מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

"ובדבר ישועה ורחמים חוס וחננו'' - מתוך יעלה ויבוא.

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
שייף נפיק
הודעות: 2061
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

"ובדבר ישועה ורחמים חוס וחננו'' - מתוך יעלה ויבוא.

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' אפריל 18, 2018 11:45 am

תמיד היה אצלי הנוסח הזה כחידה, מהו 'ובדבר ישועה ורחמים', כאילו היתה כאן אסיפה, ובתחילתה עלה הנידון לגבי ישועה ורחמים, ולאחר דיונים נוספים חוזרים אל מה שעסקו בו מקודם, וזה לשון מענינת.
אם הכונה באמת כמו במשל, וכבר מקודם בקשנו על ישועה ורחמים (''והושיענו בו לחיים'' ''ורחם עלינו'')
הלא ישנן עוד בקשות רבות, ולמה בחרו מתקני התפילה לחזור ולהזכיר את ישועה ורחמים דוקא?
אתמהה! ואני בחפזי לא מצאתי כעת ביאור להניח דעתי העניה

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17496
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: "ובדבר ישועה ורחמים חוס וחננו'' - מתוך יעלה ויבוא.

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אפריל 18, 2018 12:38 pm

ובדבר ישועה ורחמים אין פירוש כמו שאומרים ובנושא פלוני כך וכך.
אלא פירושו
ובדיבור של ישועה ורחמים חוס וחננו.

שייף נפיק
הודעות: 2061
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: "ובדבר ישועה ורחמים חוס וחננו'' - מתוך יעלה ויבוא.

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' אפריל 18, 2018 2:16 pm

א. איפה מצאנו בתנ"ך נוסח כזה שעל פיו מתבססת הלשון הזו.
ב. וגם על דבריך צ"ב למה בדבור של ישועה ורחמים דוקא ולא דבור אחר של לשונות של גאולה הצלה והצלחה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17496
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: "ובדבר ישועה ורחמים חוס וחננו'' - מתוך יעלה ויבוא.

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אפריל 18, 2018 2:28 pm

א. לא הבנתי התנ"ך מלא במילה דבר כשמשמעותה דיבור.
ב. זה לא קושיה אפשר להגיד הרבה דרושים אבל מה הקושיה.

קאצ'קלה
הודעות: 1359
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: "ובדבר ישועה ורחמים חוס וחננו'' - מתוך יעלה ויבוא.

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' אפריל 18, 2018 5:50 pm

בסדר זכרונות של מוסף לראש השנה נמצא גם כן "ותפקדהו בדבר ישועה ורחמים".
גם ביהי רצון שאומרים לפני פרשת העקדה נאמר "ופקדנו בפקודת ישועה ורחמים משמי שמי קדם".
'פקודת ישועה ורחמים' הוא בדיוק כמו 'דבר ישועה ורחמים'.
ההשתמשות במטבע של "ישועה ורחמים" נמצא גם בנוסח "וימלא משאלותינו במדה טובה ישועה ורחמים".
ואגב, בסידור רס"ג, אצל יעלה ויבא, נראה כי "בדבר ישועה ורחמים" עולה למה שלפניו (ואינו מוכרח):
רב סעדיה.JPG
רב סעדיה.JPG (113.85 KiB) נצפה 1168 פעמים

וונדרבר
הודעות: 843
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: "ובדבר ישועה ורחמים חוס וחננו'' - מתוך יעלה ויבוא.

הודעהעל ידי וונדרבר » ב' אפריל 23, 2018 11:38 pm

נוסח הספרדים: "בדבר ישועה ורחמים", (בלי ו' במילה "בדבר"),
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 168&hilite
(וכמדומה שכך הוא הנוסח בכל סידורי הספרדים).
וכן הנוסח בסדר התפילות ברמב"ם (מהדורת ש. פרנקל עמ' שכ"ח), ובאבודרהם (בערבית של פסח, ראה אבודרהם השלם עמ' רי"ג), ועוד קדמונים.
ולפי זה אין הכרע אם שייך לפניו או לאחריו.

135DVIR
הודעות: 9
הצטרף: א' דצמבר 15, 2013 1:30 pm

Re: "ובדבר ישועה ורחמים חוס וחננו'' - מתוך יעלה ויבוא.

הודעהעל ידי 135DVIR » ד' אוקטובר 16, 2019 12:37 pm

מה שלכאורה עדיין קשה הוא מדוע דווקא בישועה ורחמים מתיחסים ל"דבר"-שיהיה לישועה מה שלא נאמר באף בקשה אחרת כמו "זכרוננו לטובה" ולא לדבר טובה וכו'

סגי נהור
הודעות: 3592
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: "ובדבר ישועה ורחמים חוס וחננו'' - מתוך יעלה ויבוא.

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוקטובר 16, 2019 12:58 pm

וונדרבר כתב:נוסח הספרדים: "בדבר ישועה ורחמים", (בלי ו' במילה "בדבר"),
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 168&hilite
(וכמדומה שכך הוא הנוסח בכל סידורי הספרדים).
וכן הנוסח בסדר התפילות ברמב"ם (מהדורת ש. פרנקל עמ' שכ"ח), ובאבודרהם (בערבית של פסח, ראה אבודרהם השלם עמ' רי"ג), ועוד קדמונים.
ולפי זה אין הכרע אם שייך לפניו או לאחריו.

מנהג הספרדים, עכ"פ חלקם, שהציבור אומר אמן אחר "בדבר ישועה ורחמים" (כמו אחר זכרנו כו' לטובה, כו' לברכה, כו' לחיים טובים).

אחד הרבנים
הודעות: 99
הצטרף: ו' יוני 24, 2011 5:07 pm

Re: "ובדבר ישועה ורחמים חוס וחננו'' - מתוך יעלה ויבוא.

הודעהעל ידי אחד הרבנים » ה' אוקטובר 17, 2019 7:21 pm

יעו''י במועדים הינו משום חצוצרות וכן בעת צרה


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים