מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
לייבעדיג יענקל
הודעות: 959
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ה' פברואר 01, 2018 9:57 pm

נשאלתי מדוע ברכת אתה חונן פותחת בשבח תחילה 'אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה', בניגוד לכל הברכות האמצעיות שפותחות מיד בבקשה. היש מי שעמד ע"כ?

כח עליון
הודעות: 255
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון בקשה?

הודעהעל ידי כח עליון » ה' פברואר 01, 2018 10:02 pm

אומרים (בשם אדם גדול, לא זוכר מי)
שבכל הצרכים של האדם - הוא מרגיש תלוי, גאולה פרנסה רפואה ישועה - הכל מה'
אבל חכמה, האדם לפעמים חושב 'אני מסתדר', יש לי אפי' עודף
לכן צריך להכריז קודם 'אתה חונן'

על דרך הפשטנות, הוא כהמשך לג' ראשונות של שבח, לכן פתח בחלק השבח.

פלגינן
הודעות: 2521
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי פלגינן » ה' פברואר 01, 2018 10:17 pm

ב"ח סי' קטו.

שייף נפיק
הודעות: 1407
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' פברואר 01, 2018 10:46 pm

אפשר על דרך מה שאמרו ש'אין הקב"ה נותן חכמה אלא בלב מי שיש בו חכמה' והחכמה הראשונה היא היראה וכמו שכתב נפש החיים, וכשמכיר שהחכמה הכל מאיתו ית' ולא ידינו רמה כל זאת אז ראוי לקבל עוד חכמה. ובאופן דומה, מבואר שבתורה 'כלי ריקן מחזיק מלא אינו מחזיק' שככל שעניו יותר ראוי לקבל תורה יותר, והאריך בזה הרבה ברוח חיים, ולכן מקדימים אמירה זו קודם לבקשת החכמה.

בן אדם
הודעות: 310
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי בן אדם » ה' פברואר 01, 2018 11:31 pm

לייבעדיג יענקל כתב:נשאלתי מדוע ברכת אתה חונן פותחת בשבח תחילה 'אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה', בניגוד לכל הברכות האמצעיות שפותחות מיד בבקשה. היש מי שעמד ע"כ?

במקום אחר הארכתי בזה שכמעט בכל התפילות, הברכות האמצעיות מתחילות בתיבת 'אתה'.
בימי החול - אתה חונן
בליל שב"ק - אתה קדשת
במנחה בשבת - אתה אחד
בשבת ר"ח - אתה יצרת
במוצש"ק - אתה חוננתנו (לפי הנוסח המקורי לפני שהוסיפו לומר גם 'אתה חונן')
בימי חג - אתה בחרתנו
ובר"ה במוסף כל שלשת הברכות האמצעיות מתחילות כן - אתה בחרתנו, אתה זוכר, אתה נגלית
ומשמע לכאורה שכיוונו מתקני התפילה בכך ולא סתם מקרה. ואולי בגלל זה השתנה גם נוסח ברכת אתה חונן כדי שנתחיל ב'אתה'.
מלבד ג' תפילות, בשב"ק בשחרית ובמוסף, ובמוסף ר"ח. בשנים הראשונים נראה בגלל שזה פיוט, תכנת שבת - אותיות תשר"ק, וישמח משה - הוא כנראה אותיות י' כ' ל' מתוך פיוט כלשהי, 'ישמח משה' 'כליל תפארת' 'לוחות אבנים' [תיבת 'ושני' היא הוספה מאוחרת].

עזריאל ברגר
הודעות: 4088
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' פברואר 02, 2018 2:16 am

זכור לי שהוא מטעם לסמוך שבח לשבח דברכת הא-ל הקדוש.

בברכה המשולשת
הודעות: 9332
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' פברואר 02, 2018 8:26 am

בן אדם כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:נשאלתי מדוע ברכת אתה חונן פותחת בשבח תחילה 'אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה', בניגוד לכל הברכות האמצעיות שפותחות מיד בבקשה. היש מי שעמד ע"כ?

במקום אחר הארכתי בזה שכמעט בכל התפילות, הברכות האמצעיות מתחילות בתיבת 'אתה'.
בימי החול - אתה חונן
בליל שב"ק - אתה קדשת
במנחה בשבת - אתה אחד
בשבת ר"ח - אתה יצרת
במוצש"ק - אתה חוננתנו (לפי הנוסח המקורי לפני שהוסיפו לומר גם 'אתה חונן')
בימי חג - אתה בחרתנו
ובר"ה במוסף כל שלשת הברכות האמצעיות מתחילות כן - אתה בחרתנו, אתה זוכר, אתה נגלית
ומשמע לכאורה שכיוונו מתקני התפילה בכך ולא סתם מקרה. ואולי בגלל זה השתנה גם נוסח ברכת אתה חונן כדי שנתחיל ב'אתה'.
מלבד ג' תפילות, בשב"ק בשחרית ובמוסף, ובמוסף ר"ח. בשנים הראשונים נראה בגלל שזה פיוט, תכנת שבת - אותיות תשר"ק, וישמח משה - הוא כנראה אותיות י' כ' ל' מתוך פיוט כלשהי, 'ישמח משה' 'כליל תפארת' 'לוחות אבנים' [תיבת 'ושני' היא הוספה מאוחרת].


השערה זו כבר הועלתה בעבר ע"י וידר.

ארזי ביתר
הודעות: 1987
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ו' פברואר 02, 2018 10:15 am

בן אדם כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:נשאלתי מדוע ברכת אתה חונן פותחת בשבח תחילה 'אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה', בניגוד לכל הברכות האמצעיות שפותחות מיד בבקשה. היש מי שעמד ע"כ?

במקום אחר הארכתי בזה שכמעט בכל התפילות, הברכות האמצעיות מתחילות בתיבת 'אתה'.
בימי החול - אתה חונן
בליל שב"ק - אתה קדשת
במנחה בשבת - אתה אחד
בשבת ר"ח - אתה יצרת
במוצש"ק - אתה חוננתנו (לפי הנוסח המקורי לפני שהוסיפו לומר גם 'אתה חונן')
בימי חג - אתה בחרתנו
ובר"ה במוסף כל שלשת הברכות האמצעיות מתחילות כן - אתה בחרתנו, אתה זוכר, אתה נגלית
ומשמע לכאורה שכיוונו מתקני התפילה בכך ולא סתם מקרה. ואולי בגלל זה השתנה גם נוסח ברכת אתה חונן כדי שנתחיל ב'אתה'.
מלבד ג' תפילות, בשב"ק בשחרית ובמוסף, ובמוסף ר"ח. בשנים הראשונים נראה בגלל שזה פיוט, תכנת שבת - אותיות תשר"ק, וישמח משה - הוא כנראה אותיות י' כ' ל' מתוך פיוט כלשהי, 'ישמח משה' 'כליל תפארת' 'לוחות אבנים' [תיבת 'ושני' היא הוספה מאוחרת].

יפה מאוד. אודה ולא אבוש, הרעיון חדש לי. ומוצא חן בעיני!

אגב, לגבי מוסף ר"ח לא ביארת.

פלגינן
הודעות: 2521
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי פלגינן » ו' פברואר 02, 2018 10:33 am

בברכה המשולשת כתב:
בן אדם כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:נשאלתי מדוע ברכת אתה חונן פותחת בשבח תחילה 'אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה', בניגוד לכל הברכות האמצעיות שפותחות מיד בבקשה. היש מי שעמד ע"כ?

במקום אחר הארכתי בזה שכמעט בכל התפילות, הברכות האמצעיות מתחילות בתיבת 'אתה'.
בימי החול - אתה חונן
בליל שב"ק - אתה קדשת
במנחה בשבת - אתה אחד
בשבת ר"ח - אתה יצרת
במוצש"ק - אתה חוננתנו (לפי הנוסח המקורי לפני שהוסיפו לומר גם 'אתה חונן')
בימי חג - אתה בחרתנו
ובר"ה במוסף כל שלשת הברכות האמצעיות מתחילות כן - אתה בחרתנו, אתה זוכר, אתה נגלית
ומשמע לכאורה שכיוונו מתקני התפילה בכך ולא סתם מקרה. ואולי בגלל זה השתנה גם נוסח ברכת אתה חונן כדי שנתחיל ב'אתה'.
מלבד ג' תפילות, בשב"ק בשחרית ובמוסף, ובמוסף ר"ח. בשנים הראשונים נראה בגלל שזה פיוט, תכנת שבת - אותיות תשר"ק, וישמח משה - הוא כנראה אותיות י' כ' ל' מתוך פיוט כלשהי, 'ישמח משה' 'כליל תפארת' 'לוחות אבנים' [תיבת 'ושני' היא הוספה מאוחרת].


השערה זו כבר הועלתה בעבר ע"י וידר.

ראה נ' וידר, '"ישמח משה" – התנגדות וסנגוריה', התגבשות נוסח התפילה במזרח ובמערב, א, עמ' 295–322.
אעתיק משם קטע אחד של פיוט שעיטר את 'ישמח משה' ופתח בתיבת 'אתה'. אך ככלל ראוי לעיין שם היטב בכל המאמר:
פיוט ישמח משה0.JPG
פיוט ישמח משה0.JPG (74.04 KiB) נצפה 1394 פעמים

פיוט ישמח משה1.JPG
פיוט ישמח משה1.JPG (38.26 KiB) נצפה 1394 פעמים

פיוט ישמח משה2.JPG
פיוט ישמח משה2.JPG (42.37 KiB) נצפה 1394 פעמים

פיוט ישמח משה3.JPG
פיוט ישמח משה3.JPG (23.84 KiB) נצפה 1394 פעמים

בן אדם
הודעות: 310
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי בן אדם » ו' פברואר 02, 2018 11:07 am

בברכה המשולשת כתב:
בן אדם כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:נשאלתי מדוע ברכת אתה חונן פותחת בשבח תחילה 'אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה', בניגוד לכל הברכות האמצעיות שפותחות מיד בבקשה. היש מי שעמד ע"כ?

במקום אחר הארכתי בזה שכמעט בכל התפילות, הברכות האמצעיות מתחילות בתיבת 'אתה'.
בימי החול - אתה חונן
בליל שב"ק - אתה קדשת
במנחה בשבת - אתה אחד
בשבת ר"ח - אתה יצרת
במוצש"ק - אתה חוננתנו (לפי הנוסח המקורי לפני שהוסיפו לומר גם 'אתה חונן')
בימי חג - אתה בחרתנו
ובר"ה במוסף כל שלשת הברכות האמצעיות מתחילות כן - אתה בחרתנו, אתה זוכר, אתה נגלית
ומשמע לכאורה שכיוונו מתקני התפילה בכך ולא סתם מקרה. ואולי בגלל זה השתנה גם נוסח ברכת אתה חונן כדי שנתחיל ב'אתה'.
מלבד ג' תפילות, בשב"ק בשחרית ובמוסף, ובמוסף ר"ח. בשנים הראשונים נראה בגלל שזה פיוט, תכנת שבת - אותיות תשר"ק, וישמח משה - הוא כנראה אותיות י' כ' ל' מתוך פיוט כלשהי, 'ישמח משה' 'כליל תפארת' 'לוחות אבנים' [תיבת 'ושני' היא הוספה מאוחרת].


השערה זו כבר הועלתה בעבר ע"י וידר.

תודה רבה על הידיעה הזאת!
נערך לאחרונה על ידי בן אדם ב ו' פברואר 02, 2018 11:11 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בן אדם
הודעות: 310
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי בן אדם » ו' פברואר 02, 2018 11:09 am

ארזי ביתר כתב:
בן אדם כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:נשאלתי מדוע ברכת אתה חונן פותחת בשבח תחילה 'אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה', בניגוד לכל הברכות האמצעיות שפותחות מיד בבקשה. היש מי שעמד ע"כ?

במקום אחר הארכתי בזה שכמעט בכל התפילות, הברכות האמצעיות מתחילות בתיבת 'אתה'.
בימי החול - אתה חונן
בליל שב"ק - אתה קדשת
במנחה בשבת - אתה אחד
בשבת ר"ח - אתה יצרת
במוצש"ק - אתה חוננתנו (לפי הנוסח המקורי לפני שהוסיפו לומר גם 'אתה חונן')
בימי חג - אתה בחרתנו
ובר"ה במוסף כל שלשת הברכות האמצעיות מתחילות כן - אתה בחרתנו, אתה זוכר, אתה נגלית
ומשמע לכאורה שכיוונו מתקני התפילה בכך ולא סתם מקרה. ואולי בגלל זה השתנה גם נוסח ברכת אתה חונן כדי שנתחיל ב'אתה'.
מלבד ג' תפילות, בשב"ק בשחרית ובמוסף, ובמוסף ר"ח. בשנים הראשונים נראה בגלל שזה פיוט, תכנת שבת - אותיות תשר"ק, וישמח משה - הוא כנראה אותיות י' כ' ל' מתוך פיוט כלשהי, 'ישמח משה' 'כליל תפארת' 'לוחות אבנים' [תיבת 'ושני' היא הוספה מאוחרת].

יפה מאוד. אודה ולא אבוש, הרעיון חדש לי. ומוצא חן בעיני!

אגב, לגבי מוסף ר"ח לא ביארת.

אכן, לגבי מוסף ר"ח עוד לא הצלחתי לפענח במה שונה תפילה זו משאר כל התפילות, אדרבא, אשמח אם יש לך ביאור בזה.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 959
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ו' פברואר 02, 2018 3:33 pm

יישר כח גדול לכל המשיבים

עבד הזמן
הודעות: 278
הצטרף: ה' דצמבר 14, 2017 12:13 pm

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי עבד הזמן » ש' פברואר 03, 2018 10:15 pm

בן אדם כתב:אכן, לגבי מוסף ר"ח עוד לא הצלחתי לפענח במה שונה תפילה זו משאר כל התפילות, אדרבא, אשמח אם יש לך ביאור בזה.

זכרוני שיש בספרים שראשי חדשים לעמך ר"ת רחל, וזוהי סיבת השינוי משאר התפילות הפותחות ב"אתה".

בן אדם
הודעות: 310
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי בן אדם » ש' פברואר 03, 2018 10:23 pm

עבד הזמן כתב:
בן אדם כתב:אכן, לגבי מוסף ר"ח עוד לא הצלחתי לפענח במה שונה תפילה זו משאר כל התפילות, אדרבא, אשמח אם יש לך ביאור בזה.

זכרוני שיש בספרים שראשי חדשים לעמך ר"ת רחל, וזוהי סיבת השינוי משאר התפילות הפותחות ב"אתה".

עיקר כוונתי לא היה שהדבר תלוי אם טמון בזה איזה רמז וכדו', אלא שמזה שהוא לשון פיוטי ולא פרוזאי סימן היא שאין זה הנוסח המקורי אלא פיוט מאוחר שניתוסף, שהרי מטבע הברכות ביסודם אינם לשון פיוטי.
ואכן בבירור נוסחאות קדומות חסרות נוסחאות אלו, וכנראה שבשבת כמו ביו"ט כל התפילות היו שווים בברכה האמצעית.
אכן יש כאלה הטוענים שגם בשבת היו מתחילים ב'אתה בחרתנו', ויעיד ע"ז אלו הנוסחאות שמסתיימים ב'מקדש ישראל' במקום 'מקדש השבת' (כעין שיטת הירושלמי), משום הכלל שצריך לסיים מעין הפתיחה.
מאידך יש הטוענים שהנוסח 'אתה קדשת את יום השביעי' היא הנוסח המקורי גם בשאר תפילות השבת, ולכן מסיימים 'מקדש השבת', שהרי "ישמח משה" או "תכנת שבת רצית קרבנותיה" אינם באותו ענין של 'מקדש השבת' בניגוד להכלל שיש לסיים מעין הפתיחה.

עזריאל ברגר
הודעות: 4088
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' פברואר 03, 2018 10:36 pm

בן אדם כתב:הכלל שיש לסיים מעין הפתיחה.

זהו כלל שנוי במחלוקת בבבלי, ולא קיי"ל כוותיה, ואכן זכור לי שיש כמה ברכות שאין אנו מקפידים בהם על כלל זה, ואינני זוכר אותן כעת.

בן אדם
הודעות: 310
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי בן אדם » ש' פברואר 03, 2018 10:43 pm

פלגינן כתב:
בברכה המשולשת כתב:השערה זו כבר הועלתה בעבר ע"י וידר.

ראה נ' וידר, '"ישמח משה" – התנגדות וסנגוריה', התגבשות נוסח התפילה במזרח ובמערב, א, עמ' 295–322.
אעתיק משם קטע אחד של פיוט שעיטר את 'ישמח משה' ופתח בתיבת 'אתה'. אך ככלל ראוי לעיין שם היטב בכל המאמר:
פיוט ישמח משה0.JPG

פיוט ישמח משה1.JPG

פיוט ישמח משה2.JPG

פיוט ישמח משה3.JPG

לא ראיתי את גוף המאמר, אבל האם ישנו אפשרות שהנוסח שלנו היא קיצור ומקורו בפיוט הזה?

בן אדם
הודעות: 310
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי בן אדם » ש' פברואר 03, 2018 10:50 pm

עזריאל ברגר כתב:
בן אדם כתב:הכלל שיש לסיים מעין הפתיחה.

זהו כלל שנוי במחלוקת בבבלי, ולא קיי"ל כוותיה, ואכן זכור לי שיש כמה ברכות שאין אנו מקפידים בהם על כלל זה, ואינני זוכר אותן כעת.

אשמח אם תוכל יותר להרחיב בדיבורך. לי זכור דברי הגמ' בברכות דף מט.
מאי הוי עלה? אמר רב ששת: פתח ברחם על עמך ישראל חותם במושיע ישראל, פתח ברחם על ירושלים - חותם בבונה ירושלים. ורב נחמן אמר: אפילו פתח ברחם על ישראל חותם בבונה ירושלים, משום שנאמר: בונה ירושלים ה' נדחי ישראל יכנס, אימתי בונה ירושלים ה' - בזמן שנדחי ישראל יכנס.
הרי גם ר"נ לא פליג על ר"ש אלא משום שעדיין יש לזה קשר ענייני בין הפתיחה להחתימה, בניגוד לרב ששת שלדידיה בעינן שיהיה משותף גם בלשונם ומשמעותם הפשוטה. אבל לא מצאתי מאן דפליג לגמרי על עיקר הדין.

כח עליון
הודעות: 255
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי כח עליון » ש' פברואר 03, 2018 11:55 pm

הערה, לכאו' הפתיחה ב'אתה' הוא כהמשך לפתיחה של 'אתה קדוש'.

(ל'בן אדם'. הפיוט הנ"ל נתחבר לפני כ900 שנה, אחרי שחובר נוסח התפילה)

בן אדם
הודעות: 310
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי בן אדם » א' פברואר 04, 2018 12:26 am

כח עליון כתב:הערה, לכאו' הפתיחה ב'אתה' הוא כהמשך לפתיחה של 'אתה קדוש'.

(ל'בן אדם'. הפיוט הנ"ל נתחבר לפני כ900 שנה, אחרי שחובר נוסח התפילה)

והפיוט שלנו 'ישמח משה' מתי התחבר? לפני זה?

עזריאל ברגר
הודעות: 4088
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' פברואר 04, 2018 10:08 am

עזריאל ברגר כתב:
בן אדם כתב:הכלל שיש לסיים מעין הפתיחה.

זהו כלל שנוי במחלוקת בבבלי, ולא קיי"ל כוותיה, ואכן זכור לי שיש כמה ברכות שאין אנו מקפידים בהם על כלל זה, ואינני זוכר אותן כעת.

פסחים קד,א.

פלגינן
הודעות: 2521
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי פלגינן » א' פברואר 04, 2018 10:15 am

בן אדם כתב:
כח עליון כתב:הערה, לכאו' הפתיחה ב'אתה' הוא כהמשך לפתיחה של 'אתה קדוש'.

(ל'בן אדם'. הפיוט הנ"ל נתחבר לפני כ900 שנה, אחרי שחובר נוסח התפילה)

והפיוט שלנו 'ישמח משה' מתי התחבר? לפני זה?

אין עדויות קדומות יותר מסוף תקופת הגאונים, וגם אז היו כאלו שלא קיבלו את אמירת 'ישמח משה' (וגם רש"י היה אומר 'אתה בחרתנו' במקום זה). ראה וידר שם.

בן אדם
הודעות: 310
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי בן אדם » א' פברואר 04, 2018 11:15 pm

בברכה המשולשת כתב:השערה זו כבר הועלתה בעבר ע"י וידר.

עברתי כעת על דבריו, לא מצאתי שדן בענין הדגשת תיבת 'אתה' בתחילת ברכות האמצעיות. הוא רק טוען דבר אחד, שנוסח 'ישמח משה' היא הוספה מאוחרת, ובאה במקום 'אתה בחרתנו'.
לגופו של הנידון שישמח משה היא חלק מפיוט, הוא מביא שם בהערות:
‏‏לכידה.PNG
‏‏לכידה.PNG (30.12 KiB) נצפה 1274 פעמים

נוטר הכרמים
הודעות: 4749
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון בקשה?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' פברואר 05, 2018 12:08 am

כח עליון כתב:אומרים (בשם אדם גדול, לא זוכר מי)
שבכל הצרכים של האדם - הוא מרגיש תלוי, גאולה פרנסה רפואה ישועה - הכל מה'
אבל חכמה, האדם לפעמים חושב 'אני מסתדר', יש לי אפי' עודף
לכן צריך להכריז קודם 'אתה חונן'
.

ראה בספר 'אהל רחל' שיחות הגר"ש אויערבאך שליט"א על אלול, מאמר 'בהיותו קרוב'. שם הוסיף כי בעצם המטבע 'אתה חונן' מבוסס על הפס' 'כי ד' יתן חכמה מפיו דעת ותבונה', והדגשה זו היא מן הטעם הנ"ל, יעו"ש.

בברכה המשולשת
הודעות: 9332
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 05, 2018 5:14 am

בן אדם כתב:
בברכה המשולשת כתב:השערה זו כבר הועלתה בעבר ע"י וידר.

עברתי כעת על דבריו, לא מצאתי שדן בענין הדגשת תיבת 'אתה' בתחילת ברכות האמצעיות. הוא רק טוען דבר אחד, שנוסח 'ישמח משה' היא הוספה מאוחרת, ובאה במקום 'אתה בחרתנו'.
לגופו של הנידון שישמח משה היא חלק מפיוט, הוא מביא שם בהערות:
‏‏לכידה.PNG


ייש"כ
וכעת הזכירו לי דברי כתר"ה שיש לעיין עוד בדברי לוגר בספרו ביחס לאתה חונן (ללא הסכמה בהכרח עם כל דבריו)

בברכה המשולשת
הודעות: 9332
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' פברואר 05, 2018 7:58 am

ועוד נזכרתי שלוידר יש מאמר מיוחד על אתה חונן

לייבעדיג יענקל
הודעות: 959
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' פברואר 05, 2018 9:02 am

בברכה המשולשת כתב:
ייש"כ
וכעת הזכירו לי דברי כתר"ה שיש לעיין עוד בדברי לוגר בספרו ביחס לאתה חונן (ללא הסכמה בהכרח עם כל דבריו)
קבצים מצורפים
לוגר - דעת.pdf
(1.08 MiB) הורד 36 פעמים

לייבעדיג יענקל
הודעות: 959
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' פברואר 05, 2018 9:05 am

בברכה המשולשת כתב:ועוד נזכרתי שלוידר יש מאמר מיוחד על אתה חונן
קבצים מצורפים
וידר - חונן הדעת.pdf
(427.83 KiB) הורד 53 פעמים

האמת והשלום
הודעות: 116
הצטרף: א' דצמבר 18, 2016 9:57 pm

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי האמת והשלום » א' פברואר 18, 2018 9:09 pm

בן אדם כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:נשאלתי מדוע ברכת אתה חונן פותחת בשבח תחילה 'אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה', בניגוד לכל הברכות האמצעיות שפותחות מיד בבקשה. היש מי שעמד ע"כ?

במקום אחר הארכתי בזה שכמעט בכל התפילות, הברכות האמצעיות מתחילות בתיבת 'אתה'.
בימי החול - אתה חונן
בליל שב"ק - אתה קדשת
במנחה בשבת - אתה אחד
בשבת ר"ח - אתה יצרת
במוצש"ק - אתה חוננתנו (לפי הנוסח המקורי לפני שהוסיפו לומר גם 'אתה חונן')
בימי חג - אתה בחרתנו
ובר"ה במוסף כל שלשת הברכות האמצעיות מתחילות כן - אתה בחרתנו, אתה זוכר, אתה נגלית
ומשמע לכאורה שכיוונו מתקני התפילה בכך ולא סתם מקרה. ואולי בגלל זה השתנה גם נוסח ברכת אתה חונן כדי שנתחיל ב'אתה'.
מלבד ג' תפילות, בשב"ק בשחרית ובמוסף, ובמוסף ר"ח. בשנים הראשונים נראה בגלל שזה פיוט, תכנת שבת - אותיות תשר"ק, וישמח משה - הוא כנראה אותיות י' כ' ל' מתוך פיוט כלשהי, 'ישמח משה' 'כליל תפארת' 'לוחות אבנים' [תיבת 'ושני' היא הוספה מאוחרת].

לגבי מה שכתבת דפתיחת ברכות אמצעיות דמוצש"ק שהנוסחא האמיתית היא אתה חוננתנו ולא אתה חונן אינה נכונה ולא עוד אלא שיש מן הראשונים שאמר דאם יאמר אתה חוננתנו לא יצא כלל מפני שזה שינוי ממטבע שטבעו חכמים,וכן הרמב"ם ועוד שהב"י הביא שם בסימן רצד,ועיין שם מה שכתב הח"ח בשער הציון שמ"מ אין זה מעכב אדם שאמר אתה חוננתנו ולא אתה חונן ואז אתה חוננתנו דיון דיש מן הראשונים שכתבו שכך יש לומר לכתחילה במוצ"ש אלא שלא מצאתים בב"י אף אע"פ שהביא שהמנהג שלא לומר במוצ"ש כ"א אתה חוננתנו ועיין בב"ח שמאריך על זה מאוד.

בן אדם
הודעות: 310
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי בן אדם » א' פברואר 18, 2018 10:32 pm

האמת והשלום כתב:
בן אדם כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:נשאלתי מדוע ברכת אתה חונן פותחת בשבח תחילה 'אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה', בניגוד לכל הברכות האמצעיות שפותחות מיד בבקשה. היש מי שעמד ע"כ?

במקום אחר הארכתי בזה שכמעט בכל התפילות, הברכות האמצעיות מתחילות בתיבת 'אתה'.
בימי החול - אתה חונן
בליל שב"ק - אתה קדשת
במנחה בשבת - אתה אחד
בשבת ר"ח - אתה יצרת
במוצש"ק - אתה חוננתנו (לפי הנוסח המקורי לפני שהוסיפו לומר גם 'אתה חונן')
בימי חג - אתה בחרתנו
ובר"ה במוסף כל שלשת הברכות האמצעיות מתחילות כן - אתה בחרתנו, אתה זוכר, אתה נגלית
ומשמע לכאורה שכיוונו מתקני התפילה בכך ולא סתם מקרה. ואולי בגלל זה השתנה גם נוסח ברכת אתה חונן כדי שנתחיל ב'אתה'.
מלבד ג' תפילות, בשב"ק בשחרית ובמוסף, ובמוסף ר"ח. בשנים הראשונים נראה בגלל שזה פיוט, תכנת שבת - אותיות תשר"ק, וישמח משה - הוא כנראה אותיות י' כ' ל' מתוך פיוט כלשהי, 'ישמח משה' 'כליל תפארת' 'לוחות אבנים' [תיבת 'ושני' היא הוספה מאוחרת].

לגבי מה שכתבת דפתיחת ברכות אמצעיות דמוצש"ק שהנוסחא האמיתית היא אתה חוננתנו ולא אתה חונן אינה נכונה ולא עוד אלא שיש מן הראשונים שאמר דאם יאמר אתה חוננתנו לא יצא כלל מפני שזה שינוי ממטבע שטבעו חכמים,וכן הרמב"ם ועוד שהב"י הביא שם בסימן רצד,ועיין שם מה שכתב הח"ח בשער הציון שמ"מ אין זה מעכב אדם שאמר אתה חוננתנו ולא אתה חונן ואז אתה חוננתנו דיון דיש מן הראשונים שכתבו שכך יש לומר לכתחילה במוצ"ש אלא שלא מצאתים בב"י אף אע"פ שהביא שהמנהג שלא לומר במוצ"ש כ"א אתה חוננתנו ועיין בב"ח שמאריך על זה מאוד.

לא הבנתי כ"כ מה שאתה טוען, אז אעתיק את דברי הב"י, וז"ל: "כתוב בארחות חיים: 'אין מתחילין באתה חוננתנו, לפי שהמשנה ממטבע שטבעו חכמים בברכה אינו אלא טועה, אלא מתחיל אתה חונן עד וחננו מאתך ומתחיל אתה הבדלת בין קודש לחול, וכ"כ הרמב"ם וכ"כ בסדר ר"ע' עכ"ל. והעולם נוהגין לומר אתה חוננתנו שאין זה נקרא שינוי מטבע שהכל ענין א' הוא".
מבואר בב"י שני נוסחאות -
א] נוסח הרמב"ם וסידור רב עמרם גאון היא שאין אומרים כלל 'אתה חוננתנו', רק 'אתה חונן', וממשיכים בהבדלה [אתה הבדלת וכו'].
ב] מנהג העולם לומר אתה חוננתנו במקום אתה חונן, ואין אומרים אתה חונן כלל.
האורחות חיים רצה לעקור המנהג מחמת חשש משנה ממטבע שטבעו חכמים, כי הנוסח 'אתה חוננתנו' באה במקום 'אתה חונן' ונמצא שאין אומרים אתה חונן שהיא הנוסח שטבעו חכמים. וע"ז באה הב"י לחלוק שהעולם אינו חושש לדברי הא"ח. הרי שלפני שני הנוסחאות גם יחד, אין אומרים גם 'אתה חונן' וגם 'אתה חוננתנו', שאם היו אומרים שניהם, לא היה מקום בכלל לחשוש לחשש שינוי מטבע שטבעו חכמים, וזה לא ס"ד לא להא"ח ולא להב"י לומר שני הנוסחאות גם יחד.
וכ"כ הרמ"א בד"מ על אתר: "ומיהו משמע דלכ"ע אין לומר תרווייהו. וכן מצאתי בהגהות מנהגים בשם מוהר"ר מנחם שטעות לומר אתה חוננתנו ואתה חונן, ואין לומר אתה חונן כלל, אך מתחיל אתה חוננתנו, או מתחיל אתה חונן ואומר אתה הבדלת כדרך שכתב הרמב"ם". וכ"כ המהרש"ל בהגהותיו על הטור: "דטועין האומרים אתה חוננתנו ואתה חונן, ואצ"ל כי אם אתה חוננתנו, או כמ"ש הרמב"ם אתה חונן וכולל ההבדלה בתוכו ואומר ואתה הבדלת בין קודש לחול וכו' כמ"ש בסדר תפלות".
ובב"ח רצה ליישב מנהג דידן. אבל כנראה מנהגנו נובע שמצד אחד הנוסח שלנו היה 'אתה חוננתנו' ולא כהרמב"ם, ומצד שני חששו משינוי מטבע שטבעו חכמים, ולכן שילבו את שניהם גם יחד.

נשר
הודעות: 1073
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי נשר » ד' פברואר 21, 2018 12:23 am

לייבעדיג יענקל כתב:נשאלתי מדוע ברכת אתה חונן פותחת בשבח תחילה 'אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה', בניגוד לכל הברכות האמצעיות שפותחות מיד בבקשה. היש מי שעמד ע"כ?


זה עתה שמעתי הקלטה של הגר"מ שפירא זצ"ל, שואל את השאלה הנ"ל, מדוע נצרכת הקדמת השבח לבקשת אתה חונן, ותירץ (כהמשך לתוכן דבריו באותו שיעור שעוסק בזה שתפילה בנויה על מידת הרחמים) שישנה הגבלה אחת שיכולה לעכב מהאדם את ההנהגה של מידת הרחמים והיא "מי שאין בו דעת". הדין שאסור לרחם על מי שאין בו דעת נלמד מהנהגת הקב"ה בעצמו - "כי לא עם בינות על כן לא ירחמנו עושהו". אדם שלא מכיר בכך שהדעת שלו היא מהקב"ה זה הסימן הגדול ביותר שהוא לא בר דעת. "אין לך חוסר דעה גדול יותר מאשר זה שחושב שכבר יש לו דעת", לכן הפתיחה של חלק בקשת הרחמים בשמו"ע, היא דוקא בהכרה הברורה שאתה הוא החונן לאדם דעת, בכך מפקיע האדם את עצמו מלהיות חסר דעה ולעמוד ולבקש שיתנהגו עמו במידת הרחמים. עכ"ד.

מה שנכון נכון
הודעות: 8582
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מדוע ברכת אתה חונן פותחת בלשון שבח?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' פברואר 21, 2018 12:28 am

שהקדמת חונן הדעת היא משום שמי שאין בו דעה אסור לרחם עליו - כ"ה באבודרהם (בביאור שאלת הירושלמי היאך בטלוה בשבת).
וע"ע מהר"ל נתיב התורה פי"ד.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים