מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

''הטוב כי לא כלו רחמיך והמרחם כי לא תמו חסדיך''

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

''הטוב כי לא כלו רחמיך והמרחם כי לא תמו חסדיך''

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' פברואר 27, 2018 10:05 am

ל' עבר למה, לכאורה השבח גדול יותר שנאמר בל' הוה, ''כי לא כלים...לא תמים'', וכולל עבר ועתיד יחדיו?

אשר177
הודעות: 314
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: ''הטוב כי לא כלו רחמיך והמרחם כי לא תמו חסדיך''

הודעהעל ידי אשר177 » ג' פברואר 27, 2018 11:11 am

הודאה, היא תמיד על העבר.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ''הטוב כי לא כלו רחמיך והמרחם כי לא תמו חסדיך''

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' פברואר 27, 2018 11:59 am

ממש לא.
''המעביר שינה מעיני''
''המפיל חבלי שינה על עיני... ומאיר לאישון בת עין''
''גומל חסדים טובים לעמו ישראל''
''נותן התורה'' (אם כי משם יש לדחות)
''מקדש השבת''

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: ''הטוב כי לא כלו רחמיך והמרחם כי לא תמו חסדיך''

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' פברואר 28, 2018 1:39 am

שייף נפיק כתב:ל' עבר למה, לכאורה השבח גדול יותר שנאמר בל' הוה, ''כי לא כלים...לא תמים'', וכולל עבר ועתיד יחדיו?


אין "לא" בהווה, אלא שהיה יכול לומר "כי אין רחמיך כלים... כי אין חסדיך תמים". ואולי שלא ישתמע כאילו אין חסדיו שלמים ח"ו.

ועדיין היה יכול לומר "כי לא יכלו רחמיך... כי לא יתמו חסדיך" (ע"ד "ושנותיך לא יתמו").

במסתרים
הודעות: 1771
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ''הטוב כי לא כלו רחמיך והמרחם כי לא תמו חסדיך''

הודעהעל ידי במסתרים » ד' פברואר 28, 2018 2:02 am

נוסח התפלה ע"פ לשה"כ. ושם אולי לק"מ.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ''הטוב כי לא כלו רחמיך והמרחם כי לא תמו חסדיך''

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' פברואר 28, 2018 2:09 am

במסתרים כתב:נוסח התפלה ע"פ לשה"כ. ושם אולי לק"מ.

איפה הכתוב?

במסתרים
הודעות: 1771
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: ''הטוב כי לא כלו רחמיך והמרחם כי לא תמו חסדיך''

הודעהעל ידי במסתרים » ד' פברואר 28, 2018 5:36 am

איכה ( ) חסדי ה' כי לא תמנו כי לא כלו רחמיו

שומע כעונה
הודעות: 55
הצטרף: א' מאי 29, 2016 6:36 pm

Re: ''הטוב כי לא כלו רחמיך והמרחם כי לא תמו חסדיך''

הודעהעל ידי שומע כעונה » ה' מרץ 01, 2018 12:02 am

הביאור בזה פשוט, שהרחמים והחסדים מצד עצמם הרי היו אמורים להיגמר מזמן, שהרי על פי מעשינו לא היה לנו זכות לחסד ורחמים כלל, ואעפ"כ הקב"ה ברוב רחמיו המשיך לרחם עלינו ולעשות עמנו חסד, ומכיון שלא כלו בעבר הרי פשוט שהם נמשכים עד עתה, וההודאה היא על שהם לא כלו מזמן.
וביתר ביאור שהרי כל ענין מידת הביטחון כמבואר רבות בדברי הגר"א שהענין בא מחמת כך שהרי כל הטובות שאנו מקבלים מאתו יתברך הכל הוא בחסד ולא בזכות, ומחמת שהכל בחסד בשל כך אנו יכולים להיות בטוחים שהחסד ימשיך ולכן אנו יכולים גם לבקש עוד חסדים על אף שלפי מעשינו לא מגיע לנו.
וזה הביאור גם במאמר זה שהטוב כי לא כלו רחמיך שהשי"ת מהותו היא טוב על אף שלא מגיע לנו והראי' היא שהרי לא כלו רחמיו עלינו על אף שלא היה מגיע לנו כו'.

אשר177
הודעות: 314
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: ''הטוב כי לא כלו רחמיך והמרחם כי לא תמו חסדיך''

הודעהעל ידי אשר177 » א' מרץ 11, 2018 1:02 am

בפסוק הפירוש הוא כי לא תמנו, אנחנו לא תמנו, ואילו בתפילה הפירוש הוא כי לא תמו חסדיך. החסדים לא תמו. וזה רק השאלת הלשון מהפסוק.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 63 אורחים