שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
בני ברקי
הודעות: 321
הצטרף: ש' מאי 11, 2013 11:21 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי בני ברקי » ד' יולי 27, 2016 12:53 am

חיימקה כתב:[quote
אני שמעתי המנהג רק על שבת, לומר 'ומחרתו', ז"א או "ביום שלישי וביום רביעי" וכו', או "ביום שבת קודש ולמחרתו ביום ראשון".


ראיתי כעת שכן כתב בנוהג כצאן יוסף ה' ר"ח [ע' קמו]

מה ההסבר לכך?[/quote]

כאשר ר"ח ביום שב"ק וראשון אומרים ולמחרתו ביום ראשון על מנת שלא יחשבו שר"ח ביום ראשון הקרוב אלא ביום ראשון אחרי שבת הבאה,משא"כ כשר"ח יוצא באמצע השבוע אין את הבעיה הזו ונהגו לומר ביום שני ושלישי ללא ולמחרתו.
אדרבא,האם יש שנוהגים לומר ולמחרתו כל ר"ח שיוצא שני ימים?

עושה חדשות
הודעות: 6372
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 04, 2016 9:22 pm

סמבטיון כתב:
הכהן כתב:
ויאמר תמיד "הבא" בין שראש חודש יום אחד ובין שני ימים, כי הבא מתייחס ל"ראש חודש" ולא על הימים. אבל בברכת חודש אלול יש נוהגים לומר "הבאים" כי הוא כולל שני חודשים אלול ותשרי לפי שאין מברכים ראש חודש תשרי.

http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=340
המקור לומר תמיד הבא הוא משער אפרים שער י' סימן ל"ט.
המקור לשנות בחודש אלול לא ידוע לי ונשמע תמוה.

בני נ"י הראני כעת בסידור וילנא אשר נדפס שם בברכת החודש שמות החדשים, ובתוך סוגריים הניחו גם את חודש תשרי. מה פשר הדבר? האם בגלל המנהג הנ"ל?

(אגב, עיקר הטעם שלא מברכים תשרי, זה מחמת היותו ידוע, ואינו נצרך לפרסום. "בכסה" זה רק רמז ודרש).

ארזי ביתר
הודעות: 1862
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' מאי 04, 2017 4:45 pm

תולעת ספרים07 כתב:
איש_ספר כתב:
כותב כתב:בשנה בשנה היה מאמר ובו תלונה למה לא מדפסים את הקטעים בסידורים לפי חריזתם.
סידור קרון ורינת ישראל שמו דגש על כך.

בביקור חג בפסח שח לי הבעל הבית בשם הגרשז"א ז"ל פשט שלם מדוע בקדש ורחץ בליל הפסח אצל הנטילה ראשונה כתב ורחץ ואצל הנטילה השנייה כתב רחצה.

לדעתי לא שאל כן הגרשז"א ז"ל שהרי קדש ורחץ נכתבו בחרוזים.
קדש ורחץ
כרפס יחץ
מגיד רחצה
מוציא מצה
וכך הלאה. ואילו היו מדפיסים לפי החרוזים הרבה שאלות היו נופלות.
וכמדומני שהאריכו בה המפרשים אצל הפיוטים בימים נוראים.

אמור להיות כך:

קדש ור חץ
כרפס י חץ
מגיד ר חץ
מוציא מ צה
מרור כו רך
שולחן עו רך
צפון ב רך
הלל נר צה

ביקורת תהיה
הודעות: 92
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' מאי 04, 2017 5:38 pm

לפני קידוש יש בסידורים 'הריני מוכן ומזומן לקים מצות עשה לקדש על היין, כדכתיב, זכור ושמור, זכרהו על היין'.
בתורה שלנו לא כתוב 'זכור ושמור' זכרהו על היין, צריך לומר כדכתיב זכור את יום השבת לקדשו זכרהו על היין.
זכור ושמור זה רק גזירה שוה שנשים חייבות בקידוש היום כל שישנו בשמור ישנו בזכור, ואין לזה כל קשר לדרשא זכרהו על היין.
וכן ראיתי הנוסח בסידורים עתיקים, מעניין ממתי השתרבבה טעות זו.

סמל אישי של המשתמש
שברי לוחות
הודעות: 1289
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' מאי 04, 2017 5:52 pm

עיין בליקוטי מהרי"ח בקידוש שעמד בזה

בקרו טלה
הודעות: 2258
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' דצמבר 31, 2017 5:21 am

נוטר הכרמים כתב:יצויין שבהגש"פ בצוף אמרים שהוציא הרמ"ח קליינמאן מבריסק מובא פי' נפלא לקישור 'הקדושה' לכאן מן הספר נפתלי שבע רצון.
קבצים מצורפים
צוף אמרים.pdf
(77.49 KiB) הורד 32 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 6372
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 19, 2018 12:49 pm

איש_ספר כתב:
כותב כתב:
חד וחלק כתב:בשב"ק התפללתי עם חסידי ביאלא, וראיתי בסידורם בברכות השחר: 'שלא עשני עכו"ם'...
וכל אותו יום לא פסק פי מחוכא.
כן היא לשון שו"ע (או"ח סי' מ"ו ס"ד)
צריך לברך בכל יום שלא עשני עובד כוכבים וכו'
יש ספק שזה נוסח של הצנזור?

(לא בנוגע לראשי-תיבות, כי אם לעצם החלפת 'גוי' ב'עובד כוכבים').
ע"ע שו"ת האלף לך שלמה סי' לד.

הצדיק רבי שלמה בלוך.png
הצדיק רבי שלמה בלוך.png (23.27 KiB) נצפה 578 פעמים

מעט דבש
הודעות: 2575
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' מרץ 19, 2018 2:34 pm

ביאור הגר"א או"ח מו, ד
שלא עשני [=גוי]. כן הוא ברי"ף ורמב"ם וכן הוא בתוספתא סוף ברכות וירושלמי שם. אבל גי' ספרים שלנו שעשני ישראל וכן הוא ברא"ש וטור:

וברור שברא"ש ובטור אין זה אלא צנזורה.

א.ה
הודעות: 1
הצטרף: ה' מרץ 22, 2018 7:17 am

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי א.ה » ב' אפריל 09, 2018 2:40 am

וגם התאזרחה לה הטעות שהקהל באמירת אב הרחמים בזמן הוצאת ספר התורה מסיים בישועה ורחמים ומשם ואילך ממשיך החזן ותגלה וכו' ופשוט הוא שצריכים כולם לומר עד לונאמר אמן והיא תפילה אחת
אב הרחמים.PNG
אב הרחמים.PNG (45 KiB) נצפה 465 פעמים

קו ירוק
הודעות: 2455
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' אפריל 09, 2018 12:54 pm

לפי הסיום 'ונאמר אמן', נראה שהש"ץ אמר בקול את הסיום אחר הקהל. ולכן התאזרחה 'טעות' זו. שהש"ץ (או הבעל קורא) הוא שמסיים בקול את הקטע האחרון.

ביקורת תהיה
הודעות: 92
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' אפריל 09, 2018 6:12 pm

בסדור 'שער הרחמים' (ירושלם תשנ"ב) וב'מחזור הגר"א' (ירושלם תשמ"ח) הדברים כתקנם:
הקטע המתחיל 'אב הרחמים' מסתיים 'ונאמר אמן', ולאחר מכן: בהגיע החזן על הבימה, מניח את ספר-התורה על השלחן, ופותח ואומר: הכל הבו גדל וגו'.

ביקורת תהיה
הודעות: 92
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שגיאה שהתאזרחה בנוסח התוספת לש"ץ בעת עצירת גשמים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' אפריל 09, 2018 7:17 pm

התפלה שמוסיף החזן בברכת 'שומע תפלה' בעת עצירת גשמים כפי שנדפסה בסידורים מתחילה כך:
וַעֲנֵנוּ בּוֹרֵא עוֹלָם בְּמִדַּת רַחֲמִים, בָּחַר בְּעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל לְהוֹדִיעַ גָּדְלוֹ וְהַדְרַת כְּבוֹדוֹ, שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה, תֵּן טַל וּמָטָר לִבְרָכָה עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה...
אך באמת התפלה מתחילה 'בורא עולם במדת רחמים', והמלה 'ועננו' נשתרבבה בטעות.
ומעשה שהיה כך היה:
בטור או"ח סימן תקעט מביא את סדר התפלה וההוספות שמוסיפין בתעניות שמתריעין בהן, ולאחר שמביא את הסדר שאומר הש"ץ בין גואל לרופא ממשיך הטור וז"ל:
רְפָאֵנוּ יְיָ וכו' עד שְׁמַע קוֹלֵנוּ יְיָ אֱלֹדֵינוּ וְקַבֵּל בְּרַחֲמִים וּבְרָצוֹן אֶת תְּפִלָּתֵנוּ וּמִלְּפָנֶיךָ מַלְכֵּנוּ רֵיקָם אַל תְּשִׁיבֵנוּ וַעֲנֵנוּ בּוֹרֵא עוֹלָם בְּמִדַּת רַחֲמִים בָּחַר בְּעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל וכו'.
המעתיק הראשון הבין שהתוספת מתחילה במלה 'ועננו', ולא היא, המלה היא חלק מן הנוסח הרגיל של הברכה: 'ומלפניך מלכנו ריקם אל תשיבנו ועננו', והש"ץ מוסיף 'בורא עולם במדת רחמים' וכו'.
וכן מפורש בבית יוסף שם: מתחיל ברכת שמע קולנו ומוסיף בה התוספת זה שהזכיר רבינו 'בורא עולם במדת רחמים בחר בעמו ישראל' וכו'.
לאור זה (שכך היה נוסח התפלה 'ריקם אל תשיבנו ועננו, כי אתה שומע') מובנים דברי התוס' בתענית (דף יג ע"ב ד"ה אלא) לענין תפלת עננו בתענית צבור, וז"ל: כשמגיע ל'עננו', קודם שיתחיל לומר 'כי אתה שומע תפלת עמך ישראל ברחמים' יאמר 'עננו'.
יש לציין, כי בסדור 'שער הרחמים' (ירושלים תשנ"ב) ה'תוספת לחזן בעת עצירת גשמים בארץ ישראל' אכן מתחילה: בורא עולם במדת רחמים.

גבול ים
הודעות: 651
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי גבול ים » ב' אפריל 09, 2018 8:11 pm

מכל מקום יתכן שהנוסח נסמך כתוספת למילה ועננו שכבר הייתה בנוסח, וכהמשך למטבע הברכה, ולכן התוספת צריכה לפתוח בועננו.

ביקורת תהיה
הודעות: 92
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' אפריל 10, 2018 10:14 am

גבול ים כתב:מכל מקום יתכן שהנוסח נסמך כתוספת למילה ועננו שכבר הייתה בנוסח, וכהמשך למטבע הברכה, ולכן התוספת צריכה לפתוח בועננו.

אלמלי הועתקה התוספת על ידי בר סמכא, היה מקום לַהסבר המלומד שמציע מר, אך חוששני שההעתקה מן הטור אל סידור התפלה נעשתה בידי 'בוכזעצער', ומן הסתם השתבש.

גבול ים
הודעות: 651
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי גבול ים » ג' אפריל 10, 2018 5:30 pm

ביקורת תהיה כתב:
גבול ים כתב:מכל מקום יתכן שהנוסח נסמך כתוספת למילה ועננו שכבר הייתה בנוסח, וכהמשך למטבע הברכה, ולכן התוספת צריכה לפתוח בועננו.

אלמלי הועתקה התוספת על ידי בר סמכא, היה מקום לַהסבר המלומד שמציע מר, אך חוששני שההעתקה מן הטור אל סידור התפלה נעשתה בידי 'בוכזעצער', ומן הסתם השתבש.

האם ידוע למר מי הוא המעתיק הראשון ?

ביקורת תהיה
הודעות: 92
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' אפריל 10, 2018 7:30 pm

גבול ים כתב:
ביקורת תהיה כתב:
גבול ים כתב:מכל מקום יתכן שהנוסח נסמך כתוספת למילה ועננו שכבר הייתה בנוסח, וכהמשך למטבע הברכה, ולכן התוספת צריכה לפתוח בועננו.

אלמלי הועתקה התוספת על ידי בר סמכא, היה מקום לַהסבר המלומד שמציע מר, אך חוששני שההעתקה מן הטור אל סידור התפלה נעשתה בידי 'בוכזעצער', ומן הסתם השתבש.

האם ידוע למר מי הוא המעתיק הראשון ?

לא, אין לי מושג! ומכאן הפנייה לידענים שבחבורה: אנא, החכימו אותנו במידע שברשותכם על אודות המנהג להוסיף את התוספת האמורה בעת עצירת גשמים בארץ ישראל - אימתי וכיצד נתחדש.

מה שנכון נכון
הודעות: 7992
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אפריל 10, 2018 9:01 pm

http://primo.nli.org.il/primo_library/l ... H000138347
כאן עמ' 103א נראה לכאו' שהתפלה פותחת בבורא עולם.
[לפי הרישום, לא הצלחתי לראות את הסריקה. כמדומני שבאוצר יש רק חלק מכתה"י].

[והשווה גם לזה: http://web.nli.org.il/sites/NLI/Hebrew/ ... FL49821946].

אשר177
הודעות: 173
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי אשר177 » ד' אפריל 11, 2018 11:02 pm

מקור התפילה ועננו הוא בטור כפי שהזכרת...

אבל מקומו אינו בשומע תפילה אלא כראשונה מבין הברכות שמוסיפין בין גואל לרופא, וכמו בכל תע"צ הברכה מתחילה ב"ענינו"


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: קול מבשר ו־ 4 אורחים