"וצדקה וברכה ורחמים", ברכנו בהן או כבר נתת לנו?

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
פרנקל תאומים
הודעות: 1612
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

"וצדקה וברכה ורחמים", ברכנו בהן או כבר נתת לנו?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' פברואר 11, 2018 8:37 pm

"ברכנו אבינו כולנו כאחד באור פניך, כי באור פניך נתת לנו ה' אלוקינו תורת חיים ואהבת חסד, וצדקה וברכה ורחמים וחיים ושלום, וטוב יהיה בעיניך לברכנו ולברך את כל עמך ישראל בכל עת ובכל שעה בשלומך ברוב עוז ושלום"
(ברכת שים שלום, נוסח ספרד).

האם המילים המודגשות מוסבות על המשפט שלעיל מהן (כי באור וגו')? א"כ, מה ביאורן בתוך ההקשר שלו? (נתת לנו תורה אהבת חסד צדקה ברכה ורחמים וחיים ושלום?)
או אולי המילים הללו מוסבות על "ברכנו אבינו כולנו כאחד באור פניך" כאשר לפי"ז המשפט "כי באור פניך" הינו סוגריים בתוך הבקשה להתברך באור פני ה', ואחרי הסוגריים חוזרים ומוסיפים בקשה מלבד אור פני ה', שיחון אותנו גם בצדקה ברכה רחמים חיים ושלום?
או שמא המילים הללו בכלל מוסבות על שלקמן מהן: וצדקה וכו' וטוב יהיה בעיניך וגו'. ושוב הלשון לכאו' מגומגם.


ומדוע בכלל אנו כופלים ומבקשים על שלום ברכה חיים חסד ורחמים שכבר בקשנו עליהן בפתיחת הברכה?

קאצ'קלה
הודעות: 1223
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: "וצדקה וברכה ורחמים", ברכנו בהן או כבר נתת לנו?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' פברואר 11, 2018 9:51 pm

ראה במאמרו המאלף של ר' יעקב לויפר, בתוך: חצי גבורים, ח, עמ' תקנח-תקנט.
חצי גבורים.pdf
(2.39 MiB) הורד 48 פעמים

פרנקל תאומים
הודעות: 1612
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: "וצדקה וברכה ורחמים", ברכנו בהן או כבר נתת לנו?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' פברואר 12, 2018 12:23 am

יש"כ.

לדבריו יש לפרש את הנוסח שלפנינו כדלהלן:

"שים שלום טובה וברכה חיים חן וחסד ורחמים... ברכנו אבינו כולנו כאחד באור פניך, כי באור פניך נתת לנו ה' אלוקינו תורת חיים ואהבת חסד, וצדקה וברכה ורחמים וחיים ושלום, וטוב יהיה בעיניך לברכנו ולברך את כל עמך ישראל בכל עת ובכל שעה בשלומך ברוב עוז ושלום":

אנו פותחים את ברכת שים שלום ומבקשים מאת ה' שיברכנו בשלום טובה וברכה חיים חן וחסד ורחמים. שוב אנו מתמקדים ומצטמצמים (כביכול) ומבקשים מאת ה' שיברכנו באור פניו, אחרי אשר כבר נתן לנו באור פניו תורה ואהבת חסד, ואם אכן נשמור ונעשה תורה ואהבת חסד, הרי שממילא גם נזכה לצדקה ברכה רחמים חיים ושלום (על דרך "וצדקה תהיה לנו") והמילים תהיה לנו לכאו' חסר בנוסח שלנו.
ושוב אנו חוזרים ומסיימים את הברכה מעין הפתיחה ועיקר עניינה: "וטוב יהיה בעיניך לברכנו ולברך את כל עמך ישראל בכל עת ובכל שעה בשלומך ברוב עוז ושלום".

כלומר- אחרי שאנו מאריכים ומפרטים בבקשות, אנו לפתע מצטמצמים ומבקשים רק על אור פני ה' מאחר שהוא כולל את הכל, שהרי באור פניו נתן לנו תורה וחסד שקיומם מבטיח ומושך ממילא את הברכות כולן (צדקה וברכה וכו').



נמצא, שבברכת שים שלום, אנו מבקשים מאת ה' שימשיך להאציל עלינו את הארת פניו שהיא היא התורה והמצווה (תורת חיים ואהבת חסד), וכל שאר הברכות השלום (שלמות) והשפע נמשכות וימשיכו להימשך מן התורה והמצווה בקיימנו אותה.


והא לך סיומה של תפילת העמידה.

אשר177
הודעות: 270
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: "וצדקה וברכה ורחמים", ברכנו בהן או כבר נתת לנו?

הודעהעל ידי אשר177 » א' פברואר 25, 2018 9:42 pm

ברכת שים שלום נקראת גם ברכת כהנים.

והיא בעצם השלמה לברכת כהנים. כעניין התפילה של הכהנים "עשינו כמו שציויתנו וכו'..."

"שים שלום" באה על הפסוק "וישם לך שלום", ברכנו אבינו עה"כ יברכך ה'... באור פניך עה"כ יאר ה' פניו אליך, וכו'...


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים