מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי משולש » ד' אוקטובר 08, 2014 3:01 pm

נראה לי ש"רחץ" הוא תיקון רוו"ה. והנוסח הישן של הפייטן הוא "רחצה".

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1369
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » א' אוקטובר 12, 2014 1:19 am

בהגדש"פ שנכתבה באוויניון ע"י ר' יעקב ב"ר שלמה צרפתי בשנת קנ"ו (הגדת וולף) כבר כתוב 'רחצה', וה"נ בהגדת פראג רפ"ז, ומסתמא נוכל למצוא זאת בעוד הגדות עתיקות.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי לייטנר » א' אוקטובר 12, 2014 1:52 am

הרבי מלובביץ' האחרון כתב בפירושו להגש"פ על המילה 'ורחץ', אם כי נראה לי שהדגש שם היה יותר על האות ו' בסימן.

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי חיימקה » א' ינואר 31, 2016 1:47 am

[quote
אני שמעתי המנהג רק על שבת, לומר 'ומחרתו', ז"א או "ביום שלישי וביום רביעי" וכו', או "ביום שבת קודש ולמחרתו ביום ראשון".
[/quote]

ראיתי כעת שכן כתב בנוהג כצאן יוסף ה' ר"ח [ע' קמו]

מה ההסבר לכך?

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי אבא יודן » א' ינואר 31, 2016 8:57 am

נטיעות כתב:
תולעת ספרים07 כתב:תקנו אותי אם טעיתי.

בנוגע לחרוזים של קדש...
איני מבין מה הרעש הגדול מדוע אי אפשר לחרז כך.

קדש ורח ץ
כרפס יח ץ

מגיד רחצ ה
מוציא מצ ה

מרור כור ך
שולחן עור ך

צפון בר ך
הלל נרצ ה.

אם כי שעם הלל נרצה [נרצ ה] יש לי בעיה]


היא הנותנת. דווקא ה"נרצה" הזה, שיש לנו "בעיה" אתו, זה עצמו מוכיח לנו, שצדקו המעירים בטענתם, שלכאורה הנכון היה לומר: "רחץ".

שהרי כך הוא הסדר החרוזי של הפיוט הלז:

קדש ורחץ
כרפס יחץ
מגיד רחץ
[וחרוז הסיום:] מוציא מצה

מרור כורך
שולחן עורך
צפון ברך
[וחרוז הסיום:] הלל נרצה

דבר אחד לא לקחו הגאונים בחשבון האות ה של המוציא אשר בגמרא לא שבעו רצון מהמשמיטו בטעות הושמט אבל בשום לב ש-ה מן רחצה מקומו למטה אצל מוציא= רחץ המוציא הכל יבוא בשלום.

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי מעט דבש » א' יולי 24, 2016 4:03 pm

בנוסח מוסף של ראש חודש

מנהג שליחי הציבור במנגינתם להניח נקודה לאחר 'אהבת עולם תביא להם וברית אבות לבנים תזכור'.
ולהתחיל קטע חדש ב'והביאנו לציון עירך ברינה'.
וכך גם פיסקו בסידורים.

אך בסידור המיוחס לראב"ן המצורף כאן, מבואר שתחילת הקטע הוא דוקא ב'אהבת עולם', והכל המשך אחד:

"אהבת עולם תביא להם וברית אבות לבנים תזכור, והביאנו לציון עירך ברינה וכו'"
מוסף ראש חודש.GIF
מוסף ראש חודש.GIF (10.34 KiB) נצפה 11205 פעמים


===========

אמנם בנוסחאות אחרות, רואים שאמנם סיום הקטע הוא 'וברית אבות לבנים תזכור', ואחריו מתחיל קטע חדש.

ראה למשל כאן.
נערך לאחרונה על ידי מעט דבש ב ג' מאי 09, 2017 8:10 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי מעט דבש » א' יולי 24, 2016 4:27 pm

הפיסוק המקובל בנוסח של 'מי שברך' שמברכים את 'הקהל הקדוש' במוסף של שבת, הוא שהחזן מתחיל לסלסל בקולו מ'וכל מי שעוסקים בצרכי ציבור באמונה'.

וכך גם התקבל, כאילו כל הקטע האחרון של ה'מי שברך' - "הקדוש ברוך הוא ישלם שכרם, ויסיר מהם כל מחלה וכו'" היא ברכה מיוחדת דוקא לעוסקים בצרכי ציבור באמונה.

אך נראה שהפיסוק בטעות יסודו, ו"הקדוש ברוך הוא ישלם שכרם" חוזר על כל מי שנזכר ב'מי שברך' זה (הקהל הקדוש, עם כל קהלות הקודש וכו'), וכדלהלן.

עיון בנוסחאות 'יקום פורקן', ובנוסחאות ה'מי שברך', מראה, שמתחילים בברכה, מזכירים את המתברך, ושוב מסיימים בברכה.

ב'יקום פורקן':
[התחלה] "יקום פורקן מן שמיא, חנא וחסדא, ורחמי, וחיי אריכי, ומזוני רויחי, וסייעתא דשמיא, ובריות גופא ונהורא מעליא, זרעא חייא וקיימא, זרע די לא יפסוק ודי לא יבטול מפתגמי אורייתא -"

[שם המתברך] ל...(מרנן ורבנן / לכל קהלא קדישא הדין רברביא עם זעריא טפלא ונשיא)...

[סיום] "מלכא דעלמא יברך יתכון, יפיש חייכון ויסגי יומיכון, ויתן ארכא לשניכון, ותתפרקון ותשתזבון מן כל עקא ומן כל מרעין בישין, מרן די בשמיא יהא בסעדכון, כל זמן ועידן, ונאמר אמן".


ב'מי שברך':
[התחלה] "מי שברך אבותינו אברהם יצחק ויעקב, הוא יברך את - "

[שם המתברך] פלוני בן פלוני

[סיום] "הקדוש ברוך הוא ישמרהו ויצילהו מכל צרה וצוקה ומכל נגע ומחלה, וישלח ברכה והצלחה בכל מעשה ידיו, עם כל ישראל אחיו ונאמר אמן."

וממילא, גם ב'מי שברך' שמברכים את כל הקהל הקדוש, יש לפסק כך:
[התחלה] "מי שברך אבותינו אברהם יצחק ויעקב, הוא יברך את -"

[שם המתברך] "כל הקהל הקדוש הזה, עם כל קהילות הקודש, הם ונשיהם ובניהם ובנותיהם, וכל אשר להם, ומי שמיחדים בתי כנסיות לתפילה, ומי שבאים בתוכם להתפלל, ומי שנותנים נר למאור ויין לקידוש ולהבדלה, ופת לאורחים וצדקה לעניים, וכל מי שעוסקים בצרכי ציבור באמונה".

[סיום] "הקדוש ברוך הוא ישלם שכרם, ויסיר מהם כל מחלה, וירפא לכל גופם ויסלח לכל עוונם. וישלח ברכה והצלחה בכל מעשה ידיהם, עם כל ישראל אחיהם, ונאמר אמן."

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יולי 24, 2016 4:34 pm

אני משער שאם יש סיבה להבנה עליה אתה מתלונן היא המילים ישלם שכרם. כי שכר על מה ? על מה שעוסקים בצרכי ציבור באמונה.

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי מעט דבש » א' יולי 24, 2016 4:51 pm

גם לדבריך, הפיסוק צריך להתחיל ב'ומי שמייחדים בתי כנסיות לתפילה'.

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי מעט דבש » א' יולי 24, 2016 4:57 pm

שבלי הלקט סימן פא
ואחר קריאת ההפטרה נהגו להזכיר נשמות ולברך העוסקים בצרכי צבור... וכן מברכין על העוסקין בצרכי צבור ובצדקה ובגמילות חסדים והמתקנין נר ומעילים או כל דבר לכבוד התורה והעוסקין בתורה וכל זה מנהג טוב והגון והחי יתן אל לבו כמה גדול שכר העוסק בצרכי צבור והעוסק בתורה ובצדקה ובגמילות חסדים וכמה ברכות פוסקין עליו בכל כנסת וכנסת בכל שבת ושבת ואשרי למי שכוונתו לשמים והלך לפניו צדקו וכבוד ה' יאספהו

ומשמע באמת שהפיסוק מתחיל ב'ומי שמייחדים בתי כנסיות לתפילה'.

שוב מצאתי פשר דבר, בשינוי אות אחת (השמטת אות ו') בנוסח המחזור ויטרי (סימן קצ):

מי שברך אברהם ויצחק וישרא' אבותינו וחסידים הראשונים הוא יברך -
כל קהילות הקדש ואת כל הקהל הזה. הם ונשיהם ובניהם ובנותיהם וכל אשר להם - מי שתקנו בתי כניסיות לתפילה ומי שבאים לתוכו להתפלל ומי שנותנין נר למאור ויין לקידוש והבדלה ופת לאורחים וצדקה לעניים ומי שמכניסין אורחים בתוך ביתם וכל אותם שעוסקין בצורכי ציבורם -
הק' ישלם שכרם. ויסיר מהן כל מחלה וירפא כל גופותם ויסלח כל עוונותם ויברך עובדי ידיהון בכל זמן ועידן ונאמר אמן.


הנה מבואר, שאין כאן שני דברים "כל קהלות הקודש", וגם "עוסקים בצרכי ציבור",
אלא היא ברכה אחת, מי שעוסק בצרכי ציבור מתוך הקהל הקדוש הזה, או מנשיהם ובניהם.

וממילא מובן ש'הקדוש ברוך הוא ישלם שכרם' חוזר על כל מי שמפורט ב'מי שברך', שהרי לא מדובר כאן אלא על העוסקים בצרכי ציבור.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' יולי 24, 2016 5:24 pm

מעט דבש כתב:שוב מצאתי פשר דבר, בשינוי אות אחת (השמטת אות ו') בנוסח המחזור ויטרי (סימן קצ):

מי שברך אברהם ויצחק וישרא' אבותינו וחסידים הראשונים הוא יברך -
כל קהילות הקדש ואת כל הקהל הזה. הם ונשיהם ובניהם ובנותיהם וכל אשר להם - מי שתקנו בתי כניסיות לתפילה ומי שבאים לתוכו להתפלל ומי שנותנין נר למאור ויין לקידוש והבדלה ופת לאורחים וצדקה לעניים ומי שמכניסין אורחים בתוך ביתם וכל אותם שעוסקין בצורכי ציבורם -
הק' ישלם שכרם. ויסיר מהן כל מחלה וירפא כל גופותם ויסלח כל עוונותם ויברך עובדי ידיהון בכל זמן ועידן ונאמר אמן.


הנה מבואר, שאין כאן שני דברים "כל קהלות הקודש", וגם "עוסקים בצרכי ציבור",
אלא היא ברכה אחת, מי שעוסק בצרכי ציבור מתוך הקהל הקדוש הזה, או מנשיהם ובניהם.

וממילא מובן ש'הקדוש ברוך הוא ישלם שכרם' חוזר על כל מי שמפורט ב'מי שברך', שהרי לא מדובר כאן אלא על העוסקים בצרכי ציבור.

מציאה יפה, אבל עדיין הלשון קצת לא מבואר, מה צריך להזכיר שהעוסקים בצ"צ הם מתוך קהילות הקודש והקהל הזה. ואינו כן ביקום פורקן קמאי.
ומה זה "וכל אשר להם"? אולי מתוך העבדים שלהם יש גם העוסקים בצרכי ציבור?...
אפשר גם להטיל ו' בתוך מי של המחזור ויטרי.

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי חיימקה » א' יולי 24, 2016 10:30 pm

מה באמת הפשט "הוא יברך את כל הקהל הקדוש הזה" .... "ומי שבאים בתוכם להתפלל" הרי כשאנו אומרים את כל הקהל הזה, אנחנו מתכוונים שהם פה איתנו בביהכנ"ס.
א"כ מה פשר הכפילות לכאורה "ומי שבאים בתוכם להתפלל"???

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' יולי 24, 2016 10:39 pm

חיימקה כתב:מה באמת הפשט "הוא יברך את כל הקהל הקדוש הזה" .... "ומי שבאים בתוכם להתפלל" הרי כשאנו אומרים את כל הקהל הזה, אנחנו מתכוונים שהם פה איתנו בביהכנ"ס.
א"כ מה פשר הכפילות לכאורה "ומי שבאים בתוכם להתפלל"???

לפי הפירוש הפשוט בגירסא שלפנינו, יש שני מתברכים, הראשונים הקהל הקדוש הנוכח כאן וכל אשר לו
והשניים כל העוסקים בצ"צ וכל המתפללים בבתי כנסיות וכו' בכל מקום שהם

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי חיימקה » א' יולי 24, 2016 11:36 pm

לעומקו של דבר כתב:
חיימקה כתב:מה באמת הפשט "הוא יברך את כל הקהל הקדוש הזה" .... "ומי שבאים בתוכם להתפלל" הרי כשאנו אומרים את כל הקהל הזה, אנחנו מתכוונים שהם פה איתנו בביהכנ"ס.
א"כ מה פשר הכפילות לכאורה "ומי שבאים בתוכם להתפלל"???

לפי הפירוש הפשוט בגירסא שלפנינו, יש שני מתברכים, הראשונים הקהל הקדוש הנוכח כאן וכל אשר לו
והשניים כל העוסקים בצ"צ וכל המתפללים בבתי כנסיות וכו' בכל מקום שהם

במילים "עם כל קהילות הקודש" כלול שאר כל הקהל בכל מקום שהוא, הבא לביהכנ"ס. וממילא הדרא קושיא לדוכתא.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' יולי 24, 2016 11:42 pm

חיימקה כתב:
לעומקו של דבר כתב:
חיימקה כתב:מה באמת הפשט "הוא יברך את כל הקהל הקדוש הזה" .... "ומי שבאים בתוכם להתפלל" הרי כשאנו אומרים את כל הקהל הזה, אנחנו מתכוונים שהם פה איתנו בביהכנ"ס.
א"כ מה פשר הכפילות לכאורה "ומי שבאים בתוכם להתפלל"???

לפי הפירוש הפשוט בגירסא שלפנינו, יש שני מתברכים, הראשונים הקהל הקדוש הנוכח כאן וכל אשר לו
והשניים כל העוסקים בצ"צ וכל המתפללים בבתי כנסיות וכו' בכל מקום שהם

במילים "עם כל קהילות הקודש" כלול שאר כל הקהל בכל מקום שהוא, הבא לביהכנ"ס. וממילא הדרא קושיא לדוכתא.

השאלה עד כמה זה שאלה.
"ונהיה אנחנו וצאצאינו (וצאצאי צאצאינו) וצאצאי כל עמך בית ישראל".
ולכאורה צאצאינו כלול בצאצאי כל עמך בית ישראל, ולמה מפרטים אותם.
"יקום פורקן למרנן ורבנן רישי מתיבתא דייני דבבא רישי כלה ... וכל מאן דעסקין באורייתא". ואם כוללים את כל העוסקים באורייתא, מה התועלת לפרטם באריכות.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יולי 25, 2016 2:08 am

לעומקו של דבר כתב:"ונהיה אנחנו וצאצאינו (וצאצאי צאצאינו) וצאצאי כל עמך בית ישראל".
ולכאורה צאצאינו כלול בצאצאי כל עמך בית ישראל, ולמה מפרטים אותם.
"יקום פורקן למרנן ורבנן רישי מתיבתא דייני דבבא רישי כלה ... וכל מאן דעסקין באורייתא". ואם כוללים את כל העוסקים באורייתא, מה התועלת לפרטם באריכות.

יש מעלה יתירה בדבר שמוזכר דרך פרט על דבר שנכתב בדרך כלל. וזאת למדנו מדיני ברכות הנהנין, שאף שכולם נכללים ב"שהכל נהיה בדברו", מ"מ יש מעלה בברכה פרטית המיוחדת למאכל זה, כמבואר בפוסקים.
אין בזה כדי ליישב השאלה מ"צאצאי צאצאינו" (שהרי הם הם צאצאינו, ואין כאן אלא חזרה על אותו הדבר), וכנראה מטעם זה יש שאינם גורסים זאת.

חיימקה
הודעות: 1302
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי חיימקה » ב' יולי 25, 2016 2:18 am

הרב לעומקו לא שאל מצאצאי צאצאינו

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יולי 25, 2016 2:24 am

נכון, לא הבחנתי בכך. וכעת מה שכתבתי מיישב גם שאלתו.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יולי 25, 2016 4:40 am

שש משזר כתב:לענ"ד היה צ"ל בנוסח 'כתר' אחד משני נוסחאות שלפנינו.

נוסח א':
וקרא זה אל זה ואמר (קדוש קדוש וכו').
ואח"כ: לעומתם משבחים ואומרים (ברוך כבוד וכו').
ואח"כ: ואומרים פעמיים באהבה (שמע ישראל וכו').

נוסח ב':
לעומתם ברוך יאמרו (ברוך כבוד וכו').
ואח"כ: פעמיים באהבה שמע אומרים (שמע ישראל וכו').

אבל אלו שמערבים ואומרים לעומתם משבחים ואומרים ואח"כ פעמים באהבה שמע אומרים, תמיהני עליהם.

מעניין שלכאורה אפשר למצוא עקביות זו גם בברכת אמת ואמונה, שהספרדים אומרים בה "יחד כולם הודו והמליכו ואמרו ה' ימלוך לעולם ועד" (כמו באמת ויציב), ואילו האשכנזים אומרים "זה א-לי ענו ואמרו" [בדוגמת "לעומתם ברוך יאמרו", "פעמיים באהבה שמע אומרים"].
וגם כאן נוסח ספרד החסידי (ובכללו נוסח אדמו"ר הזקן) נאמן לנוסח האשכנזי.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' יולי 25, 2016 11:16 am

סגי נהור כתב:וגם כאן נוסח ספרד החסידי (ובכללו נוסח אדמו"ר הזקן) נאמן לנוסח האשכנזי.

אדמו"ר הזקן מאיזו חסידות?

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יולי 25, 2016 11:39 am

חסידות סקולען-באבוב פתח תקווה.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' יולי 25, 2016 11:50 am

סגי נהור כתב:חסידות סקולען-באבוב פתח תקווה.

באופן שאין צריך לפנים אני מוחה על כבודם של שני חסידויות שהאירו את העולם והעמידו קדרים קדרים על עובדי השם, האחת בגליציה ואח"כ באמריקה והשנית ברומניה ואח"כ באמריקה ובא"י בקירוב יהודים לכור מחצבתם.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יולי 25, 2016 11:58 am

כמובן לא התכוונתי לפגוע באף אחת מהחסידויות הקדושות, וגם איני רואה היכן ראית פגיעה בהם.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' יולי 25, 2016 12:18 pm

סגי נהור כתב:כמובן לא התכוונתי לפגוע באף אחת מהחסידויות הקדושות, וגם איני רואה היכן ראית פגיעה בהם.

מכיוון שאין חסידות כזו, סקולען באבוב פתח תקווה.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יולי 25, 2016 1:50 pm

כמובן כתבתי בבדיחותא, וכיוון שסברתי שהתשובה לשאלתך ברורה גם לך, ושמות החצרות נבחרו לגמרי באקראי. אם יש מי שנפגע אני מתנצל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15516
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' יולי 25, 2016 2:12 pm

מספרים שפעם בריסקער אחד דיבר בלימוד עם ירושליימער, ובין הדברים הזכיר את משהו מהבריסקער רב, שאלו הירושלמי בקנאו את קנאת ירושלים: מי?! ר' יהושע לייב?! לא, השיבו הבריסקאי, הב"ח...!

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' יולי 25, 2016 2:25 pm

התכוונתי שיש הרבה חסידויות שיש להם אדמו"ר הזקן (כלומר שמכנים בכינוי כזה את אחד מהאדמורים שלהם), כמו קרלין, ראדזמין, בוהוש, חב"ד, סטריקוב, (מחיפוש שעשיתי עכשיו בפורום)
על כן ראוי לומר איזה אדמו"ר זקן שנו כאן (כדרך שכשכותבים 'ראש הישיבה' מסבירים לאיזו ישיבה מדובר. ואף אם יש ישיבה פלונית שעושה פרופוגנדה יתירה סביב ראש הישיבה שלה עדיין ראוי לבאר באיזה ראש ישיבה עסקינן.). בפרט אשר לשון אדמו"ר הוא אדונינו מורינו ורבינו, שמתאים רק לחסידיו.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יולי 25, 2016 2:41 pm

לעומקו של דבר כתב:התכוונתי שיש הרבה חסידויות שיש להם אדמו"ר הזקן (כלומר שמכנים בכינוי כזה את אחד מהאדמורים שלהם), כמו קרלין, ראדזמין, בוהוש, חב"ד, סטריקוב, (מחיפוש שעשיתי עכשיו בפורום)

עשיתי אף אני חיפוש כזה, ומצאתי שב-68 מתוך 70 התוצאות הראשונות הכוונה היתה לאותו אדם, משום מה.
אבל כמובן אין לי שום בעיה להבהיר למי שלא הבין, שהכוונה היא לרבי שניאור זלמן מליאדי, בעל התניא והשו"ע, שסידר את נוסח הסידור המכונה "סידור אדמו"ר הזקן".

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' יולי 25, 2016 2:43 pm

סגי נהור כתב:
לעומקו של דבר כתב:התכוונתי שיש הרבה חסידויות שיש להם אדמו"ר הזקן (כלומר שמכנים בכינוי כזה את אחד מהאדמורים שלהם), כמו קרלין, ראדזמין, בוהוש, חב"ד, סטריקוב, (מחיפוש שעשיתי עכשיו בפורום)

עשיתי אף אני חיפוש כזה, ומצאתי שב-68 מתוך 70 התוצאות הראשונות הכוונה היתה לאותו אדם, משום מה.
אבל כמובן אין לי שום בעיה להבהיר למי שלא הבין, שהכוונה היא לרבי שניאור זלמן מליאדי, בעל התניא והשו"ע, שסידר את נוסח הסידור המכונה "סידור אדמו"ר הזקן".

או 'סידור הרב בעל התניא'. או 'סידור הגר"ז'. או 'סידור אדמוה"ז מחב"ד'.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2449
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' יולי 25, 2016 2:44 pm

סגי נהור כתב: אין לי שום בעיה להבהיר למי שלא הבין, שהכוונה היא לרבי שניאור זלמן מליאדי, בעל התניא והשו"ע, שסידר את נוסח הסידור המכונה "סידור אדמו"ר הזקן".


אתה מתכוון לתניא הראשון או האחרון?

שולחן ערוך לא חיבר ר"י קארו?

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' יולי 25, 2016 2:47 pm

אפרקסתא דעניא כתב:
סגי נהור כתב: אין לי שום בעיה להבהיר למי שלא הבין, שהכוונה היא לרבי שניאור זלמן מליאדי, בעל התניא והשו"ע, שסידר את נוסח הסידור המכונה "סידור אדמו"ר הזקן".


אתה מתכוון לתניא הראשון או האחרון?

שולחן ערוך לא חיבר ר"י קארו?

כשכותבים 'אדמו"ר בעל תניא' או 'אדמו"ר בעל שו"ע' ברור למי מתכוונים.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יולי 25, 2016 2:48 pm

לעומקו של דבר כתב:
סגי נהור כתב:
לעומקו של דבר כתב:התכוונתי שיש הרבה חסידויות שיש להם אדמו"ר הזקן (כלומר שמכנים בכינוי כזה את אחד מהאדמורים שלהם), כמו קרלין, ראדזמין, בוהוש, חב"ד, סטריקוב, (מחיפוש שעשיתי עכשיו בפורום)

עשיתי אף אני חיפוש כזה, ומצאתי שב-68 מתוך 70 התוצאות הראשונות הכוונה היתה לאותו אדם, משום מה.
אבל כמובן אין לי שום בעיה להבהיר למי שלא הבין, שהכוונה היא לרבי שניאור זלמן מליאדי, בעל התניא והשו"ע, שסידר את נוסח הסידור המכונה "סידור אדמו"ר הזקן".

או 'סידור הרב בעל התניא'. או 'סידור הגר"ז'. או 'סידור אדמוה"ז מחב"ד'.

במטותא, די לקטנוניות, וחבל על הסטת האשכול ממסלולו.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2449
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' יולי 25, 2016 2:51 pm

לעומקו של דבר כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:
סגי נהור כתב: אין לי שום בעיה להבהיר למי שלא הבין, שהכוונה היא לרבי שניאור זלמן מליאדי, בעל התניא והשו"ע, שסידר את נוסח הסידור המכונה "סידור אדמו"ר הזקן".


אתה מתכוון לתניא הראשון או האחרון?

שולחן ערוך לא חיבר ר"י קארו?

כשכותבים 'אדמו"ר בעל תניא' או 'אדמו"ר בעל שו"ע' ברור למי מתכוונים.


גם כשכותבים "אדמו"ר הזקן"...!

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' יולי 26, 2016 12:39 am

תולעת ספרים07 כתב:ומעניין לעניין האם ידוע מהו ההיתר של החסידים להתפלל מנחה בערב שבת לאחר קבלת שבת - עד כמה שזכור לי הם מסתמכים על דברי הח"ס שניתן להתנות וכדו' אך האם יתכן הדבר שכולם קיבלו את דברי הח"ס בזה - ובמ"ב טורח מאוד בזה.

מי הם חסידים אלו, ושמא תוכל להפנות למקור כלשהוא המזכיר נוהג זה?

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי יין המשמח » ג' יולי 26, 2016 6:57 am

לייטנר כתב:הרבי מלובביץ' האחרון כתב בפירושו להגש"פ על המילה 'ורחץ', אם כי נראה לי שהדגש שם היה יותר על האות ו' בסימן.


ורחץ תיבה זו בתוספות וא"ו - למען שיהיו כל התיבות שבסימן זה בני שתי תנועות. ובסי' הרש"ר וקול יעקב איתא רחץ בלא וא"ו, ואולי מנקדים רחץ בשני פתחין.

עוי"ל תוספת הוא"ו להדגיש שצ"ל קדש ואח"כ רחץ אף למי שאין נוהג כן בשאר ימות השנה (וכדעת הט"ז וח"י ר"ס תע"ג), או שאף שרוחץ קודם קדש (כדעת הב"ח שם) חוזר ורוחץ (שמה"ר).

מאבא מארי ז"ל שמעתי ע"ד הסוד לבאר דיוק הוא"ו ועוד שינוי שישנו בשתי תיבות אלו, אשר רק הם נאמרו בלשון ציווי ולא סיפור, כי קדש ורחץ רומזין על ג"ר דחכמה (קדושה) וד"ר דבינה (טהרה, רחיצה) שלא הי' בהם פירוד ושבירה, כי לקחם עתיק לחלקו. משא"כ י"ג בחי' הנשארות מהם. וזהו אשר קדש ורחץ בא בוא"ו החיבור. וגם רק הם באים בלשון ציווי - רמז רמזו לקדש ולרחוץ מהבחי' העליונות את שאר י"ג בחי', הנרמזות בי"ג הסמנים: כרפס כו' נרצה.

רחצה. יש שרצו להגי' רחץ (בשני פתחין), אבל במחזור ויטרי, אבודרהם, פע"ח מ"ח, סי' האריז"ל, סי' שלה, סי' יעבץ וכו' איתא רחצה, וראה בפע"ח טעם הדבר.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2245
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' יולי 26, 2016 8:41 pm

זקן ששכח כתב:
תולעת ספרים07 כתב:ומעניין לעניין האם ידוע מהו ההיתר של החסידים להתפלל מנחה בערב שבת לאחר קבלת שבת - עד כמה שזכור לי הם מסתמכים על דברי הח"ס שניתן להתנות וכדו' אך האם יתכן הדבר שכולם קיבלו את דברי הח"ס בזה - ובמ"ב טורח מאוד בזה.

מי הם חסידים אלו, ושמא תוכל להפנות למקור כלשהוא המזכיר נוהג זה?

ראה במשמרת שלום קוידנוב. (לא זוכר הסימן).

אמרתי אחכמה
הודעות: 1877
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 6:05 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי אמרתי אחכמה » ג' יולי 26, 2016 10:08 pm

תולעת ספרים07 כתב:ומעניין לעניין האם ידוע מהו ההיתר של החסידים להתפלל מנחה בערב שבת לאחר קבלת שבת - עד כמה שזכור לי הם מסתמכים על דברי הח"ס שניתן להתנות וכדו' אך האם יתכן הדבר שכולם קיבלו את דברי הח"ס בזה - ובמ"ב טורח מאוד בזה.


ראה 'תהלה לדוד' סי' רסג אות ח, ותרווה נחת!

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' יולי 26, 2016 10:34 pm

אשכול ארוך. דברו כבר על 'לעולם ועד תשכון תתגדל ותתקדש' בקדושה של שבת?

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי גימפעל » ג' יולי 26, 2016 10:37 pm

עתניאל בן קנז כתב:
זקן ששכח כתב:
תולעת ספרים07 כתב:ומעניין לעניין האם ידוע מהו ההיתר של החסידים להתפלל מנחה בערב שבת לאחר קבלת שבת - עד כמה שזכור לי הם מסתמכים על דברי הח"ס שניתן להתנות וכדו' אך האם יתכן הדבר שכולם קיבלו את דברי הח"ס בזה - ובמ"ב טורח מאוד בזה.

מי הם חסידים אלו, ושמא תוכל להפנות למקור כלשהוא המזכיר נוהג זה?

ראה במשמרת שלום קוידנוב. (לא זוכר הסימן).

סי' כו ס"ג, ושם כותב שהגדול ממינסק הסכים עמו במקצת.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: שגיאות שהתאזרחו בנוסח התפילה

הודעהעל ידי גימפעל » ג' יולי 26, 2016 10:40 pm

שומע ומשמיע כתב:אשכול ארוך. דברו כבר על 'לעולם ועד תשכון תתגדל ותתקדש' בקדושה של שבת?

באשכול אחר, כאן: http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=24325&p=290596#p247873


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 37 אורחים