מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הערה בתפילת השל"ה

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

הערה בתפילת השל"ה

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' מאי 14, 2018 2:07 pm

''לתכלית שהם ואני ואנחנו כולנו יעסקו בתורתך''
''כולנו'' למה? הלא כולל הכל ב'אני ואנחנו והם'

מנצפך
הודעות: 446
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: הערה בתפילת השל"ה

הודעהעל ידי מנצפך » ב' מאי 14, 2018 2:15 pm

"ונהיה אנחנו וצאצאינו וצאצאי עמך בית ישראל כולנו יודעי שמך ולומדי תורתך לשמה"
''כולנו'' למה? הלא כולל הכל ב'אנחנו וצאצאינו וצאצאי עמך בית ישראל'

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: הערה בתפילת השל"ה

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' מאי 14, 2018 2:16 pm

נו יישב שניהם..

איש לוי
הודעות: 273
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 12:24 am

Re: הערה בתפילת השל"ה

הודעהעל ידי איש לוי » ב' מאי 14, 2018 2:17 pm

שייף נפיק כתב:נו יישב שניהם..


http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=30340

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: הערה בתפילת השל"ה

הודעהעל ידי אישצפת » ב' מאי 14, 2018 2:29 pm

בגין לאשתמודע אלהותך
כל התפלה בלשון הקודש למעט מילים אלו? מה טעם הדבר?.
ודבר נוסף שלא זכיתי להבין. מדוע אנשים (בליווי גדולי הדור) הולכים להתפלל תפלה זו על קברו של השל"ה בעוד שאינו מחברה אלא מצאה בכתב יד כנראה של רבי שבתי סופר?

מנצפך
הודעות: 446
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: הערה בתפילת השל"ה

הודעהעל ידי מנצפך » ב' מאי 14, 2018 4:56 pm

אישצפת כתב:ודבר נוסף שלא זכיתי להבין. מדוע אנשים (בליווי גדולי הדור) הולכים להתפלל תפלה זו על קברו של השל"ה בעוד שאינו מחברה אלא מצאה בכתב יד כנראה של רבי שבתי סופר?

ואם הוא כן היה מחבר התפילה,
כן היית מבין מדוע הולכים להתפלל אותה על קברו???

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הערה בתפילת השל"ה

הודעהעל ידי כדכד » ב' מאי 14, 2018 6:39 pm

הוא זה שהביא את התפילה לידיעת הציבור וכבר אמרו חז"ל "חמרא למריה וטיבותא לשקייה"

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: הערה בתפילת השל"ה

הודעהעל ידי אישצפת » ב' מאי 14, 2018 6:58 pm

מנצפך כתב:
אישצפת כתב:ודבר נוסף שלא זכיתי להבין. מדוע אנשים (בליווי גדולי הדור) הולכים להתפלל תפלה זו על קברו של השל"ה בעוד שאינו מחברה אלא מצאה בכתב יד כנראה של רבי שבתי סופר?

ואם הוא כן היה מחבר התפילה,
כן היית מבין מדוע הולכים להתפלל אותה על קברו???

לפחות יותר מובן. במצב העכשוי זה דומה כמו שנתחיל ללכת לקברו של מרן הבית יוסף ולקרא שם את דברי הרשב"א בגלל שהוא הביא אותו בבית יוסף..

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: הערה בתפילת השל"ה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' מאי 14, 2018 7:13 pm

התפילה עם ביאורים
קבצים מצורפים
תפילת השלה ברך בניך.pdf
(1.5 MiB) הורד 248 פעמים

עתניאל בן קנז
הודעות: 2245
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הערה בתפילת השל"ה

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' מאי 14, 2018 8:07 pm

שייף נפיק כתב:''לתכלית שהם ואני ואנחנו כולנו יעסקו בתורתך''
''כולנו'' למה? הלא כולל הכל ב'אני ואנחנו והם'

ואגב. מדוע 'יעסקו', ולא 'נעסוק'.

להשערתי, התפילה המקורית היתה על הבנים 'לתכלית שהם יעסקו'.
אח"כ כנראה התעוררו שצריך גם להתפלל על עצמו -
אז נוסח א' היה 'שהם ואני'
נוסח ב' היה 'שהם ואנחנו'

ולבסוף שולבו שני הנוסחאות יחד. אבל שכחו לתקן את 'יעסקו' ל'נעסוק'.


עד כאן השערתי.

אוצרניק
הודעות: 326
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 7:55 am

כוונתי בכל אלה למען שמך הגדול וכו'

הודעהעל ידי אוצרניק » ב' מאי 14, 2018 9:31 pm

לי יש קושי להגיד את המילים הבאות:
אתָּה ה' יוֹדֵעַ כָּל תַּעֲלוּמוֹת, וּלְפָנֶיךָ נִגְלוּ מַצְפּוּנֵי לִבִּי, כִּי כַוָּנָתִי בְּכָל אֵלֶּה לְמַעַן שִׁמְךָ הַגָּדוֹל וְהַקָּדוֹשׁ וּלְמַעַן תּוֹרָתְךָ הַקְּדוֹשָׁה, עַל כֵּן עֲנֵנִי וכו'

האם באמת בתוך מצפוני לבי כוונתי רק למען שמו הגדול ?
אולי רצוני גם לבן מוצלח בישיבה. (וכי יש תענוג גדול מזה?)
אולי רצוני שיהיה לי קל בשידוכים.
אולי עוד הרבה כוונות נוספות.

לעמוד ולומר לפני השי"ת, "אתה יודע את מצפוני לבי שכוונתי רק לשמך הגדול" זה דורש אמת עמוקה ופנימית. ומי יאמר זכיתי לבי ?

ונתנו ידידים
הודעות: 1120
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: הערה בתפילת השל"ה

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ב' מאי 14, 2018 9:33 pm

כל התעמולה סביב התפילה הזו, אני באמת מפחד לומר תפילה זו, שמצהירים קדם רבון העולמים שאליו נגלו תעלומות לבנו 'לפניך נגלו תעלומות לבי כי כונתי בכל אלו למען שמך הגדול והקדוש ולמען תורתך הקדושה', האם זה נכון באם אינו מעורב בכוונתי באופן חזק שיהי' לי נחת ושם טוב ושיהי' לי משפחה מ]וארה, ואיך איני מתבייש להצהיר קדם הקב"ה שנגלו לפניו תעלומות לבי שכונתו למען שמו הגדול?
שו"ר שקדמני הרב אוצר ניק

אשר177
הודעות: 314
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: כוונתי בכל אלה למען שמך הגדול וכו'

הודעהעל ידי אשר177 » ג' מאי 15, 2018 11:49 pm

אוצרניק כתב:לי יש קושי להגיד את המילים הבאות:
אתָּה ה' יוֹדֵעַ כָּל תַּעֲלוּמוֹת, וּלְפָנֶיךָ נִגְלוּ מַצְפּוּנֵי לִבִּי, כִּי כַוָּנָתִי בְּכָל אֵלֶּה לְמַעַן שִׁמְךָ הַגָּדוֹל וְהַקָּדוֹשׁ וּלְמַעַן תּוֹרָתְךָ הַקְּדוֹשָׁה, עַל כֵּן עֲנֵנִי וכו'

האם באמת בתוך מצפוני לבי כוונתי רק למען שמו הגדול ?
אולי רצוני גם לבן מוצלח בישיבה. (וכי יש תענוג גדול מזה?)
אולי רצוני שיהיה לי קל בשידוכים.
אולי עוד הרבה כוונות נוספות.

לעמוד ולומר לפני השי"ת, "אתה יודע את מצפוני לבי שכוונתי רק לשמך הגדול" זה דורש אמת עמוקה ופנימית. ומי יאמר זכיתי לבי ?


מי שהדין נותן שכופין אותו לגרש את אשתו, ולא רצה לגרש--בית דין של ישראל בכל מקום ובכל זמן, מכין אותו עד שיאמר, רוצה אני; ויכתוב הגט, והוא גט כשר. וכן אם הכוהו גויים ואמרו לו, עשה מה שישראל אומרין לך, ולחצו אותו ישראל ביד הגויים, עד שגירש--הרי זה כשר; ואם הגויים מעצמן אנסוהו עד שכתב--הואיל והדין נותן שיכתוב, הרי זה גט פסול.

ולמה לא בטיל גט זה--שהרי הוא אנוס, בין ביד גויים בין ביד ישראל: שאין אומרין אנוס, אלא למי שנלחץ ונדחק לעשות דבר שאינו חייב מן התורה לעשותו, כגון מי שהוכה עד שמכר, או נתן; אבל מי שתקפו יצרו הרע לבטל מצוה, או לעשות עבירה, והוכה עד שעשה דבר שחייב לעשותו, או עד שנתרחק מדבר שאסור לעשותו--אין זה אנוס ממנו, אלא הוא אנס עצמו בדעתו הרעה.

לפיכך מי שאינו רוצה לגרש--מאחר שהוא רוצה להיות מישראל, רוצה הוא לעשות כל המצוות ולהתרחק מן העבירות; ויצרו הוא שתקפו. וכיון שהוכה עד שתשש יצרו ואמר, רוצה אני--כבר גירש לרצונו.

(רמב"ם סוף פרק ב' מהלכות גיטין)

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: הערה בתפילת השל"ה

הודעהעל ידי החושב » ד' מאי 16, 2018 12:16 am

אני קצת התקשיתי במשפט הבא:
זָכְרֵנוּ לְחַיִּים נִצְחִיִּים, כְּמוֹ שֶׁהִתְפַּלֵּל אַבְרָהָם אָבִינוּ לוּ יִחְיֶה לְפָנֶיךָ, וּפֵרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, בְּיִרְאָתֶךָ. כִּי עַל כֵּן בָּאתִי לְבַקֵּשׁ וּלְחַנֵּן מִלְּפָנֶיךָ שֶׁיְּהֵא זַרְעִי וְזֶרַע זַרְעִי עַד עוֹלָם זֶרַע כָּשֵׁר

למה להזכיר שכך התפלל אברהם? וכי צריך להביא מקורות בתוך תפילה עצמה למה אני מתפלל דווקא כך ולא אחרת?

אוצרניק
הודעות: 326
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 7:55 am

Re: כוונתי בכל אלה למען שמך הגדול וכו'

הודעהעל ידי אוצרניק » ד' מאי 16, 2018 8:53 pm

אשר177 כתב:
לפיכך מי שאינו רוצה לגרש--מאחר שהוא רוצה להיות מישראל, רוצה הוא לעשות כל המצוות ולהתרחק מן העבירות; ויצרו הוא שתקפו. וכיון שהוכה עד שתשש יצרו ואמר, רוצה אני--כבר גירש לרצונו.

(רמב"ם סוף פרק ב' מהלכות גיטין)


באופן כללי, אתה צודק מאד. כי כוונה פנימית של כל יהודי זה לעשות נחת רוח לבוית"ש.

אבל בכל זאת
מי שיעמוד בביהכ"נ המלא מפה לפה, ויטמון את עיניו בסידור, ויבקש מהשי"ת שהגבאי יכבדו בעליית שלישי/שישי, ויאמר בה הלשון: אתָּה ה' יוֹדֵעַ כָּל תַּעֲלוּמוֹת, וּלְפָנֶיךָ נִגְלוּ מַצְפּוּנֵי לִבִּי, כִּי כַוָּנָתִי בְּכָל אֵלֶּה (עפ"י דברי הרמב"ם) רק לְמַעַן שִׁמְךָ הַגָּדוֹל וְהַקָּדוֹשׁ וּלְמַעַן תּוֹרָתְךָ הַקְּדוֹשָׁה, עַל כֵּן עֲנֵנִי ותתן בלב הגבאי שיעלני לתורה בעלייה הזו, ושכל הקהל הקדוש יעמוד לכבוד התורה בדיוק כשאני הולך בדרך להבימה.

מה תאמר לו ע"ז ?

אשר177
הודעות: 314
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: הערה בתפילת השל"ה

הודעהעל ידי אשר177 » ד' מאי 16, 2018 11:53 pm

כמובן שתלוי מה מבקשים...

אם מבקשים על רוחניות, אפילו שיש נגיעות. בעומק הלב באמת הרצון הוא לעשות נח"ר לבורא ית'


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 21 אורחים