל בדברי נבואה אצל האדם עבירה לשמה כגון יעל...'

לשונו היא "להציל את ישראל מצינו בדברי נבוא' אצל האדם וכו'" וכוונתו: מצאנו בנביאים.

מנין?

א. זו המשמעות הפשוטה של המשפט כאן.
ב. חפש בשאר הספר בני יששכר את המילים "בדברי נבואה" ותראה מה כוונתו שם.
ג. יעל לא היתה נביאה.

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

פורסם: ד' ינואר 17, 2018 12:28 pm
על ידי מה שנכון נכון
שייף נפיק כתב:
מה שנכון נכון כתב:
שייף נפיק כתב:מסתבר שהי' לה רוח הקודש.

למה מסתבר?

כי אחרת איך החליטה לבד שמותר לה לעשות כן? ויותר היה מובן אם היה לה בנבואה.

לא יועיל, כי לרוב הדעות אין פוסקים הלכות ע"פ רוה"ק.
המקור שלה - ראה במשפט כהן דלעיל. (וכי"ב עזה"ד).

Re: עבירות רעות לעומת עבירות טובות

פורסם: ד' ינואר 17, 2018 12:35 pm
על ידי שייף נפיק
בתורה תמימה לרות כתב שהיתה שופטת וזהו שהוזכר בשירת דבורה בימי יעל, ומסתבר לפי זה שהיה לה רוח הקודש