כריעה בברכו משעה שהחזן אומר ברכו

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10897
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

כריעה בברכו משעה שהחזן אומר ברכו

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מאי 31, 2018 9:37 am

כידוע אין מקור בחז"ל לכריעה בעת אמירת ברכו, וכבר האריכו בכך, ואעפ"כ נוהגים בו ברוב ישראל, וכבר ידוע סמך שמצאו אחרונים בדבה"י.

יש זקנים שמשעה שהש"ץ אומר ברכו מיד הם שחים, חשבתי מתחילה שהוא נערווין בעלמא, כאותם זקנים שעונים איש"ר טרם הוציא הש"ץ בלעו מפיו... אבל שוב הרהרתי שמא יש כאן שריד מהמנהג הישן שהיו הקהל אומרים ישתבח ויתפאר בעת אמירת ברכו (מי נוהג בזה היום? האם נזכה לכרך חדש של שרשים?) ואז היו כורעים, ואף שחדלו לומר לא חדלו מלכרוע.

מה דעתכם?

יאיר
הודעות: 9513
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: כריעה בברכו משעה שהחזן אומר ברכו

הודעהעל ידי יאיר » ה' מאי 31, 2018 10:20 am

מתי הפסיק המנהג?

שמא אפשר לנסות לשאול את אותם זקנים?

כדכד
הודעות: 2664
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: כריעה בברכו משעה שהחזן אומר ברכו

הודעהעל ידי כדכד » ה' מאי 31, 2018 10:22 am

האדמו"ר מקאמארנא (שכותב נגד הכריעה בברכו) כותב שיתכן שהמנהג נבע מכריעת הש"ץ בקדיש שמבוארת בשו"ע (אמנם ע"פ הגר"א אין לכרוע) וכיוון שהש"ץ כורע בסוף הקדיש אז הוא נראה ככורע גם באמרו ברכו ומכאן למדו לכרוע. לפי הנחה זו מובן מדוע כורעים בשעה שהש"ץ אומר ברכו

הא לחמא עניא
הודעות: 1367
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: כריעה בברכו משעה שהחזן אומר ברכו

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ג' יוני 05, 2018 6:31 pm

איש_ספר כתב:כידוע אין מקור בחז"ל לכריעה בעת אמירת ברכו, וכבר האריכו בכך, ואעפ"כ נוהגים בו ברוב ישראל, וכבר ידוע סמך שמצאו אחרונים בדבה"י.
יש זקנים שמשעה שהש"ץ אומר ברכו מיד הם שחים, חשבתי מתחילה שהוא נערווין בעלמא, כאותם זקנים שעונים איש"ר טרם הוציא הש"ץ בלעו מפיו... אבל שוב הרהרתי שמא יש כאן שריד מהמנהג הישן שהיו הקהל אומרים ישתבח ויתפאר בעת אמירת ברכו (מי נוהג בזה היום? האם נזכה לכרך חדש של שרשים?) ואז היו כורעים, ואף שחדלו לומר לא חדלו מלכרוע.
מה דעתכם?

כן הוא מנהג טשערנאביל.

משולש
הודעות: 4662
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: כריעה בברכו משעה שהחזן אומר ברכו

הודעהעל ידי משולש » ג' יוני 05, 2018 6:36 pm

איש_ספר כתב:האם נזכה לכרך חדש של שרשים

למה צריך? זה הובא כבר בכרך הראשון.

נוטר הכרמים
הודעות: 4592
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: כריעה בברכו משעה שהחזן אומר ברכו

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' יוני 05, 2018 8:25 pm

אי"ס, נראה שכהשערתך כן הוא, בספר העיתים (לר"י בן ברזילי אלברצלוני, סימן קעא),
ואומר שליח צבור ברכו את ד' המבורך ואומר הצבור בלחש ישתבח ויתפאר ויתרומם וכו' ועונין הצבור ברוך ד' הל"ו והא מילתא נהגו כל ישראל בכל בתי כנסיות לישב בכובד ראשיהן כפופין בשעה שאומר הש"צ ברכו והן אומרין ישתבח ויתפאר ויתרומם וכו' ולאחר שאומרים ישתבח זה עונין ברוך ד' הל"ו וכ"כ נמי רב עמרם גאון, ואף על גב דנהגו עלמא הכי אנן שמיע לן מפומי דקצת חכמי הדור וחזי לן נמי הכי לעניות דעתן דכל מאן דמדקדק ומהדר על עצמו בתפילתו לית ליה למימר מידי בשעה שאומר הש"צ ברכו את ד' המבורך אלא לישב בכובד ראש ושותק ומאזין מפי ש"צ מה שהוא אומר ועונה אחריו ברוך ד' המבורך לעולם ועד.
הרי לנו להדיא שאמירת ישתבח ויתפאר מחייבת כפיפת הראש, אלא שלדברי ספר העיתים אינה מחייבת עמידה, אולם אלו שעומדים (ככל דבר שבקדושה, כמובא בדברי הרמ"א בדרכי משה סוףצ סי' נו, וכמנהג הרווח אצל האשכנזים) מה יעשו? לא יכפפו ראשיהם?

שבענו מטובך
הודעות: 279
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: כריעה בברכו משעה שהחזן אומר ברכו

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ג' יוני 05, 2018 8:34 pm

שמעתי פעם שחסידי באבוב נוהגים לכוף ראשיהם בשעה שהש"ץ אומר 'ברכו', וטעמם: כך כתוב בסידור יעב"ץ.
בשעתו בדקתי בסידור יעב"ץ המקורי ולא מצאתי דבר זה, אלא בסידור 'בית יעקב', ה"עמדין סידור" החסידי, שם זה נמצא.
[לא בדקתי כעת, אלא כתבתי מזכרון. נא למחול לי אם טעיתי בפרטים הנ"ל]

דרומי
הודעות: 3592
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כריעה בברכו משעה שהחזן אומר ברכו

הודעהעל ידי דרומי » ג' יוני 05, 2018 10:57 pm

יש לחזק את מה שנכתב כאן על פי מה שראיתי כורעים בברכו משעה שהחזן מתחיל ברכו, ואינם נוהגים כך בעת 'ברכו' של קריאת התורה וכו'

אברך
הודעות: 307
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: כריעה בברכו משעה שהחזן אומר ברכו

הודעהעל ידי אברך » ד' יוני 06, 2018 1:28 am

איש_ספר כתב:כידוע אין מקור בחז"ל לכריעה בעת אמירת ברכו, וכבר האריכו בכך, ואעפ"כ נוהגים בו ברוב ישראל, וכבר ידוע סמך שמצאו אחרונים בדבה"י.

יש זקנים שמשעה שהש"ץ אומר ברכו מיד הם שחים, חשבתי מתחילה שהוא נערווין בעלמא, כאותם זקנים שעונים איש"ר טרם הוציא הש"ץ בלעו מפיו... אבל שוב הרהרתי שמא יש כאן שריד מהמנהג הישן שהיו הקהל אומרים ישתבח ויתפאר בעת אמירת ברכו (מי נוהג בזה היום? האם נזכה לכרך חדש של שרשים?) ואז היו כורעים, ואף שחדלו לומר לא חדלו מלכרוע.

מה דעתכם?


מענין לענין באותו ענין:
העולם נוהג לעמוד בשעת עניית ברוך ה' המבורך. אולם כפי המבואר במשנה ברורה צריך לעמוד משעת אמירת ברכו ע"י החזן או העולה לתורה, כמבואר בסי' קמח ס"ק יח.

הוגה ומעיין
הודעות: 1361
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: כריעה בברכו משעה שהחזן אומר ברכו

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ד' יוני 06, 2018 8:32 am

גם מנהג רוז'ין הוא כך לכרוע מעת שהחזן אומר "ברכו". בעיקר נהגו בו האדמו"רים ואלו מהחסידים האוחזים מנהגיהם.

גביר
הודעות: 771
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: כריעה בברכו משעה שהחזן אומר ברכו

הודעהעל ידי גביר » ד' יוני 06, 2018 9:50 am

כך לפי מיטב זכרוני נהג ר' ידל ז"ל וכך אם איני טועה נוהג הרב שמחה קוק יבדלחט"א. אולי זהו המנהג הליטאי המקורי.

הפשוט בפשטותו
הודעות: 147
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

Re: כריעה בברכו משעה שהחזן אומר ברכו

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » ד' יוני 06, 2018 4:07 pm

איש_ספר כתב:כידוע אין מקור בחז"ל לכריעה בעת אמירת ברכו, וכבר האריכו בכך, ואעפ"כ נוהגים בו ברוב ישראל, וכבר ידוע סמך שמצאו אחרונים בדבה"י.

יש זקנים שמשעה שהש"ץ אומר ברכו מיד הם שחים, חשבתי מתחילה שהוא נערווין בעלמא, כאותם זקנים שעונים איש"ר טרם הוציא הש"ץ בלעו מפיו... אבל שוב הרהרתי שמא יש כאן שריד מהמנהג הישן שהיו הקהל אומרים ישתבח ויתפאר בעת אמירת ברכו (מי נוהג בזה היום? האם נזכה לכרך חדש של שרשים?) ואז היו כורעים, ואף שחדלו לומר לא חדלו מלכרוע.

מה דעתכם?

אכן חיפשתי פעם בכתובים ומצאתי שמקור המנהג הוא לכרוע בשעת אמירת החזן ולא אמירת הציבור.
ויתירה מזו צריך לזקוף כשהחזן אומר שם ד', והיינו לכרוע רק ב'ברכו את'. וזו קשה מן הראשונה...
וראיתי לאחד מגדולי האדמורי"ם שנוהג כן.

דרומי
הודעות: 3592
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כריעה בברכו משעה שהחזן אומר ברכו

הודעהעל ידי דרומי » ד' יוני 06, 2018 4:28 pm

הדברים שכתבת תמוהים (לזקוף כשהחזן אומר "ה"'), כי בעת שהכה"ג היה אומר את שם הוי' ככתבו היו כל העם כורעים ומשתחווים ולא מזדקפים. ופשוט שכל ענין הזקיפה בה' ("ה' זוקף כפופים") הוא כשהאדם עצמו מזכיר את שם ה' ולא כשהוא שומע ממישהו אחר. ודוק. (לא חידוש שלי הוא אלא שראיתי באיזה מקום שנעלם ממני כעת).

שבטיישראל
הודעות: 1792
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: כריעה בברכו משעה שהחזן אומר ברכו

הודעהעל ידי שבטיישראל » ד' יוני 06, 2018 4:47 pm

הוגה ומעיין כתב:גם מנהג רוז'ין הוא כך לכרוע מעת שהחזן אומר "ברכו". בעיקר נהגו בו האדמו"רים ואלו מהחסידים האוחזים מנהגיהם.

ברוזין האדמו"רים מתפללים בחדר מיוחד (דאווען שטוב) ולא בתוככי ביהמ"ד

שים-שלום
הודעות: 258
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 10:09 pm

Re: כריעה בברכו משעה שהחזן אומר ברכו

הודעהעל ידי שים-שלום » ד' יוני 06, 2018 11:31 pm

כמדומה ששמעתי מהגרב"צ מוצפי שאין לכרוע כלל.

בקרו טלה
הודעות: 2255
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: כריעה בברכו משעה שהחזן אומר ברכו

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' יוני 06, 2018 11:47 pm

נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ה' יוני 07, 2018 12:47 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

הוגה ומעיין
הודעות: 1361
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: כריעה בברכו משעה שהחזן אומר ברכו

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ה' יוני 07, 2018 12:01 am

שבטיישראל כתב:
הוגה ומעיין כתב:גם מנהג רוז'ין הוא כך לכרוע מעת שהחזן אומר "ברכו". בעיקר נהגו בו האדמו"רים ואלו מהחסידים האוחזים מנהגיהם.

ברוזין האדמו"רים מתפללים בחדר מיוחד (דאווען שטוב) ולא בתוככי ביהמ"ד

נכון, ואין הדברים סותרים למעיין ודוק.

שבענו מטובך
הודעות: 279
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: כריעה בברכו משעה שהחזן אומר ברכו

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ה' יוני 07, 2018 1:13 am

שבענו מטובך כתב:שמעתי פעם שחסידי באבוב נוהגים לכוף ראשיהם בשעה שהש"ץ אומר 'ברכו', וטעמם: כך כתוב בסידור יעב"ץ.
בשעתו בדקתי בסידור יעב"ץ המקורי ולא מצאתי דבר זה, אלא בסידור 'בית יעקב', ה"עמדין סידור" החסידי, שם זה נמצא.
[לא בדקתי כעת, אלא כתבתי מזכרון. נא למחול לי אם טעיתי בפרטים הנ"ל]

בדקתי כעת בסידור כפי מנהג באבוב 'תפלת רב', שם מובא שיש לציבור לכופף את הראש משעת אמירת החזן ברכו עד שעה שהם מגיעים לשם של ברוך ה' המבורך. וכן ראיתי שהם נוהגים למעשה.
[בסידור צלותיה דשלמה, באבוב, כתוב שיש לכרוע בברכו, ומצויין לסידור יעב"ץ. אבל לא כתוב אם הש"ץ בלבד כורע, או כל הציבור. ולפי שמנהגם הוא שגם הציבור כורע, לכן יש מהם שתולים את מנהגם בסידור יעב"ץ, בעוד שבסידור בית יעקב הנ"ל לא כתוב שגם הציבור ישחה].

הפשוט בפשטותו
הודעות: 147
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

Re: כריעה בברכו משעה שהחזן אומר ברכו

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » ה' יוני 07, 2018 1:32 pm

דרומי כתב:הדברים שכתבת תמוהים (לזקוף כשהחזן אומר "ה"'), כי בעת שהכה"ג היה אומר את שם הוי' ככתבו היו כל העם כורעים ומשתחווים ולא מזדקפים. ופשוט שכל ענין הזקיפה בה' ("ה' זוקף כפופים") הוא כשהאדם עצמו מזכיר את שם ה' ולא כשהוא שומע ממישהו אחר. ודוק. (לא חידוש שלי הוא אלא שראיתי באיזה מקום שנעלם ממני כעת).

כך ראיתי בעבר כשבדקתי את הענין

הפשוט בפשטותו
הודעות: 147
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 9:34 am

Re: כריעה בברכו משעה שהחזן אומר ברכו

הודעהעל ידי הפשוט בפשטותו » ה' יוני 07, 2018 1:37 pm

דרומי כתב:הדברים שכתבת תמוהים (לזקוף כשהחזן אומר "ה"'), כי בעת שהכה"ג היה אומר את שם הוי' ככתבו היו כל העם כורעים ומשתחווים ולא מזדקפים. ופשוט שכל ענין הזקיפה בה' ("ה' זוקף כפופים") הוא כשהאדם עצמו מזכיר את שם ה' ולא כשהוא שומע ממישהו אחר. ודוק. (לא חידוש שלי הוא אלא שראיתי באיזה מקום שנעלם ממני כעת).

עיין בפורום זה בצילום המובא מהשולחן הטהור בהערה א' שמביא כך:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... #p113701&=


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים

cron