'יהי רצון' שלאחר קדוש הלבנה

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
ביקורת תהיה
הודעות: 420
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

'יהי רצון' שלאחר קדוש הלבנה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' מאי 30, 2018 12:34 pm

מה מקורה של התפלה 'למלאת פגימת הלבנה' הנאמרת בסדר קדוש הלבנה, ומי הוא מחברה?

בקרו טלה
הודעות: 2359
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: 'יהי רצון' שלאחר קדוש הלבנה

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' מאי 30, 2018 12:55 pm

ביקורת תהיה כתב:מה מקורה של התפלה 'למלאת פגימת הלבנה' הנאמרת בסדר קדוש הלבנה, ומי הוא מחברה?
קבצים מצורפים
קדוש לבנה.PDF
(120.25 KiB) הורד 79 פעמים

קו ירוק
הודעות: 3047
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: 'יהי רצון' שלאחר קדוש הלבנה

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' מאי 30, 2018 1:50 pm


ביקורת תהיה
הודעות: 420
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: 'יהי רצון' שלאחר קדוש הלבנה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' מאי 30, 2018 2:28 pm

קו ירוק כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=50&t=37000#p410257

אך בעל 'אוצר הכבוד' הוא קדמון ממש, הלוא כן?

יונת אלם
הודעות: 124
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 1:58 pm

Re: 'יהי רצון' שלאחר קדוש הלבנה

הודעהעל ידי יונת אלם » ד' מאי 30, 2018 4:35 pm

מה שרשום אצלי ע"ז:

"הביאו עלי כפרה שמיעטתי את הירח" שאל הגה"צ רבי דניאל מקלם זצ"ל הי"ד הרי טענת הלבנה לכאורה הייתה נכונה, וכי בשביל שטענה דבר נכון התמעטה. אלא טענת הלבנה הייתה ששני מלכים אינם משתמשים בכתר אחד, היא טענה נכונה רק במקום שכל אחד יש לו ממשלה לכן אי אפשר שישתמשו בכתר אחד, והיא הרגישה שיש לה ממשלה.
זו הייתה טעות, כי הרי היא והשמש הם רק שמשים של הקב"ה ואין להם שום ממשלה מעצמם. היא הרגישה שיש לה ממשלה, א"ל הקב"ה לכי ומעטי את עצמך כדי שתרגיש שהיא רק שמש של הקב"ה ואין לה ממשלה לעצמה. (קובץ שיחות לר"נ ווכטפויגל ח"ז ע' רפ"ז).
הגאון הגדול רבי אלי' מאיר בלאך זצ"ל מטעלז אמר, כי אם הקב"ה היה ממעט את החמה בשביל הלבנה, היה זה חטא ללבנה שהיא משתמשת לבד בכתר שמגיע לשניהם בשווה, לכן הגביה הקב"ה את החמה שלא דרשה. ואחרי שהתמעטה הלבנה הבורח מן הכבוד, הכבוד רודף אחריו והרבה הקב"ה את כבודה בזה שכל ראש חדש הוא יום טוב. (פניני דעת ח"א ע' ט').

וכך למד מרן רבי אריה פינקל זצוק"ל 'עין טובה' מקידוש לבנה: 'וללבנה אמר שתתחדש עטרת תפארת לעמוסי בטן, שהם עתידים להתחדש כמותה, ולפאר ליוצרם על שם כבוד מלכותו'. אומרים ללבנה - תתחדשי כמו שעם ישראל עתיד להתחדש. כמו שלא רואים את פגימתך. פגימה יש. אבל רואים את הלבנה שעתידה להיות כמו השמש. זה לא נבואה שיראה את העתיד הטוב. אלא כבר עכשיו אני רואה טוב! לא לראות את הפגימה זה הברכה של קידוש לבנה!! לראות את היכולות ואת הטוב שעתידים להתחדש כמותך! זה כח של "עין טובה" שלא רואה את הפגימה אלא רק את הטוב שעתיד להתחדש!
המשיך רבי אריה, כך צריך להסתכל על כל יהודי. כמו שמסתכלים על הלבנה ומבשרים לה על התחדשותה שתהיה כמו השמש ורואים את הטוב שבה ולא את הפגימה בה. צריך לדעת איך מעודדים ומבשרים לה את הבשורה הגדולה הזו, שעם ישראל יתחדשו כמו שאת תתחדשי. לחשוב אני לא רואה את הפגימה כי יש בכוחי להתחדש, זה מעודד אותי לחשוב שאני טוב!!
הלוואי שנזכה להגיע לדרגה הזו לא לראות את הפגימות. אם היינו מקדשים כך קידוש לבנה, היינו יוצאים כמו שרבי ישמעאל אומר "אילו לא זכו ישראל להקביל פני אביהם פעם אחת בחודש דיין" אין לשער כמה שזה מספיק להיות קרוב להקב"ה ולדעת לא להסתכל על פגימות ישראל. אלא להסתכל שעתידים להיות כמו הלבנה. וסיים: מי שיחשוב כך בקידוש לבנה, יראה את השכינה!

קו ירוק
הודעות: 3047
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: 'יהי רצון' שלאחר קדוש הלבנה

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' מאי 30, 2018 5:19 pm

ביקורת תהיה כתב:
קו ירוק כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=50&t=37000#p410257

אך בעל 'אוצר הכבוד' הוא קדמון ממש, הלוא כן?

איננו קדמון. הוא משנת ה'תקס"ח
http://www.hebrewbooks.org/24561

מה שנכון נכון
הודעות: 8488
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: 'יהי רצון' שלאחר קדוש הלבנה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מאי 30, 2018 5:26 pm

קו ירוק כתב:
ביקורת תהיה כתב:אך בעל 'אוצר הכבוד' הוא קדמון ממש, הלוא כן?

איננו קדמון. הוא משנת ה'תקס"ח
http://www.hebrewbooks.org/24561

???

לפחות לקרוא את מה שכתוב בשער...

https://he.wikipedia.org/wiki/טודרוס_בן_יוסף_אבולעפיה

קו ירוק
הודעות: 3047
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: 'יהי רצון' שלאחר קדוש הלבנה

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' מאי 30, 2018 5:46 pm

אכן מה שנכון נכון.. ראיתי את שנת ההדפסה תקס"ח

אלא שהתפילה שאנו אומרים איננה הדברים שהוא כתב דו"ק.
כמו שכתבתי באשכול ההוא.

ולפי דבריו אמנם פגימת הלבנה תתוקן כי היא תהיה כוכב המאיר בפ"ע וממילא פגימתה מתבטלת, אבל עדיין אין חזרה למצב 'שוים היו' ו'לא יהיה שום מיעוט אז' (הפגימה זה פן אחד מעונשה).
כך שאמנם הפסוק בישעי' מתפרש לפי שני הדעות בחז"ל, אבל התפילה של התפילה של אוצר הכבוד דלא כמאן.
אם כמאן דאמר שמתחילת ברייתה כולה מקבלת אורה מהחמה, וממילא נפגמת בכל חודש, הרי שלא יפול הלשון ולא יהיה שום מיעוט אז, כי גם לעת"ל תהיה ממועטת הרבה מהחמה.
ואם כאמן דאמר שוים היו, הרי נבואת ישעיה מתפרשת שאור הלבנה והחמה שניהם כזה כן זה יהיו שבעתיים כאור שבעת הימים.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים