''אני מאמין'' לו לבדו ראוי להתפלל''

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
שייף נפיק
הודעות: 1133
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

''אני מאמין'' לו לבדו ראוי להתפלל''

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' מאי 17, 2018 2:55 pm

''לו לבדו ראוי להתפלל ואין ראוי להתפלל לזולתו''
תמוה, 'ראוי' להתפלל? - חייב להתפלל!
ואין ראוי להתפלל? אסור להתפלל לזולתו!
ומשמע שצריך להאמין רק בזה שכך ראוי, ולא בזה שצריך ואסור, והוא פלא.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15430
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: ''אני מאמין'' לו לבדו ראוי להתפלל''

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 17, 2018 3:06 pm

איך אתה היית כותב את זה?

דמשק
הודעות: 437
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: ''אני מאמין'' לו לבדו ראוי להתפלל''

הודעהעל ידי דמשק » ה' מאי 17, 2018 3:06 pm

אמונה לא קשורה לחיובים ואיסורים אלא היא הבנה והכרה
ואמונה הנ"ל הוא הכרה שאין עוד למי לפנות רק אליו בעל הכח והיכולת (אין ראוי הכוונה אין לזה משמעות וזה לא יעיל)
וזה לא קשור ל'חיוב' תפילה
נערך לאחרונה על ידי דמשק ב ה' מאי 17, 2018 3:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 8275
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ''אני מאמין'' לו לבדו ראוי להתפלל''

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מאי 17, 2018 3:06 pm

זה לא רק איסור בגדר איפשי ומה אעשה שאבי שבשמים גזר עלי, אלא עיקר האמונה הוא שאין מקום וטעם להתפלל למישהו אחר, כי הכל מאתו ובידו וכמ"ש הרמב"ם עצמו בביאור יסוד זה. (ולשון הרמב"ם עצמו שם הוא 'ראוי').
ובאופן כללי "אין ראוי" פעמים רבות פירושו אי אפשר;אין מצב, ונאמר גם על דברים שאסורים לגמרי. ולא כלשוננו היום.

ביקורת תהיה
הודעות: 323
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: ''אני מאמין'' לו לבדו ראוי להתפלל''

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' מאי 18, 2018 11:23 am

מה שנכון נכון כתב:ולשון הרמב"ם עצמו שם הוא 'ראוי'.

הלשון בפירוש המשניות הוא תרגום, ומעניין אם המונח 'ראוי' הוא תרגום מדויק או תרגום חפשי.
ודרך אגב, אם נהיה נאמנים למקור, צ"ל: אותו לבדו ראוי לעבוד, ואין ראוי לעבוד זולתו.

מה שנכון נכון
הודעות: 8275
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ''אני מאמין'' לו לבדו ראוי להתפלל''

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' מאי 18, 2018 3:42 pm

ביקורת תהיה כתב:
מה שנכון נכון כתב:ולשון הרמב"ם עצמו שם הוא 'ראוי'.

הלשון בפירוש המשניות הוא תרגום, ומעניין אם המונח 'ראוי' הוא תרגום מדויק או תרגום חפשי.

בדקתי כמובן שכך תרגומה ומשמעותה גם בשאר מקומות.

ביקורת תהיה
הודעות: 323
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: עוד על נוסח ''אני מאמין''

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' יוני 05, 2018 8:04 am

ביקורת תהיה כתב:אם נהיה נאמנים למקור, צ"ל: אותו לבדו ראוי לעבוד, ואין ראוי לעבוד זולתו.

אם בעיקר החמישי מחבר ה'אני מאמין' לא היה נאמן למקור, הרי שבעיקר הששי תפס באומנותו של המתורגמן של רבי אבא דמן עכו 'דְּאָמַר אִיהוּ חַד טַעְמָא וְאָמַר אָמוֹרֵיהּ חַד טַעְמָא':
אצל הרמב"ם העיקר הששי הוא האמונה בישות הנבואה, דהיינו שנאמין בעצם קיומה ומציאותה של נבואה בקרב אנשי המעלה; אצל מחבר דנן העיקר הששי הוא 'שכל דברי נביאים אמת'.
השווה את הנוסח הקולע ב'יגדל': שֶׁפַע נְבוּאָתוֹ נְתָנוֹ אֶל אַנְשֵׁי סְגֻלָּתוֹ וְתִפְאַרְתּוֹ.
כמו כן את העיקר השביעי הוא פותח במלין מדיליה: 'שנבואת משה רבינו עליו השלום היתה אמתית', וכאן הבן עומד ותוהה: לאחר שהצהרנו שכל דברי נביאים אמת, מה באה הצהרה זו להוסיף? כלום נבואת משה רבינו לא בכלל היתה?!


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים