''כבוד ה' עליך נגלה'' לשון עבר.

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
שייף נפיק
הודעות: 910
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

''כבוד ה' עליך נגלה'' לשון עבר.

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' מאי 09, 2018 2:14 pm

הנה כל 'לכה דודי' כשמדברים על ירושלים ובנינה נאמר בלשון עתיד, מלבד זה: ''כבוד ה' עליך נגלה', שנאמר בלשון עבר, ולכאורה היה לו לומר 'עליך יגלה' וכשם שאומרים 'והוא יחמול עליך חמלה' ולא והוא חמל עליך חמלה?

דרומי
הודעות: 2967
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ''כבוד ה' עליך נגלה'' לשון עבר.

הודעהעל ידי דרומי » ד' מאי 09, 2018 2:33 pm

דבר ראשון, 'נגלה' יכול להיות גם בלשון הווה.

דבר שני, המשורר מתאר את השירה לאחר ש'כבוד ה' עליך נגלה'.

סגי נהור
הודעות: 2392
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ''כבוד ה' עליך נגלה'' לשון עבר.

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' מאי 09, 2018 3:38 pm

דרומי כתב:דבר ראשון, 'נגלה' יכול להיות גם בלשון הווה.

נגלה בלמ"ד קמוצה הוא בלשון עבר בלבד.

שייף נפיק
הודעות: 910
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ''כבוד ה' עליך נגלה'' לשון עבר.

הודעהעל ידי שייף נפיק » ד' מאי 09, 2018 5:09 pm

דרומי כתב:דבר ראשון, 'נגלה' יכול להיות גם בלשון הווה.

דבר שני, המשורר מתאר את השירה לאחר ש'כבוד ה' עליך נגלה'.

א. שאלתי למה לא לשון עתיד.
ב. המשורר פתח בלשון עבר הרי שלא בא לתאר את מה שיהיה בעתיד אלא ההווה, שהיא עדיין 'ישנה' עד שאומרים לה 'התעוררי' הרי שעוד לא באנו אל המצב המיוחל.

כדכד
הודעות: 2270
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ''כבוד ה' עליך נגלה'' לשון עבר.

הודעהעל ידי כדכד » ד' מאי 09, 2018 5:14 pm

מחלוקת אחרונים בברכת "שהכל נהיה בדברו" שהגר"א סובר לומר "נהיֶה בדברו" בי' סגולה ואחרים סוברים שסגולה הוא ל' עתיד ברבים ולכן אומרים "נהיָה בדברו" ולכאורה לשיטתם גם "נגלה" יכול להיות לשון הווה
וככל זה איננו שווה כי הקושייה היא למה זה לא בעתיד

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 14840
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ''כבוד ה' עליך נגלה'' לשון עבר.

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מאי 09, 2018 6:42 pm

וכמובן יש גם את התירוץ של ר' חיים
ווייל ס'גראמט זאך!

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=34284#p453879

ביקורת תהיה
הודעות: 155
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: ''כבוד ה' עליך נגלה'' לשון עבר.

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' מאי 09, 2018 7:00 pm

שייף נפיק כתב:הנה כל 'לכה דודי' כשמדברים על ירושלים ובנינה נאמר בלשון עתיד, מלבד זה: ''כבוד ה' עליך נגלה', שנאמר בלשון עבר, ולכאורה היה לו לומר 'עליך יגלה' וכשם שאומרים 'והוא יחמול עליך חמלה' ולא והוא חמל עליך חמלה?

שתי תשובות לדבר:
א. אם נחדד את חוש השמע נשמע את המלה 'כי' בראש השורה הרביעית אף על פי שאינה מפורשת. וכה אומר הפייט: התעוררי התעוררי, כי בא אורך; שיר דברי, כי כבוד יי עליך נגלה.
ב. אין רחוק לומר כי 'יחמול' הוא לשון עתיד במשמע של עבר (חזון נפרץ בלשון מליצה), וכה אומר הפייט: רב לך שבת בעמק הבכא, שכן הוא חמל עליך חמלה.

כזית
הודעות: 37
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 12:04 am

Re: ''כבוד ה' עליך נגלה'' לשון עבר.

הודעהעל ידי כזית » ד' מאי 09, 2018 7:36 pm

שייף נפיק כתב:
דרומי כתב:המשורר מתאר את השירה לאחר ש'כבוד ה' עליך נגלה'.


המשורר פתח בלשון עבר הרי שלא בא לתאר את מה שיהיה בעתיד אלא ההווה, שהיא עדיין 'ישנה' עד שאומרים לה 'התעוררי' הרי שעוד לא באנו אל המצב המיוחל.


המשורר מתאר את הגאולה ואומר לכנ"י "התעוררי" מתרדמת הגלות כי בא כבר אורך, ולכן עורי עורי שיר דברי, כי כבוד ה' עליך נגלה כבר.
ואפשר שגם "התעוררי" הראשון משמעותו התעוררי לשיר, כפי שממשיך עורי עורי שיר דברי.

שייף נפיק
הודעות: 910
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ''כבוד ה' עליך נגלה'' לשון עבר.

הודעהעל ידי שייף נפיק » ו' מאי 11, 2018 1:08 am

שוב נתכבדתי בתשובה מאהבה מזקני שליט"א, וזה לשונו: ''למה לא שאלת על המילים כי בא אורך שזה גם בעבר, אך יש לומר שהבית הזה הוא מעבר מציפיה לעתיד להרגשה שהנה עוברים להרגשה של מציאות חדשה של גאולה וזה מתוך כניסה לשבת קודש שזה בעצם מצב של חרות מכל מרעין בישין וכו' ''


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: ישועות ישראל ואורח אחד