שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
בני ברקי
הודעות: 312
הצטרף: ש' מאי 11, 2013 11:21 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי בני ברקי » ד' יולי 27, 2016 12:53 am

חיימקה כתב:[quote
אני שמעתי המנהג רק על שבת, לומר 'ומחרתו', ז"א או "ביום שלישי וביום רביעי" וכו', או "ביום שבת קודש ולמחרתו ביום ראשון".


ראיתי כעת שכן כתב בנוהג כצאן יוסף ה' ר"ח [ע' קמו]

מה ההסבר לכך?[/quote]

כאשר ר"ח ביום שב"ק וראשון אומרים ולמחרתו ביום ראשון על מנת שלא יחשבו שר"ח ביום ראשון הקרוב אלא ביום ראשון אחרי שבת הבאה,משא"כ כשר"ח יוצא באמצע השבוע אין את הבעיה הזו ונהגו לומר ביום שני ושלישי ללא ולמחרתו.
אדרבא,האם יש שנוהגים לומר ולמחרתו כל ר"ח שיוצא שני ימים?

עושה חדשות
הודעות: 6155
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוקטובר 04, 2016 9:22 pm

סמבטיון כתב:
הכהן כתב:
ויאמר תמיד "הבא" בין שראש חודש יום אחד ובין שני ימים, כי הבא מתייחס ל"ראש חודש" ולא על הימים. אבל בברכת חודש אלול יש נוהגים לומר "הבאים" כי הוא כולל שני חודשים אלול ותשרי לפי שאין מברכים ראש חודש תשרי.

http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=340
המקור לומר תמיד הבא הוא משער אפרים שער י' סימן ל"ט.
המקור לשנות בחודש אלול לא ידוע לי ונשמע תמוה.

בני נ"י הראני כעת בסידור וילנא אשר נדפס שם בברכת החודש שמות החדשים, ובתוך סוגריים הניחו גם את חודש תשרי. מה פשר הדבר? האם בגלל המנהג הנ"ל?

(אגב, עיקר הטעם שלא מברכים תשרי, זה מחמת היותו ידוע, ואינו נצרך לפרסום. "בכסה" זה רק רמז ודרש).

ארזי ביתר
הודעות: 1825
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' מאי 04, 2017 4:45 pm

תולעת ספרים07 כתב:
איש_ספר כתב:
כותב כתב:בשנה בשנה היה מאמר ובו תלונה למה לא מדפסים את הקטעים בסידורים לפי חריזתם.
סידור קרון ורינת ישראל שמו דגש על כך.

בביקור חג בפסח שח לי הבעל הבית בשם הגרשז"א ז"ל פשט שלם מדוע בקדש ורחץ בליל הפסח אצל הנטילה ראשונה כתב ורחץ ואצל הנטילה השנייה כתב רחצה.

לדעתי לא שאל כן הגרשז"א ז"ל שהרי קדש ורחץ נכתבו בחרוזים.
קדש ורחץ
כרפס יחץ
מגיד רחצה
מוציא מצה
וכך הלאה. ואילו היו מדפיסים לפי החרוזים הרבה שאלות היו נופלות.
וכמדומני שהאריכו בה המפרשים אצל הפיוטים בימים נוראים.

אמור להיות כך:

קדש ור חץ
כרפס י חץ
מגיד ר חץ
מוציא מ צה
מרור כו רך
שולחן עו רך
צפון ב רך
הלל נר צה

ביקורת תהיה
הודעות: 22
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' מאי 04, 2017 5:38 pm

לפני קידוש יש בסידורים 'הריני מוכן ומזומן לקים מצות עשה לקדש על היין, כדכתיב, זכור ושמור, זכרהו על היין'.
בתורה שלנו לא כתוב 'זכור ושמור' זכרהו על היין, צריך לומר כדכתיב זכור את יום השבת לקדשו זכרהו על היין.
זכור ושמור זה רק גזירה שוה שנשים חייבות בקידוש היום כל שישנו בשמור ישנו בזכור, ואין לזה כל קשר לדרשא זכרהו על היין.
וכן ראיתי הנוסח בסידורים עתיקים, מעניין ממתי השתרבבה טעות זו.

סמל אישי של המשתמש
שברי לוחות
הודעות: 1239
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' מאי 04, 2017 5:52 pm

עיין בליקוטי מהרי"ח בקידוש שעמד בזה

בקרו טלה
הודעות: 2111
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' דצמבר 31, 2017 5:21 am

נוטר הכרמים כתב:יצויין שבהגש"פ בצוף אמרים שהוציא הרמ"ח קליינמאן מבריסק מובא פי' נפלא לקישור 'הקדושה' לכאן מן הספר נפתלי שבע רצון.
קבצים מצורפים
צוף אמרים.pdf
(77.49 KiB) הורד 16 פעמים


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים